W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi ITP

Jak wysłać plik ITP?

Plik ITP wysyłany jest na bramkę JPK. Wszelkie niezbędne informacje potrzebne do połączenia się ze środowiskiem testowym i produkcyjnym znajdują się w specyfikacji.

Kto jest uprawniony do podpisywania i wysyłki pliku ITP?

Uprawnioną do podpisywania i wysyłki pliku jest osoba, którą Agent rozliczeniowy upoważnił do dokonywania tego rodzaju czynności na podstawie pełnomocnictwa szczególnego PPS-1 złożonego do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, opłaconego na rachunek Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy i przesłanego w formie elektronicznej na adres e-mail: sekretariat.dak@mf.gov.pl.

Odwołanie uprzednio złożonego pełnomocnictwa należy przesłać na formularzu OPS-1 na wskazany powyżej adres e-mail.

Prosimy o informację dotyczącą raportowania transakcji bez autoryzacji, tj. nieudanych. Zastanawiamy się co rozumieć pod tym statusem? Jakiego rodzaju transakcje raportować? 

Raportowanie powinno dotyczyć transakcji ze statusem „Zrealizowane” ( „Settled” ).

Transakcje nieautoryzowane rozumiane są często jako transakcje bez konieczności potwierdzania ich kodem PIN (najczęściej do 100 zł). Takie transakcje raportujemy.

Natomiast transakcje bez autoryzacji (tj. nieudane) nie powinny być raportowane.

Jak poprawnie raportować saldo, jeżeli np. transakcja sprzedaży była w listopadzie a zwrot w styczniu? W dziale pytań i odpowiedzi natrafiliśmy na opis sprzedaży i zwrotów, ale bazują one na tym samym miesiącu. Czy możemy prosić  o przykład również dla transakcji sprzedaży w styczniu, a zwrotu w np. marcu?

Raport powinien ujmować zdarzenia w czasie rzeczywistym i być zgodny z dziennym (miesięcznym) raportem z terminala/bramki płatniczej.

Transakcja sprzedaży – raport ITP za styczeń.

Transakcja zwrotu – raport ITP za marzec.

Czy raportowaniu podlegają sklepy, które przeszły do retencji? Są to sklepy, które zakończyły współpracę z bankiem i bank nie może przetwarzać informacji o sklepie. Jak zaraportować i czy powinniśmy raportować klienta, który zakończył z nami współpracę np. w połowie miesiąca?

Raport powinien obejmować również zapisy transakcji klientów, z którymi bank działający w roli Agenta rozliczeniowego zakończył współpracę. Plik z danymi transakcyjnymi będzie obejmował sumarycznie transakcje z niepełnego miesiąca (w opisanym przypadku 15 dni).  

Czy powinniśmy raportować sklepy nieaktywne, np. z powodu braku integracji z nami ale z ważną umową?

Tak. W pliku ITP raportujemy.

Czy powinniśmy raportować nieaktywne sklepy, gdzie np. zawieszona została działalność i nie wykonują żadnej transakcji?

Tak. W pliku ITP raportujemy.

Czy raportowaniem powinny zostać objęte wszystkie transakcje typu settled (zrealizowane) i powinny one być raportowane z datą ich realizacji? Przykładowo:

  • płatnik zainicjował transakcję 28 stycznia 2023 r. ale jej nie ukończył z różnych przyczyn;
  • płatnik powrócił do transakcji 3 lutego 2023 r. i ją zrealizował (zapłacił za towar lub usługę);
  • bank raportuje jako agent rozliczeniowy (bramka płatnicza) tę transakcję w raporcie przesyłanym w marcu za luty podając datę realizacji jako luty.

Ta transakcja nie powinna znaleźć się w raporcie styczniowym (status pending oraz brak przekazania środków), a powinna znaleźć się w raporcie za luty jako zrealizowana.

Czy obowiązek raportowania dotyczy transakcji eCommerce - czyli transakcji dokonywanych w sklepach internetowych i na portalach akcyjnych, gdzie nie ma fizycznego terminala, a transakcja jest dokonywana bez fizycznego użycia karty? Jeśli tak, to jakie dane adresowe miejsca wykonania transakcji należy wpisać oraz czy należy te transakcje w jakiś szczególny sposób oznaczać?

W związku ze zgłoszonymi przez Państwa wątpliwościami w trakcie konsultacji podatkowych informujemy, że planujemy ujednolicenie przepisów w zakresie raportowania transakcji płatniczych w taki sposób, żeby obejmowały one kompleksowo wszystkie transakcje płatnicze realizowane za pośrednictwem agentów rozliczeniowych.

Ujednolicenie raportowania transakcji płatniczych nastąpi nie wcześniej niż za okres raportowy obejmujący styczeń 2023 r.

Czy obowiązek raportowania dotyczy transakcji z zamkniętymi systemami płatności, nie opartymi o terminal, gdzie agent rozliczeniowy jest jednocześnie emitentem instrumentu płatniczego, np. bony elektroniczne, karty paliwowe, elektroniczne portmonetki, systemy wewnętrzne działające wyłącznie w obrębie jednego podmiotu?

Transakcje oparte o tego rodzaje płatności nie będą podlegały raportowaniu.

Czy obowiązek raportowania dotyczy transakcji dokonywanych na aplikacjach SoftPOS - czyli tam, gdzie w roli terminala używany jest telefon komórkowy z zainstalowaną aplikacją? Jeśli tak, to jakie dane adresowe miejsca wykonania transakcji należy wpisać oraz czy należy te transakcje w jakiś szczególny sposób oznaczać?

Raportowanie dotyczy również transakcji dokonywanych przy użyciu telefonu komórkowego z zainstalowaną aplikacją typu SoftPOS. Przy terminalach przenośnych oraz Softposach przyjmowana jest lokalizacja punktu, do którego dany TID (POS ID) jest przyporządkowany.

UWAGA: Zgodnie ze Schematem pliku XML obowiązkowo wpisać należy „Numer identyfikacyjny terminala płatniczego” pole NrTerminala.

Czy generując pierwszy raport za okres: lipiec-grudzień 2022 r. należy wygenerować jeden plik z danymi za cały ten okres czy za każdy miesiąc oddzielnie?

W przypadku pierwszej informacji zbiorczej za okres lipiec- grudzień 2022 r. (07-12) należy wygenerować jeden plik, a w polu Miesiąc wpisać 12.

Czy składając korektę deklaracji za dany okres generujemy pełny plik z danymi za wszystkie terminale czy tylko te, dla których składamy korektę?

Należy wygenerować nowy plik z pełnymi danymi.

Jakie MCC należy przypisać do klienta w przypadku, gdy dla danego rodzaju działalności może być przypisanych kilka MCC? Który MCC należy przypisać, jeżeli klient miałby kilka terminali lub jeden terminal z różnymi MCC - dotyczy to terminali z usługą MultiMerchant? Czy można raportować więcej niż jeden MCC dla jednego akceptanta?

W opublikowanej wersji schemy pole MCC jest nieobowiązkowe dla więcej niż jednego numeru MCC. 

Adres akceptanta - czy ma być to adres zarejestrowanej siedziby klienta czy adres fizycznej lokalizacji terminala? Jeżeli to ma być adres fizycznej lokalizacji, to co w przypadku klientów, którzy prowadzą mobilną działalność np. food-truck, transport, usługi w domach klienta?

Należy wskazać adres siedziby Akceptanta -  pola: AdresPol, AdresZagr.

Co znaczy „DataOd" i „DataDo”? Czy jest to data od/do której rachunek jest powiązany z terminalem, czy jest to data instalacji lub deinstalacji terminala, czy jest to data pierwszej transakcji w miesiącu czy też oznaczenie okresu, którego dotyczy raport?

Opis pól DataOd i DataDo zostały ujęte w tabeli 14.
Zgodnie z notacją schemy:
DataOd – Data, od której rachunek akceptanta jest powiązany z terminalem płatniczym.
DataDo – Data, do której rachunek akceptanta był powiązany z terminalem płatniczym (pole opcjonalne).

Jakiego typu transakcje należy raportować? Czy nie ma podziału na rodzaj transakcji i czy raportujemy np. unieważnienia i zwroty? Jeżeli tak, to w jaki sposób? Czy zakup i jego unieważnienie/zwrot należy traktować jako 2 transakcje, a kwotę unieważnienia odjąć od kwoty transakcji? Czy może takich unieważnionych transakcji nie raportować? Należy pamiętać, że kwota zwrotu może być mniejsza niż kwota sprzedaży.

Ilościowo należy raportować dwie transakcje, natomiast kwotowo - per saldo. Na przykład, jeżeli terminal miał 50 zł sprzedaży i 20 zł zwrotu – to należy zaraportować dwie transakcje i 30 zł.

Czy w przypadku, gdy w połowie miesiąca wymieniany jest terminal na inny i zmienia się klucz_terminal, powinniśmy raportować oddzielnie dane dla dwóch terminali?

Raportujemy transakcje z dwóch terminali.

Na podstawie jakich danych mamy wyszukiwać transakcje? Czy po numerze terminala czy po kodzie akceptanta?

Raportujemy transakcje na terminalu – wszystkie dla danego akceptanta.

Czy raportowaniu podlegają terminale i rachunki, dla których w raportowanym czasie wystąpiła minimum jedna transakcja czy wszystkie aktywne?

Należy raportować transakcje z wszystkich terminali aktywnych w danym okresie. Jeśli brak transakcji wpisujemy 0 (0.00 PLN).

Czy wymagane jest rozróżnienie na osoby fizyczne/niefizyczne? Czy można przesyłać dane zagregowane "podmiot dowolny" (bez rozróżnienia: osoba fizyczna, osoba niefizyczna)?

Informacje o transakcjach płatniczych akceptanta należy raportować per NIP akceptanta z uwzględnieniem podziału na elementy OsobaFizyczna i OsobaNiefizyczna.

Kolejne elementy i podelementy węzła Podmiot2 [Dane Akceptanta oraz dotyczące terminali płatniczych]: OsobaFizyczna, OsobaNiefizyczna, AdresSiedziby, AdresTerminala muszą być zaraportowane dla konkretnego numeru NIP Akceptanta.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
03.11.2022 13:30 Grzegorz Piszczek
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Grzegorz Piszczek
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Pytania i odpowiedzi ITP 6.0 05.02.2024 07:44 Robert Sowa
Pytania i odpowiedzi ITP 5.0 11.01.2024 08:33 Robert Sowa
Pytania i odpowiedzi ITP 4.0 28.06.2023 10:42 Grzegorz Piszczek
Pytania i odpowiedzi ITP 3.0 15.02.2023 12:21 Robert Sowa
Pytania i odpowiedzi ITP 2.0 23.12.2022 10:58 Grzegorz Piszczek
Pytania i odpowiedzi ITP 1.0 03.11.2022 13:30 Grzegorz Piszczek

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}