W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi ITP-Z

Jak wysłać plik ITP-Z?

Plik ITP-Z wysyłany jest na bramkę JPK. Wszelkie niezbędne informacje potrzebne do połączenia się ze środowiskiem testowym i produkcyjnym znajdują się w specyfikacji.

Kto jest uprawniony do podpisywania i wysyłki pliku ITP-Z?

Uprawnioną do podpisywania i wysyłki pliku jest osoba, którą Agent rozliczeniowy upoważnił do dokonywania tego rodzaju czynności na podstawie pełnomocnictwa szczególnego PPS-1, złożonego do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, opłaconego na rachunek Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy i przesłanego w formie elektronicznej na adres e-mail: sekretariat.dak@mf.gov.pl.

Odwołanie uprzednio złożonego pełnomocnictwa należy przesłać na formularzu OPS-1 na wskazany powyżej adres e-mail.

Co należy rozumieć pod określeniem identyfikator żądania organu KAS?

Identyfikator żądania organu KAS to numer pisma, którym organ wystąpił do agenta rozliczeniowego z żądaniem przekazania danych np. 408000-408000-CKK.500.20.2022.

Transakcje o jakim statusie podlegają raportowaniu? Czy transakcje bez autoryzacji, tj. nieudane, podlegają raportowaniu?

Raportowane powinny być wyłącznie transakcje zrealizowane, niezależnie czy były zrealizowane z autoryzacją (rozumianej jako potwierdzenie transakcji nr PIN) czy bez. Transakcje niezrealizowane nie podlegają raportowaniu.

Nie przechowujemy danych, w których nie było autoryzacji. W odpowiedzi na punkt 4 do broszury ITP-Z jest informacja, że takie dane należy wskazać. Czy takie dane podlegają raportowaniu?

Dane dotyczące transakcji, w których nie było autoryzacji (rozumianej jako potwierdzenie transakcji nr PIN) również podlegają raportowaniu.

Jak poprawnie raportować saldo, jeżeli np. transakcja sprzedaży była w listopadzie, a zwrot w styczniu?

Raportowane powinny być obie transakcje (sprzedaży i zwrotu). Transakcja zwrotu powinna być raportowana jako wartość ujemna w miesiącu, w którym wystąpił zwrot. Łączna wartość transakcji, z uwzględnieniem zwrotów, raportowana w schemacie ITP-Z musi uzgadniać się z wartością raportowaną w schemacie ITP za dany okres.

Czy raportowaniu podlegają sklepy, które przeszły do retencji? Są to sklepy, które zakończyły współpracę z bankiem i bank nie może przetwarzać informacji o sklepie. Jak zaraportować i czy powinniśmy raportować klienta, który zakończył współpracę np. w połowie miesiąca?

Raportowaniu podlegają wszystkie zrealizowane transakcje. Jeśli sklep zakończył współpracę z bankiem, raportowaniu podlegają wszystkie zrealizowane transakcje w okresie współpracy.  

Czy powinniśmy raportować sklepy nieaktywne, np. z powodu braku integracji z nami, ale z ważną umową?

Raportowaniu podlegają wszystkie zrealizowane transakcje. Sklepy nieaktywne nie realizują transakcji, tym samym nie są objęte raportowaniem za okres nieaktywności.

Czy powinniśmy raportować nieaktywne sklepy gdzie np. zawieszona została działalność i nie wykonują żadnej transakcji?

Raportowaniu podlegają wszystkie zrealizowane transakcje. Sklepy nieaktywne nie realizują transakcji, tym samym nie są objęte raportowaniem za okres nieaktywności.

Czy raportowaniem powinny zostać objęte wszystkie transakcje typu settled (zrealizowane) i powinny one być raportowane z datą ich realizacji? Przykładowo:

  • płatnik zainicjował transakcję 28 stycznia 2023 r., ale jej nie ukończył, z różnych przyczyn;
  • płatnik powrócił do transakcji 3 lutego 2023 r. i ją zrealizował (zapłacił za towar lub usługę);
  • bank raportuje jako agent rozliczeniowy (bramka płatnicza) tę transakcję w raporcie przesyłanym w marcu za luty, podając datę realizacji jako luty.

Raportowaniem powinny zostać objęte wszystkie transakcje zrealizowane i powinny one być raportowane z datą ich realizacji. W przypadku kiedy została ona zrealizowana w lutym, to powinna znaleźć się w zestawie danych za luty.

Jaki czas transakcji jest brany pod uwagę?

Data transakcji (w formacie np. 2022-08-02T02:00:00+02:00) raportowana według czasu lokalnego.

Jak raportować pliki ITP-Z w przypadku kiedy podmiot nie zrealizował żadnej transakcji?

Jeżeli agent rozliczeniowy stwierdzi, że dany podmiot nie realizował w zadanym okresie żadnych transakcji, nie przekazuje „pustego” pliku ITP-Z. Przesyła do organu występującego z żądaniem pisemną informację o braku zarejestrowanych transakcji w tym okresie.

Analogicznie należy postąpić w przypadku braku podpisanej umowy ze wskazanym w żądaniu akceptantem.

Czy z US lub innych jednostek mogą przyjść zapytania inne niż wykaz danych z ITP-Z?

W zakresie danych wynikających ze struktury ITP-Z naczelnik urzędu skarbowego oraz naczelnik urzędu celno-skarbowego mogą żądać  przekazania przez agenta rozliczeniowego informacji o transakcjach płatniczych wyłącznie zgodnie z art. 49aa ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, w którym został zawarty sposób wystąpienia o dane oraz ich zakres.

W jaki sposób należy przekazać informację o transakcjach płatniczych?

Informacja o transakcjach płatniczych akceptanta jest przekazywana w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu za pomocą środków komunikacji elektronicznej w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Jaki należy podać kod urzędu? Czy ma być to kod urzędu właściwy ze względu na siedzibę agenta rozliczeniowego, czy kod urzędu który przesłał wezwanie do złożenia ITP-Z?

W nagłówku należy podać kod urzędu właściwy ze względu na siedzibę agenta rozliczeniowego, natomiast w węźle DaneSprawy w polach KodUS lub KodUCS należy podać kod urzędu, który przesłał wezwanie do złożenia ITP-Z.

Czy w przypadku, gdy jest więcej niż jedna aktywna umowa z danym akceptantem (terminale stacjonarne i sprzedaż on-line), dopuszcza się raportowanie danego NIP dwukrotnie (lub wielokrotnie) z różnymi kodami umowy?

Informacja ITP-Z umożliwia raportowanie danych dla tylko jednego kodu akceptanta. W przypadku opisanym w pytaniu należy przygotować informacje ITP-Z dla każdego kodu akceptanta w osobnym pliku.

Zdarzają się przypadki, gdy transakcja nie jest autoryzowana. Jak raportować takie transakcje?

W przypadku braku autoryzacji (rozumianej jako potwierdzenie transakcji nr PIN), należy podać datę i czas transakcji płatniczej.

Jaki zastosować poziom szczegółowości dla typów transakcji np. uznanie/obciążenie, czy bardziej detaliczny np. sprzedaż, zwrot, CashBack, transakcje w walucie karty-DCC?

Opis typów transakcji jest przeznaczony do doprecyzowania charakteru transakcji. Raportowanie nie określa zasad czy konwencji stosowanych opisów. Opisy te powinny pozwolić jednak na rozróżnienie i łatwe ustalenie charakteru poszczególnych typów transakcji.

Czy w węźle TranskacjaCtrl w podelemencie WartoscTransakcji należy podsumować kwoty bezwzględne transakcji, czy też zgodnie z przepływami finansowymi? Na przykład, jeżeli terminal miał 50 zł sprzedaży i 20 zł zwrotu – to czy należy raportować 70 zł, czy też 30 zł? Wydaje się, że ponieważ element ten ma znaczenie kontrolne a nie finansowe, to należy zaraportować 70 zł.

Węzeł TransakcjaCtrl ma charakter techniczny. Służy on do weryfikacji spójności i kompletności raportowanych danych. W podanym w pytaniu przykładzie należy podsumować kwoty bezwzględne transakcji, tj. zaraportować wartość 70 zł.

W branży płatniczej występuje unieważnienie transakcji. Wykonana została transakcja, lecz jakiś czas potem została unieważniona. Powodów może być wiele np. kasjer wprowadził niepoprawną kwotę i zauważył swój błąd. Jest to oddzielna rzecz od transakcji zwrotu, w szczególności może wystąpić unieważnienie transakcji zwrotu. Czy unieważnienie transakcji pomniejsza wartości w elementach WartoscTransakcji oraz LiczbaTransakcji?

Z uwagi na techniczny charakter węzła TransakcjaCtrl, unieważnienia transakcji nie pomniejszają wartości w elementach WartoscTransakcji oraz LiczbaTransakcji.

Jakim kanałem będą przychodziły zapytania o plik ITP-Z?

Żądania przekazania danych będą doręczane przez organy podatkowe w trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej.

ITP-Z jest plikiem przekazywanym na żądanie. Czy jest ustalona data wsteczna dla transakcji? Czy agent rozliczeniowy może zostać odpytany o transakcje wykonane wstecz w dłuższym okresie czasu niż 6 miesięcy?

Datą graniczną dla transakcji jest 1 lipca 2022 r. tj. data wejścia w życie nowego uprawnienia organów podatkowych.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
03.11.2022 13:30 Grzegorz Piszczek
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Grzegorz Piszczek
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Pytania i odpowiedzi ITP-Z 7.0 05.02.2024 07:45 Robert Sowa
Pytania i odpowiedzi ITP-Z 6.0 11.01.2024 08:34 Robert Sowa
Pytania i odpowiedzi ITP-Z 5.0 28.06.2023 10:45 Grzegorz Piszczek
Pytania i odpowiedzi ITP-Z 4.0 15.02.2023 12:22 Robert Sowa
Pytania i odpowiedzi ITP-Z 3.0 05.01.2023 10:06 Grzegorz Piszczek
Pytania i odpowiedzi ITP-Z 2.0 23.12.2022 11:09 Grzegorz Piszczek
Pytania i odpowiedzi ITP-Z 1.0 03.11.2022 13:30 Grzegorz Piszczek

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}