Metalowe szafy w garażach - czy są legalne?
Garaż, podobnie jak pozostałe przestrzenie występujące w obiekcie budowlanym, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, powinien być użytkowany zgodnie z przeznaczeniem, którym w tym przypadku (uwzględniając postanowienia § 102 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie), jest zasadniczo przechowywanie i bieżąca, niezawodowa obsługa samochodów osobowych.
Użytkowanie miejsc postojowych w garażu podziemnym niezgodne z ich projektowanym przeznaczeniem może w znacznym stopniu wpłynąć na rozwój sytuacji pożarowej, zakłócić działanie urządzeń przeciwpożarowych i innych projektowych rozwiązań odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pożarowe, a także wpłynąć negatywnie na możliwość prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych.
Projektant projektując garaż wielostanowiskowy zakłada, iż będzie on użytkowany zgodnie z przeznaczeniem i w oparciu o te założenia określa m. in. gęstość obciążenia ogniowego i parametry potencjalnego pożaru. Na podstawie tych danych projektowane są urządzenia przeciwpożarowe i inne rozwiązania zapewniające akceptowalny poziom bezpieczeństwa pożarowego.
W kontekście powyższego należy wskazać, że garaże w przeważającej większości nie były projektowane do celów magazynowych i co do zasady z przestrzeni garaży (przeznaczonych zasadniczo na miejsca postojowe i drogi komunikacji) wydziela się przeciwpożarowo pomieszczenia techniczne, magazynowe lub gospodarcze, w tym także komórki lokatorskie (pojedyncze lub w zespołach), jako odrębne strefy pożarowe. Takiego wydzielenia nie zapewniają metalowe szafy.
Ponadto, zastosowanie zamkniętych metalowych szaf w przestrzeni garażu uniemożliwia kontrolę ich zawartości, a jak wykazuje praktyka, mimo ograniczeń, w garażach często przechowuje się materiały niebezpieczne pożarowo.
Jeżeli założenie projektowe przewidywało zastosowanie zamkniętych metalowych szaf w garażu podziemnym, użytkowanie w garażu pojedynczych przedmiotów związanych ze wspomnianą bieżącą, niezawodową obsługą samochodów, powinno uwzględniać ograniczenia wynikające w szczególności z przepisów:
-
§ 7 rozporządzenia MSWiA dotyczącego, m. in. używania lub przechowywania materiałów niebezpiecznych pożarowo i np. zakazującego ich przechowywania w pomieszczeniach piwnicznych, na poddaszach i strychach, w obrębie klatek schodowych i korytarzy oraz w innych pomieszczeniach ogólnie dostępnych, jak również na tarasach, balkonach i loggiach,
-
§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia MSWiA określającego dopuszczalne ilości i warunki przechowywania w różnych rodzajach garaży cieczy o temperaturze zapłonu poniżej 373,15 K (100°C),
-
§ 275 ust. 1 rozporządzenia MI zakładającego nieprzekraczanie w „standardowym” garażu gęstości obciążenia ogniowego 500 MJ/m2.
Wskazuje się również, że zgodnie z art. 61 pkt 1 Prawa budowlanego właściciel lub zarządca obiektu jest obowiązany utrzymywać i użytkować obiekt zgodnie z zasadami, o których mowa we wspomnianym art. 5 ust. 2 tej ustawy, a nadzór nad przedmiotowym obszarem leży w kompetencji właściwego miejscowo organu nadzoru budowlanego.
Podstawa prawna
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 marca 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo budowlane Dz.U. 2025 poz. 418
Obwieszczenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie Dz.U. 2022 poz. 1225
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719