W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Nabór nr 2 w projekcie „Dostępny samorząd 2.0” (nabór zakończony)”

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji informuje o rozpoczęciu naboru nr 2 zgłoszeń jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) do uczestnictwa w projekcie pn.: „Dostępny samorząd 2.0” (dalej: Projekt).

1.    Nabór nr 2 JST do Projektu prowadzony jest na obszarze województw:
a)    lubelskiego;
b)    łódzkiego;
c)    małopolskiego;
d)    podkarpackiego;
e)    świętokrzyskiego.

2.    W naborze planowany jest wybór 80 JST, które otrzymają w Projekcie wsparcie w postaci:
a)    szkoleń i doradztwa dla pracowników JST oraz 
b)    grantów na realizację wybranych przedsięwzięć, w tym inwestycyjnych, o wartości 300 000,00 zł
Łączna kwota środków przeznaczona na granty dla JST w naborze nr 2 wynosi 24 000 000,00 zł

3.    Nabór prowadzony jest wyłącznie za pośrednictwem Elektronicznego Systemu Obsługi Projektu (dalej: eSOP)
W celu złożenia zgłoszenia do uczestnictwa w Projekcie (polegającego na wypełnieniu formularza naboru) przedstawiciel JST powinien założyć konto, jako Administrator merytoryczny w JST, poprzez rejestrację na stronie internetowej: https://esop.mswia.gov.pl/admin/users/sign_in.
Zaleca się, aby każda JST ubiegająca się o uczestnictwo w Projekcie wyznaczyła do pełnienia roli Administratora merytorycznego w JST co najmniej dwie osoby, uprawnione do wykonywania w imieniu tej JST czynności w eSOP związanych z udziałem w naborze do uczestnictwa w Projekcie. Pełnienie roli Administratora merytorycznego w JST wiąże się z realizacją zadań merytorycznych oraz obsługowych i nie wymaga uprawnień (upoważnienia) do podejmowania decyzji w imieniu JST.  
Pod adresem https://esop.mswia.gov.pl/Instrukcja.pdf znajduje się link do pobrania instrukcji obsługi dla użytkownika systemu eSOP. Link został umieszczony na ww. stronie logowania do eSOP - w prawym dolnym rogu strony. Instrukcja dotyczy sposobu rejestracji, logowania oraz korzystania z modułu Nabór i modułu Korespondencja.

4.    Zgłoszenie musi zostać podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

5.    Nabór wniosków JST trwa od momentu upublicznienia informacji o rozpoczęciu naboru na stronie internetowej MSWiA do dnia 2 kwietnia 2025 r.

6.    W trakcie trwania naboru MSWiA udziela informacji dotyczących naboru. Pytania należy kierować na adres dostepnosc[at]mswia.gov.pl.

Informacje i wyjaśnienia dotyczące Projektu można uzyskać pod poniższymi nr telefonów, 
w godz. od 9:00 do 15:00, w odniesieniu do:

- naboru zgłoszeń i grantów:
•    47 728 15 03,
•    47 728 47 09,
•    47 728 48 83;

- spraw technicznych dotyczących eSOP:
•    47 728 47 04,
•    47 728 46 82;

- szkoleń i doradztwa:
•    47 728 72 29,
•    47 728 52 25;

- Standardu Dostępności w Samorządzie:
•    47 728 19 11;
•    47 728 45 68.

7.    W trakcie trwania naboru MSWiA planuje organizację spotkań informacyjnych on-line (na platformie MS Teams), w terminach 18 i 25 marca 2025 r., w godz. 11:00-13:00:
Link do spotkania 18.03.2025 r.
Link do spotkania 25.03.2025 r.

Dalsze informacje dotyczące Projektu oraz prowadzonego naboru JST do uczestnictwa w Projekcie są dostępne:
- w załączonym Regulaminie uczestnictwa Jednostek Samorządu Terytorialnego w projekcie grantowym „Dostępny samorząd 2.0" - Nabór nr 2 (wraz z załącznikami) oraz 
- na niniejszej stronie Projektu.

  1. W dn. 31 marca 2025 r. dokonano aktualizacji zapisów Regulaminu uczestnictwa Jednostek Samorządu Terytorialnego w projekcie grantowym „Dostępny samorząd 2.0" - Nabór nr 2.

Zmiany w Regulaminie dotyczą zapisów

  • w rozdziale II - pkt 11, pkt 12, pkt 13 i pkt 15;
  • w rozdziale III - pkt 4 lit. d), pkt 14, pkt 15 i pkt 17;
  • w rozdziale IV - pkt 1.

Zmiany wprowadzone do Regulaminu są istotne wyłącznie dla tych samorządów, które nie zarejestrowały się dotychczas w Elektronicznym Systemie Obsługi Projektu eSOP i odnoszą się do sytuacji, kiedy - z powodu wystąpienia opisanego poniżej zdarzenia informatycznego w eSOP - dana JST nie będzie w stanie przekazać zgłoszenia (złożenia formularza zgłoszeniowego) w systemie eSOP w ostatnim dniu naboru.

Zmiana Regulaminu ma na celu rozwiązanie potencjalnego problemu (zdarzenia informatycznego), jeśli możliwość złożenia przez JST, w systemie eSOP, prawidłowego zgłoszenia do uczestnictwa w projekcie w ostatnim dniu naboru zostanie zablokowana – w wyniku błędu popełnionego przez innego użytkownika systemu (inną JST), który uprzednio zarejestrował konto i wypełnił formularz zgłoszenia z wykorzystaniem zaimplementowanych w eSOP danych [nazwa JST, typ JST i rejestr TERYT] właściwych dla tej (zablokowanej) JST. W takiej sytuacji JST, której to zdarzenie dotyczy, powinna przesłać zgłoszenie w inny sposób.

Formularz zgłoszeniowy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu, powinien wówczas zostać elektronicznie wypełniony poza systemem eSOP i podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Tak uzupełniony i podpisany formularz należy następnie przesłać na skrzynkę podawczą ePUAP MSWiA (adres skrzynki ePUAP: /MSWIA/SkrytkaESP). Zgłoszenie przekazane na inny adres skrzynki podawczej lub w inny sposób nie będzie rozpatrywane.

JST, której dotyczyłoby wyżej opisane zdarzenie informatyczne w eSOP, powinna niezwłocznie poinformować o takim zdarzeniu MSWiA za pośrednictwem poczty elektronicznej (adres poczty elektronicznej: dostepnosc@mswia.gov.pl).

Grantodawca rekomenduje, aby rejestracja przez samorządy w systemie eSOP odbywała się najpóźniej w dniu poprzedzającym ostatni dzień naboru.

9.  W dniu 2 kwietnia 2025 r. został zakończony nabór JST do uczestnictwa w projekcie grantowym pn. „Dostępny samorząd 2.0”. W systemie eSOP zostało złożonych 395 zgłoszeń (formularzy zgłoszeniowych).

Lista zgłoszeń JST do pobrania – uszeregowanych według kolejności ich złożenia – znajduje się na dole strony – w części "Materiały".

Grantodawca przewiduje zakończenie procesu oceny wszystkich formularzy zgłoszeniowych, w tym w wyniku rozpatrzenia ewentualnych skarg, w terminie 60 dni od ww. daty zakończenia naboru. Ocena zgłoszeń będzie prowadzona sukcesywnie, według kolejności [tzn. według dat i godzin] ich złożenia w systemie eSOP. Grantodawca przewiduje, że średnio w ciągu każdych dwóch tygodni ocenie podlegać będzie 100 formularzy zgłoszeniowych złożonych przez JST. Ocena prowadzona będzie przez członków Komisji Oceny Zgłoszeń, powołanej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

10.  „Zakończona została ocena formularzy zgłoszeniowych w ramach drugiej tury naboru JST do uczestnictwa w projekcie grantowym pn. „Dostępny samorząd 2.0”. 

Liczba zgłoszeń nadesłanych w wyznaczonym terminie (tj. do dnia 2 kwietnia 2025 r.), za pośrednictwem eSOP, wynosi 395.

Wszystkie zgłoszenia (formularze zgłoszeniowe) zostały ocenione przez Komisję Oceny Zgłoszeń, powołaną w dn. 7 kwietnia 2025 r. przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, składającą się z pracowników Departamentu Funduszy Europejskich MSWiA.

W dniu 23 maja 2025 r. zakończono proces wysyłania – za pośrednictwem eSOP [w module Korespondencja] – pism do 395 JST z wynikami oceny.  

Formularze zgłoszeniowe naboru były przydzielane do oceny według kolejności [tzn. według dat i godzin] ich złożenia w systemie eSOP [w module Nabór], a następnie sukcesywnie oceniane.

Ocenę formularzy naboru, wg przyjętych kryteriów oceny, przeprowadziła Komisja Oceny Zgłoszeń w następującym składzie:
1.    Iwona Olędzka - przewodniczący KOZ,
2.    Filip Sobkowski – zastępca przewodniczącego KOZ,
3.    Artur Modzelewski – sekretarz KOZ,
4.    Agnieszka Wolska-Trepka – zastępca sekretarza KOZ,
5.    Agnieszka Chuderska – członek KOZ,
6.    Iwona Stańczak - członek KOZ [została powołana na członka Komisji z dniem 22 kwietnia 2025 r.]

11.  W ramach drugiej tury naboru, KOZ dokonała wyboru 80 JST - z obszaru województw: lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego - które spełniły kryteria formalne i kryteria dostępu oraz otrzymały największą liczbę punktów w ramach kryteriów premiujących, stosownie do postanowień rozdz. III pkt 18-20 Regulaminu uczestnictwa JST w projekcie grantowym „Dostępny samorząd 2.0” [nabór nr 2]. 

W przypadku, gdy dwie lub więcej JST otrzymały taką samą liczbę punktów premiujących, o ich kolejności na liście rankingowej zdecydowała procentowa wartość wskaźnika dochodów podatkowych na 1 mieszkańca w stosunku do średniej dla grupy porównawczej (odpowiednio gmin i powiatów). Wyższą pozycję na liście rankingowej uzyskała ta JST, której wartość wskaźnika dochodów podatkowych na 1 mieszkańca w stosunku do średniej dla grupy porównawczej była niższa. Jest to istotne w kontekście 29 JST, które w wyniku oceny formularzy naboru otrzymały 17 pkt, lecz tylko 2 z nich znalazły się na liście rankingowej [na miejscach 79. i 80.]. 

W dn. 3 czerwca 2025 r. Grantodawca zatwierdził ostateczny wynik naboru w formie listy rankingowej 80 JST zakwalifikowanych do udziału w projekcie grantowym „Dostępny samorząd 2.0” (z uwzględnieniem rozpatrzonych skarg). 

Oprócz ww. listy, Grantodawca postanowił opublikować również dodatkową listę, zawierającą dane 29 samorządów, które otrzymały 17 pkt podczas oceny formularzy naboru – tj. listę wyjaśniającą, które z tych samorządów oraz dlaczego zostały zakwalifikowane do udziału w projekcie, a które nie.

Lista rankingowa JST zakwalifikowanych do udziału w projekcie oraz lista JST, które otrzymały 17 pkt podczas oceny zgłoszeń, znajdują się na dole strony – w części „Materiały".

Z każdą JST zakwalifikowaną do uczestnictwa w projekcie zostanie zawarta tzw. umowa uczestnictwa

Po wypełnieniu zobowiązań wynikających z części szkoleniowo-doradczej Projektu oraz po spełnieniu warunków określonych w rozdziale VIII pkt 1 Procedur dot. realizacji projektu grantowego pn. „Dostępny samorząd 2.0”, stanowiących załącznik nr 2 do ww. Regulaminu, z JST zostanie zawarta umowa o powierzenie grantu, o której mowa w art. 41 ust. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r., poz. 1079 z póŹn. zm.).

12. Grantodawca informuje, że Miasto Puławy, które zajęło 60. miejsce na liście rankingowej 80 JST zakwalifikowanych do udziału w projekcie grantowym „Dostępny samorząd 2.0”, zdecydowało o odstąpieniu od podpisania umowy uczestnictwa w przedmiotowym Projekcie.

Mając na uwadze powyższe, zgodnie z rozdz. V pkt 5 Regulaminu uczestnictwa jednostek samorządu terytorialnego w projekcie grantowym „Dostępny samorząd 2.0” [Nabór nr 2], Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zawrze umowę uczestnictwa z kolejną JST, która osiągnęła najwyższą liczbę punktów w naborze nr 2, z listy rezerwowej i wyraziła wolę przystąpienia do Projektu.

Decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 czerwca 2025 r. określa, że kolejną JST, która otrzymała najwyższą liczbę punktów podczas etapu oceny zgłoszeń, jest Gmina Bobowa [zajęła 81. miejsce spośród wszystkich ocenionych samorządów]. Powyższe potwierdza Lista JST, które otrzymały 17 pkt podczas oceny zgłoszeń do uczestnictwa w projekcie grantowym „Dostępny samorząd 2.0”, znajdująca się na dole strony – w części Materiały.

Analogicznie jak w przypadku pozostałych 79 JST, z Gminą Bobowa, która potwierdziła zamiar wzięcia udziału w Projekcie, zostanie zawarta umowa uczestnictwa. 

Po wypełnieniu zobowiązań wynikających z części szkoleniowo-doradczej Projektu oraz po spełnieniu warunków określonych w rozdziale VIII pkt 1 Procedur dot. realizacji projektu grantowego pn. „Dostępny samorząd 2.0”, stanowiących załącznik nr 2 do ww. Regulaminu, z Gminą Bobowa zostanie zawarta umowa o powierzenie grantu.

Materiały

Regulamin uczestnictwa
REGULAMIN​_NABORU​_JST​_DO​_PROJEKTU​_DOSTĘPNY​_SAMORZĄD​_20​_-​_AKTUALIZACJA​_31032025-SIG.PDF 1.12MB
Załącznik nr 1 - Zasady uczestnictwa JST w projekcie grantowym pn.: „Dostępny samorząd 2.0”
załącznik​_nr​_1​_Zasady​_uczestnictwa​_JST​_w​_projekcie​_grantowym​_pn​_„Dostęp.pdf 1.07MB
Załącznik nr 2 - Procedury dotyczące realizacji projektu
załącznik​_nr​_2​_Procedury​_dot​_realizacji​_projektu​_grantowego​_pn​_„Dostęp.pdf 1.61MB
Załącznik nr 3 - Formularz naboru JST do projektu
załącznik​_nr​_3​_Formularz​_naboru​_JST​_do​_projektu​_grantowego​_„Dostępny​_samorząd​_20”​_-​_wzór.docx 0.08MB
Załącznik nr 4 - Indywidualna karta oceny zgłoszenia
załącznik​_nr​_4​_Indywidualna​_karta​_oceny​_zgłoszenia,​_wzór.pdf 0.21MB
Załącznik nr 5 - Umowa uczestnictwa w projekcie
załącznik​_nr​_5​_Umowa​_uczestnictwa​_w​_projekcie​_grantowym​_pn​_„Dostępny​_sa.pdf 0.83MB
Załącznik nr 6 - Klauzula informacyna
załącznik​_nr​_6​_Klauzula​_informacyjna​_dot​_przetw​_danych​_osob​_w​_MSWiA​_.pdf 0.77MB
Zestawienia do wyliczenia wartości kryteriów statystycznych
zestawienia​_do​_wyliczenia​_wartości​_kryteriów​_statystycznych.zip 7.14MB
Spotkania informacyjne - prezentacja
Spotkania​_informacyjne​_-​_prezentacja.pdf 0.90MB
Lista zgłoszeń JST podlegających ocenie KOZ
Lista​_zgłoszeń​_JST​_podlegających​_ocenie​_KOZ.pdf 0.38MB
Lista rankingowa JST, których zgłoszenia spełniły kryteria wyboru i zostały zakwalifikowane do udziału w projekcie grantowym „Dostępny samorząd 2.0”
LISTA​_RANKINGOWA​_80​_JST​_ZAKWALIFIKOWANYCH​_DO​_UDZIAŁU​_W​_PROJEKCIE​_GRANTOWYM​_„DOSTĘPNY​_SAMORZĄD​_20”.PDF 0.87MB
Lista JST, które otrzymały 17 pkt podczas oceny zgłoszeń do uczestnictwa
LISTA​_JST​_KTÓRE​_OTRZYMAŁY​_17​_PKT​_PODCZAS​_OCENY​_ZGŁOSZEŃ.PDF 0.65MB
{"register":{"columns":[]}}