KPO GOZ II
Nabór skierowany jest dla dużych przedsiębiorstw samodzielnie realizujących przedsięwzięcie albo konsorcjów, składających się z co najmniej jednego dużego przedsiębiorstwa i co najmniej jednej organizacji badawczej. MŚP może wziąć udział w przedsięwzięciu jako członek konsorcjum.
Dofinansowanie może zostać udzielone na przedsięwzięcia, których celem jest opracowanie innowacyjnej technologii/rozwiązania (co najmniej w skali kraju) przyczyniającej się do tworzenia rynku w zakresie wykorzystania surowców wtórnych, a rezultat opracowania zostanie wdrożony na rynek (w ramach przedsięwzięcia lub poza nim). Możliwe do sfinansowania będą również przedsięwzięcia wspierające rozwój technologii przyczyniających się do tworzenia rynku surowców wtórnych.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
- duże przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące przedsięwzięcie albo
- konsorcja, składające się z co najmniej jednego dużego przedsiębiorstwa i co najmniej jednej organizacji badawczej. W skład konsorcjum mogą wchodzić maksymalnie 3 podmioty, przy czym liderem musi być przedsiębiorstwo. MŚP może wziąć udział w przedsięwzięciu jako członek konsorcjum.
-
Rozwiń tekst
Na co
Dofinansowanie mogą otrzymać przedsięwzięcia, które obejmują:
- prace B+R w zakresie technologii przyczyniających się do tworzenia rynku surowców wtórnych,
- finansowanie prac przedwdrożeniowych i wdrożeniowych związanych z wprowadzeniem na rynek rozwiązań opracowanych w ramach przedsięwzięcia
- finansowanie zakupu infrastruktury B+R.
Wdrożenie wyników prac B+R może być sfinansowane w ramach przedsięwzięcia albo ze środków własnych.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Przedsięwzięcie dofinansowane w naborze musi być zgodne z zakresem tematycznym naboru, tj. dofinansowanie może otrzymać przedsięwzięcie, którego celem jest opracowanie minimum jednej innowacyjnej technologii/rozwiązania (w skali co najmniej krajowej) przyczyniającej się do tworzenia rynku w zakresie wykorzystania surowców wtórnych, a rezultat opracowania zostanie wdrożony na rynek (w ramach przedsięwzięcia lub poza nim). Możliwe do sfinansowania będą przedsięwzięcia wspierające rozwój technologii przyczyniających się do tworzenia rynku surowców wtórnych, których celem będzie stworzenie bardziej wydajnej gospodarki (poprzez m.in. zwiększenie ilości surowców możliwych do ponownego wykorzystania, zmniejszenia ilości surowców pierwotnych wykorzystywanych w procesach produkcyjnych, a także zmniejszenie ilości odpadów składowanych na składowiskach).
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
273 571 000 PLN
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Minimalna wartość dofinansowania przedsięwzięcia wynosi 1.000.000 PLN.
Maksymalna wartość dofinansowania przedsięwzięcia wynosi 69.200.000 PLN.
Poziom dofinasowania uzależniony jest od wybranego rodzaju pomocy publicznej lub pomocy de minimis w ramach przedsięwzięcia.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia konkursu lub inicjatywy: 14.03.2025
- Rozpoczęcie naboru wniosków: od 31.03.2025 r.
- Zakończenie naboru wniosków: do 30.04.2025 r. (do godziny 16:00).
Wyniki oceny zostaną zatwierdzone w terminie 100 dni kalendarzowych od zakończenia naboru, a ich upublicznienie na stronie naboru nastąpi w terminie 7 dni kalendarzowych od zatwierdzenia wyników oceny.
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego IP (link do systemu LSI2.0 – możliwość składania wniosków od 31.03.2025 r.)
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Wnioski złożone w konkursie są ocenione zgodnie z kryteriami wyboru przedsięwzięć zatwierdzonymi przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Ocena wniosków jest jednoetapowa. Ocena dokonywana jest przez ekspertów wchodzących w skład Panelu Komisji Oceny Projektów (Panel KOP), który tworzą co najmniej trzej eksperci. Wnioskodawca może zostać wezwany do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w zakresie określonym przez NCBR. Elementem oceny jest spotkanie z wnioskodawcą oraz członkami konsorcjum (jeśli dotyczy). W jego trakcie wnioskodawca oraz członkowie konsorcjum (jeśli dotyczy) mogą odnieść się do pytań i ewentualnych wątpliwości ekspertów dotyczących projektu.
-
Rozwiń tekst
Ważne dokumenty dodatkowe
-
Rozwiń tekst
Procedura odwoławcza
W przypadku nieobjęcia przedsięwzięcia wsparciem, wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowną ocenę przedsięwzięcia, zgodnie z Ustawą o prowadzeniu polityki rozwoju oraz Regulaminem Wyboru Przedsięwzięć.
-
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
FAQ KPO GOZ II
- Czy nowe maszyny kupione wewnętrznie zbudowane do badań, mogą być kwalifikowalne? Czy to problem? Czy nadal możemy otrzymać amortyzację jako finansowanie? Obliczylibyśmy amortyzację na podstawie cen katalogowych. Czy faktycznie projekt może mieć tylko niespełna rok?
Katalog kosztów kwalifikowalnych, zasady ich kwalifikacji określa „Przewodnik kwalifikowalności wydatków dla A2.2.1. Inwestycje we wdrażanie technologii i innowacji środowiskowych, w tym związanych z GOZ – Krajowy Plan Odbudowy” (dalej: Przewodnik) stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru przedsięwzięć.
Kategorie wydatków kwalifikowalnych w ramach prac B+R wskazano w rozdziale 3.3 Przewodnika. Są wśród nich m.in. wydatki w kategorii: 3.3.4 Amortyzacja (aparatura i sprzęt). Przewodnik określa także warunki kwalifikowalności odpisów amortyzacyjnych aparatury naukowo-badawczej i sprzętu wykorzystywanych w celu prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby realizowanych prac B+R w ramach przedsięwzięcia.
Zgodnie z Regulaminem okres realizacji przedsięwzięcia nie może wykraczać poza datę 31 października 2026 r.
- Czy można jednocześnie realizować zadania z zakresu B+R oraz wdrożenia?
Nie ma przeciwskazań do równoległego prowadzenia prac B+R oraz prac wdrożeniowych w ramach przedsięwzięcia natomiast należy się przy tym kierować koniecznością spełnienia warunków przedstawionych w dokumentacji naboru. Zwracamy uwagę, na ryzyko, które może wystąpić przy równoległym prowadzeniu prac B+R oraz prac wdrożeniowych, tj. zgodnie z zapisami wzoru umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem brak zrealizowania prac B+R (o ile nie wystąpiły wyjątkowe sytuacje przewidziane w Umowie) czy też brak wdrożenia wyników prac B+R lub wdrożenie w innym zakresie, może powodować wstrzymanie wypłaty dofinansowania lub rozwiązanie Umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia (co skutkuje zwrotem dofinansowania wraz z odsetkami).
- Czy ta sama osoba może pełnić funkcję zarówno kierownika B+R, jak i kierownika zarządzającego?
Zgodnie z Instrukcją Wypełniania wniosku, jeżeli ta sama osoba występuje w więcej niż jednej roli w przedsięwzięciu należy opisać jej doświadczenie odrębnie. Dopuszczalna jest taka możliwość.
Należy jednak pamiętać o konflikcie interesów, tj. Kierownik B+R oraz kierownik zarządzający oraz osoby wykonujące w zastępstwie ich obowiązki nie mogą być jednocześnie wykonawcami jakichkolwiek prac po stronie podwykonawcy, w tym nie mogą pozostawać w stosunku służbowym lub innej formie współpracy z podwykonawcą (dotyczy stosunku pracy, stosunków cywilnoprawnych lub innych form współpracy). Kadra B+R nie może jednocześnie wykonywać tych samych prac w przedsięwzięciu po stronie Wnioskodawcy/Lidera konsorcjum/konsorcjanta oraz podwykonawcy.
Zgodnie z Przewodnikiem, w kategorii wydatku: 3.3.1 Personel projektu, wskazano, że w przypadku wykonywania przez dany personel jakichkolwiek zadań związanych z zarządzaniem, nadzorem lub koordynacją przedsięwzięciem badawczo-rozwojowym lub zarządzaniem, koszt jego wynagrodzenia jest niekwalifikowalny w kategorii Personel projektu. Koszt wynagrodzenia takich osób (np. kierownika zarządzającego), niezależnie od wymiaru zaangażowania w czynności zarządcze i łączenie ich z zadaniami badawczymi, stanowi w całości wydatek kwalifikowalny w kategorii Koszty pośrednie (ogólne).
- Czy w ramach tego programu ma zastosowanie Mapa Pomocy Regionalnej?
Jeżeli chodzi o Limity wynikające z przepisów pomocy publiczne to intensywność pomocy dla Wnioskodawcy (lub członka konsorcjum będącego przedsiębiorcą) na wydatki nie może przekroczyć limitów intensywności wsparcia wskazanych w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027 (Dz. U. poz. 2422) w przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej.
Intensywność wsparcia w regionalnej pomocy inwestycyjnej w poszczególnych regionach dla
poszczególnych kategorii przedsiębiorców została przedstawiona w Tabeli nr 2 Przewodnika kwalifikowalności wydatków.
- Wnioskodawca prowadzi działalność produkcji opakowań plastikowych w szerokim zakresie, oddzielne technologie i procesy dla opakowań do chemii, branży spożywczej i innych. Projekt będzie dotyczył opracowania nowych opakowań z recyklatu jedynie w zakresie procesów produkcyjnych dot. opakowań do chemii. Czy wskaźnik "Zwiększenie ilości surowców nadających się do recyklingu rozumiane jako zwiększenie zużycia surowców wtórnych" można wyliczyć na podstawie danego procesu (produkcja opakowań dla chemii) czy całej działalności Wnioskodawcy?
Tak, można wziąć pod uwagę dany proces przy odpowiedniej stałej wielkości produkcji.
- Czy można rozliczać amortyzację dla urządzeń biorących udział w badaniach, ale zakupionych przed podpisaniem umowy?
Katalog kosztów kwalifikowalnych, zasady ich kwalifikacji określa Przewodnik. Kategorie wydatków kwalifikowalnych w ramach prac B+R wskazano w rozdziale 3.3 Przewodnika. Są wśród nich m.in. wydatki w kategorii: 3.3.4 Amortyzacja (aparatura i sprzęt). Przewodnik określa także warunki kwalifikowalności odpisów amortyzacyjnych aparatury naukowo-badawczej i sprzętu wykorzystywanych w celu prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby realizowanych prac B+R w ramach przedsięwzięcia.
- Czy amortyzacja urządzeń kupionych przed złożeniem projektu/rozpoczęciem projektu może być kosztem kwalifikowanym w projekcie jeżeli urządzenia/maszyna będzie wykorzystywana do realizacji projektu?
Katalog kosztów kwalifikowalnych, zasady ich kwalifikacji określa Przewodnik. Kategorie wydatków kwalifikowalnych w ramach prac B+R wskazano w rozdziale 3.3 Przewodnika. Są wśród nich m.in. wydatki w kategorii: 3.3.4 Amortyzacja (aparatura i sprzęt). Przewodnik określa także warunki kwalifikowalności odpisów amortyzacyjnych aparatury naukowo-badawczej i sprzętu wykorzystywanych w celu prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby realizowanych prac B+R w ramach przedsięwzięcia.
- Czy w ramach projektu dopuszczona jest budowa nowego zakładu/instalacji w której przetwarzane będą odpady? Jeśli tak, to czy dla wskaźników np. zwiększenie zużycia wtórnych jako wartość roku bazowego przyjmujemy wartość „0”?
Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków – pkt. 5.3.4 Roboty budowlane jest możliwość sfinansowania robót budowlanych przez wnioskodawcę (lub lidera konsorcjum) w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej, wyłącznie jeśli te koszty są związane z realizacją jednej z form inwestycji początkowej (o której mowa w art. 2 pkt. 49a lub 51a Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014). Rodzaje inwestycji początkowej zostały opisane również w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie (pkt. 2.8).
Intensywność wsparcia jest zależna od regionu w który realizowane będzie przedsięwzięcie oraz od wielkości przedsiębiorstwa ( miko, małe, średnie, duże) – szczegółowo określa to Tabela nr 2 zamieszczona w Przewodniku kwalifikowalności wydatków. Maksymalne kwoty dla poszczególnych rodzajów pomocy publicznej zostały określone w pkt 1.1. Przewodnika.
Przewodnik określa również cały katalog pomocy publicznych środowiskowych ( pkt. od 5.3.6 do 5.3.15), które umożliwiają sfinansowanie m.in. kosztów „robót i materiałów budowalnych” – wybór odpowiedniej kategorii zależy od przedmiotu przedsięwzięcia. Intensywność wsparcia dla pomocy publicznych środowiskowych określa Tabela nr 3 zamieszczona w Przewodniku kwalifikowalności wydatków.
Wskaźnik pn. Zwiększenie ilości surowców nadających się do recyklingu rozumiany jako zwiększenie zużycia surowców wtórnych - rokiem bazowym jest pełny rok poprzedzający rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Rok bazowy to 2024 r., wartość bazowa to "0", pola we wniosku nie są edytowalne.
- Proszę o potwierdzenie braku konieczności wyboru Podwykonawców przez złożeniem wniosku, w przypadku gdy jego prace są krytyczne dla prac B+R.
We wniosku objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy wykazać czy Wnioskodawca posiada podwykonawców czy też zamierza dokonać wyboru podwykonawcy (należy kierować się zasadami naboru), czyli jeżeli Wykonawca dokonał już wyboru konkretnych podwykonawców (zgodnie z zasadami dopuszczalnymi w naborze), we wniosku podaje ich nazwy.
Jeśli natomiast planuje zaangażować podwykonawcę, a na dzień złożenia wniosku jeszcze go nie wybrał, wpisuje: „Podwykonawca nie został jeszcze wybrany”, dodatkowo w przypadku W przypadku kiedy nie wybrano podwykonawcy, bądź też podwykonawca nie posiada nr NIP w polu NIP podwykonawcy należy wpisać wartość „0000000000”.
- Czy przerób Biomasy (nawóz koński) na metan a następnie na energię elektryczna (recykling energetyczny) mieści się w obszarze tego naboru?
Uprzejmie informujemy, że oceny przedsięwzięcia dokonują eksperci na podstawie złożonego wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem. Na postawie przedstawionych przez Państwa informacji nie jest możliwe stwierdzenie czy projekt jest kwalifikowalny czy nie.
Zgodnie z Kryteriami Wyboru Przedsięwzięć Przedmiotem przedsięwzięcia jest przeprowadzenie prac B+R, rozumianych jako przeprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych zgodnie z zakresem tematycznym określonym w Regulaminie Wyboru Przedsięwzięć (par. 1a), których rezultat zostanie wdrożony na rynek (w ramach przedsięwzięcia lub poza nim) przez Wnioskodawcę (w przypadku przedsięwzięcia realizowanego w konsorcjum przez Lidera konsorcjum).
Celem tych prac powinno być doprowadzenie do opracowania minimum 1 innowacyjnej technologii (rozwiązania w skali co najmniej krajowej) przyczyniającej się do tworzenia rynku w zakresie wykorzystania surowców wtórnych, tj.:
• nowego albo ulepszonego produktu lub usługi (innowacji produktowej) lub
• nowego albo ulepszonego procesu biznesowego dotyczącego funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów (produktów) lub usług (innowacji w procesie biznesowym), które lepiej zaspokoi potrzebę lub zaadresuje wyzwanie niż technologie/rozwiązania dotychczasowe/konkurencyjne a jego rezultat będzie możliwy do wdrożenia (w ramach przedsięwzięcia lub poza przedsięwzięciem) przez Wnioskodawcę (w przypadku konsorcjum – przez Lidera konsorcjum) na terenie Polski.
Należy również mieć na względzie wykluczenia, m.in. dotyczące działań związanych z paliwami kopalnymi, w tym zastosowania niższego szczebla (z wyjątkiem projektów w ramach tego środka dotyczących wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła, jak również powiązanej infrastruktury przesyłowej i dystrybucyjnej, wykorzystujących gaz ziemny, które są zgodne z warunkami określonymi w załączniku III do wytycznych technicznych dotyczących stosowania zasady „nie czyń poważnych szkód” (2021/C 58/01). Wykluczenia zostały wymienione w Kryteriach Wyboru Przedsięwzięć.
- Czy woda może być traktowana jako odpad i odzyskiwana w ramach projektu?
Definicja surowca wtórnego została przedstawiona w dokumentacji naboru, tj. Surowce wtórne to materiały powstające w wyniku przerobu (w procesie przetworzenia mechanicznego lub chemicznego) odpadów produkcyjnych, wstępnie wysortowanych odpadów komunalnych lub złomu i zużytych produktów, nadające się do bezpośredniego użytku w przemysłowym procesie produkcji (zastępujące surowiec pierwotny), nie będące nowym produktem finalnym.
- Czy Wnioskodawca może w projekcie w ramach prowadzonych prac opracować technologię wytwarzania innowacyjnych produktów (minimum na skalę kraju), których skład będzie opierał się głównie na surowcach wtórnych? Czy takie prace spełnią cel tego konkursu?
Uprzejmie informujemy, że oceny przedsięwzięcia dokonują eksperci na podstawie złożonego wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem. Na postawie przedstawionych przez Państwa informacji nie jest możliwe stwierdzenie czy projekt jest kwalifikowalny czy nie.
Zgodnie z Kryteriami Wyboru Przedsięwzięć Przedmiotem przedsięwzięcia jest przeprowadzenie prac B+R, rozumianych jako przeprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych zgodnie z zakresem tematycznym określonym w Regulaminie Wyboru Przedsięwzięć (par. 1a), których rezultat zostanie wdrożony na rynek (w ramach przedsięwzięcia lub poza nim) przez Wnioskodawcę (w przypadku przedsięwzięcia realizowanego w konsorcjum przez Lidera konsorcjum).
Celem tych prac powinno być doprowadzenie do opracowania minimum 1 innowacyjnej technologii (rozwiązania w skali co najmniej krajowej) przyczyniającej się do tworzenia rynku w zakresie wykorzystania surowców wtórnych, tj.:
• nowego albo ulepszonego produktu lub usługi (innowacji produktowej) lub
• nowego albo ulepszonego procesu biznesowego dotyczącego funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów (produktów) lub usług (innowacji w procesie biznesowym), które lepiej zaspokoi potrzebę lub zaadresuje wyzwanie niż technologie/rozwiązania dotychczasowe/konkurencyjne a jego rezultat będzie możliwy do wdrożenia (w ramach przedsięwzięcia lub poza przedsięwzięciem) przez Wnioskodawcę (w przypadku konsorcjum – przez Lidera konsorcjum) na terenie Polski.
- Nawiązując do informacji przedstawionych w prezentacji oraz kryteriach tj. "Celem tych prac powinno być doprowadzenie do opracowania minimum 1 innowacyjnej technologii", prosimy o potwierdzenie, że jako technologia rozumiemy również samą innowację produktową i że nie ma obowiązku wykazywania w projekcie innowacji w procesie biznesowym.
Przedmiotem przedsięwzięcia jest przeprowadzenie prac B+R. Celem tych prac powinno być doprowadzenie do opracowania minimum 1 innowacyjnej technologii (rozwiązania w skali co najmniej krajowej) przyczyniającej się do tworzenia rynku w zakresie wykorzystania surowców wtórnych, tj.:
• nowego albo ulepszonego produktu lub usługi (innowacji produktowej) lub
• nowego albo ulepszonego procesu biznesowego dotyczącego funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów (produktów) lub usług (innowacji w procesie biznesowym), które
lepiej zaspokoi potrzebę lub zaadresuje wyzwanie niż technologie/rozwiązania dotychczasowe/konkurencyjne a jego rezultat będzie możliwy do wdrożenia (w ramach przedsięwzięcia
lub poza przedsięwzięciem) przez Wnioskodawcę (w przypadku konsorcjum – przez Lidera konsorcjum) na terenie Polski.
Należy opracować co najmniej jedną innowację, można również opracować obie jednocześnie.
- Pytanie o warunki realizacji projektu B+R i wdrażania wyników badań. Czy z uwagi na krótki okres realizacji projektów dopuszczalna jest sytuacja rozpoczęcia wdrożenia przed zakończeniem badań?
Nie ma przeciwskazań do równoległego prowadzenia prac B+R oraz prac wdrożeniowych w ramach przedsięwzięcia natomiast należy się przy tym kierować koniecznością spełnienia warunków przedstawionych w dokumentacji naboru. Zwracamy uwagę, na ryzyko, które może wystąpić przy równoległym prowadzeniu prac B+R oraz prac wdrożeniowych, tj. zgodnie z zapisami wzoru umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem brak zrealizowania prac B+R (o ile nie wystąpiły wyjątkowe sytuacje przewidziane w Umowie) czy też brak wdrożenia wyników prac B+R lub wdrożenie w innym zakresie, może powodować wstrzymanie wypłaty dofinansowania lub rozwiązanie Umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia (co skutkuje zwrotem dofinansowania wraz z odsetkami).
- Czy jako surowiec wtórny możemy uznać odpad w procesie wytwórczym przemysłu rolno-spożywczego np. wytłoki warzyw i owoców?
Surowce wtórne to materiały powstające w wyniku przerobu (w procesie przetworzenia mechanicznego lub chemicznego) odpadów produkcyjnych, wstępnie wysortowanych odpadów komunalnych lub złomu i zużytych produktów, nadające się do bezpośredniego użytku w przemysłowym procesie produkcji (zastępujące surowiec pierwotny), nie będące nowym produktem finalnym.
- Wnioskodawca (spółka A) należy do grupy kapitałowej, w której Spółka A opracowuje nowe technologie, a Spółka B realizuje ich wdrożenie i komercjalizację, czy w ramach naboru jest możliwość realizacji wdrożenia wyników prac B+R przez Spółkę B? Czy ewentualnie możliwe będzie przeniesienie praw i obowiązków dot. umowy o dofinansowanie na spółkę B w okresie trwałości projektu?
Uprzejmie informujemy, że:
1) możliwe jest wdrożenie wyników prac B+R przez Spółkę B (innego niż OOW przedsiębiorcę) o ile będzie ono zgodne z § 5 ust 8 pkt 2 Umowy, tj. udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących praw do wyników prac B+R w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę lub pkt 3 Umowy, tj. zostanie dokonane na terenie Polski poprzez sprzedaż spółce B (na zasadach rynkowych) praw do wyników w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę B;
2) nie jest ani wskazane ani celowe przeniesienie praw i obowiązków dot. Umowy na spółkę B w okresie trwałości projektu; prawa i obowiązki wynikające z Umowy mają zakres szerszy niż wyłącznie obowiązek wdrożenia wyników Projektu wskazany w § 5 ust. 5 Umowy, a skoro dofinansowanie w ramach Umowy zostało przyznane OOW, to OOW powinien dokonać wdrożenia wyników projektu w sposób określony w Umowie, a w zakresie części inwestycyjnej projektu, zachować trwałość projektu; natomiast jeśli JW wyrazi zgodę na przeniesienie praw i obowiązków dot. Umowy na spółkę B w okresie trwałości projektu (patrz zastrzeżenia wyżej), to przeniesienie praw i obowiązków wynikających z Umowy na inny podmiot nie może naruszać postanowień Umowy, a zatem nie może skutkować naruszeniem trwałości projektu, o której mowa w § 8 ust. 11 Umowy;
3) o ile obowiązek wdrożenia wyników projektu, o którym mowa w § 5 ust 8 Umowy wiąże się z wykorzystaniem w tym celu części inwestycyjnej projektu objętej obowiązkiem utrzymania trwałości, wydaje się, że wdrożenie wyników projektu powinno dotyczyć wprowadzenia wyników projektu do własnej (OOW) działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników prac B+R i z wykorzystaniem zrealizowanej inwestycji; przy czym sposób wdrożenia wyników B+R oraz utrzymania trwałości inwestycji co do zasady powinien stanowić przedmiot oceny merytorycznej projektu, dokonany na podstawie kryteriów wyboru projektów do dofinansowania (zastrzeżenie: nie przedstawiono dokumentów dotyczących zasad oceny i wyboru projektów dotyczących sprawy).
- Rozpoczęcie wdrożenia poprzez przygotowanie i opublikowanie zapytania ofertowego i wybór wykonawcy. Dostawa i uruchomienie elementów nowej technologii może trwać ponad rok. Czy jest jakiś minimalny wymagany okres realizacji badań czy agenda będzie oceniana standardowo pod kątem racjonalności zaplanowanych badań i osiągnięcia kamieni milowych?
Nie ma wskazania co do okresu realizacji B+R. Agenda będzie oceniana zgodnie z warunkami określonymi w naborze.
- Co w przypadku niezakończenie projektu do 10.26 r.? Czy Wnioskodawca będzie mógł kontynuować projekt finansując wszystkie koszty poniesione po tym terminie ze środków własnych?
Zgodnie z Regulaminem okres realizacji przedsięwzięcia nie może wykraczać poza datę 31 października 2026 r. W Przewodniku wskazano, że okres kwalifikowalności wydatków musi zakończyć się maksymalnie do 31 października 2026 r.
Zgodnie z dokumentem Kryteria wyboru przedsięwzięć, stanowiącym Załącznikiem nr 2 do Regulaminu, kryterium merytoryczne nr 3 Istota przedsięwzięcia, wdrożenie innowacyjnej technologii (rozwiązania) może być dofinansowane w ramach przedsięwzięcia lub poza przedsięwzięciem.
Wdrożenie wyników prac B+R musi co do zasady nastąpić w okresie wskazanym we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem. Jeśli wdrożenie następuje w ramach przedsięwzięcia, wdrożenie musi nastąpić w termie określonym w kryterium horyzontalnym pn. Zgodność z ramami czasowymi planu rozwojowego (tj. harmonogram realizacji przedsięwzięcia nie przekracza ram czasowych kwalifikowalności wydatków określonych w rozporządzeniu RRF, Planie rozwojowym (z uwzględnieniem późniejszych decyzji wykonawczych Rady UE) i Regulaminie wyboru przedsięwzięć, tj. dnia 31 października 2026 r.), a wydatki inwestycyjne związane z wdrożeniem muszą zostać ujęte w harmonogramie rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia.
Natomiast w przypadku wdrożenia poza przedsięwzięciem – wdrożenie następuje najpóźniej w okresie do 3 lat od zakończenia prac B+R.
Wzór umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, stanowiący załącznik nr 3a lub 3b do Regulaminu, odpowiednio w § 8. Monitorowanie Przedsięwzięcia i ewaluacja lub § 7. Monitorowanie Przedsięwzięcia i ewaluacja, określa:
6. W przypadku stwierdzenia przez JW, że cel Przedsięwzięcia został osiągnięty, ale OOW nie osiągnął wartości wskaźników określonych w Umowie, JW może pomniejszyć dofinansowanie proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia tych wskaźników.
7. W przypadku stwierdzenia przez JW, że cel Przedsięwzięcia został osiągnięty, ale OOW nie osiągnął wartości wskaźników lub Kamieni Milowych Przedsięwzięcia określonych w Umowie, JW może żądać zwrotu dofinansowania proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia tych wskaźników. Pomniejszenia dokonuje się z uwzględnieniem pomniejszenia dokonanego na podstawie ust. 6.
- Czy z uwagi na krótki okres realizacji projektów dopuszczalna jest sytuacja rozpoczęcia wdrożenia przed zakończeniem badań. Co w przypadku niezakończenie projektu do 10.26 r? Czy Wnioskodawca będzie mógł kontynuować projekt finansując wszystkie koszty poniesione po tym terminie ze środków własnych?
Zgodnie z Regulaminem okres realizacji przedsięwzięcia nie może wykraczać poza datę 31 października 2026 r. W Przewodniku wskazano, że okres kwalifikowalności wydatków musi zakończyć się maksymalnie do 31 października 2026 r.
Zgodnie z dokumentem Kryteria wyboru przedsięwzięć, stanowiącym Załącznikiem nr 2 do Regulaminu, kryterium merytoryczne nr 3 Istota przedsięwzięcia, wdrożenie innowacyjnej technologii (rozwiązania) może być dofinansowane w ramach przedsięwzięcia lub poza przedsięwzięciem.
Wdrożenie wyników prac B+R musi co do zasady nastąpić w okresie wskazanym we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem. Jeśli wdrożenie następuje w ramach przedsięwzięcia, wdrożenie musi nastąpić w termie określonym w kryterium horyzontalnym pn. Zgodność z ramami czasowymi planu rozwojowego (tj. harmonogram realizacji przedsięwzięcia nie przekracza ram czasowych kwalifikowalności wydatków określonych w rozporządzeniu RRF, Planie rozwojowym (z uwzględnieniem późniejszych decyzji wykonawczych Rady UE) i Regulaminie wyboru przedsięwzięć, tj. dnia 31 października 2026 r.), a wydatki inwestycyjne związane z wdrożeniem muszą zostać ujęte w harmonogramie rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia.
Natomiast w przypadku wdrożenia poza przedsięwzięciem – wdrożenie następuje najpóźniej w okresie do 3 lat od zakończenia prac B+R.
Wzór umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, stanowiący załącznik nr 3a lub 3b do Regulaminu, odpowiednio w § 8. Monitorowanie Przedsięwzięcia i ewaluacja lub § 7. Monitorowanie Przedsięwzięcia i ewaluacja, określa:
6. W przypadku stwierdzenia przez JW, że cel Przedsięwzięcia został osiągnięty, ale OOW nie osiągnął wartości wskaźników określonych w Umowie, JW może pomniejszyć dofinansowanie proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia tych wskaźników.
7. W przypadku stwierdzenia przez JW, że cel Przedsięwzięcia został osiągnięty, ale OOW nie osiągnął wartości wskaźników lub Kamieni Milowych Przedsięwzięcia określonych w Umowie, JW może żądać zwrotu dofinansowania proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia tych wskaźników. Pomniejszenia dokonuje się z uwzględnieniem pomniejszenia dokonanego na podstawie ust. 6.
- Czy jest możliwość uwzględnienia w generatorze funkcjonalności, która pozwala kopiować dane dot. kosztów z Excela do systemu LSI (koszty kwalifikowalne, całkowite, dofinansowanie) w sposób taki, żeby zachować oryginalny układ przecinków? Obecnie kopiując wartość 1,23 w LSI wprowadzane jest 123 (tylko jako liczby całkowite, bez przecinków).
System nie pozwala na kopiowanie wartości z poziomu arkusza. Wynika to z konieczności zachowania odpowiedniego formatu danych, które są wprowadzane do systemu przez przeglądarkę.
- Czy przewidywany jest kolejny nabór w ramach tego konkursu (w tym roku)?
Nie planujemy kolejnego naboru KPO GOZ.
- Jaki jest poziom wymaganej innowacji?
Celem prac B+R powinno być doprowadzenie do opracowania minimum 1 innowacyjnej technologii (rozwiązania w skali co najmniej krajowej).
- Czy i na jakim etapie wymagana jest promesa kredytu?
Zgodnie z Regulaminem Wyboru Przedsięwzięć par. 9 ust. 5 w przypadku braku możliwości dostarczenia przez wnioskodawcę do dnia zawarcia umowy min. dokumentów potwierdzających uzyskanie zewnętrznego finansowania przedsięwzięcia z wnioskodawcą zostanie zawarta umowa, w której zostaną określone terminy ich dostarczenia.
- Czy dobrze zrozumiałam, że jeśli poprawi się niezgodnie z zakresem i wykroczy poza wezwanie, to i tak oceniana jest wersja poprawiona? Wobec tego, można złożyć „pusty” wniosek i uzupełnić?
Zgodnie z RWP: Jeśli wnioskodawca uzupełni lub poprawi wniosek w wyznaczonym terminie, lecz niezgodnie z zakresem wezwania, ocenie podlegać będzie wersja wniosku uwzględniająca dokonane uzupełnienia lub poprawę pomimo, że są niezgodne z zakresem wezwania. Jeżeli wnioskodawca nie dokona w wyznaczonym terminie uzupełnienia lub poprawienia wniosku, ocenie podlegać będzie wersja wniosku, która została pierwotnie skierowana do oceny.
W ramach poprawy Wnioskodawca nie może podwyższyć kwoty wnioskowanego dla przedsięwzięcia wsparcia ze środków planu rozwojowego, gdy uzupełnia lub poprawia wniosek.
Z uwagi na walidacje systemu LSI nie ma możliwości złożenia pustego wniosku, pola obowiązkowe muszą zostać wypełnione treścią.
- W regulaminie jest inny zapis dotyczący uzupełnienia wniosku i wykroczenia poza zakres uzupełnień, niż podał prelegent. Proszę o weryfikacje slajdu.
Zgodnie z RWP: Jeśli wnioskodawca uzupełni lub poprawi wniosek w wyznaczonym terminie, lecz niezgodnie z zakresem wezwania, ocenie podlegać będzie wersja wniosku uwzględniająca dokonane uzupełnienia lub poprawę pomimo, że są niezgodne z zakresem wezwania. Jeżeli wnioskodawca nie dokona w wyznaczonym terminie uzupełnienia lub poprawienia wniosku, ocenie podlegać będzie wersja wniosku, która została pierwotnie skierowana do oceny.
W ramach poprawy Wnioskodawca nie może podwyższyć kwoty wnioskowanego dla przedsięwzięcia wsparcia ze środków planu rozwojowego, gdy uzupełnia lub poprawia wniosek.
Zatem zgodnie z informację umieszczoną na slajdzie.
- Czy to prawda, że dofinansowanie otrzymają tylko 3 projekty?
Zgodnie z RWP - W wyniku oceny, do objęcia wsparciem mogą zostać wybrane co najmniej 3 przedsięwzięcia, które spełniły wszystkie kryteria horyzontalne, wszystkie kryteria szczegółowe merytoryczne oraz uzyskają najwyższą liczbę punktów w kryterium merytorycznym rankingującym.
- Czy koszty ponoszone na realizację Projektu przed otrzymaniem informacji o dofinansowaniu ale po złożeniu wniosku tj. po 30.04 mogą być ujęte jako kwalifikowane?
Zgodnie z zapisami Przewodnika, okres kwalifikowalności wydatków może rozpocząć się najwcześniej następnego dnia po złożeniu wniosku o dofinansowanie, z zastrzeżeniem, iż wydatki objęte pomocą de minimis, o których mowa w pkt. 5.3.17 mogą być kwalifikowalne 12 miesięcy przed tym dniem. Okres kwalifikowalności wydatków musi zakończyć się maksymalnie do 31 października 2026 r.
- Dołączam do prośby o zastosowanie w LSI polskiego systemu dziesiętnego, czyli rozdzielania za pomocą przecinka, a nie kropki kwot w zł. Aktualnie system przy kopiowaniu nie akceptuje przecinka i zamienia kwotę 1,23 zł na 123 zł. Generuje to masę błędów i dodatkowej pracy oraz konieczność wprowadzania kwot ręcznie.
System nie pozwala na kopiowanie wartości z poziomu arkusza. Wynika to z konieczności zachowania odpowiedniego formatu danych, które są wprowadzane do systemu przez przeglądarkę.
- Dlaczego nie jest możliwe rozdzielanie funkcji zarządczych przez osobę realizującą badania i wykazania części wynagrodzenia w kosztach bezpośrednich.? Wprowadzenie całości wynagrodzenia takiej osoby do kosztów pośrednich jest niekorzystne. Automatycznie obniża wartość kosztów bezpośrednich i jednocześnie obniża wartość kosztów pośrednich. Wobec tego beneficjent podwójnie na tym traci i dochodzi jeszcze taka sytuacja, że działania związane z badaniami są w kosztach pośrednich.
Zgodnie z zasadami naboru W przypadku wykonywania przez dany personel jakichkolwiek zadań związanych z zarządzaniem, nadzorem lub koordynacją przedsięwzięciem badawczo-rozwojowym lub zarządzaniem, koszt jego wynagrodzenia jest niekwalifikowalny w kategorii Personel projektu. Koszt wynagrodzenia takich osób (np. kierownika zarządzającego), niezależnie od wymiaru zaangażowania w czynności zarządcze i łączenie ich z zadaniami badawczymi, stanowi w całości wydatek kwalifikowalny w kategorii Koszty pośrednie (ogólne).
- W nawiązaniu do pytania "Co w przypadku niezakończenie projektu do 10.26 r? Czy Wnioskodawca będzie mógł kontynuować projekt finansując wszystkie koszty poniesione po tym terminie ze środków własnych?" padła odpowiedź wyłącznie w zakresie kosztów kwalifikowalnych. A czy możliwe jest dokończenie projektu w ramach wydatków NIEKWALIFIKOWALNYCH (ponoszonych wył. przez Wnioskodawcę bez dofinansowania)?
Zgodnie z Regulaminem okres realizacji przedsięwzięcia nie może wykraczać poza datę 31 października 2026 r. W Przewodniku wskazano, że okres kwalifikowalności wydatków musi zakończyć się maksymalnie do 31 października 2026 r.
Zgodnie z dokumentem Kryteria wyboru przedsięwzięć, stanowiącym Załącznikiem nr 2 do Regulaminu, kryterium merytoryczne nr 3 Istota przedsięwzięcia, wdrożenie innowacyjnej technologii (rozwiązania) może być dofinansowane w ramach przedsięwzięcia lub poza przedsięwzięciem.
Wdrożenie wyników prac B+R musi co do zasady nastąpić w okresie wskazanym we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem. Jeśli wdrożenie następuje w ramach przedsięwzięcia, wdrożenie musi nastąpić w termie określonym w kryterium horyzontalnym pn. Zgodność z ramami czasowymi planu rozwojowego (tj. harmonogram realizacji przedsięwzięcia nie przekracza ram czasowych kwalifikowalności wydatków określonych w rozporządzeniu RRF, Planie rozwojowym (z uwzględnieniem późniejszych decyzji wykonawczych Rady UE) i Regulaminie wyboru przedsięwzięć, tj. dnia 31 października 2026 r.), a wydatki inwestycyjne związane z wdrożeniem muszą zostać ujęte w harmonogramie rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia.
Natomiast w przypadku wdrożenia poza przedsięwzięciem – wdrożenie następuje najpóźniej w okresie do 3 lat od zakończenia prac B+R.
Wzór umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, stanowiący załącznik nr 3a lub 3b do Regulaminu, odpowiednio w § 8. Monitorowanie Przedsięwzięcia i ewaluacja lub § 7. Monitorowanie Przedsięwzięcia i ewaluacja, określa:
6. W przypadku stwierdzenia przez JW, że cel Przedsięwzięcia został osiągnięty, ale OOW nie osiągnął wartości wskaźników określonych w Umowie, JW może pomniejszyć dofinansowanie proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia tych wskaźników.
7. W przypadku stwierdzenia przez JW, że cel Przedsięwzięcia został osiągnięty, ale OOW nie osiągnął wartości wskaźników lub Kamieni Milowych Przedsięwzięcia określonych w Umowie, JW może żądać zwrotu dofinansowania proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia tych wskaźników. Pomniejszenia dokonuje się z uwzględnieniem pomniejszenia dokonanego na podstawie ust. 6
30. Zgodnie z przywołanym w instrukcji wzorem Wzsw = 100 % (Zswt1 / Zswto - 1) - zwiększenie wielkości zużycia surowców wtórnych podaje się:
Zswto – wielkość zużycia surowców wtórnych w tonach w roku t0
Zswt1- wielkość zużycia surowców wtórnych w tonach w roku t1
t0 – rok poprzedzający datę złożenia wniosku o objęcie wsparciem
t1 – pierwszy pełny rok kalendarzowy, następujący po roku zakończenia realizacji przedsięwzięcia.
Jak należy postąpić w sytuacji, gdy w Zswto wynosi 0 Mg (surowiec wtórny nie jest używany w procesie produkcyjnym), a dzięki uruchomieniu nowej technologii wartość docelowa wyniesie np. 20 000 Mg.
W opisanym przypadku, z uwagi na brak wykorzystania danego surowca w polu pn. Wartość docelowa należy wpisać wartość wynikającą ze wzrostu, tj. 100, natomiast z uwagi na to, że surowiec wtórny nie był dotychczas używany w procesie produkcyjnym w polu odnoszącym się do Opisu metodologii (…). należy szczegółowo uzasadnić, z czego wynika podana wartość (100%), ze wskazaniem wielkości produkcji odnoszącej się do procesu uwzględniającego wykorzystanie surowca wtórnego. W uzasadnieniu należy również wskazać z czego wynika brak możliwości zastosowania podanego wzoru.
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O OBJĘCIE PRZEDSIĘWZIĘCIA WSPARCIEM
-
Rozwiń tekst
UMOWA O OBJĘCIE PRZEDSIĘWZIĘCIA WSPARCIEM
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY DODATKOWE
-
Rozwiń tekst
LISTY RANKINGOWE
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY ARCHIWALNE
-
Kontakt
Punkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 14.03.2025 14:19 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Szymon Iwańczuk
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| KPO GOZ II | 15.0 | 13.08.2025 16:41 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 14.0 | 01.08.2025 16:19 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 13.0 | 01.08.2025 16:18 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 12.0 | 30.07.2025 10:45 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 11.0 | 06.06.2025 12:29 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 10.0 | 30.04.2025 16:00 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 9.0 | 29.04.2025 12:46 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 8.0 | 11.04.2025 13:18 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 7.0 | 11.04.2025 13:17 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 6.0 | 10.04.2025 09:29 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 5.0 | 03.04.2025 13:28 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 4.0 | 02.04.2025 11:47 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 3.0 | 31.03.2025 00:00 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ II | 2.0 | 14.03.2025 14:57 Szymon Iwańczuk |
| KPO GOZ | 1.0 | 14.03.2025 14:19 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP