W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane

Status Status: Trwa ocena wniosków

Program INFOSTRATEG został przygotowany, by wspierać rozwój polskiego potencjału sztucznej inteligencji (SI) poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain, mających bezpośrednie zastosowanie w praktyce. VII konkurs ma na celu wybór wykonawców w ramach tematu zgłoszonego przez Główny Urząd Miar. 

  • Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie zarejestrowane i prowadzące działalność na terytorium Polski:

    • jednostki naukowe – samodzielnie realizujące projekt i wdrażające wyniki projektu albo
    • przedsiębiorstwa – samodzielnie realizujące projekt i wdrażające wyniki projektu
      albo
    • konsorcja – składające się z maksimum 3 podmiotów:
      • samych jednostek naukowych;
      • samych przedsiębiorstw;
      • przedsiębiorstw i jednostek naukowych.
  • NCBR udziela dofinansowania na realizację projektów, które obejmują: 

    1. badania podstawowe,
    2. badania przemysłowe,
    3. eksperymentalne prace rozwojowe,
    4. prace przedwdrożeniowe (możliwe do realizacji przez jednostkę naukową),
    5. prace przedwdrożeniowe – pomoc de minimis (możliwe do realizacji przez przedsiębiorstwo).

    Projekt musi obejmować realizację eksperymentalnych prac rozwojowych (realizacja badań podstawowych lub badań przemysłowych lub prac przedwdrożeniowych lub prac przedwdrożeniowych – pomoc de minimis nie jest obligatoryjna do uzyskania dofinansowania). 

    Projekt musi być realizowany w podziale na 3 fazy, obejmujące:

    1. faza I (proof of concept), faza II oraz faza III. Możliwe jest finansowanie w ramach:
      1. okres wykonania fazy I: badań podstawowych lub badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych;
      2. okres przejściowy I: badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych;
    2. faza II:
      1. okres wykonania fazy II: badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych;
      2. okres przejściowy II: badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych;
    3. faza III: badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych lub prac przedwdrożeniowych lub prac przedwdrożeniowych – pomoc de minimis.
  • Konkurs obejmuje temat zgłoszony przez Główny Urząd Miar:

    Wyznaczanie granic ośrodków o różnej gęstości w radiografii przemysłowej oraz w przemysłowej tomografii komputerowej dla celów precyzyjnego wyznaczania objętości.

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Całkowity budżet konkursu to 11,7 mln zł.

  • Maksymalna wysokość dofinansowania poszczególnych faz projektu wynosi:

    1. Faza I – 1,9 mln zł
    2. Faza II – 2 mln zł
    3. Faza III – 2 mln zł

    Poziom dofinansowania dla przedsiębiorstw na realizację poszczególnych kategorii prac w ramach projektu (intensywność pomocy publicznej) to:

    • w przypadku badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych – procent kosztów kwalifikowalnych określony w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu realizacji zadań Narodowego NCBR Badań i Rozwoju, zwane: „rozporządzeniem MNiSW”;
    • w przypadku prac przedwdrożeniowych finansowanych w ramach pomocy de minimis – 90% kosztów kwalifikowalnych tych prac.

    Poziom dofinansowania dla jednostek naukowych wynosi 100% w ramach działalności niegospodarczej. Jednostki naukowe mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej.

    • Data ogłoszenia: 14 czerwca 2023 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 14 lipca 2023 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 18 października 2023 r., godz. 16:00
    • Wyniki konkursu:

    NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.

  • Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI.

  • Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.

    Ocenę wstępną projektu przeprowadzają Zespół oceniający w zakresie kryterium nr 1 oraz pracownicy NCBR w zakresie kryteriów nr 2-5.

    Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich może być co najmniej 1 członek Komitetu Sterującego oraz co najmniej 1 ekspert wskazany przez Uprawnionego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Ocena merytoryczna obejmuje kryteria dostępu oraz kryteria punktowane.

  •  

    1. Jaki jest zakres rozmiarów badanych obiektów?

    Wymiary obszaru zainteresowania to: od 50 cm x 50 cm x 50 cm do 0,1 cm x 0,1 cm x 1 cm.

    Przewidziany zakres rozmiarów badanych obiektów to:

    - w zakresie pomiarów puszek aerozolowych – maksymalny rozmiar puszki to 50 cm.

    - w zakresie pomiarów komór jonizacyjnych maksymalny rozmiar to 10 cm.

    - minimalna wielkość obiektów to 0,5 cm.

    Podane różnice w rozmiarach wynikają z faktu, że obiekty mają też obudowy, które są większe od objętości mierzonej.

    1. Jak dokładność podana w Regulaminie konkursu (0,1% oraz 0,4%) przekłada się na liczbę wokseli?

    Z doświadczenia GUM z detektorami promieniowania wynika, że może dochodzić do powstawania błędów rzędu 1%. Głównie jest to widoczne dla detektorów o objętości poniżej 0,5 cm^3. W przypadku aerozoli przekłada się na 0,3%, pod warunkiem dużej różnicy gęstości obiektów, np. stal-woda, stal-polietylen. Wielkość woksela oraz ich liczba przekłada się na dokładność. Przy rozmiarach woksela 0,25 mm błąd wynosił do 1%, zaś w przypadku woksela 0,1 mm błąd otrzymywany przez GUM był na poziomie 0,1%. Należy pamiętać, że głównie będziemy mieć do czynienia z obiektami małymi w przypadku detektorów promieniowania - max. 100 cm^3 dla Ochrony Radiologicznej, zaś 0,1 cm^3 dla radioterapii. Wyroby aerozolowe to objętości do 1000 ml.

    1. Czy badanie powinno obejmować obraz 3D czy 2D?

    Badanie powinno obejmować obraz zarówno 2D, jak i 3D.

    1. Czy dysponowanie tomografem przemysłowym jest warunkiem krytycznym przystąpienia do konkursu, czy tomograf komputerowy spełniający oczekiwaną dokładność wyników również będzie wystarczający?

    Dysponowanie tomografem przemysłowym jest konieczne. Tomograf ten musi odpowiadać wymogom i kryteriom dokładności ustalonych w dokumentacji konkursowej.

    1. Czy zostaną określone jednoznaczne warunki przeprowadzenia badań tomografem obiektów wyznaczonych, czy mogą być wskazane przez Zamawiającego  różne warunki, co wpłynie na ilość wykonanych badań? Czy na potrzeby projektu możemy sami ustalić warunki badań? W zależności od temperatury i zmiany położenia aerozolu/ wstrząśnięcia obiektem ciecze i gazy zmieniają swoje objętości. Jeśli dezodorant został wstrząśnięty to w czasie badania zmienia się objętość cieczy (spada).

    Dla aerozoli stosowane jest odczekanie 24h w warunkach takich, w jakich będzie prowadzone badanie 23 stopnie C (aerozol nie jest więc wstrząśnięty). Szczegółowe informacje można znaleźć w publikacjach i przepisach dotyczących towarów paczkowanych.

    1. W niektórych przypadkach gęstość ścian pojemnika może mieć podobną gęstość jak jego zawartość (np. plastik)? Jak w takim wypadku będzie oceniana dokładność pomiaru?

    Dokładność pomiaru oceniana będzie w ten sam sposób, jak dla innych produktów paczkowanych, czyli wartość błędu nie może przekroczyć 0,4%.

    1. Jaki skład chemiczny będą miały obiekty badane? Czy ciecze będą jednorodne? Czy w środku obiektu mogą znajdować się cząsteczki stałe - zawiesiny i ciecze nienewtonowskie?

    Skład chemiczny obiektów badanych jest niemożliwy do podania. Badaniu podlegają wszystkie obiekty aerozolowe (pianki budowlane, pianki do golenia, odświeżacze powietrza, dezodoranty, lakiery, leki itp.). Aerozole mogą mieć widoczne różne fazy (niewstrząśnięte).

    1. Poproszę o odpowiedź na pytanie kim będzie kadra zarządzająca w projekcie - kierownik oraz kluczowy personel zarządzający. Czy koszty wynagrodzeń takiej kadry są kosztem bezpośrednim czy pośrednim?

    Wymienione funkcje będą pełniły osoby niewykonujące prac merytorycznych a jedynie pełniące funkcje zarządcze oraz administracyjne w projekcie. Koszty dotyczące funkcji zarządczych, nadzorczych i koordynujących w ramach projektu są pokrywane z ryczałtu kosztów pośrednich.

    1. Jaki jest minimalny wymóg zaangażowania pracy w przypadku kierownika projektu?

    Dokumentacja konkursowa nie przewiduje zastrzeżeń dotyczących minimalnego wymiaru zaangażowania pracy kierownika projektu, przy czym należy pamiętać, że element ten podlega ocenie merytorycznej w ramach Kryterium nr 2. Kompetencje wnioskodawcy i potencjał do realizacji projektu.

    1. Czy kierownik zarządzający i personel zarządzający w projekcie może nakładać się z kluczowym personelem B+R, w tym kierownikiem i pozostałym personelem B+R?

    Co do zasady dokumentacja konkursowa nie wyklucza możliwości zaangażowania jednej osoby zarówno w kadrze B+R, jak również w personelu zarządzającym, jednak należy przeanalizować, czy taka sytuacja nie spowoduje konfliktu interesów czy niezgodności sposobu realizacji projektu z przyjętą metodyką zarządzania projektem. Należy również pamiętać, że zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku: Nie możesz wykazywać kosztów spełniających definicję kosztów pośrednich jako kosztów bezpośrednich projektu (np. kosztów administracyjnych, kosztów dotyczących wynagrodzeń pracowników pełniących funkcje zarządcze, nadzorcze i koordynujące niezwiązanych z realizacją merytoryczną projektu). Powyższe oznacza, że osoba zatrudniona na stanowisku członka kadry B+R nie może w ramach pełnionej roli wykonywać żadnych zadań związanych z zarządzaniem projektem.

    1. Projekt będzie spełniał warunki usługi zamawianej, czyli VAT będzie w 100% niekwalifikowalny? Jak to będzie się miało do uczelni publicznych czy innych jednostek naukowych. Czy jeśli  KIS (jeśli wystąpimy o interpretację) uzna, że VAT jest niekwalifikowalny to czy wnioskodawca (jednostka naukowa) może liczyć na zwiększenie finansowania (niż planowane) o wysokość VAT, na jego pokrycie?

    W sytuacji zmiany stawki podatku VAT lub zwolnienia Beneficjenta z podatku VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT lub innych obowiązujących przepisów prawa albo otrzymania przez Beneficjenta indywidualnej lub ogólnej interpretacji przepisów prawa podatkowego bądź objaśnień Ministra Finansów, Centrum dokonuje w tym zakresie aktualizacji postanowień Umowy wraz z załącznikami i Strony zawierają stosowny aneks do Umowy. W przypadku uznania podatku VAT jako kosztu kwalifikowalnego w Projekcie z powodów, o których mowa w zdaniu poprzednim, Beneficjent może otrzymać zwiększone dofinansowanie, pod warunkiem dostępności środków przez Centrum.

    1. Pytanie pomocnicze. Czy Państwa prezentacje mogłyby zostać upublicznione na chacie lub via mail?

    Prezentacje prelegentów są wysyłane do uczestników spotkania informacyjnego po jego zakończeniu.

    1. W jaki sposób zaprojektować prognozę przychodów, jeśli Uprawniony udzieli wnioskodawcy licencji do korzystania z wyników projektu na zasadach określonych w umowie o dofinansowanie, czy te informacje zostaną sprecyzowane już we wzorze umowy?

    Jeśli wnioskodawca planuje dodatkowe zastosowanie wyników projektu (za wdrożenie rezultatu projektu realizowanego przez wszystkie trzy fazy odpowiedzialny jest Uprawniony - Główny Urząd Miar), wnioskodawca będzie miał możliwość opisania planowanego wdrożenia we wniosku o dofinansowanie. W Instrukcji wypełniania wniosku przewidziane są zapisy dotyczące wymogów w zakresie opisu wdrożenia i analizy jego opłacalności we wniosku o dofinansowanie.

    Zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie dla projektów w konkursach zamawianych: zastosowanie/wdrożenie nie może nastąpić później niż trzy lata od zakończenia realizacji projektu i musi dotyczyć innego obszaru niż wskazany przez Uprawnionego. W zawieranej umowie o dofinansowanie uwzględnione będą szczegółowe zapisy dotyczące możliwego przez Beneficjenta wdrożenia, na podstawie których w ramach udzielonej Licencji Beneficjent nie będzie mógł wdrożyć, wykorzystać lub zastosować rozwiązania będącego wynikiem realizacji Projektu w sposób w jaki zastosował lub zastosuje je Uprawniony. W szczególności wdrożenie przez Beneficjenta rozwiązania będącego wynikiem realizacji Projektu powinno być dokonane:

    1) w innym celu;

    2) przez inny produkt;

    3) w celu wytworzenia nowych komponentów;

    4) nie poprzez wykorzystanie całego wyniku realizacji Projektu tylko jego poszczególnych elementów.

    1. Czy zostaną określone jednoznaczne warunki przeprowadzenia badań tomografem obiektów wyznaczonych?

    Warunki przeprowadzania pomiarów tomografem muszą odpowiadać warunkom, w jakich przeprowadzony zostanie pomiar referencyjny. Jeśli zostanie on przeprowadzony metodą kontaktową, to najbardziej istotnym parametrem środowiskowym będzie temperatura, w którym przeprowadzony będzie pomiar referencyjny. W przypadku GUM tego typu pomiary przeprowadzane są w temperaturze 20C +/-0,5C). Bardzo istotne jest, aby obiekty (komory jonizacyjne) miały taką samą temperaturę w przypadku pomiaru odniesienia i badań tomografem (dla zachowania wymiarów).

    1. Czy mogą być wskazane przez Zamawiającego różne warunki, co wpłynie na ilość potrzebnych do wykonania badań?

    To w dużej mierze zależy od propozycji rozwiązania problemu. Wybór narzędzi może wpłynąć na ilość potrzebnych do wykonania badań próbek, czyli rozmiar zbioru treningowego. Jeśli model uczenia maszynowego jest bardziej złożony, może wymagać większego zbioru treningowego, aby uniknąć przeuczenia. Ponadto, techniki uczenia, takie jak głębokie uczenie, zazwyczaj wymagają większych zbiorów danych. Różnorodność danych jest kolejnym czynnikiem; jeżeli rozwiązanie ma obejmować szereg obiektów wykraczających poza zakres zdefiniowany przez Zamawiającego, aby model był skuteczny w różnorodnych przypadkach użycia, potrzebny będzie zbiór treningowy obejmujący tę różnorodność. Jakość danych obrazowych i rozdzielczość pomiaru również mają znaczenie. Zebranie większej ilości danych może być konieczne w przypadku, gdy zbiory będą posiadały obrazowanie o różnorodnej rozdzielczości pomiaru.

    Minimalna liczebność zbiorów została podana w dokumentacji konkursowej.

    1. Czy w badaniu należy uwzględnić zmiany temperatury i położenia obiektu? (Po wstępnych testach widzimy, że w zależności od temperatury i zmiany położenia obiektu, ciecze i gazy stanowiące jego zawartość zmieniają swoje objętości.

    Pomiary przeprowadzane są w temperaturze 23 stopni C. Położenie obiektu - jak w świadectwie wzorcowania/kalibracji "układu akwizycji obrazu".

    1. Czy możliwe jest, aby gęstość ścian obiektu badanego miała podobną gęstość jak jego zawartość (np. kiedy opakowaniem jest plastik)?

    Tak, jest to możliwe.

    1. Jak w takim wypadku będzie oceniana dokładność pomiaru?

    Dokładność pomiaru oceniana będzie w ten sam sposób, jak dla innych produktów paczkowanych, czyli wartość błędu nie może przekroczyć 0,4%.

    1. Jaki skład chemiczny będą miały obiekty badane?

    Skład chemiczny obiektów badanych jest niemożliwy do podania. Badaniu podlegają wszystkie obiekty aerozolowe (pianki budowlane, pianki do golenia, odświeżacze powietrza, dezodoranty, lakiery, leki itp.). Aerozole mogą mieć widoczne różne fazy (niewstrząśnięte).

    1. Czy GUM poda zawartość obiektów zamkniętych i ilość substancji niezbędnych do zbadania?

    W przypadku kontroli puszek aerozolowych zawartością tych puszek są wyroby w nich zamknięte (np. pianki montażowe, środki czyszczące etc.). Ilość substancji odpowiada zawartości produktu w chwili sprzedaży.

    1. Czy zawartość obiektu będzie jednorodna?

    Zawartość obiektów może być niejednorodna, np. pianki budowlane. Będą widoczne one na obrazie.

    1. Czy w środku obiektu mogą znajdować się cząsteczki stałe - zawiesiny i ciecze nienewtonowskie.

    Tak, w środku obiektu mogą znajdować się cząsteczki stałe - zawiesiny i ciecze nienewtonowskie.

    1. Jak dokładność podana w regulaminie konkursu (0,1% oraz 0,4%) przekłada się na liczbę wokseli?

    Z doświadczenia GUM z detektorami promieniowania wynika, że może dochodzić do powstawania błędów rzędu 1%. Głównie jest to widoczne dla detektorów o objętości poniżej 0,5 cm^3. W przypadku aerozoli przekłada się na 0,3%, pod warunkiem dużej różnicy gęstości obiektów, np. stal-woda, stal-polietylen. Wielkość woksela oraz ich liczba przekłada się na dokładność. Przy rozmiarach woksela 0,25 mm błąd wynosił do 1%, zaś w przypadku woksela 0,1 mm błąd otrzymywany przez GUM był na poziomie 0,1%. Należy pamiętać, że głównie będziemy mieć do czynienia z obiektami małymi w przypadku detektorów promieniowania - max. 100 cm^3 dla Ochrony Radiologicznej, zaś 0,1 cm^3 dla radioterapii. Wyroby aerozolowe to objętości do 1000 ml.

    1. Mógłbym prosić o przypomnienie osób lub działów, do których należy kierować ewentualne pytania w sprawie wątpliwości, które pojawią się w trakcie przygotowywania wniosku i późniejszych etapach?

    Wszelkie pytania dotyczące konkursu należy kierować do Punktu Informacyjnego NCBR. Zgodnie z Regulaminem konkursu: Pytania o warunki konkursu można kierować poprzez punkt informacyjny NCBR (www.gov.pl/web/ncbr/punktinformacyjny). Aby uzyskać odpowiedzi przed datą zakończenia naboru pytania należy przesyłać najpóźniej na 10 dni roboczych przed zakończeniem naboru.

    Dane kontaktowe: adres e-mail: info@ncbr.gov.pl numery telefonów: +48 22 39 07 170, +48 22 39 07 191.

    1. Czy w przedmiotowym konkursie można realizować projekt w zakresie AI w systemie medycznym?

    Tak, jest to możliwe.

    1. W jakim celu  w takim razie wykazywać kadrę zarządzającą oraz personel? jest to obowiązkowe? Czy personel zarządzający będzie też oceniany?

    Działania i decyzje podejmowane przez kadrę zarządzającą projektem mają kluczowe znaczenie dla optymalnego wykorzystania wyników prac B+R i w konsekwencji uzyskania przez wykonawcę jak największych korzyści i budowania przewag konkurencyjnych w stosunku do innych podmiotów. Kadra zarządzająca projektem powinna posiadać doświadczenie adekwatne do zakresu i rodzaju zaplanowanych prac. Podział ról, zakres zadań i wymiar zaangażowania poszczególnych osób powinny zapewnić właściwy monitoring i nadzór nad postępami w realizacji projektu i osiągniecie zakładanego celu. Element ten jest obowiązkowy we wniosku i podlega ocenie merytorycznej w ramach Kryterium nr 2. Kompetencje wnioskodawcy i potencjał do realizacji projektu.

    1. Czy dobrze rozumiem, że Kierownik B+R nie może być Kierownikiem zarządzającym projektem?

    Obowiązki kierownika B+R oraz kierownika zarządzającego może pełnić jedna osoba, o ile dopuszcza to wybrana przez wnioskodawcę metodyka zarządzania projektem (np. w metodyce PRINCE2 nie można łączyć obu funkcji).

    1. Czy jeśli jedna osoba byłaby kierownikiem B+R oraz kierownikiem zarządzającym  można rozdzielić zakres prac kierownika B+R oraz kierownika zarządzającego we wniosku o dofinansowanie?

    W takiej sytuacji rozdzielenie zakresu prac kierownika B+R, jak i kierownika zarządzającego jest niezbędne. Pracownicy rozliczani jako kadra naukowo-badawcza, w tym również kierownik B+R, w ramach kategorii Wynagrodzenia (W), nie mogą mieć w planowanym zakresie obowiązków zadań dotyczących funkcji zarządczych, nadzorczych i koordynujących (np. zarządzanie budżetem projektu). Koszty dotyczące funkcji zarządczych, nadzorczych i koordynujących pokrywane są z ryczałtu kosztów pośrednich. Wnioskodawca nie może równocześnie rozliczać tego samego stanowiska pracy w ramach kosztów bezpośrednich i pośrednich, nawet z zastosowaniem proporcjonalnego przyporządkowania zadań do obu kategorii kosztów.

Dokumenty

  • kontakt

    Punkt Informacyjny

    Tel. 48 22 39 07 170

    Tel. 48 22 39 07 191

    E-mail: info@ncbr.gov.pl

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
14.06.2023 17:16 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 10.0 04.03.2024 12:12 Maciej Buźniak
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 9.0 07.02.2024 14:52 Maciej Buźniak
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 8.0 18.01.2024 09:58 Szymon Iwańczuk
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 7.0 15.09.2023 16:00 Maciej Buźniak
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 6.0 12.09.2023 15:13 Maciej Buźniak
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 5.0 31.08.2023 14:00 Maciej Buźniak
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 4.0 21.07.2023 13:54 Szymon Iwańczuk
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 3.0 18.07.2023 08:07 Szymon Iwańczuk
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 2.0 14.07.2023 00:00 Szymon Iwańczuk
VII konkurs INFOSTRATEG na projekty zamawiane 1.0 14.06.2023 17:16 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}