O dostępności i prostym języku w Olsztynie
09.04.2025
Dziś w Olsztynie rozpoczął się Kongres koordynatorów dostępności oraz liderów prostego języka z urzędów wojewódzkich. Uczestnicy przez dwa dni będą wysłuchiwać wystąpień ekspertów, brać udział w dyskusjach panelowych oraz wymieniać się swoimi doświadczeniami i pomysłami na przyszłość. Organizatorem wydarzenia jest Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie, a udział w nim bierze szefa służby cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska.
Prosty język
Konwent, który się dzisiaj rozpoczał jest pierwszym tego typu wydarzeniem, skierowanym do pracowniczek i pracowników urzedów wojewódzkich. Uczestnicy wysłuchają wystąpień z zakresu prostego języka, w tym m.in.:
- „Przeszkolić i zapomnieć czy wprowadzić na stałe? Jak zadbać o to, by prosty język został z nami na dłużej” - Stanisław Konował, główny specjalista w Ministerstwie Sprawiedliwości,
- „Liderzy prostego języka w administracji jak ich kształcić i wspierać?” - prof. dr hab. Waldemar Czachur, zastępca dyrektora Krajowej Szkoły Administracji Publicznej
- „Czy prawnika można nauczyć prostego języka?” - Ewelina Szuszkiewicz, radca prawny.
Dostępność
Ważnym elementem dzisiejszego i jutrzejszego spotkania jest również dostępność. Dlatego uczestnicy wezmą również w warsztatach pt. „Człowiek czyli osoba ze szczególnymi potrzebami. Jak budować dostępność międzyludzką?”, które poprowadzi Barbara Gańcza. Wysłuchają również ekspertów oraz wezmą udział w dyskusji na temat:
- „Jak wygląda dostępność dziś i co nas czeka jutro?” - Magdalena Olszewska z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej
- „Dostępna KPRM - wyzwania koordynatora ds. dostępności” - Anna Grzechnik-Wołosiuk, radca w Departamencie Służby Cywilnej, koordynator ds. dostępności w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
O swoich doświadczeniach z pracy w urzędzie opowie również Mariusz Kowalski, pełnomocnik Wojewody Warmińsko-Mazurskiego do spraw Osób Niepełnosprawnych. Z kolei Anna Nowacka, prezeska Fundacji „Z Nami”, której celem jest wszechstronne wspieranie rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym osób z niepełnosprawnościami przedstawi kwestię „Jak uczynić przestrzeń społeczną bardziej dostępną dla osób ze szczególnymi potrzebami?”.