W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Okrągły stół liderów służb publicznych OECD

16.05.2024

14 maja w Paryżu przedstawiciele 35 krajów z całego świata uczestniczyli w spotkaniu liderów służb publicznych. Obrady w ramach prac Grupy Roboczej do spraw Zatrudnienia i Zarządzania w Sektorze Publicznym (PEM) przygotowała Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). W wydarzeniu wzięła udział szefowa służby cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska.

Logo OECD. Od lewej rysunek kuli ziemskiej w barwach błękitnych, kontynenty zaznaczone jaśniejszym odcieniem. Dalej w prawo dwa zielono-szare elementy graficzne, przypominające otwarte okładki książek, skierowane grzbietami w prawo. Dalej w prawo napis szarymi literami: OECD.

Motywem przewodnim dyskusji były wyzwania i szanse dla służb publicznych w najbliższych latach.

Program „Okrągły stół liderów służb publicznych” obejmował cztery zasadnicze części:

  • wysocy urzędnicy służby publicznej – refleksje na temat zmiany i misji służby publicznej. Uczestnicy rozmawiali o możliwościach liderów, aby przystosowali się do szybkich zmian i kształtowali bardziej odporne i skuteczne organizacje publiczne;
  • służba publiczna na niepewną przyszłość – tempo i skala zmian w służbie publicznej wymaga od urzędników wyższego szczebla, aby przygotowali swoje organizacje na złożony i stale zmieniający się świat pracy.
  • optymalizacja rządów pod kątem możliwości i wydajności – liderzy wyższego szczebla są odpowiedzialni za kierowanie transformacją, aby zapewnić spójne możliwości i wydajność, a także dostosować zasoby, systemy, narzędzia i procesy.
  • przywództwo w procesie transformacji – podsumowanie spotkania i dyskusja nad wizją przywództwa, która jest potrzebna, aby osiągnąć ogólnosystemową transformację w przyszłości.

Uczestnicy rozmawiali takze o szansach i zagrożeniach, które są związane z rozwojem sztucznej inteligencji (AI). Podkreślali możliwości (a wcześniej czy później – konieczność), aby:

  • zastosować rozwiązania AI np. w postaci chatbotów i awatarów,
  • wspomagać usługi publiczne w funkcjach i zadaniach związanych z oceną i rozpatrywaniem wniosków, akt spraw oraz roszczeń dotyczących usług rządowych i programów finansowania,
  • wspomagać decyzje, które dotyczą egzekwowania przepisów.

Daniel Gerson z sekretariatu PEM zwrócił uwagę na wymiar ludzki (HR) kwestii AI – jak pozyskać i utrzymać specjalistów AI oraz pracowników, którzy będą stosować te rozwiązania.

Więcej informacji o pracach PEM znajdą Państwo na anglojęzycznych stronach OECD.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}