Powrót

Osiemnaste spotkanie zespołu doradców i doradczyń ds. etyki w służbie cywilnej

10.12.2025

9 grudnia zorganizowaliśmy w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów spotkanie zespołu doradców i doradczyń ds. etyki. Spotkanie miało charakter roboczy i warsztatowy. Dyskutowaliśmy m.in. na temat wyzwań doradczyń i doradców w realizacji zadań, które wiążą się z tą funkcją. Ważnym punktem spotkania były warsztaty doskonalenia kompetencji komunikacyjnych, niezbędnych w prowadzeniu rozmów obciążonych emocjami.

Zdjęcie grupowe uczestniczek i uczestników 18. spotkania zespołu doradców i doradczyń ds. etyki w służbie cywilnej

Spotkanie otworzyła Anita Noskowska-Piątkowska, Szefowa Służby Cywilnej. W swoim wystąpieniu zaznaczyła, że obszar „Sprawność, postawy i etyka” jest pierwszym kierunkiem strategicznym w przygotowywanej strategii zarządzania zasobami ludzkimi, co podkreśla kluczową rolę etyki w budowaniu nowoczesnej i wiarygodnej służby cywilnej. W tym kontekście szczególnie wyeksponowała znaczenie pracy doradców i doradczyń ds. etyki, którzy – poprzez wsparcie, doradzanie w trudnych sytuacjach i popularyzowanie zasad służby cywilnej – realnie wzmacniają kulturę opartą na wartościach. Podziękowała im za zaangażowanie oraz konsekwentne działania na rzecz standardów etycznych w urzędach.

O czym rozmawialiśmy?

Nowe zalecenie dotyczące standardów pracy

2 grudnia 2025 roku Szefowa Służby Cywilnej podpisała nowe zalecenie w sprawie standardów pracy doradców i doradczyń ds. etyki w służbie cywilnej. Po pięciu latach dokument został dostosowany do obecnych potrzeb. W trakcie spotkania Katarzyna Dudzik, koordynatorka zespołu omówiła przebieg szerokich konsultacji (z zespołem, dyrektorkami i dyrektorami generalnymi, komendantami głównymi oraz Szefem KAS) a także najważniejsze zmiany względem pierwszej wersji dokumentu z 2020 roku.

Na koniec zapowiedziała ostatnie już w tym roku spotkanie informacyjne online dla doradców i doradczyń na temat tej funkcji i sposobu realizacji zadań. Webinar odbędzie się 17 grudnia o godz. 10:00 w ramach Programu Dzielenia się Wiedzą w służbie cywilnej

Wyzwania doradców i doradczyń ds. etyki – warsztaty

Katarzyna Dudzik omówiła wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członkiń i członków zespołu pod koniec listopada tego roku. Odpowiedzi przesłało 70 osób, czyli ok. 43% doradców i doradczyń z zespołu. Z analizy otrzymanych informacji wynika, że w dużych urzędach (powyżej 200 osób) funkcja doradcy jest często pełniona jednoosobowo, co oznacza większe obciążenie i potrzebę dodatkowego wsparcia osób podejmujących się tej funkcji.

W trakcie warsztatów uczestniczki i uczestnicy spotkania analizowali w grupach pięć kategorii wyzwań:

  • Postawy i motywacja pracowników.
  • Warunki pracy i przeciążenie czyli brak czasu na działania etyczne, trudności w łączeniu funkcji doradcy z innymi obowiązkami oraz brak przestrzeni do rozmów.
  • Wsparcie i struktura organizacyjna.
  • Kompetencje i narzędzia.
  • Komunikacja i współpraca.

W realizacji zadań związanych z funkcją doradcy/ doradczyni ds. etyki najbardziej mogą pomóc:

  • dostęp do dobrych praktyk i przykładów,
  • forum wymiany doświadczeń,
  • wsparcie prawne lub eksperckie,
  • szkolenia tematyczne i z kompetencji miękkich.

Drugie warsztaty: Jak obniżyć napięcie w trudnej rozmowie i wrócić do faktów

Michał Sosin, trener komunikacji empatycznej, mediator i praktyk Resonant Language, poprowadził sesję szkoleniowo-warsztatową. Jej celem było pokazanie doradcom i doradczyniom ds. etyki użytecznych narzędzi komunikacyjnych, które pomagają redukować stres i napięcie w rozmowach wysokiego ryzyka. Uczestnicy poznali mechanizmy psychologiczne wpływające na reakcje w sytuacjach konfliktowych oraz sposoby powrotu do faktów w trudnych rozmowach.

Główne zagadnienia omawiane podczas warsztatów:

  • Czterech jeźdźców apokalipsy w komunikacji: obwinianie, postawa obronna, unikanie kontaktu, pogarda.
  • Różnica między językiem nawykowym (oceny, żądania, strategie) a językiem naturalnym (fakty, uczucia, potrzeby, prośby).
  • Znaczenie empatii i rezonowania – wczuwanie się w emocje drugiej osoby, aby pogłębić zrozumienie i budować relacje.
  • Rola spokoju i zaangażowania społecznego w skutecznym rozwiązywaniu problemów.

Uczestnicy pracowali w parach i grupach, wykonując ćwiczenia oparte na słuchaniu empatycznym, rezonowaniu i dostrajaniu somatycznym.

Informacja o zespole zadaniowym

Marcin Kowalski, doradca ds. etyki w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu przestawił cel, skład i wstępne założenia pracy zespołu zadaniowego ds. dodatkowej aktywności pozazawodowej członków korpusu służby cywilnej (m.in. prowadzenie szkoleń i udział w konferencjach w roli prelegenta). W jego skład wchodzą członkinie i członkowie zespołu z:

  • Biura Rzecznika Praw Pacjenta
  • Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Opolu
  • GIORIN Oddział Centralnego Laboratorium w Katowicach
  • Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
  • Ministerstwa Finansów
  • Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu,
  • Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie
  • Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zmiany w formularzu dot. etyki

Magdalena Jóźwiak z Wydziału Etyki Służby Cywilnej i Współpracy Międzynarodowej DSC omówiła formularz sprawozdawczy dyrektorów i dyrektorek generalnych oraz kierowników i kierowniczek urzędów z zakresu etyki. Skupiła się na drobnych zmianach w formularzu.

Zapowiedziała też otwarty webinar na temat formularza, zaplanowany w ramach Programu Dzielenia się Wiedzą w służbie cywilnej na 14 stycznia na godzinę 13:00. 

O etyce międzynarodowo

Krzysztof Banaś z Wydziału Etyki Służby Cywilnej i Współpracy Międzynarodowej DSC omówił aktywność Szefowej Służby Cywilnej i jej przedstawicieli na arenie międzynarodowej w kontekście zagadnień etycznych. Kultura uczciwości była przedmiotem dyskusji w:

  • Europejskiej Sieci ds. Etyki Publicznej (ENPE),
  • Europejskiej Sieci Administracji Publicznej (EUPAN),
  • Grupy Roboczej OECD ds. Uczciwości Publicznej i Antykorupcji (PIAC),
  • Grupy Roboczej OECD ds. Zarządzania i Zatrudnienia Publicznego (PEM).

19. spotkanie jest planowane na II kwartał 2026 roku.

Więcej informacji o pracach zespołu doradców i doradczyń służby cywilnej znajdą Państwo w zakładce Etyka Serwisu Służby Cywilnej.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}