W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Praca hybrydowa – relacja ze spotkania PEM OECD

23.04.2021

Wczoraj odbyło się wirtualne spotkanie Grupy Roboczej ds. Zatrudnienia i Zarządzania w Sektorze Publicznym Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Public Employment and Management Working Group – PEM OECD). Członkowie grupy zastanawiali się, czy model hybrydowy jest przyszłością dla pracy w służbie publicznej.

Logo OECD, po prawej napis 60 years, pod skrótem nazwy OECD - napis BETTER POLICIES FOR BETTER LIVES

Pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkie dziedziny życia. Stała się też okazją do tego, aby przetestować nowe sposoby pracy i wyciągnąć wnioski dotyczące przyszłych strategii w tym zakresie. To także podstawa strategii krótko- i długofalowych.

Opis doświadczeń

Podczas spotkania 22 kwietnia swoje doświadczenia przedstawili:

Adina Leu - dyrektor Urzędu ds. Planowania i Strategii Siły Roboczej w Służbie Publicznej Australii.  Opowiedziała ona o pracach nad długofalową strategią do 2025 roku. Strategia ta bazuje na doświadczeniach związanych z pandemią COVID-19, a także z innych kryzysów, których ostatnio doświadczyła Australia (m.in. ogromnych powodzi i pożarów).

Marien den Boer - koordynator Holenderskiego Programu Pracy Hybrydowej. Podzielił się on przemyśleniami na temat możliwości pracy hybrydowej w służbie publicznej Holandii. Nakreślił też jej kształt w perspektywie 2022 roku. Poruszył m.in.  takie kwestie jak miejsce pracy (dom, biuro, „biurka do wynajęcia”, inne) czy forma – możliwość połączenia pracy w biurze z pracą w domu.

Dyskusja

Daniel Gerson, szef zespołu PEM w Sekretariacie OECD przywołał badania i opinie praktyków. Podkreślił, że zaprzeczają one temu, że służba publiczna może funkcjonować całkowicie w trybie pracy zdalnej przez długi czas. Choć dane o wzroście wydajności indywidualnej to pozytywny przejaw, przeważają jednak problemy, które są skutkiem pandemii. Są to m.in. spadek wydajności w kontekście pracy zespołowej i trudności związane z koordynacją czy współpracą między departamentami i urzędami. Ważne są też wyzwania dotyczące zdrowia pracowników, zarządzania i przywództwa, bezpieczeństwa miejsca pracy czy równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. W kontekście zalet, jakie daje elastyczność pracy, w tym praca zdalna – rozważyć należy, czy w najbliższej przyszłości model hybrydowy nie będzie dla służby publicznej optymalnym rozwiązaniem.

W dyskusji uczestniczył też przedstawiciel Departamentu Służby Cywilnej KPRM – Krzysztof Banaś.  Uczestnicy spotkania dyskutowali o pracy zdalnej i trendzie związanym z pracą hybrydową służby publicznej, do czego w pandemii wydaje się zmierzać większość rządów. W tym kontekście podkreślali znaczenie następujących kwestii:

  • zdolności i kompetencje liderów (kontrola, motywacja);
  • wydajność zarówno indywidualna, jak i zespołowa;
  • bardzo pozytywna ocena szybkiej adaptacji do pracy zdalnej;
  • szkolenia i rozwój zawodowy jako ważny element wsparcia;
  • brak możliwości zastosowania w dłuższej perspektywie pracy zdalnej w pełnym wymiarze;
  • optymalne wsparcie pracowników pod względem zdrowotnym, psychologicznym, wyposażenia, finansowym etc.;
  • dostosowanie strategii pod względem płci i generacji;
  • utrzymanie najwyższej jakość świadczenia usług dla obywateli i efektywność finansowa.

Więcej informacji o pracach PEM znajdziesz na stronie OECD.

{"register":{"columns":[]}}