Pytania i odpowiedzi do projektu ambasadorskiego
04.06.2025
Szanowni Państwo,
cieszy nas tak duże zainteresowanie Projektem ambasadorskim! Tuż po jego ogłoszeniu otrzymaliśmy od Państwa wiele pytań. Zebraliśmy najczęstsze z nich i przygotowaliśmy odpowiedzi, które - mamy nadzieję - rozwieją wątpliwości i ułatwią zaangażowanie się w akcję.
1. Czy udział w projekcie jest obowiązkowy?
Nie, udział jest całkowicie dobrowolny. Zachęcamy do udziału osoby, które czują się komfortowo w roli ambasadorki lub ambasadora i chcą podzielić się swoją wiedzą oraz doświadczeniem.
2. Czy muszę uzyskać zgodę przełożonego/przełożonej, żeby wziąć udział w projekcie?
Tak, rekomendujemy wcześniejsze poinformowanie przełożonego i uzgodnienie warunków udziału, zwłaszcza jeśli spotkanie odbywa się w godzinach pracy.
3. Czy wyjście w godzinach pracy do szkoły w celu poprowadzenia lekcji dla uczniów będzie potraktowane jako wyjście służbowe, czy też muszę wykorzystać swój urlop?
O tym decyduje Twój pracodawca – bezpośredni przełożony, dyrekcja departamentu albo dyrektor generalny.
4. Czy muszę prosić inicjatora projektu (Departament Służby Cywilnej KPRM) o pośredniczenie w kontakcie na linii szkoła–urząd?
- Nie. Projekt zakłada, że to konkretny urząd lub osoba w nim zatrudniona (członkini/członek korpusu służby cywilnej) kontaktuje się z wybraną szkołą i proponuje przeprowadzenie zajęć.
- Możliwy jest też odwrotny scenariusz, kiedy lokalna szkoła jako pierwsza kontaktuje się bezpośrednio z wybranym przez siebie urzędem, aby zachęcić osobę z korpusu służby cywilnej do poprowadzenia zajęć w ramach projektu ambasadorskiego.
5. Czy materiały dydaktyczne są obowiązkowe do wykorzystania?
Nie. Możesz z nich korzystać elastycznie – dopasuj je do swoich doświadczeń zawodowych i specyfiki pracy Twojego urzędu.
6. Czy mogę edytować udostępnioną prezentację, np. dodać własne slajdy? Ile maksymalnie?
- Tak, możesz swobodnie posługiwać się udostępnioną prezentacją, aby dopasować ją do swojej historii i specyfiki działania Twojego urzędu.
- Możesz dodać samodzielnie stworzone slajdy.
- Nie wskazujemy minimalnej lub maksymalnej liczby slajdów, które możesz dodać. Zalecamy jednak, żeby uwzględnić długość lekcji (czy wystarczy mi czasu na tę liczbę slajdów), jak też dbałość o wizerunek służby cywilnej.
7. Czy mogę przeprowadzić więcej niż jedną lekcję?
Tak, jeśli masz taką możliwość i szkoła jest zainteresowana – możesz zorganizować więcej spotkań.
8. Czy muszę być specjalistą od edukacji obywatelskiej, żeby poprowadzić lekcję?
Nie. Wystarczy, że opowiesz o swojej pracy, zadaniach urzędu i wartościach służby cywilnej. Materiały pomogą Ci się przygotować.
9. Co mam zrobić, jeśli szkoła zaprosi mnie, ale nie wiem, jak się przygotować?
- Skorzystaj z gotowego scenariusza lekcji i prezentacji.
- Możesz też poszerzyć swoją wiedzę o informacje z naszego serwisu online: www.gov.pl/web/sluzbacywilna
- Przydatna może być też konsultacja z osobami, które w Twoim urzędzie są odpowiedzialne za obszar kadr lub komunikację i promocję.
10. Czy mogę zorganizować spotkanie online?
- Tak, forma spotkania zależy od możliwości Twoich i szkoły – może to być spotkanie stacjonarne lub zdalne.
- W miarę możliwości zainteresowanych stron rekomendujemy formę stacjonarną ze względu na wyższy poziom interakcji i zaangażowania podczas bezpośredniego kontaktu.
11. Czy mogę wystąpić w parze z koleżanką / kolegą z pracy?
Tak. Wspólne wystąpienie może dodać dynamiki i pozwala podzielić się różnymi perspektywami.
12. Co, jeśli szkoła poprosi mnie o kolejne materiały lub informacje, których nie mam?
- W pierwszej kolejności proponujemy wskazać Serwis Służby Cywilnej jako źródło informacji o służbie cywilnej w Polsce.
- Jeśli jednak informacje tam zawarte będą niewystarczające zasugeruj bezpośredni kontakt z Departamentem Służby Cywilnej KPRM ( dsc@kprm.gov.pl ).
13. Czy jestem zobowiązana/y sporządzić notatkę (raport, sprawozdanie) po przeprowadzeniu zajęć w szkole?
- Pomysłodawca projektu nie wymaga od ambasadorów tworzenia jakichkolwiek sprawozdań.
- W kwestii notatki służbowej, sprawozdania lub raportu dla Twojego pracodawcy, rekomendujemy ustalenie takich oczekiwań z przełożonymi.
14. Czy wrażeniami, zdjęciami z przeprowadzonych zajęć dla uczniów mogę dzielić się w Internecie (w mediach społecznościowych, na forach dyskusyjnych)?
- Jeśli chcesz udostępnić jakiekolwiek zdjęcia z zajęć w szkole, pamiętaj o uzyskaniu zgody od organizatora po stronie placówki edukacyjnej, jak też zgody na wykorzystanie wizerunku osób, które znalazły się na fotografii.
- Zachęcamy także, żeby w miarę możliwości (oraz uzyskanych zgód osób fotografowanych), Twój urząd poinformował w swoich kanałach (np. mediach społecznościowych) o zaangażowaniu swojego pracownika w projekt ambasadorski.
- W mediach społecznościowych sugerujemy oznaczyć taki post hasztagiem #AmbasadorzySłużbyCywilnej lub #AmbasadorzySC
15. Czy spotkanie może odbyć się w ramach innego przedmiotu niż edukacja obywatelska?
Tak, spotkanie można wpisać także w inne przedmioty (np. WOS, godzina wychowawcza) lub zorganizować je jako wydarzenie specjalne.
16. Czy mogę poprowadzić spotkanie wspólnie z osobą, która pracuje w innym urzędzie?
Nie pośredniczymy w organizacji wydarzeń w poszczególnych placówkach, dlatego zalecamy uzgodnienie takiej możliwości pomiędzy urzędami, których temat dotyczy.
17. Czy spotkania w szkołach są dodatkowo wynagradzane?
- Projekt ma charakter edukacyjny i na poziomie centralnym nie przewiduje dodatkowego wynagrodzenia.
- Jednocześnie nie ma przeciwskazań, jeśli dyrekcja lub kierownictwo urzędu będzie chciało nagrodzić pracowników, którzy w ich jednostce zaangażowali się w projekt ambasadorski.