W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Relacja z webinarium OECD nt. pomiaru zaufania publicznego

25.06.2020

W poniedziałek 22 czerwca odbyło się webinarium poświęcone kwestii zaufania publicznego po kryzysie COVID-19. Jego głównym tematem było to, jak skutecznie mierzyć zaufanie. Spotkanie on-line poprowadziła Monica Brezzi, kierownik ds. wskaźników zarządzania i oceny wyników z OECD.

Plakat promujący webinarium OECD

Profesor Steven Van de Walle z Instytutu Zarządzania Publicznego w Loeven podkreślił, że zaufanie jest kluczowym składnikiem zarządzania i w ogóle wszelkiej działalności publicznej. Natomiast stosowane obecnie wskaźniki często dają jedynie powierzchowną informację dot. poziomu zaufania publicznego. Dlatego też należy bardziej skupić się na obserwacji aktualnych zachowań wśród społeczeństwa, niż na tym, jak poszczególni obywatele postrzegają rządzących.

Paneliści wskazywali, że w przypadku zaufania, ważne jest nie tylko to czy ludzie ufają swoim liderom, ale również czy liderzy ufają ludziom. Bardzo istotne dla zaufania publicznego jest także postrzeganie jakości usług publicznych przez obywateli.

Zaufanie publiczne jest jednym z najważniejszych zagadnień dla OECD. Organizacja angażuje się w działania na rzecz ustanowienia odpowiedniego i dokładnego pomiaru zaufania publicznego. Pierwszym krokiem w tym kierunku są wytyczne OECD z 2017 r.

Informacje nt. tego i kolejnych spotkań z serii poświęconej zaufaniu publicznemu znajdziecie Państwo na stronie OECD.