W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Różne potrzeby, równe standardy - projekt zakończony

Belka informująca o współfinansowaniu projektu z funduszy norweskich

Opis projektu

Projekt "Różne potrzeby, równe standardy" jest współfinansowany z funduszy norweskich i funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej na 2017 rok. Projekt współfinansują Islandia, Liechtenstein i Norwegia.

Realizacja prokjektu:

  • podniesie świadomość i wzbogaci wiedzę urzędników na temat tego, jak projektować usługi publiczne, aby uwzględnić przy tym także potrzeb osób z niepełnosprawnością;
  • uwrażliwi urzędników na indywidualne potrzeby klientów, które wynikają z różnych rodzajów niepełnosprawności;
  • przyczyni się do wymiany wiedzy, doświadczeń oraz dobrych praktyk w zakresie polityki dostępności w Polsce i Norwegii;
  • podniesie jakość usług publicznych, które urzędy świadczą w oparciu o doświadczenia polskie i norweskie.

W ramach projektu:

  • przeszkolimy ok. 192 urzędników w ramach szkoleń pn. „Obsługa klienta z niepełnosprawnością”;
  • przeszkolimy ok. 60 urzędników w ramach szkoleń pn. „Projektowanie dostępnych usług publicznych”;
  • zorganizujemy konferencję i 3 seminaria o dostępności usług publicznych;
  • zorganizujemy dwie wizyty studyjne do Norwegii - pozwolą one polskim urzędnikom zapoznać się z norweskimi doświadczeniami w zakresie obsługi klienta
  • z niepełnosprawnością.

Okres realizacji: 20.01.2017 - 31.12.2017

Budżet: 450 670 zł

Cele projektu - dlaczego korzystamy z doświadczeń norweskich?

Norwegię wymienia się często jako wzór kraju, który:

  • zapewnia równy dostęp do usług publicznych,
  • ma długoletnie i bogate doświadczenie w realizowaniu polityki dostępności.

Chcemy podnieść świadomość społeczną i uwrażliwić polskich urzędników na sprawy związane z dostępnością. Wpłynie to na poprawę jakości usług publicznych, które świadczy polska administracja.

Wokół tematu - osoby z niepełnosprawnością, czyli kto?

W Polsce mieszka około 5 mln osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Pomimo pozytywnych zmian, jakie zaszły w ostatnich latach w naszym kraju, osoby te wciąż napotykają bariery w dostępie do dóbr i usług. Uniemożliwiają im one pełne uczestnictwo w życiu społecznym, politycznym, gospodarczym i kulturalnym. Oznacza to, że osoby te nie mogą korzystać z dóbr i usług na tych samych zasadach co osoby w pełni sprawne.

Poprawa dostępu osób z niepełnosprawnościami do dóbr i usług publicznych to jeden ze standardów postępowania, które określa Konwencja Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych. Polska zobowiązała się wdrożyć te standardy we wrześniu 2012 roku.

Głównym celem Konwencji jest:

  • zapewnić osobom z niepełnosprawnościami możliwość równego korzystania z praw człowieka;
  • zagwarantować ich pełen udział w życiu społecznym.

Konwencja wprowadziła nowe podejście w myśleniu o niepełnosprawności. Wcześniej dominował model medyczny, który skupiał się na rehabilitacji, terapii i diagnozie. W rozumieniu Konwencji niepełnosprawność wynika z interakcji pomiędzy osobami z dysfunkcjami a barierami wynikającymi z postaw ludzkich czy też sposobu zaprojektowania otoczenia.

W myśleniu o osobach z niepełnosprawnościami wciąż dominuje kryterium obniżonej sprawności, a nie barier, które ludzie ci napotykają na drodze do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że nie dostosowaliśmy jeszcze przestrzeni publicznej, w tym urzędów, do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Prawdziwą barierą jest często także to, że jako społeczeństwo, w tym urzędnicy, nie jesteśmy w pełni świadomi różnych rodzajów niepełnosprawności.

Struktura organizacyjna projektu

Michał Graczyk (dyrektor Departamentu Służby Cywilnej KPRM) – nadzór ogólny nad realizacją projektu

Hubert Wojtach (zastępca dyrektora DSC) – nadzór ogólny nad realizacją projektu

Marta Kuzawińska (naczelnik Wydziału Projektów i Szkoleń) – nadzór bezpośredni nad realizacją projektu

Małgorzata Perkowska – główna koordynatorka projektu

Milena Śniecikowska – koordynacja spraw finansowych projektu

{"register":{"columns":[]}}