Siedemnaste spotkanie zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej
18.06.2025
17 czerwca 2025 r. zorganizowaliśmy spotkanie zespołu doradców w formule online. Pierwsza część spotkania dotyczyła kluczowych wniosków z badania międzynarodowego nt. polityk etycznych w centralnych administracjach publicznych w Europie. W trakcie spotkania rozpoczęliśmy też dyskusję nad aktualizacją standardów pracy doradcy ds. etyki.
Spotkanie otworzyła Marta Kuzawińska Dyrektorka Departamentu Służby Cywilnej, która w imieniu własnym i Szefowej Służby Cywilnej Anity Noskowskiej-Piątkowskiej podziękowała doradcom za ich zaangażowanie w budowanie kultury uczciwości. Zapowiedziała dalsze wsparcie ze strony Departamentu oraz promocję roli doradców jako kluczowych ambasadorów etyki w służbie cywilnej.
Prezentacja wyników badania nt. innowacyjności i skuteczności polityk etycznych
Prof. Christoph Demmke z Uniwersytetu Vaasa w Finlandii omówił kluczowe wyniki i wnioski z międzynarodowego badania nt. innowacyjności i skuteczności polityk etycznych w centralnych administracjach publicznych w Europie.
Badanie przeprowadziliśmy w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. Objęło 26 krajów Europejskiej Sieci Administracji Publicznej oraz Komisję Europejską. Raport będzie wkrótce dostępny na stronach sieci: www.eupan.eu
System uczciwości w służbie cywilnej
Krzysztof Banaś z Zespołu Współpracy Międzynarodowej i Etyki Służby Cywilnej w DSC KPRM omówił wyniki analizy sprawozdań dyrektorów generalnych/kierowników urzędów w ramach:
- rocznych sprawozdań z realizacji zadań, które wynikają z ustawy o służbie cywilnej za 2024 rok oraz
- pierwszej edycji monitoringu wybranych zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu służby cywilnej.
- stale rośnie liczba urzędów, które zapewniają możliwość zdobycia lub poszerzenia wiedzy na temat etyki oraz zapobiegania konfliktowi interesów,
- coraz więcej członków korpusu może liczyć na wsparcie pracodawcy w sytuacjach etycznie wątpliwych lub trudnych,
- rośnie aktywność dyrektorów generalnych oraz kierowników urzędów w promowaniu kultury opartej na wartościach w zarządzanych przez nich urzędach.
Monitoring zasady neutralności politycznej i zakazu publicznego manifestowania poglądów
Katarzyna Dudzik koordynatorka zespołu doradców omówiła wyniki monitoringu przestrzegania zasady neutralności politycznej i zakazu publicznego manifestowania poglądów politycznych w urzędach kierowanych przez dyrektorów generalnych i kierowników urzędów centralnych. Badanie dotyczyło okresu kampanii wyborczej na Prezydenta RP w pierwszej połowie 2025 roku. Celem było zidentyfikowanie potencjalnych naruszeń, ocena skuteczności działań prewencyjnych oraz zebranie opinii doradców na temat obowiązujących przepisów. W badaniu wzięły udział 43 urzędy.
Kluczowe wyniki
- W 23 urzędach udzielono łącznie ponad 125 porad dotyczących właściwego rozumienia zasady neutralności.
- Najczęściej pytania dotyczyły: podpisywania list poparcia kandydatów, udziału w komisjach wyborczych i aktywności w mediach społecznościowych.
- W żadnym z urzędów nie udokumentowano naruszeń zakazu publicznego manifestowania i zasady neutralności politycznej, a tym samym nie podejmowano działań dyscyplinujących.
- W 32 urzędach zrealizowano działania prewencyjne – łącznie ponad 100 inicjatyw, w tym m.in.: rozsyłanie przypomnień mailowych, publikacje w intranecie, szkolenia i spotkania informacyjne, udostępnienie materiałów typu FAQ.
- Zdaniem większości respondentów (ponad 80%) przepisy i wytyczne wystarczająco wyjaśniają zasadę neutralności oraz zapewniają skuteczną ochronę przed naciskami politycznymi.
Wnioski
- W urzędach objętych monitoringiem, przed i w trakcie kampanii nie stwierdzono naruszeń obowiązków członków korpusu w przedmiotowym zakresie.
- Członkowie korpusu w tych urzędach dobrze rozumieją i przestrzegają zakaz publicznego manifestowania i zasadę neutralności politycznej.
- Doradcy byli aktywni w pierwszej połowie roku, doradzali pracownikom w sytuacjach wątpliwych, najczęściej związanych z podpisywaniem się na listach poparcia i udziałem w pracach komisji wyborczych.
- Dyrektorzy generalni/kierownicy urzędów centralnych prowadzili skuteczne działania informacyjno – promocyjne z zakresu właściwego rozumienia i przestrzegania zakazu publicznego manifestowani i zasady neutralności politycznej.
Dobra praktyka – szkolenie nt. etyki
Ewa Mazurek doradca ds. etyki i kierownik Oddziału Zabezpieczeń Technicznych w Wydziale Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach, zaprezentowała autorskie szkolenie pt. „Etyka urzędnika”.
Szkolenia miało charakter pokazowy – materiał będzie dostępny do wykorzystania przez doradców w innych urzędach.
Aktualizacja standardów pracy doradcy ds. etyki
W trakcie spotkania zainicjowaliśmy proces aktualizacji „Zalecenia Szefa Służby Cywilnej w sprawie standardów pracy doradcy ds. etyki”. Głównym celem jest dostosowanie dokumentu do zmieniających się realiów – obecne standardy są dobrze oceniane, jednak po pięciu latach ich stosowania pojawiła się potrzeba ich uzupełnienia i doprecyzowania.
Proces aktualizacji będzie przebiegał etapowo – od dyskusji w zespole, przez pisemne konsultacje (do 31 sierpnia), aż po uzgodnienia z dyrektorami generalnymi. Publikację zaktualizowanego dokumentu planujemy na koniec 2025 roku.
Więcej informacji w zakładce „Etyka w urzędzie”
W spotkaniu uczestniczyło blisko 100 doradców ds. etyki i przedstawicieli urzędów kierowanych przez dyrektorów generalnych i kierowników urzędów centralnych. Osiemnaste spotkanie zespołu planujemy na IV kwartał tego roku.