Spotkanie krajowych korespondentów CAF w Kopenhadze - kontynuacja działań po warszawskim wydarzeniu
03.10.2025
1 października 2025 r. w Kopenhadze odbyło się spotkanie Sieci Krajowych Korespondentów Wspólnej Metody Oceny (Common Assessment Framework - CAF). Spotkanie było okazją do omówienia najważniejszych wniosków z 10. Europejskiej Konferencji Użytkowników CAF w Warszawie i wymiany doświadczeń ze stosowania modelu w poszczególnych krajach.
Wspólna wizja rozwoju CAF po Warszawie
Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji Katarzyny Dudzik, polskiej Krajowej Korespondentki CAF. Przedstawiła ona podsumowanie 10. Europejskiej Konferencji Użytkowników CAF, która odbyła się w kwietniu tego roku podczas polskiej prezydencji w Sieci EUPAN. Omówiła najważniejsze wnioski z tego wydarzenia, następne kroki i kierunki współpracy w ramach sieci CAF. Wśród konkretnych działań podjętych po kwietniowym wydarzeniu podkreśliła:
- przeprowadzenie badania dotyczącego aktualizacji CAF,
- planowanie Europejskiej Konferencji Jakości 2026,
- organizację szkolenia na temat nowej procedury poświadczenia jakości zastosowania CAF (CAF External Feedback – CER) w Brukseli (14-16 października 2025),
- wzmocnienie współpracy z Komisją Europejską.
Wyniki badania CAF Update Survey – głos użytkowników i ekspertów CAF
Podczas spotkania Tihana Puzic, nowa szefowa Europejskiego Centrum Zasobów CAF przy EIPA w Maastricht, zaprezentowała wstępne wyniki badania:
- najwięcej odpowiedzi pochodziło ze Słowenii (ponad 30%), Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Polski i Włoch. Prawie połowa organizacji stosowała CAF co najmniej trzy razy. Jedna trzecia użyła modelu tylko raz;
- zdaniem większości respondentów CAF jest przejrzysty, ale zbyt złożony dla osób, które zaczynają pracę z modelem. Wskazywano na potrzebę uproszczenia języka, skrócenia dokumentów i dodania praktycznych przykładów;
- 33% respondentów uważa, że czas poświęcony na CAF jest adekwatny do efektów;
- 86% respondentów uważa, że ich metoda ustalania priorytetów pozwala wybrać działania o największym wpływie. Najczęściej stosowane metody to m.in.: warsztaty konsensusu, ocena strategicznego dopasowania i dostępności zasobów, identyfikacja działań dających szybkie efekty;
- 64,7% uczestników badania wskazało, że bardzo ważne jest uproszczenie raportu samooceny;
- uproszczenie modelu (mniej podkryteriów, mniej biurokracji), cyfryzacja (aplikacje, formularze online, wsparcie sztucznej inteligencji), praktyczne przykłady do podkryteriów (z różnych sektorów), integracja z innymi systemami jakości – np. ISO, EFQM to przykłady oczekiwanych zmian w modelu CAF 2026;
- zdaniem respondentów w nowej wersji CAF 2026 należy więcej uwagi poświęcić takim obszarom jak: transformacja cyfrowa, planowanie strategiczne, zarządzanie wynikami organizacji, sztuczna inteligencja, przeprojektowanie procesów, zarządzanie efektywnością pracowników.
Wymiana doświadczeń krajowych
Ważną częścią spotkania w Kopenhadze była wymiana informacji o postępach w stosowaniu CAF w poszczególnych krajach. Szczególną uwagę zwrócono na doświadczenia ukraińskie związane z cyfryzacją procesu samooceny CAF oraz osiągnięcia i perspektywy rozwoju Ukraińskiego Centrum Zasobów CAF.
Organizacja i uczestnicy spotkania w Kopenhadze
Spotkanie zorganizowało Europejskie Centrum Zasobów CAF (EIPA) przy współpracy z gospodarzem – Królestwem Danii, które w tym półroczu przewodniczy pracom Rady Unii Europejskiej, a tym samym pracom Sieci EUPAN.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele państw członkowskich UE, krajów kandydujących oraz partnerów europejskich odpowiedzialnych za rozwój i wdrażanie wspólnego modelu doskonalenia organizacji w administracji publicznej CAF.
Polskę podczas spotkania reprezentowały:
- Małgorzata Bywanis-Jodlińska – dyrektorka Krajowej Szkoły Administracji Publicznej,
- Katarzyna Dudzik – krajowa korespondentka CAF, naczelnik Wydziału Etyki Służby Cywilnej i Współpracy Międzynarodowej w Departamencie Służby Cywilnej KPRM.