W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie krajowych korespondentów CAF w Kopenhadze - kontynuacja działań po warszawskim wydarzeniu

03.10.2025

1 października 2025 r. w Kopenhadze odbyło się spotkanie Sieci Krajowych Korespondentów Wspólnej Metody Oceny (Common Assessment Framework - CAF). Spotkanie było okazją do omówienia najważniejszych wniosków z 10. Europejskiej Konferencji Użytkowników CAF w Warszawie i wymiany doświadczeń ze stosowania modelu w poszczególnych krajach.

Logo prezydencji Dania

Wspólna wizja rozwoju CAF po Warszawie

Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji Katarzyny Dudzik, polskiej Krajowej Korespondentki CAF. Przedstawiła ona podsumowanie 10. Europejskiej Konferencji Użytkowników CAF, która odbyła się w kwietniu tego roku podczas polskiej prezydencji w Sieci EUPAN. Omówiła najważniejsze wnioski z tego wydarzenia, następne kroki i kierunki współpracy w ramach sieci CAF. Wśród konkretnych działań podjętych po kwietniowym wydarzeniu podkreśliła:

  • przeprowadzenie badania dotyczącego aktualizacji CAF,
  • planowanie Europejskiej Konferencji Jakości 2026,
  • organizację szkolenia na temat nowej procedury poświadczenia jakości zastosowania CAF (CAF External Feedback – CER) w Brukseli (14-16 października 2025),
  • wzmocnienie współpracy z Komisją Europejską.

Wyniki badania CAF Update Survey – głos użytkowników i ekspertów CAF

Podczas spotkania Tihana Puzic, nowa szefowa Europejskiego Centrum Zasobów CAF przy EIPA w Maastricht, zaprezentowała wstępne wyniki badania:

  • najwięcej odpowiedzi pochodziło ze Słowenii (ponad 30%), Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Polski i Włoch. Prawie połowa organizacji stosowała CAF co najmniej trzy razy. Jedna trzecia użyła modelu tylko raz;
  • zdaniem większości respondentów CAF jest przejrzysty, ale zbyt złożony dla osób, które zaczynają pracę z modelem. Wskazywano na potrzebę uproszczenia języka, skrócenia dokumentów i dodania praktycznych przykładów;
  • 33% respondentów uważa, że czas poświęcony na CAF jest adekwatny do efektów;
  • 86% respondentów uważa, że ich metoda ustalania priorytetów pozwala wybrać działania o największym wpływie. Najczęściej stosowane metody to m.in.: warsztaty konsensusu, ocena strategicznego dopasowania i dostępności zasobów, identyfikacja działań dających szybkie efekty;
  • 64,7% uczestników badania wskazało, że bardzo ważne jest uproszczenie raportu samooceny;
  • uproszczenie modelu (mniej podkryteriów, mniej biurokracji), cyfryzacja (aplikacje, formularze online, wsparcie sztucznej inteligencji), praktyczne przykłady do podkryteriów (z różnych sektorów), integracja z innymi systemami jakości – np. ISO, EFQM to przykłady oczekiwanych zmian w modelu CAF 2026;
  • zdaniem respondentów w nowej wersji CAF 2026 należy więcej uwagi poświęcić takim obszarom jak: transformacja cyfrowa, planowanie strategiczne, zarządzanie wynikami organizacji, sztuczna inteligencja, przeprojektowanie procesów, zarządzanie efektywnością pracowników.

Wymiana doświadczeń krajowych

Ważną częścią spotkania w Kopenhadze była wymiana informacji o postępach w stosowaniu CAF w poszczególnych krajach. Szczególną uwagę zwrócono na doświadczenia ukraińskie związane z cyfryzacją procesu samooceny CAF oraz osiągnięcia i perspektywy rozwoju Ukraińskiego Centrum Zasobów CAF.

Organizacja i uczestnicy spotkania w Kopenhadze

Spotkanie zorganizowało Europejskie Centrum Zasobów CAF (EIPA) przy współpracy z gospodarzem – Królestwem Danii, które w tym półroczu przewodniczy pracom Rady Unii Europejskiej, a tym samym pracom Sieci EUPAN.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele państw członkowskich UE, krajów kandydujących oraz partnerów europejskich odpowiedzialnych za rozwój i wdrażanie wspólnego modelu doskonalenia organizacji w administracji publicznej CAF.

Polskę podczas spotkania reprezentowały:

  • Małgorzata Bywanis-Jodlińska – dyrektorka Krajowej Szkoły Administracji Publicznej,
  • Katarzyna Dudzik – krajowa korespondentka CAF, naczelnik Wydziału Etyki Służby Cywilnej i Współpracy Międzynarodowej w Departamencie Służby Cywilnej KPRM.

 

{"register":{"columns":[]}}