W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wolontariat pracowniczy

Chcesz zrobić coś pożytecznego dla innych, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Chcesz pomóc innym, ale sam nie dasz rady? Możesz zaangażować się w wolontariat pracowniczy. Jest to inicjatywa pracowników, ale pracodawca może ją wspierać na różne sposoby. Cel i rodzaj pomocy mogą być dowolne. Warunkiem jest, aby pracownicy urzędu angażowali się w wybrany projekt dobrowolnie, nieodpłatnie i poza godzinami pracy.

Rodzaj działań wolontariackich zależy od potrzeb lokalnych społeczności, pomysłowości i przedsiębiorczości pracowników. Mogą to być:

  • pomoc w pracach biurowych (np. porządkowanie dokumentacji),
  • bezpośrednia pomoc ludziom i zwierzętom (np. spotkania w domach pomocy społecznej, wyprowadzanie psów w schronisku, zbiórka darów),
  • praca w terenie (np. porządkowanie terenu, prace remontowe).

Pracodawca może popierać pomysły pracowników, np. promując je lub wspierając organizacyjnie. Pracodawca może np.:

  • udostępnić pomieszczenie, gdzie pracownicy, którzy zaangażowali się w wolontariat spotykaliby się, organizowali zbiórki darów itp.,
  • przekazać niewykorzystywane w urzędzie materiały (np. kartony do pakowania).

Informacje o działaniach wolontariackich można publikować w intranecie, zamieszczać na tablicach ogłoszeniowych, przekazywać na spotkaniach z pracownikami.

Dobrą praktyką jest poinformować po zakończonej akcji wszystkich pracowników o jej efektach. Ci, którzy się w to zaangażowali, poczują, że ich pracę docenili inni. Może to też zachęcić pozostałych, by dołączyli do wolontariuszy i zaangażowali się w kolejną akcję w urzędzie.

Jak to wygląda w praktyce

Marcin ma dwójkę dzieci, które co tydzień biorą udział w warsztatach rękodzielniczych w świetlicy środowiskowej. Szybko zorientował się, że wymaga ona remontu, ale wiąże się to z wydatkami, na które nie stać gminy. Marcin porozmawiał z dyrektorką świetlicy i postanowił działać. W intranecie i na tablicy ogłoszeń urzędu, w którym pracuje, zamieścił informacje na temat sytuacji świetlicy. Opisał tam, czym zajmują się jej pracownicy, a także, jakie ma potrzeby. Za najważniejszą z nich Marcin uznał odświeżenie i wyposażenie nowych pomieszczeń, w których miały odbywać się zajęcia dla najmłodszych. Z ogłoszenia wynikało też, jak pracownicy mogą pomóc. Przede wszystkim potrzebni byli wolontariusze do malowania pomieszczeń, położenia wykładzin i montażu nowych mebli. Potrzebne były narzędzia do malowania, farby, a także nowe gry, zabawki i książki dla dzieci.

Pracodawca w urzędzie, w którym pracuje Marcin, przeznaczył jedną salę na zbiórkę tych przedmiotów. Przekazał też kartony po materiałach biurowych, tak aby można było zapakować i bezpiecznie przewieźć zebrane rzeczy. Dyrektor generalny urzędu zaangażował się w inicjatywę osobiście i zachęcał do tego innych. W efekcie w dwie soboty pracownicy urzędu przygotowali pomieszczenia dla najmłodszych, a dzieci mogły zacząć swoje zajęcia od razu po wakacjach. Dzięki tej akcji Marcin lepiej poznał swoich współpracowników. Okazało się też, że jeden z nich uprawia ulubioną dyscyplinę sportu Marcina, czyli triathlon. Dzięki temu zyskał partnera do wspólnych treningów.

Korzyści dla pracodawcy

  • Kształtuje swój pozytywny wizerunek jako pracodawca, który daje przykład innym instytucjom i upowszechnia ideę pomocy potrzebującym.
  • Pracownicy bardziej identyfikują się z pracodawcą.
  • Kandydaci do pracy, którzy szukają pracodawcy zaangażowanego społecznie, interesują się jego ofertą pracy częściej niż dotąd.
  • Pracownicy są ze sobą bardziej zintegrowani, a atmosfera w pracy jest lepsza.
  • Promuje pozytywne wartości, takie jak pomoc innym, współpraca.
  • Może nawiązywać współpracę z organizacjami pozarządowymi i współdziałać w różnych obszarach.

Korzyści dla pracownika

  • Może pomagać innym.
  • Może podzielić się swoją pasją i wykorzystać zdolności, których nie wykorzystuje w pracy.
  • Rozwija się, bo doskonali swoje umiejętności i nabywa nowe.
  • Buduje lepszą atmosferę w pracy, więź ze współpracownikami.

Przykładowy urząd, który wprowadził to rozwiązanie

  • Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
{"register":{"columns":[]}}