W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte)

Status Status: Rozstrzygnięty

Strategiczny Program Badań Naukowych i Prac Rozwojowych „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” – GOSPOSTRATEG

Celem głównym Programu GOSPOSTRATEG jest wzrost wykorzystania w perspektywie do 2028 r. rezultatów badań społeczno-ekonomicznych w kształtowaniu krajowych i regionalnych polityk rozwojowych. Dziewiąty konkurs w ramach Programu obejmuje cały zakres Programu GOSPOSTRATEG, który podzielony został na cztery obszary tematyczne:

  • obszar pułapki średniego dochodu i przeciętnego produktu;
  • obszar pułapki braku równowagi;
  • obszar pułapki demograficznej;
  • obszar pułapki słabości instytucji.
  • Do konkursu mogą przystąpić konsorcja składające się wyłącznie z przedsiębiorstw, jednostek naukowych oraz podmiotów wdrażających, przy czym:

    • w skład konsorcjum wchodzą co najmniej dwie jednostki naukowe albo co najmniej jedna jednostka naukowa i co najmniej jedno przedsiębiorstwo,
    • w skład konsorcjum wchodzi co najmniej jeden podmiot wdrażający inny niż podmiot prowadzący politykę rozwoju, o którym mowa w art. 3 pkt 2a i 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (za wyjątkiem miast będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa, które mogą odpowiadać za zastosowanie w praktyce wypracowanego rozwiązania), zobowiązany do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu.

    Konsorcjum może się składać z minimum 3 i maksimum 5 podmiotów.

  • Dofinansowanie można przeznaczyć na realizację badań podstawowych, badań przemysłowych, prac rozwojowych oraz prac przedwdrożeniowych (obowiązkowych w projekcie).

    W ramach konkursu NCBR prowadzi nabór wniosków o dofinansowanie projektów obejmujących:

    • FAZĘ A, w ramach której możliwe jest finansowanie badań podstawowych, badań przemysłowych i prac rozwojowych,
    • FAZĘ B, w ramach której możliwe jest finansowanie wyłącznie prac przedwdrożeniowych.

    Projekt może obejmować FAZĘ A i FAZĘ B albo tylko FAZĘ B.

  • Dziewiąty konkurs w ramach Programu obejmuje cały zakres Programu GOSPOSTRATEG.

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Budżet konkursu wynosi 80 000 000 zł.

  • Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi 1 mln zł., zaś wartość maksymalna, to 8 mln zł.

     

    Status przedsiębiorstwa

    Na badania przemysłowe

    Na badania przemysłowe
    z uwzgl. premii

    Na prace rozwojowe

    Na prace rozwojowe
    z uwzgl. premii

    Na prace przedwdrożeniowe – de minimis

    Mikro

    70%

    80%

    45%

    60%

    90%

    Małe

    70%

    80%

    45%

    60%

    90%

    Średnie

    60%

    75%

    35%

    50%

    90%

    Duże

    50%

    65%

    25%

    40%

    90%

     

    Poziom dofinansowania na realizację prac w projekcie wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych dla jednostek naukowych realizujących projekty w ramach swojej działalności niegospodarczej.

    • Data ogłoszenia konkursu: 16 maja 2022 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 20 czerwca 2022 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 14 października 2022 r., do godz. 16:00
    • Wyniki konkursu: Czas od zakończenia naboru wniosków do dnia publikacji list projektów wybranych i niewybranych do dofinansowania to maksymalnie 180 dni.
  • Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego LSI. Link do systemu będzie aktywny od 20 czerwca 2022 r.

  • Ocena formalna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny formalnej weryfikowane jest spełnienie przez wniosek czterech kryteriów oceny formalnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny formalnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.

    Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych, z możliwością udziału w ocenie przynajmniej jednego członka Komitetu Sterującego, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Podczas spotkania wnioskodawca może odnieść się do pytań i ewentualnych wątpliwości członków panelu dotyczących projektu. Ocena merytoryczna obejmuje trzy kryteria dostępu oraz pięć kryteriów punktowanych.

  • Projekt może być realizowany przez maksymalnie 36 miesięcy. W uzasadnionych przypadkach, których nie można było przewidzieć na etapie aplikowania o środki, okres realizacji projektu można wydłużyć, przy czym nowy okres realizacji projektu nie może być dłuższy niż 60 miesięcy.

    Projekt musi obejmować przynajmniej prace przedwdrożeniowe.

    Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację badań podstawowych nie może przekroczyć 15% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

    Wartość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych nie może przekroczyć 35% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

    Dofinansowanie na realizację FAZY B może być przekazane pod warunkiem pozytywnej oceny wyników uzyskanych w FAZIE A.

    Limit podwykonawstwa:

    1. 50% kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i prac rozwojowych ponoszonych przez dane przedsiębiorstwo;
    2. 10% kosztów kwalifikowalnych badań podstawowych, badań przemysłowych, prac rozwojowych;
    3. 70% kosztów kwalifikowalnych prac przedwdrożeniowych.
    1. Czy samorząd województwa może być podmiotem wdrażającym (liderem merytorycznym) w dwu różnych projektach, których liderami są dwie różne jednostki naukowe.

    Tak, nie ma przeszkód, aby jeden podmiot pełnił funkcje lidera lub lidera merytorycznego w więcej niż jednym projekcie.

    1. Czyli jednostka naukowa może być podmiotem wdrażającym zobowiązanym do zastosowania w praktyce wyników projektu?

    Nie, jednostka naukowa nie może pełnić funkcji podmiotu wdrażającego, zobowiązanego do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu.

    1. Jaka jest definicja przedsiębiorstwa? Czy prywatna uczelnia jest traktowana jako przedsiębiorstwo czy jednostka naukowa? 

    Zgodnie z definicją zawartą w art. 1 załącznika I do rozporządzenia 651/2014, za przedsiębiorstwo uważa się podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną. Zalicza się tu w szczególności osoby prowadzące działalność na własny rachunek oraz firmy rodzinne zajmujące się rzemiosłem lub inną działalnością, a także spółki lub stowarzyszenia prowadzące regularną działalność gospodarczą.

    Uczelnia prywatna może wziąć udział w projekcie, jako jednostka naukowa
    (z dofinansowaniem 100% kosztów kwalifikowalnych) lub jako przedsiębiorstwo
    (z dofinansowaniem zgodnym z zasadami udzielania pomocy publicznej), w zależności od tego, jaki status wybierze, wypełniając wniosek o dofinansowanie. Nie może jednak łączyć tych dwóch statusów w ramach jednego projektu.

    1. Podmiot wdrażający - czy może być to instytucja która pełni m.in. rolę ekspercką wobec ministerstwa (jest instytucją odpowiadającą przed ministrem), tworzy standardy i rekomendacje oraz monitoruje ich stosowanie w ramach systemu krajowego, zapisanego w ustawie?

    Instytucja o której mowa może pełnić w projekcie rolę podmiotu wdrażającego, o ile spełnia warunki ujęte w definicji  podmiotu wdrażającego,  zawartej w regulaminie konkursu, na stronie nr 29, t.j.:

    podmiot wdrażający - nie będący przedsiębiorstwem (w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia 651/2014) podmiot posiadający zdolność do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu, to jest:

    1) podmiot prowadzący politykę rozwoju, o którym mowa w art. 3 pkt 2, 2a i 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (przy czym podmioty, o których mowa w art. 3 pkt 2a i 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju nie mogą odpowiadać za zastosowanie w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu, za wyjątkiem miast będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa, które mogą odpowiadać za zastosowanie w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu).

    2) ministerstwo,

    3) urząd obsługujący centralny organ administracji rządowej,

    4) urząd wojewódzki,

    5) państwowa osoba prawna nie będąca jednostką naukową,

    6) agencja wykonawcza;

    7) fundacja lub stowarzyszenie.

    1. Lider merytoryczny to podmiot wdrażający (jednostka budżetowa), który jest zobowiązany do wdrożenia rozwiązania

    Tak

    1. Czy Związek Uczelni może złożyć wniosek jako jednostka naukowa? Pod jakim warunkiem?

    Związek uczelni ma osobowość prawną (art. 29 a ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym), może on więc być jednostką naukową w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy o NCBR i regulaminem konkursu, mógłby brać udział w konkursie jako jednostka naukowa, jeśli spełnia kryteria organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę określone w art. 2 pkt 83 rozporządzenia 651/2014 (to sam związek musi określić).

    1. Czy w fazie A można realizować badania naukowe z zakresu chemii farmacji itd o ile są niezbędne do opracowania rozwiązania wdrażanego w fazie B?

    Jeśli zakres tematyczny projektu będzie wpisywał się w zakres któregoś z czterech obszarów tematycznych programu GOSPOSTRATEG, to tak.

    1. Czy  przykładzie nr 2, jednostka naukowa może być liderem zobowiązanym do wdrożenia rezultatów projektu?

    Jednostka naukowa może pełnić funkcję lidera projektu wyłącznie w sytuacji, gdy podmiot wdrażający zobowiązany do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu, o którym mowa w pkt 5.2 Regulaminu konkursu jest jednostką budżetową.

    Jednostka naukowa nie może jednak być zobowiązana do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu.

    1. Czy kierownik projektu musi być zatrudniony u lidera?

    Kierownik projektu musi być zatrudniony u lidera projektu lub u któregoś z pozostałych konsorcjantów.

    1. Czy Związek Uczelni może wejść do konsorcjum jako inny podmiot? Nie jest ani fundacją ani chyba nie spełnia też definicji NCBR jednostki naukowej...

    Związek uczelni ma osobowość prawną (art. 29 a ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym), może on więc być jednostką naukową w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy o NCBR i regulaminem konkursu, mógłby brać udział w konkursie jako jednostka naukowa, jeśli spełnia kryteria organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę określone w art. 2 pkt 83 rozporządzenia 651/2014 (to sam związek musi określić).

    1. Czy jednostka naukowa może być jednocześnie liderem projektu i liderem merytorycznym? Przy założeniu, ze konsorcjum tworzy jednostka naukowa, przedsiębiorstwo i stowarzyszenie?

    Nie ma możliwości, aby jakikolwiek podmiot pełnił jednocześnie funkcję lidera i lidera merytorycznego. W powyższym przypadku liderem projektu będzie stowarzyszenie.
    W takiej sytuacji nie ma konieczności, aby któryś z pozostałych konsorcjantów pełnił rolę lidera merytorycznego.

    1. Pytanie o system wynagrodzeń. Jakie wynagrodzenia są przewidziane dla pracowników uczelni mających etaty, do ilu procent pensji mogą wynosić wynagrodzenia dodatkowe? Jak jest wyliczane podwykonawstwo? Jaki może  być wkład własny uczelni?

          Wynagrodzenia są wyliczone zgodnie ze stawkami obowiązującymi w     jednostce, zgodnie z regulaminie wynagradzania lub na podstawie konkursu ofert/rozeznania rynku. Co  do kosztów podwykonawstwa planowany koszt kwalifikowalny wyliczamy  na podstawie rozeznania rynku, konkursu ofert. Wkład własny należy wnieść w formie finansowej lub rzeczowej.

    1. W ramach konkursu nie jest możliwe finansowanie przez NCBR zadań realizowanych przez podmioty wdrażające będące jednostkami budżetowymi (mogą one realizować prace z własnych środków, które stanowią ich wkład własny do projektu). - czy chodzi o prace wynikające ze statutu, z rodzaju działalności? Czy chodzi o prace projektowe w ramach projektu realizowanego w ramach programu GOSPOSTRATEG

    Tak, chodzi tu o prace projektowe prowadzone w projekcie realizowanym w ramach programu GOSPOSTRATEG.

    1. Czy warto podkreślać uwzględnienie w projekcie więcej niż jednego obszaru pułapki (przy wskazaniu obszaru wiodącego), czy nie będzie to traktowane jako wartość dodana ze względu np. na kompetencje poszczególnych paneli eksperckich?

    Nie ma przeszkód formalnych, aby projekt wpisywał się w więcej niż jedną pułapkę tematyczną w programie GOSPOSTRATEG. Ocena merytoryczna wniosku
    o dofinansowanie, w tym kwestii wpisywania się projektu w poszczególne zakresy tematyczne pozostaje w gestii ekspertów.

    1. Czy realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych w konsorcjum może realizować wyłącznie przedsiębiorstwo (maksymalnie 35% kosztów kwalifikowanych)? Wtedy jednostka naukowa realizuje badania podstawowe (15% kosztów), a podmiot wdrażający – przedwdrożeniowe (50%).

    Nie ma wymogu, aby poszczególne rodzaje badań lub prac realizowane były przez konkretny rodzaj podmiotów. Jedyne ograniczenie dotyczy badań podstawowych, które mogą być realizowane wyłącznie przez jednostki naukowe.

    1. Czy PM możemy wykazać w kluczowym personelu B+R ? 

    Kierownik zarządzający projektu wchodzi w skład personelu administracyjnego i jego kompetencje oraz doświadczenie powinny zostać opisane w polu „Zasoby kadrowe
    (w tym administracyjne) Wnioskodawcy/Członków konsorcjum”.

    1. Kryterium wartość naukowa jest nieobowiązkowe - jak się to ma do Pana stwierdzenia do charakteru naukowego projektu?

    Słuszna uwaga. Proszę jednak zauważyć, że kryterium nieobowiązkowe pn. "Wartość naukowa" dotyczy wykazania, że "projekt wnosi NOWE elementy do istniejącego stanu wiedzy". Czyli czy w wyniku realizacji projektu tworzona jest nowa wiedza. Co nie jest obowiązkowe (bo np. nie mamy badań przemysłowych, a tylko rozwojowe albo tylko przedwdrożeniowe). W dalszym ciągu jednak jest to projekt B+R, polegający np. na zastosowaniu/wdrożeniu istniejącej wiedzy do rzeczywistości (vide: cel programu Gospostrateg). Naukowy dotyczy także sposobu realizacji - czyli realizowany zgodnie z przyjętą dla danej dziedziny metodą badania naukowego ("określony, powtarzalny sposób uzyskiwania pewnego typu informacji o rzeczywistości, niezbędnych dla rozwiązywania określonego problemu badawczego").

    1. Czyj jeśli ktoś ma założony profil na LSI (tym pierwszym) to dane logowania mogą posłużyć do zalogowania się w LSI2 czy należy założyć nowe konto?

    Systemy LSI1 i LSI 2 nie są ze sobą połączone. W celu złożenia wniosku w systemie LSI 2 należy założyć nowe konto dla Wnioskodawcy.

    1. Czy państwowa instytucja kultury mieści się w definicji jednostki budżetowej, która nie może korzystać z finansowania w ramach projektu?

    To zależy od statusu danej instytucji kultury. Jeśli dana instytucja posiada status jednostki budżetowej, nieposiadającej osobowości prawnej, to nie może otrzymać dofinansowania i musi sfinansować realizację prac projektowych ze środków własnych. W przypadku, w którym instytucja kultury posiada osobowość prawną, może otrzymać dofinansowanie.

    Zawsze jednak należy zweryfikować, czy dana instytucja mieści się w definicji podmiotu wdrażającego, zawartej w Regulaminie konkursu na stronie nr 29.

    1. Czy w nowym systemie LSI jest możliwość dodania współredaktora i/lub czytelnika?
      Czy budżet będzie można wyeksportować np. do excela?

    System LSI2 ma możliwość nadawania uprawienie współredaktora i czytelnika. Nie przewidujemy możliwości eksportowania budżetu do exela na etapie składania wniosku.

    1. Czy nowy system przewiduje możliwość dodania redaktora pomocniczego?

    System przewiduje taką funkcjonalność istniej możliwość wydelegowania uprawnień do edycji wniosku dla więcej niż jednej osoby.

    1. Kto powinien podpisać wniosek?

    Wniosek podpisywany jest przez osobę lub osoby upoważnione do reprezentacji Lidera konsorcjum, zgodnie z KRS/innym rejestrem albo osobę lub posiadające pełnomocnictwo do reprezentacji.

    1. Pytanie dot. kafla "podpisz wniosek" - czy jeżeli osobą upoważnioną do podpisu wniosku jest np. Prorektor ds. nauki, to oznacza to, że Pan Prorektor będzie musiał zalogować się w systemie LSI2 by móc podpisać wniosek podpisem kwalifikowalnym?

    W celu podpisania Wniosku niezbędne jest wydelegowania uprawnień do podpisu dla użytkownika i przekazania go do podpisu. Osoba wyznaczona do podpisu otrzymuje wiadomość mail z linkiem umożliwiającym złożenie podpisu.

    1. Czy mamy wytyczne co do wielkości i rodzaju czcionki w załączniku? 

    System LSI nie posiada ograniczeń w zakresie wielkości i rodzaju czcionki. Należy zapewnić jednak możliwość odczytania zawartości załączników poprzez zastosowanie odpowiedniej czcionki.

    1. Czy kierownik B+R jest jednocześnie Kierownikiem Projektu? 

    Kierownik B+R i kierownik zarządzający, to dwie odrębne funkcje w projekcie.

    1. Czy jest instrukcja wypełnienia wniosku?

    Instrukcja wypełniania wniosku jest dostępna na podstronie poświęconej konkursowi nr IX w zakładce "wniosek o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami".

    1. Czy kierownik projektu ze strony lidera (np. Politechnika) może otrzymywać wynagrodzenie w projekcie? Czy będzie to na podobnej zasadzie co w programie "Szybka ścieżka" gdzie pełnił tylko funkcję merytoryczną i nadzorczą?

    Wynagrodzenia kierownika B+R, jak i kierownika zarządzającego mogą być finansowane w ramach projektu (ujmowane są w kategorii W – Wynagrodzenia). Kierownik B+R wchodzi w skład personelu badawczego, natomiast kierownik zarządzający jest funkcją administracyjną.

    1. Czy dla Ankiety dot. Informacji na potrzeby ewaluacji - jednostka naukowa - nie ma możliwości załączenia pliku - sprawozdania z działalności badawczej i rozwojowej (formularz PNT-01)?

    Jeśli jednostka jest objęta obowiązkiem sprawozdawczości w zakresie formularza PNT-01 istnieje możliwość dodanie takiego załącznika.

    1. Jak wygląda procedura podpisu? Czy podpisuje dowolna osoba, która ma SZAFIR czy Rektor? Mało prawdopodobne, żeby Rektor, nawet posiadając SZAFIR zainstalowany, podpisał dokument w 30 minut...Zwłaszcza że w większość przypadków na Uczelniach kontrasygnuje Kwestor.

    Procedura podpisania wniosku wygląda następująco;

    1. Wybierz przycisk Podpisz wniosek.
    2. Po potwierdzeniu intencji podpisania wniosku w powyższym komunikacie, otwarte zostaje nowe okno przeglądarki, w którym należy wybrać przycisk Podpisz.
    3. Po wybraniu przycisku uruchomiona zostanie aplikacja Szafir, gdzie podpiszesz wniosek.
    4. Po wybraniu przycisku masz 30 minut na złożenie podpisu elektronicznego. Jeśli podpis nie zostanie złożony, to po upływie limitu czasu można będzie ponowić składanie podpisu.
    5. Złożenie wniosku o dofinansowanie jest możliwe dopiero po uprzednim podpisaniu wniosku podpisem kwalifikowanym

    W celu zapoznania się organu właściwego do złożenia podpisu z treścią dokumentu Wnioskodawca może wcześniej wygenerować pdf, który umożliwi zapoznanie się z podpisywaną treścią.

    1. Czy wniosek można podpisać poza systemem LSI?

    Nie, system nie przewiduje takiej możliwości.

    1. Czy przedstawiciele wszystkich członków konsorcjum muszą podpisać wniosek, czy tylko osoba reprezentująca Lidera?

    Wniosek podpisywany jest przez osobę lub osoby upoważnione do reprezentacji Lidera konsorcjum, zgodnie z KRS/innym rejestrem albo osobę lub posiadające pełnomocnictwo do reprezentacji Lidera.

    1. Czy Prorektor, który będzie podpisywał wniosek powinien mieć założone konto w LSI (aby można było zweryfikować poprawność podpisu i osoby) czy wystarczy, jeśli do Prorektora na wskazanego maila przyjdzie link umożliwiający podpisanie (po wcześniejszym pobraniu SZAFIRa)?

    W celu podpisania wniosku nie trzeba zakładać indywidulanego konta w systemie LSI. Wnioskodawca ma możliwość przesłania linku dającego uprawnienia do podpisania wniosku w systemie.

    1. Czy jeśli wspomniana data przypada w niedzielę lub dzień świąteczny wolny od pracy można przesłać wniosek kolejnego dnia?

    Daty zamknięcia naborów zawsze wypadają w dni robocze, nie istnieje więc konieczność przesłania takiego wniosku dzień później. Po zamknięciu naboru Wnioskodawcy tracą możliwość przesłania wniosku do NCBR

    1. Jak wyglądają kwestie praw (autorskich, majątkowych) do rezultatów projektu?

    Zgodnie z wzorem umowy podział praw majątkowych do wyników Projektu oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem Projektu, przysługujących Liderowi konsorcjum lub konsorcjantom, jest zgodny z art. 32 ust. 1 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników Projektu będących rezultatem Projektu pomiędzy Liderem konsorcjum lub konsorcjantami następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Podział praw majątkowych do wyników Projektu będących rezultatem Projektu, dokonywany jest zgodnie z ust. 3 i nie może stanowić niedozwolonej pomocy publicznej. Sprzedaż praw do wyników Projektu lub udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących Liderowi konsorcjum lub konsorcjantowi praw do wyników Projektu powinno zostać dokonane po cenie rynkowej.

    1. Jak się ma kwalifikowalność VATu do realizacji projektu przez jednostkę naukową w obszarze działalności pozagospodarczej?

     Każdy z wykonawców rozpatruje kwalifikowalność podatku VAT naliczonego w świetle ustawy o VAT. Informacje w tym zakresie wskazuje przewodnik kwalifikowalności kosztów w rozdziale  6.

    Zgodnie z zapisami regulaminu – jednostka może przystąpić do realizacji projektu w ramach działalności niegospodarczej.

    1. Czy rozpowszechnianie i promocję wyników fazy A możemy prowadzić w formie bezpłatnych seminariów, webinariów, konferencji (znajduje to uzasadnienie merytoryczne projektu)? Czy musimy ograniczyć się wyłącznie do  wskazanych w przewodniku kwalifikowalności kosztów promocji projektu za pośrednictwem strony internetowej czy publikacji? 

    Rozpowszechnianie i promocja wyników fazy A może być prowadzona w formie bezpłatnych seminariów, webinariów i konferencji.

    1. Czy koszty audytu mamy ująć w jednym zadaniu czy we wszystkich zadaniach proporcjonalnie?

    Koszty audytu należy ująć w jednym zadaniu.

    1. Czy są wymagania dotyczące podziału własności intelektualnej miedzę członkami konsorcjum - czy są jakieś zalecenia?

    Zgodnie z wzorem umowy podział praw majątkowych do wyników Projektu oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem Projektu, przysługujących Liderowi konsorcjum lub konsorcjantom, jest zgodny z art. 32 ust. 1 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników Projektu będących rezultatem Projektu pomiędzy Liderem konsorcjum lub konsorcjantami następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Podział praw majątkowych do wyników Projektu będących rezultatem Projektu, dokonywany jest zgodnie z ust. 3 i nie może stanowić niedozwolonej pomocy publicznej. Sprzedaż praw do wyników Projektu lub udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących Liderowi konsorcjum lub konsorcjantowi praw do wyników Projektu powinno zostać dokonane po cenie rynkowej.

    1. Lider merytoryczny jest odpowiedzialny za wdrożenie rezultatów projektu:  Punkt 17 w Regulaminie konkursu mówi kto jest zobowiązany do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu w pkt. 2 jako  lidera merytorycznego wymienia s odwołując się do pkt. 6.2 jednostkę naukową. Czy to nie oznacza że liderem merytorycznym może być jednostka naukowa?  Nie jest to dla mnie jasne.

    W sytuacji, w której podmiot wdrażający zobowiązany do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu jest jednostką budżetową, przyjmuje rolę lidera merytorycznego. Liderem konsorcjum, odpowiedzialnym za zrealizowanie prac projektowych oraz za rozdział dofinansowania pomiędzy pozostałych członków konsorcjum zostaje w takiej sytuacji jednostka naukowa lub inny podmiot wdrażający, niebędący jednostką budżetową. Podmiot będący jednostką budżetową nie może pełnić funkcji lidera, ponieważ nie otrzymuje dofinansowania z NCBR (realizuje projekt ze środków własnych), nie mógłby zatem rozdzielać dofinansowania pomiędzy pozostałych członków konsorcjum. Jednostka naukowa nie może z kolei zostać zobowiązana do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu, nie może być zatem liderem merytorycznym.

    1. Czy jednostka budżetowa - lider merytoryczny, która wdraża projekt musi wszystkie  prace przedwdrożeniowe wykonać sama, czy może je realizować innym podmiot w konsorcjum?

    Prace przedwdrożeniowe mogą być prowadzone przez każdego członka konsorcjum,
    w tym lidera oraz lidera merytorycznego (jeśli występuje w danym projekcie).

    1. Jaki jest poziom dofinansowania / wymagany wkład własny w przypadku samorządu województwa będącego liderem projektu?

    W przypadku samorządu województwa dofinansowanie wynosi 100% wysokości kosztów kwalifikowalnych.

    1. Czy system przewiduje podpisy dwóch osób?

    Tak, w systemie istnieje możliwość złożenia po sobie dwóch podpisów osób uprawnionych do reprezentacji.

    1. Gdzie znajdziemy słowniczek, do którego odwołuje się pan Tomasz Skorupski?

    Słowniczek znajduje się w Regulaminie konkursu, rozpoczyna się na stronie 27.

    1. Skąd wynikają zasady dofinansowania dla podmiotów wdrażających, niebędących jednostką naukową, przedsiębiorstwem ani jednostką budżetową np. dla samorządu województwa (100% dofinansowania)?

    Podstawą prawną jest Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w stosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Samorząd województwa nie prowadzi działalności gospodarczej, a tylko w przypadku prowadzenia działalności mają zastosowania limity pomocy

  • Dokumenty konkursowe zostały podzielone na trzy paczki:

    • Umowa o dofinansowanie
    • Wniosek o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami
    • Zasady konkursu

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
16.05.2022 17:00 Paweł Kęska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
info@ncbr.gov.pl
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 28.0 30.10.2023 10:01 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 27.0 30.10.2023 09:23 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 26.0 13.04.2023 15:36 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 25.0 05.04.2023 11:26 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 24.0 05.04.2023 08:43 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 23.0 09.02.2023 14:11 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 22.0 18.10.2022 08:30 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 21.0 14.10.2022 16:00 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 20.0 22.09.2022 15:03 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 19.0 21.09.2022 13:33 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 18.0 15.09.2022 13:47 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 17.0 15.09.2022 09:46 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 16.0 14.09.2022 17:11 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 15.0 26.08.2022 09:54 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 14.0 26.08.2022 09:03 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 13.0 16.08.2022 10:28 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 12.0 03.08.2022 14:08 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 11.0 07.07.2022 12:26 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 10.0 22.06.2022 11:57 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 9.0 21.06.2022 15:27 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 8.0 20.06.2022 14:15 Paweł Kęska
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 7.0 20.06.2022 00:00 Paweł Kęska
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 6.0 03.06.2022 09:29 Paweł Kęska
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 5.0 25.05.2022 11:03 Paweł Kęska
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 4.0 24.05.2022 15:48 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 3.0 17.05.2022 09:17 Szymon Iwańczuk
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 2.0 16.05.2022 17:11 Paweł Kęska
GOSPOSTRATEG – IX konkurs (na projekty otwarte) 1.0 16.05.2022 17:00 Paweł Kęska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}