W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

RID II

Status Status: Rozstrzygnięty

Wspólne Przedsięwzięcie NCBR – GDDKiA polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID, konkurs II

Wspólne Przedsięwzięcie RID ukierunkowane jest na wsparcie badań, które mogą być wykorzystane do rozwoju i unowocześnienia procesów realizowanych w działalności podstawowej GDDKiA związanej z rozwojem sieci drogowej oraz utrzymaniem i rozbudową istniejących dróg krajowych.

Celem głównym Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR-GDDKiA jest poprawa efektywności zarządzania planowaną, przygotowywaną, realizowaną oraz istniejącą siecią drogową w Polsce
w perspektywie roku 2030.

Dla osiągniecia ww. celu głównego przyjęto w ramach RID dwa cele szczegółowe tj.:

1) wzrost innowacji w obszarze drogownictwa

2) wzrost aktywności jednostek naukowych w realizacji prac B+R ukierunkowanych na potrzeby drogownictwa.

  • Do konkursu mogą przystąpić jednostki naukowe lub konsorcja składające się wyłącznie z jednostek naukowych.

    W skład konsorcjum może wejść nie więcej niż 5 podmiotów

  • Dofinansowanie udzielane przez NCBR i wynagrodzenie wypłacane przez GDDKiA przeznaczone jest na realizację projektów, które obejmują (prace B+R):

    • badania podstawowe,
    • badania przemysłowe,
    • eksperymentalne prace rozwojowe.

    W ramach projektu obligatoryjne są badania przemysłowe albo eksperymentalne prace rozwojowe.

  • OBSZAR TEMATYCZNY: TECHNOLOGIA BUDOWY ORAZ REMONTU DRÓG I OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH

    Zagadnienie 1F: Diagnostyka sprężonych oraz cięgnowych drogowych obiektów inżynierskich, z uwzględnieniem doboru systemów monitoringu

    OBSZAR TEMATYCZNY: PRZYGOTOWANIE I REALIZACJA INWESTYCJI DROGOWYCH W OPARCIU O NAJEFEKTYWNIEJSZE METODY BADAWCZE

    Zagadnienie 2C: Wzorcowa metoda oceny inwestycji drogowej na etapie STEŚ uwzględniająca zasady zrównoważonego rozwoju w całym cyklu życia drogi.

    Zagadnienie 2D: Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych

    OBSZAR TEMATYCZNY: METODYKA PROJEKTOWANIA I ZARZĄDZANIA SIECIĄ DROGOWĄ

    Zagadnienie 4G: Materiały, wyroby budowlane i technologie w inwestycjach drogowych, spełniające wymagania gospodarki w obiegu zamkniętym.

    Zagadnienie 4H: Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania

    Zagadnienie 4I: Metody pozyskiwania i wykorzystania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (OZE) zlokalizowanych w pasie drogowym

    Szczegółowy opis zakresu tematycznego zawarto w załączniku nr 2 do Regulaminu konkursu

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

  • 11,6 mln PLN,

    z czego:

    • ze strony NCBR– 5,8 mln PLN,
    • ze strony GDDKiA – 5,8 mln PLN.
  • Intensywność wsparcia (wartość finansowania) dla jednostek naukowych niebędących przedsiębiorstwami, na realizację prac w projekcie wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych, w przypadku gdy projekt realizowany jest w ramach ich działalności niegospodarczej.

    • Data ogłoszenia: 30 marca 2022 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 6 maja 2022 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 8 lipiec 2022 r. , godz. 16:00

    Wyniki konkursu: NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.

  • Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI. (link do systemu – aktywny od dnia 6 maja 2022 r.).

  • Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny formalnej i merytorycznej.

    Ocena formalna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny formalnej weryfikowane jest spełnienie przez wniosek czterech kryteriów oceny formalnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny formalnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna

  • Termin: 09 maja 2022 r.

     

    Planowana agenda spotkania:

    10:00 – 10:05 powitanie, informacje o zasadach spotkania, przedstawienie prelegentów

    10:05 – 10:35 informacje ogólne o II konkursie w ramach wspólnego przedsięwzięcia NCBR - GDDKiA

    10:35 – 11:00 Informacje dotyczące zakresu tematycznego II konkursu – omówienie zagadnień badawczych

    11:00 – 11:30 informacje dotyczące systemu

    11:30 – 12:00 informacje dotyczące oceny

    12:00 – 12:15 przerwa

    12:15 – 13:00 informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów

    13:00 – 13:15 przerwa

    13:15 – 14:30 sesja pytań i odpowiedzi (pytania zadane na chat podczas wszystkich prezentacji - odpowiedzi udzielają prelegenci w kolejności zadanych pytań)

    Spotkanie nie będzie nagrywane.

    Pytania można zadawać na tzw. chat podczas całego spotkania.

    Zapisy na spotkanie – tylko i wyłącznie mailowo pod adresem: urszula.sakowicz@ncbr.gov.pl do dnia 4 maja 2022 r. do godziny 12:00.

    1. Czy limit co najmniej jednego zadania będzie liczony dla partnera w projekcie łącznie czy na każdą z obowiązkowych grup prac? Odnoszę się do zapisu regulaminu: "W ramach projektu obligatoryjne są badania przemysłowe albo eksperymentalne prace rozwojowe."

     W związku z tym, że koszty badań podstawowych mogą stanowić wyłącznie do 10 % kosztów całego projektu konieczne jest uwzględnienie w każdym projekcie badań przemysłowych i/lub eksperymentalnych prac rozwojowych. Ten wymóg dotyczy całego projektu, a nie poszczególnych konsorcjantów.

    1. 4G, punkt 2 proponowanego zakresu prac (plik zakres tematyczny) - Czy celowo wpisano warstwę wiążącą czy jest to pomyłka i powinna być warstwa ścieralna?

    Jest to omyłka pisarska.  Cały projekt 4G odnosi się do obszaru warstw ścieralnych, tym samym, ujęcie terminu odmiennego w pkt 2 stanowi oczywistą omyłkę. Zakres tematyczny zostanie skorygowany. 

    1. Zważywszy że udzielenie licencji GDDKiA jest obowiązkowe, kiedy partnerzy/lider konsorcjum będą mogli wdrażać u siebie rezultaty projektu i/lub udzielać zainteresowanym przedsiębiorcom licencji na zasadach rynkowych? Od razu po zakończeniu realizacji projektu czy po upływie jakiegoś czasu (np. trzech lat?

    Zgodnie z § 4 ust. 15 wzoru Umowy o wykonanie i finansowanie projektu „Lider konsorcjum lub konsorcjant może rozpocząć wdrożenie wyników prac B+R przed zakończeniem realizacji Projektu.”, zgodnie zaś z § 4 ust. 1 tego wzoru „Lider konsorcjum oraz konsorcjant zobowiązują się do realizacji pełnego zakresu rzeczowego Projektu, oraz do zapewnienia wdrożenia wyników prac B+R najpóźniej w okresie trzech lat od zakończenia realizacji Projektu, zgodnie z postanowieniami Umowy i wnioskiem o dofinasowanie.” W związku z tym konsorcjanci/lider konsorcjum mogą zacząć wdrażać wyniki już w trakcie realizacji projektu, ale muszą wdrożyć je nie później niż w okresie trzech lat od zakończenia realizacji Projektu Wdrożenie w formie nieobligatoryjnej nie może ograniczać licencji niewyłącznej udzielonej oraz mającej zostać udzieloną na określonych umową warunkach na rzecz GDDKiA.

    1. Czy jeśli będzie taka możliwość planujecie dofinansować np. 2 projekty lub więcej w jednym zagadnieniu badawczym w momencie, jeśli projekty nie otrzymają dofinansowania w innym zagadnieniu czy decyduje tylko limit jeden projekt - jedno zagadnienie?

    Nie ma takiej możliwości. Zgodnie z zasadami konkursu finasowanie może uzyskać tylko jeden (najwyżej oceniony) projekt z danego tematu.

    1. Jak traktować podwykonawstwo - czy osoba fizyczna, jako ekspert, który nie jest pracownikiem żadnego z partnerów w konsorcjum, a byłby finansowany na podstawie umowy o dzieło to jest podwykonawstwo? I związane z tym pytanie - czy taka osoba może być wpisana jako reprezentująca daną instytucję?

    W ramach podwykonawstwa istnieje możliwość rozliczenia usługi badawczej wykonanej przez osobę fizyczną na podstawie umowy o dzieło.

    1. Czy w przypadku wskazania z imienia i nazwiska osoby we wniosku planowanej do zatrudnienia na UCP należy po uzyskaniu dofinansowania przeprowadzić procedurę zgodnie z zasadą konkurencyjności?

    Zgodnie z zapisami -  Możliwe jest niestosowanie procedur określonych w ust. 5 i ust. 6 par. 11 umowy przy udzielaniu zamówień w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi świadczone w zakresie prac B+R prowadzonych w Projekcie

    przez osoby fizyczne wskazane we wniosku o dofinansowanie Projektu, posiadające wymagane kwalifikacje, pozwalające na przeprowadzenie prac B+R zgodnie z tym wnioskiem.

    1. Czy podział praw do wyników badań pomiędzy konsorcjantami jest ustalony odgórnie przez Instytucje Pośredniczącą? Przykładowo tak było w POIR, tj udział był proporcjonalny do udziału w kosztach kwalifikowanych. Czy też podział ten jest wewnętrzną sprawa konsorcjum i mamy go opisać w umowie konsorcjum?

    Zgodnie z regulaminem umowa konsorcjum powinna określać zasady podziału praw majątkowych do wyników prac będących rezultatem projektu, zaś Konsorcjanci samodzielnie ustalają i określają między sobą podział praw do wyników badań. Zgodnie z § 4 ust. 3 i 4 wzoru umowy o wykonanie i finansowanie projektu „3. Podział praw majątkowych do wyników prac B+R oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem Projektu, przysługujących Liderowi konsorcjum lub konsorcjantom, jest zgodny z art. 32 ust. 1 Ustawy i nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej. Umowy zawarte z podwykonawcami nie mogą naruszać reguły określonej w zdaniu poprzedzającym. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników prac B+R będących rezultatem Projektu pomiędzy Liderem konsorcjum lub konsorcjantami następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Podział praw majątkowych do wyników prac B+R będących rezultatem Projektu, dokonywany jest zgodnie z ust. 3 i nie może stanowić niedozwolonej pomocy publicznej.”

     Z uwagi na powyższe podział ten musi także należycie odzwierciedlać pakiety prac, wkład i wzajemne interesy konsorcjantów (zgodnie z ust. 28 Komunikatu Komisji - Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dz. U. UE. C. z 2014 r. Nr 198, str. 1)) – określenie go proporcjonalnie do poniesionych kosztów zawiera się w powyższym i jest również prawidłowym rozwiązaniem.

    1. Czy koszt zakupu licencji na oprogramowanie jest kosztem kwalifikowanym w grupie kosztów bezpośrednich?

    Tak

    1. Czy podział pwi wnioskodawcy zbiorowego (konsorcjum) opierać na wysokości kosztów kwalifikowanych na konsorcjanta (co jest łatwiejsze) czy na wkładzie w prace B+R konsorcjantów? W regulaminie znajduje się opis tej pozycji - obowiązuje cena rynkowa, a podział powinien być zgodny z zasadami pomocy publicznej i pomocy de minimis. Brak uszczegółowienia w/w zapytania.

    Zgodnie z regulaminem umowa konsorcjum powinna określać zasady podziału praw majątkowych do wyników prac będących rezultatem projektu, zaś Konsorcjanci samodzielnie ustalają i określają między sobą podział praw do wyników badań. Zgodnie z § 4 ust. 3 i 4 wzoru umowy o wykonanie i finansowanie projektu „3. Podział praw majątkowych do wyników prac B+R oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem Projektu, przysługujących Liderowi konsorcjum lub konsorcjantom, jest zgodny z art. 32 ust. 1 Ustawy i nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej. Umowy zawarte z podwykonawcami nie mogą naruszać reguły określonej w zdaniu poprzedzającym. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników prac B+R będących rezultatem Projektu pomiędzy Liderem konsorcjum lub konsorcjantami następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Podział praw majątkowych do wyników prac B+R będących rezultatem Projektu, dokonywany jest zgodnie z ust. 3 i nie może stanowić niedozwolonej pomocy publicznej.”

     Z uwagi na powyższe podział ten musi także należycie odzwierciedlać pakiety prac, wkład i wzajemne interesy konsorcjantów (zgodnie z ust. 28 Komunikatu Komisji - Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dz. U. UE. C. z 2014 r. Nr 198, str. 1)) – określenie go proporcjonalnie do poniesionych kosztów zawiera się w powyższym i jest również prawidłowym rozwiązaniem.

    1. Czy od Uczelni wymagane jest zabezpieczenie wykonania umowy (weksel)? Taki wymóg wynika z udostępnionej przez Państwa umowy o dofinasowanie. Jak taki wymóg ma się do zapisów ustawowych, które wykluczają Uczelnie od takich wymogów?

    Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie (par. 19) zabezpieczenie nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych albo fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa oraz instytutów badawczych i instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz.

    1. Czy limit jednego zadania dla każdego konsorcjanta dotyczy całego projektu czy tez każdej z badań czyli badań podstawowych badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych ?

    Limit ten dotyczy całego projektu. Każdy konsorcjant musi realizować co najmniej jedno zadanie w projekcie (może to być badanie podstawowe, przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe).

    1. Czy zostanie udostępniona baza danych zdjęciowych z widocznymi defektami (ponad 1000 zdjęć)? Czy ewentualna baza danych będzie zawierała zaznaczone uszkodzenia?

    Mając na uwadze zakres opisany w zagadnieniu 1F: Diagnostyka sprężonych oraz cięgnowych drogowych obiektów inżynierskich, z uwzględnieniem doboru systemów monitoringu, informuję, że GDDKiA przekaże wykonawcy, po wytypowaniu obiektów, dostępną dokumentację z zakresu inwestycji jak i utrzymania poprzez m.in. udostępnienie bazy zdjęciowej dla tych obiektów, na których uwidocznione będą uszkodzenia obiektów mostowych, aczkolwiek nie będą one opatrzone specjalnymi adnotacjami dotyczącymi tych uszkodzeń. W skład dokumentacji z zakresu utrzymania będą wchodziły przeglądy podstawowe, przeglądy rozszerzone, oraz jeżeli były wykonywane to również przeglądy szczegółowe, ekspertyzy. Przeglądy w GDDKiA wykonane są zgodnie z Instrukcjami przeprowadzania przeglądów drogowych obiektów inżynierskich. Zgodnie z Instrukcjami zdjęcia dołączane są do przeglądów rozszerzonych oraz do przeglądów szczegółowych.

    1. Czy drogi rozumiane są jako “drogowe obiekty inżynierskie”? Co dokładnie kryje się pod pojęciem “drogowe obiekty inżynierskie”?

    Pojęcie „drogowe obiekty inżynierskie” należy rozumieć zgodnie z Ustawą o drogach publicznych (art. 4).

    • drogowy obiekt inżynierski – obiekt mostowy, tunel, przepust i konstrukcja oporowa;
    • obiekt mostowy – budowla przeznaczona do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego rodzaju komunikacji nad przeszkodą terenową, w szczególności: most, wiadukt, estakada, kładka;

    Aczkolwiek, mając na uwadze zakres opisany w zagadnieniu 1F: Diagnostyka sprężonych oraz cięgnowych drogowych obiektów inżynierskich, z uwzględnieniem doboru systemów monitoringu, informuję, że GDDKiA mając na uwadze zakres i efekty oraz opis dla ww. projektu, w sytuacji posłużenia się w obrębie ww. zadania terminem „drogowe obiekty inżynierskie” rozumie obiekty mostowe tj. mosty, wiadukty, estakady, kładki.

    1. Co oznacza zapis znajdujący się w punkcie 41 Regulaminu: „Wnioskodawca podpisuje wniosek w systemie LSI kwalifikowanym podpisem elektronicznym.”? Czy nie jedynie załączniki do wniosku muszą zostać podpisane?

    Tak, podpisu elektronicznego wymagają wyłącznie załączniki do wniosku.

    Wnioskodawca załącza w systemie informatycznym LSI oświadczenie opatrzone kwalifikowalnym podpisem elektronicznym, w którym potwierdza, że dane we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym oraz że osoba składająca ten wniosek jest uprawniona, aby reprezentować wnioskodawcę.

    1. Czy Kierownik B+R musi być pracownikiem Lidera konsorcjum ?

    Nie. Nie ma takiego wymogu.

    1. Czy jednostka naukowa może być członkiem więcej niż jednego konsorcjum, wnioskującego o finansowanie do tego samego zagadnienia?  Tak, jeśli nie będzie to takie samo konsorcjum.
    2. Proszę o opinie. Podatek VAT możemy uznać za kwalifikowany tylko w zakresie działalności niegospodarczej. Skoro część prac jest finansowana poprzez FV wystawioną przez GDDKiA, to Projekt realizowany będzie w ramach działalności gospodarczej, a zatem VAT musi być niekwalifikowany. Czy wobec powyższego możemy zakładać, że projekt może być realizowany jako działalność niegospodarcza? W mojej opinii należy indywidualnie występować o interpretację skarbową. Niemniej Państwa stanowisko będzie dla nas bardzo użyteczne.

    Kluczowa w poniższej sprawie jest identyfikacja, że pojęcia „działalności gospodarczej” na potrzeby prawa pomocy publicznej oraz na potrzeby przepisów dotyczących podatku od towarów i usług (VAT) nie są tożsame. Dualizm ten objawia się w szczególności w przypadku działalności prowadzonej przez jednostki naukowe.

    Jeśli chodzi o pojęcie „działalności gospodarczej” w unijnym prawie pomocy publicznej:

    • Beneficjentem pomocy publicznej może być tylko przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwem jest w prawie unijnym każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, czyli oferujący na rynku towary lub usługi, bez względu na to, w jakiej formie prowadzi działalność, ani jak taka działalność jest finansowana. Nie ma także co do zasady znaczenia to, czy działalność prowadzona jest dla zysku. Pojęcie przedsiębiorstwa ma przy tym funkcjonalny charakter, a więc odnosi się do tej części działalności, która ma charakter gospodarczy.
    • Dla oceny, czy beneficjent środków publicznych jest przedsiębiorstwem (podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą), należy stosować kryteria przyjęte w prawie unijnym. Prawo krajowe wyłączające pewne rodzaje działalności z zakresu działalności gospodarczej nie może bowiem ograniczać zastosowania prawa unijnego.
    • Na podstawie obowiązujących reguł dotyczących występowania i dopuszczalności pomocy publicznej, występowanie pomocy w sektorze badawczo-rozwojowym podlega ocenie w świetle specyficznych zasad. Dla ich zastosowania w pierwszej kolejności kluczowe jest przesądzenie, czy podmiot otrzymujący finansowanie publiczne ma status organizacji prowadzącej badania i szerzącej wiedzę w rozumieniu prawa UE. Co do zasady, status taki posiadają podmioty klasyfikowane w Polsce jako jednostki naukowe.
    • Zgodnie z pkt 15 lit. ee) komunikatu Komisji – Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną („Zasady ramowe”) „organizacja prowadząca badania i szerząca wiedzę” („organizacja badawcza”) oznacza:
      • podmiot (taki jak uniwersytet lub instytut badawczy, agencja zajmująca się transferem technologii, pośrednik innowacyjny, wirtualny lub fizyczny podmiot prowadzący współpracę w dziedzinie badań), niezależnie od jego statusu prawnego (ustanowienia na mocy prawa publicznego lub prywatnego) lub sposobu finansowania;
      • którego podstawowym celem jest samodzielne prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych lub rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników takich działań poprzez nauczanie, publikacje lub transfer wiedzy („Transfer wiedzy” oznacza wszelkie procesy, których celem jest zdobycie i gromadzenie wiedzy jawnej i dorozumianej oraz dzielenie się tą wiedzą, w tym umiejętnościami i kompetencjami w zakresie działalności gospodarczej i niegospodarczej, np. współpracy badawczej, doradztwa, udzielania licencji, tworzenia firm typu spin-off, publikacji i mobilności badaczy i innego personelu zajmującego się taką działalnością. Transfer wiedzy obejmuje – oprócz wiedzy naukowej i technicznej – również inne rodzaje wiedzy, np. wiedzę na temat korzystania z norm i obejmujących je regulacji oraz warunków rzeczywistego funkcjonowania i metod związanych z innowacjami organizacyjnymi, a także zarządzanie wiedzą w zakresie określania, nabywania, ochrony i wykorzystania wartości niematerialnych i prawnych – por. pkt 15 lit. v) Zasad ramowych);
      • jeżeli taki podmiot prowadzi również działalność gospodarczą, to finansowanie, koszty i przychody z działalności gospodarczej należy rozliczać osobno;
      • przedsiębiorstwa mogące wywierać decydujący wpływ na taki podmiot, np. w roli jego udziałowców/akcjonariuszy czy wspólników, nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do wyników badań prowadzonych przez ten podmiot.
    • Organizacje badawcze są w myśl przepisów prawa unijnego przedsiębiorstwami (prowadzą działalność gospodarczą) tylko wtedy, gdy oferują na rynku towary i usługi. Jeżeli ten sam podmiot prowadzi zarówno działalność o charakterze gospodarczym jak i niegospodarczym, to finansowanie publiczne działalności niegospodarczej nie wchodzi w zakres art. 107 ust. 1 Traktatu, jeśli oba rodzaje działalności oraz ich koszty, finansowanie i przychody można wyraźnie rozdzielić w celu uniknięcia subsydiowania skrośnego działalności gospodarczej. Dowodem na odpowiednie rozdzielenie kosztów, finansowania i przychodów mogą być roczne sprawozdania finansowe odpowiedniego podmiotu. W przypadku braku stosownego rozdziału, całość działalności jest kwalifikowana jako gospodarcza (por. pkt 18 Zasad ramowych).
    • Zgodnie z regułami dotyczącymi pomocy publicznej, następujące typy działalności organizacji badawczych nie mają charakteru gospodarczego (por. pkt 19 Zasad ramowych):
      • zasadnicza działalność organizacji badawczych, w szczególności:
        • kształcenie mające na celu zwiększanie coraz lepiej wyszkolonych zasobów ludzkich – edukację publiczną organizowaną w ramach krajowego systemu edukacji, finansowaną głównie lub wyłącznie przez państwo i nadzorowaną przez państwo uznaje się za działalność niegospodarczą,
        • niezależna działalność badawczo-rozwojowa, mająca na celu powiększanie zasobów wiedzy i lepsze zrozumienie, w tym badania i rozwój w ramach współpracy (także z przedsiębiorstwami), kiedy to organizacja badawcza podejmuje skuteczną współpracę. Na podstawie pkt 15 lit. h) Zasad ramowych, „skuteczna współpraca” oznacza współpracę co najmniej dwóch niezależnych stron na rzecz wymiany wiedzy, lub technologii lub w celu osiągnięcia wspólnego celu opartą na podziale pracy, w ramach której strony wspólnie określają zakres projektu współpracy, przyczyniają się do jego wdrożenia i dzielą ryzyko oraz wyniki. Jedna lub większa liczba stron może ponosić pełne koszty projektu, przejmując ryzyko finansowe od pozostałych stron. Badań na zlecenie ani świadczenia usług badawczych nie uznaje się za formy współpracy.  Świadczenia usług w zakresie badań i rozwoju oraz działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej w imieniu przedsiębiorstw nie uznaje się za niezależną działalność badawczo-rozwojową,
        • szerokie rozpowszechnianie wyników badań na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności, np. przez nauczanie, dostępne bazy danych, otwarte publikacje i otwarte oprogramowanie;
      • działania związane z transferem wiedzy, jeżeli są one prowadzone przez organizację prowadzącą badania lub infrastrukturę badawczą albo wspólnie z innymi podmiotami tego typu lub w imieniu innych podmiotów tego typu, a wszelkie zyski z tych działań są reinwestowane w zasadniczą działalność organizacji badawczych.
    • Zgodnie z pkt 21 Zasad ramowych, „jeżeli organizacje prowadzące badania lub infrastruktury badawcze są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, np. wynajmu wyposażenia lub laboratoriów przedsiębiorstwom, świadczenia usług dla przedsiębiorstw lub prowadzenia badań na zlecenie, to finansowanie publiczne przeznaczone na taką działalność gospodarczą na ogół uznaje się za pomoc państwa”.

    Podsumowując, jeżeli dany projekt zgłaszany do konkursu RID II jest realizowany w ramach działalności niegospodarczej (w rozumieniu opisanym powyżej) jednostki naukowej, jednostka ta może otrzymać dofinansowanie, które nie stanowi pomocy publicznej. Tym samym, bez względu na kategorię prac badawczych zaplanowanych przez tę jednostkę, dofinansowanie będzie mogło objąć do 100% kosztów kwalifikowanych (pod warunkiem utrzymania co najmniej rozdzielnej rachunkowości dla działalności niegospodarczej prowadzonej przez tę jednostkę).Ta reguła znalazła odzwierciedlenie w pkt 25 Regulaminu Konkursu: „Intensywność wsparcia (wartość finansowania) dla jednostek naukowych niebędących przedsiębiorstwami (przypis: Jeśli wnioskodawca prowadzi zarówno działalność gospodarczą jak i niegospodarczą projekt, którego dotyczy wniosek nie może być związany z prowadzeniem działalności gospodarczej i wnioskodawca jest zobowiązany zapewnić rozdzielność rachunkową tego projektu od reszty działalności, przede wszystkim gospodarczej, tak aby uniknąć subsydiowania skrośnego), na realizację prac w projekcie wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych, w przypadku gdy projekt realizowany jest w ramach ich działalności niegospodarczej”.

    Powyższe rozumienie pojęcia „działalności gospodarczej” (tj. na potrzeby unijnego prawa konkurencji, w tym prawa pomocy publicznej) powinno zostać odróżnione od pojęcia „działalności gospodarczej” na potrzeby ustalenia, czy mamy do czynienia ze sprzedażą opodatkowaną na potrzeby VAT. Ta druga kwestia ma charakter autonomiczny wobec kwalifikacji na gruncie pomocowym i potencjalnie działalność, która nie jest kwalifikowana jako gospodarcza na potrzeby unijnego prawa konkurencji może być uznawana za działalność gospodarczą (opodatkowaną) na potrzeby VAT. Przykładowo, sprzedaż praw do wyników badań przez jednostkę naukową stanowi transfer wiedzy w rozumieniu Zasad ramowych (por. pkt 4 lit. b powyżej) i po spełnieniu określonych warunków (por. pkt 7 lit. b powyżej) nie będzie kwalifikowana jako działalność gospodarcza na potrzeby prawa pomocy publicznej.

     

    W odniesieniu do pytania postawionego przez Wnioskodawcę konieczne jest udzielenie wyjaśnienia, że kwalifikacja projektu jako wchodzącego w zakres działalności gospodarczej musi zostać przeprowadzona dwutorowo:

    1. na potrzeby prawa pomocy publicznej – celem identyfikacji, czy dopuszczalne jest przyznanie dofinansowania pokrywającego 100% kosztów kwalifikowanych;
    2. na potrzeby prawa podatkowego – celem identyfikacji, czy rozliczenie między Wnioskodawcą a NCBR i/lub GDDKiA będzie miało charakter sprzedaży opodatkowanej na potrzeby VAT, co decyduje o możliwości uznania VAT naliczonego za koszt kwalifikowany.

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.03.2022 13:17 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
RID II 24.0 09.10.2023 14:14 Szymon Iwańczuk
RID II 23.0 11.09.2023 09:50 Maciej Buźniak
RID II 22.0 04.09.2023 08:57 Szymon Iwańczuk
RID II 21.0 29.08.2023 10:38 Szymon Iwańczuk
RID II 20.0 28.08.2023 13:56 Szymon Iwańczuk
RID II 19.0 21.07.2023 11:32 Szymon Iwańczuk
RID II 18.0 29.12.2022 12:41 Maciej Buźniak
RID II 17.0 18.10.2022 08:44 Szymon Iwańczuk
RID II 16.0 07.09.2022 16:01 Szymon Iwańczuk
RID II 15.0 26.08.2022 11:52 Szymon Iwańczuk
RID II 14.0 26.08.2022 10:02 Szymon Iwańczuk
RID II 13.0 08.07.2022 16:00 Szymon Iwańczuk
RID II 12.0 08.06.2022 12:37 Szymon Iwańczuk
RID II 11.0 03.06.2022 17:42 Paweł Kęska
RID II 10.0 03.06.2022 15:55 Szymon Iwańczuk
RID II 9.0 03.06.2022 14:57 Szymon Iwańczuk
RID II 8.0 03.06.2022 14:25 Szymon Iwańczuk
RID II 7.0 23.05.2022 09:20 Paweł Kęska
RID II 6.0 06.05.2022 08:20 Szymon Iwańczuk
RID II 5.0 06.05.2022 00:00 Szymon Iwańczuk
RID II 4.0 04.05.2022 16:42 Szymon Iwańczuk
RID II 3.0 01.04.2022 14:37 Szymon Iwańczuk
RID II 2.0 30.03.2022 14:41 Szymon Iwańczuk
RID II 1.0 30.03.2022 13:17 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}