W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zrealizowane

badaniaZREALIZOWANE
Satysfakcja beneficjenta NCBR - etap II

Cel badania: Pomiar satysfakcji beneficjenta z obsługi projektów przez NCBR

Treść:

Jest to druga edycja cyklicznego badania, które monitoruje poziom zadowolenia beneficjentów z obsługi projektu oraz identyfikuje potencjalne obszary poprawy obsługi po stronie Centrum. Badanie zostało przeprowadzone na próbie wszystkich beneficjentów, którzy podpisali umowy na realizację projektów w latach 2017-2021.

W porównaniu do wyników poprzedniej edycji badania zwiększyła się grupa beneficjentów zdecydowanie zadowolonych z obsługi projektu i zmniejszyła grupa zdecydowanie niezadowolonych. Tegoroczne badanie wskazało, iż najwięcej beneficjentów zdecydowanie zadowolonych z obsługi projektu jest wśród beneficjentów Programów międzynarodowych, a najmniej zadowolonych wśród beneficjentów POWER.

Respondenci jako pozytywne zjawisko wskazali wzrost odsetka sytuacji, w których uzyskują pomoc. Jako problematyczne wskazano zjawisko rotacji opiekunów projektów, co stanowi jedną z barier w realizacji projektu.

Oprócz identyfikacji ogólnych obszarów wymagających wsparcia ankieta satysfakcji daje beneficjentom możliwość zgłaszania propozycji usprawnień procesu obsługi projektu za pomocą pytania otwartego.

Słowa kluczowe: Programy strategiczne, Programy międzynarodowe, POWER, POIR, B+R

Materiały: 

Pomiar satysfakcji beneficjenta z obsługi projektów przez NCBR

Satysfakcja beneficjenta NCBR - etap III

Za nami trzecia edycja corocznego badania satysfakcji beneficjenta z obsługi NCBR. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami tegorocznego pomiaru, którego głównym celem jest monitorowanie poziomu zadowolenia beneficjentów z obsługi umowy oraz identyfikacja potencjalnych obszarów wsparcia beneficjenta w tym procesie.

Bieżąca edycja pokazuje, że sukcesywnie z roku na rok wzrasta wskaźnik NPS (ang. Net Promoted Score) - od 11% w 2020 roku, przez 23% w 2021 roku do 26% w tym roku. Zeszłoroczny spory wzrost wskazuje na docenienie przez beneficjentów rozwiązań wprowadzonych przez NCBR w okresie pandemii. Na podstawie wyników tegorocznej edycji możemy mówić o stabilizacji poziomu zadowolenia beneficjentów. Odsetek zdecydowanie zadowolonych (66%) i zdecydowanie niezadowolonych (6%) beneficjentów w porównaniu z poprzednią edycją utrzymuje się na względnie stałym poziomie. Podobnie zadowolenie z obsługi na kolejnych etapach realizacji projektu.

W trakcie wszystkich trzech edycji badania praktycznie każdy beneficjent zetknął się z dwiema przeszkodami w realizacji projektu – z trudnościami w obszarze komunikacji z NCBR i problemami wynikającymi z częstotliwości wniosków o płatność. Aczkolwiek w porównaniu do poprzednich edycji badania zdaniem beneficjentów kwestia terminowości weryfikacji wniosków o płatność uległa znaczącej poprawie. O ile propozycje usprawnień, zgłoszone w ankiecie przez beneficjentów,  pokazały nieznaczną poprawę jakości komunikacji z NCBR, o tyle beneficjenci w dalszym ciągu oczekują poprawy standardu tej komunikacji, w szczególności ujednolicenia sposobów i kanałów komunikacji.

Raport główny: Satysfakcja Beneficjenta 

Słowa kluczowe: satysfakcja, beneficjent, obsługa projektu, opiekun projektu, usprawnienia

Satysfakcja beneficjenta NCBR – etap IV

To już czwarta edycja corocznego badania satysfakcji beneficjenta z obsługi NCBR. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami tegorocznego pomiaru. Celem badania jest monitorowanie poziomu zadowolenia beneficjentów z obsługi umowy oraz identyfikacja potencjalnych obszarów wsparcia w tym procesie.

Tegoroczna edycja pokazuje, że sukcesywnie z roku na rok wzrasta wskaźnik NPS (ang. Net Promoted Score) - od 11% w 2020 roku, przez 23% w 2021 roku, 26% w 2022 roku do 28% w bieżącym roku. Na podstawie wyników tegorocznej edycji możemy mówić o stabilizacji poziomu zadowolenia beneficjentów. Odsetek zdecydowanie zadowolonych (72%) i zdecydowanie niezadowolonych (4%) beneficjentów w porównaniu z poprzednimi edycjami utrzymuje się na względnie stałym poziomie.

W badaniu w 2023 r., na szczególną uwagę zasługuje podwojenie odsetka zdecydowanie zadowolonych z obsługi beneficjentów POWER (44% w 2020 roku do 86% w 2023 roku).

W trakcie trzech edycji badania praktycznie każdy beneficjent zetknął się z dwoma przeszkodami w realizacji projektu. Dotyczą one trudności w obszarze komunikacji z NCBR i problemami wynikającymi z częstotliwości składania wniosków o płatność.

Zachęcamy do lektury raportu.

Materiały: Satysfakcja beneficjenta NCBR – etap IV

Słowa kluczowe: Programy strategiczne, Programy międzynarodowe, POWER, POIR, B+R

Wpływ pandemii na działalność i realizację projektów B+R w ramach programów NCBR

Cel badania: Badanie efektów pandemii w zakresie projektów B+R

Treść: 

To pierwsze kompleksowe badanie, które umożliwia ocenę wpływu pandemii na realizację projektów B+R w ramach programów NCBR, kondycję organizacji Beneficjentów oraz odczuwalnych zmian w zakresie ogólnej działalności B+R. Badanie cieszyło się dużym zainteresowaniem – otrzymaliśmy  ponad tysiąc wypełnionych ankiet.

Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że pandemia zakłóciła przebieg projektów B+R realizowanych w ramach programów Centrum, w szczególności terminowość i zakres prac w projektach. 64% ankietowanych negatywnie ocenia wpływ pandemii na realizację projektów B+R. Jednocześnie 88% ankietowanych uważa, że realizacja projektu pozwala uniknąć zahamowania działalności B+R.

Badanie obejmowało także ocenę rozwiązań oferowanych przez Centrum w czasie pandemii oraz poznanie oczekiwań i potrzeb w tym obszarze. 74% ankietowanych jest zadowolonych z obsługi projektów, jednocześnie 43% dostrzega potrzebę usprawniania procesów w tym obszarze.

Słowa kluczowe: Projekty B+R, pandemia, programy NCBR.

Materiały: 

Raport końcowy „Wpływ pandemii na realizację projektów B+R w ramach programów NCBR” (plik pdf)

Strona WWW raportu

Finansowanie działalności B+R w dużych firmach i potencjał absorpcji w kolejnej perspektywie finansowej

Cel badania: Analiza doświadczenia dużych przedsiębiorstw w aplikowaniu o środki NCBR oraz ich potencjału absorpcyjnego w kolejnej perspektywie finansowej

Treść: 

W oparciu o źródła wewnętrzne i zewnętrzne przedstawiamy charakterystykę dużych przedsiębiorstw w Polsce oraz ich doświadczenie w aplikowaniu o środki NCBR w latach 2015 –2021. Ponadto na przykładzie wnioskodawców i beneficjentów w grupie dużych przedsiębiorstw omawiamy ich doświadczenie w realizacji prac B+R oraz zmiany skali działalności B+R zachodzące w wyniku projektów finansowanych ze środków NCBR.

Statystyki obrazujące działalność dużych przedsiębiorstw oraz ich aktywność innowacyjną i badawczą wskazują, że jest to grupa o bardzo dużym potencjale absorpcyjnym, gotowa do realizacji projektów badawczo-rozwojowych. Wśród dużych firm aplikujących do NCBR znaczna część wykazuje się nakładami na B+R, a część firm aktywnych badawczo uzyskuje wsparcie. Różne są jednak strategie aplikowania dużych firm.

Napływ nowych beneficjentów NCBR z sektora dużych przedsiębiorstw utrzymywany przez ostatnie kilka lat oraz rosnąca aktywność badawcza dużych firm pozwalają przewidywać potencjalne zainteresowanie tej grupy podmiotów programami w kolejnej perspektywie.

Słowa kluczowe: projekty B+R, duże przedsiębiorstwa, programy NCBR, aktywność badawcza

Materiały: 

Raport „Finansowanie działalności B+R w dużych firmach i potencjał absorpcji w kolejnej perspektywie finansowej” (plik pdf)

Strona WWW raportu

Badanie preferencji beneficjentów NCBR metodą wyceny warunkowej

Cel badania:

Celem badania była poznanie preferencji i oczekiwań beneficjentów w stosunku do warunków konkursów oraz obsługi Centrum z wykorzystaniem metody discrete choice experiment – metody wyceny warunkowej z zastosowaniem dyskretnego wyboru. Jest to metoda wykorzystująca zaawansowane narzędzia mikroekonometryczne, m.in. wielomianową regresję logistyczną, model parametrów losowych (Random Parameter Logit) - Train (2003), indukcję parametrów na poziomie indywidualnym metodą zaproponowaną przez Revel and Train (2000) oraz analizę heterogeniczności. Badaniem objęto kierowników projektów dofinansowanych przez NCBR. 

Okazało się, że beneficjenci przejawiają zwłaszcza silną niechęć do aplikowania w konsorcjum -  gotowi byliby ponieść nawet koszt rzędu kilkaset tysięcy złotych, żeby uniknąć takiej formy realizacji projektu. Niechętne są temu zwłaszcza przedsiębiorstwa. Realizacja projektu w konsorcjum przekłada się na mniejszą niechęć do obowiązkowej współpracy z jednostką naukową i przedsiębiorstwem.

Zgodnie z powiedzeniem, że „czas to pieniądz” beneficjenci mają silną awersję  do przedłużającego się czasu oceny wniosku. Każdy kolejny miesiąc oczekiwania na ocenę został wyceniony na 65 tys. zł. Podobnie negatywne odczucia wywołuje każdy dodatkowy miesiąc oczekiwania na zatwierdzenie zmian w projekcie czy rozliczenie wniosku o płatność. Również częste zmiany opiekunów projektu są negatywnie odbierane przez beneficjentów. Koszt każdej takiej zmiany wyceniony został na 8 godzin pracy zespołu projektowego tygodniowo.

Z kolei beneficjenci pozytywnie odbierają dodatkowe wsparcie w realizacji projektu, przy czym w różnym stopniu i przez różne grupy. Bardziej doświadczeni kierownicy projektów preferują doradztwo ogólne, podczas gdy ci z mniejszym doświadczeniem bardziej kompleksowe wsparcie w realizacji projektu.

Więcej szczegółów znajduje się w raporcie z badania.

Słowa kluczowe: Preferencje, beneficjenci, obsługa, warunki konkursu, discrete choice experiment, DCE, metoda wyboru warunkowego​​​​

Materiały: DCE – badanie preferencji beneficjentów NCBR

Zaangażowanie kobiet w projekty B+R w ramach programów NCBR

Cel badania:

Identyfikacja zaangażowania kobiet w realizację projektów B+R z perspektywy programów NCBR

W obliczu wyzwań związanych z podnoszeniem produktywności, wykorzystaniem potencjału i zasobów zaangażowanych w innowacyjne działania zapewnienie równości szans kobiet i mężczyzn do podejmowania aktywności zawodowej i rozwoju kariery stanowi obecnie jeden ze strategicznych celów unijnych. NCBR jako instytucja finansująca projekty z obszaru B+R oraz polityk społecznych dołączyła do grona instytucji publicznych wdrażających plan równości płci.

Programy NCBR umożliwiają ich uczestnikom (zarówno kobietom, jak i mężczyznom) zdobywanie doświadczenia badawczego, ale także doświadczenia w obszarze zarządzania projektami B+R. Jednak niezależnie od pełnionej roli w projekcie w programach NCBR objętych analizą występuje nierównowaga pod względem płci. Kobiety stanowią mniejszość zarówno w zespole projektowym, jak i pełniąc funkcje kierownicze. Tendencje te nie ulegają zmianom w ostatnich latach (2018–2021), jednak programy NCBR to szansa na wzmacnianie udziału kobiet w projektach B+R nie tylko w roli asystentek, ale też na strategicznych pozycjach liderek.

Więcej szczegółów znajduje się w raporcie z badania wraz z komentarzem eksperckim.

Słowa kluczowe:   

projekty B+R, kobiety, programy NCBR, aktywność badawcza

Materiały: Raport „kobiety_BR” (plik pdf)

 

{"register":{"columns":[]}}