Aktualizacja standardów pracy doradców i doradczyń ds. etyki w służbie cywilnej
04.12.2025
Szefowa służby cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska (SSC) podpisała zalecenie w sprawie standardów pracy doradców i doradczyń do spraw etyki w służbie cywilnej. Dokument zastępuje pierwsze zalecenie w tej sprawie z 2020 roku. SSC zaleca dyrektorkom i dyrektorom generalnym oraz kierowniczkom i kierownikom wykorzystanie tych zaktualizowanych wskazówek przy kształtowaniu pracy doradców ds. etyki w swoich urzędach.
SSC, aktualizując zalecenie, podkreśla znaczenie funkcji doradcy/doradczyni ds. etyki jako szczególnie istotnej w budowie i promocji kultury uczciwości w służbie cywilnej. Promuje też utworzenie takiej funkcji w urzędach jako skutecznego sposobu wdrażania obowiązkowego standardu zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej „kultura uczciwości”.
Czym są standardy pracy?
Zalecenie jest zbiorem najlepszych praktyk krajowych i zagranicznych z zakresu powołaniai działania doradców i doradczyń ds. etyki w służbie cywilnej.
Co zmieniliśmy w porównaniu z wersją z 2020 roku?
Pierwszą wersję dokumentu opracowaliśmy w 2020 roku. W zaktualizowanej wersji, standardy:
- precyzyjniej definiują status doradcy/doradczyni,
- wzmacniają współpracę tych osób z kierownictwem urzędu,
- wprowadzają jasne zasady wyboru, powoływania i odwoływania doradców i doradczyń,
- dodają przykładowy formularz rocznego planu działania,
- podkreślają znaczenie oceny efektywności pracy doradców i doradczyń oraz motywowania osób, które podjęły się tej ważnej i potrzebnej funkcji.
Dlaczego zaktualizowaliśmy standardy?
Przegląd i aktualizacja standardów mają pomóc dyrektorkom i dyrektorom generalnym oraz kierowniczkom i kierownikom urzędów:
- lepiej zorganizować i skuteczniej wspierać pracę doradców/doradczyń,
- efektywniej pomagać członkiniom i członkom korpusu w sytuacjach dla nich etycznie wątpliwych lub trudnych,
- promować i wzmacniać kulturę uczciwości w urzędach.
W efekcie, zaktualizowane standardy pracy doradców i doradczyń ds. etyki mają wzmocnić kulturę uczciwości w całym korpusie, a tym samym budować zaufania obywateli do służby cywilnej – profesjonalnej, bezstronnej, neutralnej politycznie i działającej w interesie publicznym.
Jak wyglądał proces aktualizacji?
Aktualizację standardów przeprowadziliśmy we współpracy z:
- członkami zespołu doradców ds. etyki w służbie cywilnej oraz
- dyrektorkami i dyrektorami generalnymi urzędów, komendantami głównymi Komendy Głównej Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Szefem Krajowej Administracji Skarbowej.
Cały proces trwał nieco ponad pół roku: od końca maja do listopada 2025.
Zachęcamy, aby zapoznali się Państwo z nowym zaleceniem i korzystali z zawartych tam rekomendacji.
Zachęcamy, aby zapoznali się Państwo z nowym zaleceniem i korzystali z zawartych tam rekomendacji.
Więcej informacji w zakładce Serwisu Służby Cywilnej „Etyka w urzędzie”.
Materiały
Załącznik Zalecenie SSC ws standardów pracy doradców i doradczyń ds etyki w służbie cywilnej 2025Załącznik_Zalecenie_SSC_ws_standardów_pracy_doradców_i_doradczyń_ds_etyki_w_służbie_cywilnej_2025.pdf 0.18MB