W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Aktualizacja standardów pracy doradców i doradczyń ds. etyki w służbie cywilnej

04.12.2025

Szefowa służby cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska (SSC) podpisała zalecenie w sprawie standardów pracy doradców i doradczyń do spraw etyki w służbie cywilnej. Dokument zastępuje pierwsze zalecenie w tej sprawie z 2020 roku. SSC zaleca dyrektorkom i dyrektorom generalnym oraz kierowniczkom i kierownikom wykorzystanie tych zaktualizowanych wskazówek przy kształtowaniu pracy doradców ds. etyki w swoich urzędach.

Grafika do newsa: Etyka aktualizacja standardów pracy doradczyń i doradców ds. etyki

SSC, aktualizując zalecenie, podkreśla znaczenie funkcji doradcy/doradczyni ds. etyki jako szczególnie istotnej w budowie i promocji kultury uczciwości w służbie cywilnej. Promuje też utworzenie takiej funkcji w urzędach jako skutecznego sposobu wdrażania obowiązkowego standardu zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej „kultura uczciwości”.

Czym są standardy pracy?

Zalecenie jest zbiorem najlepszych praktyk krajowych i zagranicznych z zakresu powołaniai działania doradców i doradczyń ds. etyki w służbie cywilnej.

Co zmieniliśmy w porównaniu z wersją z 2020 roku?

Pierwszą wersję dokumentu opracowaliśmy w 2020 roku. W zaktualizowanej wersji, standardy:

  1. precyzyjniej definiują status doradcy/doradczyni,
  2. wzmacniają współpracę tych osób z kierownictwem urzędu,
  3. wprowadzają jasne zasady wyboru, powoływania i odwoływania doradców i doradczyń,
  4. dodają przykładowy formularz rocznego planu działania,
  5. podkreślają znaczenie oceny efektywności pracy doradców i doradczyń oraz motywowania osób, które podjęły się tej ważnej i potrzebnej funkcji.

Dlaczego zaktualizowaliśmy standardy?

Przegląd i aktualizacja standardów mają pomóc dyrektorkom i dyrektorom generalnym oraz kierowniczkom i kierownikom urzędów:

  • lepiej zorganizować i skuteczniej wspierać pracę doradców/doradczyń,
  • efektywniej pomagać członkiniom i członkom korpusu w sytuacjach dla nich etycznie wątpliwych lub trudnych,
  • promować i wzmacniać kulturę uczciwości w urzędach.

W efekcie, zaktualizowane standardy pracy doradców i doradczyń ds. etyki mają wzmocnić kulturę uczciwości w całym korpusie, a tym samym budować zaufania obywateli do służby cywilnej – profesjonalnej, bezstronnej, neutralnej politycznie i działającej w interesie publicznym.

Jak wyglądał proces aktualizacji?

Aktualizację standardów przeprowadziliśmy we współpracy z:

Cały proces trwał nieco ponad pół roku: od końca maja do listopada 2025.

 

Zachęcamy, aby zapoznali się Państwo z nowym zaleceniem i korzystali z zawartych tam rekomendacji.

Zachęcamy, aby zapoznali się Państwo z nowym zaleceniem i korzystali z zawartych tam rekomendacji.

Więcej informacji w zakładce Serwisu Służby Cywilnej „Etyka w urzędzie”.

Materiały

Załącznik Zalecenie SSC ws standardów pracy doradców i doradczyń ds etyki w służbie cywilnej 2025
Załącznik​_Zalecenie​_SSC​_ws​_standardów​_pracy​_doradców​_i​_doradczyń​_ds​_etyki​_w​_służbie​_cywilnej​_2025.pdf 0.18MB
{"register":{"columns":[]}}