Bez odpowiedniego tachografu
28.03.2025
Brak tachografu inteligentnego drugiej generacji stwierdzili w niemieckiej ciężarówce kujawsko-pomorscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie toczą się postępowania o nałożenie kar pieniężnych.
W dniu 27 marca br. na ekspresowej „dziesiątce” koło Torunia bydgoscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego wytypowali do kontroli zespół pojazdów, którym niemiecki przewoźnik realizował transport drogowy ładunków z Holandii i Niemiec na Litwę.
W wyniku oględzin kabiny inspektorzy stwierdzili, że pomimo takiego obowiązku w ciężarówce nie został zainstalowany tachograf inteligentny drugiej generacji umożliwiający m.in. zdalny odczyt przez służby kontrolne zapisanych w nim danych, lecz znajduje się zwykły tachograf cyfrowy.
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 165/2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym, od dnia 1 stycznia 2025 roku wszystkie pojazdy, które poruszają się w ruchu międzynarodowym po terytorium Unii Europejskiej muszą być wyposażone w nowoczesne inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2), przy czym do końca lutego br. służby kontrolne stosowały tzw. okres przejściowy, dając dodatkowy czas na wymianę urządzeń. Przewoźnik z Niemiec, pomimo tego dodatkowego czasu, nie dostosował swojego pojazdu do obowiązujących wymagań. Teraz czeka go wysoka kara pieniężna, na poczet której uiścił kaucję. Odpowiedzialności nie uniknie też osoba zarządzająca operacjami transportowymi w jego firmie, wobec której także toczy się postępowanie.
Inspekcja Transportu Drogowego przypomina:
O tym, czy do danego międzynarodowego przewozu drogowego stosuje się przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. (WE) nr 561/2006, a w konsekwencji rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 lutego 2014 r. (UE) nr 165/2014 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji z dnia 18 marca 2016 r. (UE) 2016/799, czy też przepisy Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), w tym suplementu 1B, decyduje skąd i dokąd jest realizowany taki przewóz, w tym przez terytoria jakich państw przebiega trasa przejazdu. Jeżeli międzynarodowy przewóz drogowy będzie odbywał się wyłącznie na terytorium Wspólnoty oraz pomiędzy Wspólnotą, Szwajcarią i państwami będącymi stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, to zastosowanie znajdą ww. przepisy unijne, w tym obowiązek stosowania tachografów inteligentnych drugiej generacji. Natomiast w przypadku przewozów drogowych, które rozpoczynają lub kończą swój bieg w państwie trzecim, stronie Umowy AETR lub przebiegają tranzytem przez terytorium państwa trzeciego strony Umowy AETR, zastosowanie będą miały zapisy Umowy AETR, w tym jej suplement 1B, na całej trasie przejazdu. Konsekwentnie, do tych przewozów nie wymaga się stosowania tachografów inteligentnych.