Nocne kontrole nienormatywnych pojazdów
30.04.2025
Znacznie przeładowane stonogi z kontenerami i zespół pojazdów przewożący szamba betonowe. Inspektorzy wstrzymali ich dalszą jazdę do czasu rozładowania nadwyżek przewożonych towarów, a kierowcy i właściciele zostali ukarani.
W ostatni tydzień kwietnia inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili nocne kontrole mające na celu ujawnienie i wyeliminowanie z ruchu drogowego przeładowanych pojazdów. W wyniku tych działań ujawniono sześć zespołów pojazdów składających się z ciągnika samochodowego i dwóch połączonych ze sobą „na sztywno” dwóch przyczep, czyli tzw. stonogi, którymi przewożone były po dwa załadowane 20-stopowe kontenery morskie z ładunkami drobnicowymi. Stwierdzone w wyniku ważeń masy całkowite takich zespołów pojazdów – przy normie 40 ton – wynosiły od 52 ton do 69,1 ton. Tak duże przeładowania spowodowały również znaczne przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi – pomimo faktu, że stonogi posiadały aż 8 osi. W okolicach Chełmna inspektorzy zatrzymali także ważący 57 ton zespół pojazdów składający się z samochodu ciężarowego i przyczepy, przewożący cztery betonowe zbiorniki na nieczystości ciekłe z pokrywami. W tym przypadku zbyt duża masa przewożonych ładunków spowodowała, że koła podwójnej osi napędowej ciężarówki wywierały na drogę naciski odpowiadające masie 27,15 ton, czyli przekroczenie wartości dopuszczalnej, wynoszącej w tym przypadku 19 ton, o ponad 8 ton.
We wszystkich ujawnionych przypadkach kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi, a wobec ich pracodawców zostały wszczęte postępowania o nałożenie kar pieniężnych w wysokościach od 15.000 zł do nawet 30.000 zł. Ponadto wszystkie zespoły pojazdów przed kontynuowaniem jazdy musiały zostać doprowadzone do normatywności, co wiązało się z rozładowaniem nadwyżki przewożonych ładunków.
Tak znaczne przeładowywanie środków transportu nie tylko przyczynia się do niszczenia nawierzchni dróg, których wszyscy jesteśmy użytkownikami, ale powoduje również zagrożenie w ruchu drogowym oraz stanowi przejaw nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym towarów. Zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom dróg, ochrona infrastruktury drogowej przed przeładowanymi pojazdami oraz zapewnienie zasad uczciwej konkurencji na rynku zarobkowych przewozów drogowych są podstawowymi priorytetami w działalności Inspekcji Transportu Drogowego. Dlatego tego typu działania kontrolne będą kontynuowane…