Jeden ponadgabaryt - wiele nieprawidłowości
11.08.2025
Prawie 90-tonowy pojazd nienormatywny poruszał się po drogach z rażącym naruszeniem przepisów. Przejazd przerwali kujawsko-pomorscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Ponadgabaryt trafił na parking strzeżony.
W nocy z niedzieli na poniedziałek (z 10 na 11 sierpnia) na krajowej nr „62-ce” w Kruszwicy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciągnik z naczepą, który przewoził maszynę budowlaną tzw. palownicę, z okolic Włocławka do Szczecina. Kierowca okazał do kontroli zezwolenie kategorii IV uprawniające do przejazdu pojazdu nienormatywnego o masie całkowitej nieprzekraczającej 60 ton i normatywnych naciskach osi. Przypuszczając, że zespół pojazdów może być znacznie cięższy, inspektorzy skierowali go na stanowisko kontrolne, gdzie dokonano jego ważenia. Tutaj okazało się, że masa zestaw z ładunkiem waży prawie 90 ton (89,6 ton), a naciski czterech ostatnich osi naczepy przekraczają 8-tonową wartość dopuszczalną o ponad 2 tony każda. Zestaw był także szerszy i dłuższy względem obowiązujących przepisów. W związku z tym przewoźnik powinien legitymować się zezwoleniem kategorii V z wyznaczoną w nim przez zarządców dróg bezpieczną trasą przejazdu, uwzględniającą m.in. stan i wytrzymałość mostów i wiaduktów. Takiego zezwolenia zabrakło. Ponadto tak duży i ciężki pojazd nienormatywny, z uwagi na jego odmienne zachowanie na drodze, np. przy pokonywaniu zakrętów, przejeżdżaniu przez skrzyżowania itp., powinien być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów odpowiednio oznakowanych i wyposażonych oraz wysyłających żółte światła błyskowe ostrzegające innych kierowców o nietypowej sytuacji na drodze. Tymczasem przejazd ten zabezpieczał tylko jeden pojazd pilotujący, w którym stwierdzono liczne braki w oznakowaniu i wyposażeniu. Ponadto prowadzący ten pojazd kierowca nie posiadał uprawnień wymaganych do wykonywania czynności pilota pojazdów nienormatywnych.
Tak duża kumulacja nieprawidłowości skutkowała usunięciem „ponadgabarytu” na parking depozytowy, gdzie będzie oczekiwał na właściwe zezwolenie umożliwiające jego bezpieczny przejazd, a także na dwa pojazdy pilotujące, właściwie wyposażone i prowadzone przez profesjonalnych pilotów. Wobec przewoźnika i formy pilotującej zostały wszczęte postępowania o nałożenie kar administracyjnych.