W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki

Status Status: Trwa ocena wniosków

Nabór STEP – Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze znajdujące się w unijnym wykazie produktów leczniczych o krytycznym znaczeniu i ich składniki skierowany jest do wnioskodawców samodzielnych oraz do konsorcjów, planujących realizację projektów B+R, które przyczyniają się do ograniczania lub zwalczania strategicznej zależności Unii Europejskiej. Możliwe będzie również wsparcie rozwoju technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych.

Projekt może obejmować badania przemysłowe i prace rozwojowe albo tylko prace rozwojowe.

W przypadku projektu realizowanego w konsorcjach może wziąć w nim udział maksymalnie 3 członków konsorcjum. Wdrożenie wyników prac B+R może być sfinansowane wyłącznie ze środków własnych.

  • Nabór dedykowany jest dla: 

    • przedsiębiorstw samodzielnie realizujących projekty lub 
    • konsorcjów, składających się z:
      1. dużych przedsiębiorstw lub
      2. dużych przedsiębiorstw i MŚP lub
      3. wyłącznie z MŚP lub 
      4. dużych przedsiębiorstw i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub  
      5. MŚP i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub
      6. dużych przedsiębiorstw i MŚP oraz organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych.

    Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo. 
    Organizacja badawcza i organizacja pozarządowa mogą być wyłącznie konsorcjantami.
    Organizacja pozarządowa otrzymuje dofinansowanie w wysokości i na warunkach określonych dla przedsiębiorstw. 

  • Wsparcie nakierowane jest na rozwój technologii krytycznych oraz technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych w sektorze biotechnologii, w tym produkty lecznicze znajdujące się w unijnym wykazie produktów leczniczych o krytycznym znaczeniu i ich składniki.

    W naborze dofinansowanie mogą uzyskać projekty badawczo-rozwojowe, które przyczyniają się do ograniczania lub zwalczania strategicznej zależności Unii Europejskiej.

  • Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu wyboru projektów

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • 150 000 000 zł

  • Kwota wnioskowanego dofinansowania nie może przekroczyć 140 mln zł łącznie na cały projekt.

    Poziom dofinasowania uzależniony jest od wybranego rodzaju pomocy publicznej w ramach projektu.

    Dofinansowanie będzie miało charakter dotacji i będzie udzielane w formie pomocy publicznej dla wnioskodawcy samodzielnego, lidera konsorcjum oraz pozostałych konsorcjantów niebędących organizacją badawczą (w przypadku projektów realizowanych w konsorcjum).

    Organizacje badawcze w ramach swojej działalności niegospodarczej uzyskują wsparcie bez pomocy publicznej. 

    • Data ogłoszenia konkursu: 27.06.2025 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 15.07.2025 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 29.08.2025 r., godz. 16.00.
  • Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego IP (link do systemu – możliwość składania wniosków od 15.07.2025)

  • Wnioski złożone w konkursie są oceniane zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący FENG. Ocena jest dwuetapowa. Ocena w obu etapach dokonywana jest przez ekspertów, którzy wchodzą w skład Komisji oceny projektów.

    Ocena w I etapie odbywa się bez spotkania z udziałem wnioskodawcy. W tym etapie wnioskodawca może być wezwany do poprawienia lub uzupełnienia wniosku. W II etapie elementem oceny jest spotkanie z wnioskodawcą. Może on również zostać wezwany do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w zakresie określonym przez NCBR.

  • W przypadku negatywnej oceny projektu (zarówno w I jak i w II etapie oceny), wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia protestu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie wdrożeniowej oraz Regulaminie wyboru projektów.

    1. Czy szanse na uwzględnienie mają wnioski dotyczące tylko wymienionych w dokumencie technologii krytycznych, czy dopuszczone są inne technologie, które wpisują sie w obszar technologii? Np. w przypadku Bioinformatyki, narzędzia do analizy danych biologicznych generowanych w dużej skali, ale innego typu niż genomiczne, np. dane mikroskopii wysokoprzepustowej?

    Projekt musi dotyczyć obszaru i technologii wskazanych w zakresie tematycznym naboru, stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów. Jest on tożsamy z wykazem obszarów i technologii krytycznych wskazanych w Wytycznych STEP. Wskazany katalog jest katalogiem zamkniętym co zostało potwierdzone przez KE. Inne niż wymienione w zakresie tematycznym obszary i technologie nie mogą być objęte wsparciem. Zadane pytanie wskazuje, że projekt nie będzie wpisywał się w obszary i technologie opisane w Załączniku 1 do RWP. Niemniej bardzo ogólny charakter przedstawionych informacji i brak konkretnego przedmiotu projektu uniemożliwia udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Zachęcamy do przesłania formularza i zawarcia w nim bardziej szczegółowych informacji.

    1. Czy jest możliwość wydłużenia terminu końcowego dla ścieżki B?

    Instytucja Pośrednicząca nie przewiduje wydłużenia terminu składania wniosków.

    1. W odniesieniu do interpretacji KE, mówiącej, że w obszarze STEP w ścieżce A będzie możliwe (w określonych warunkach) dofinansowanie projektów obejmujących krytyczne technologie/platformy, ale powiązane z otrzymywaniem leków małocząsteczkowych - jak technicznie należałoby złożyć taki wniosek w systemie LSI, skoro leki małocząsteczkowe nie mieszczą się w obszarach wymienionych w załączniku do regulaminu „Zakres tematyczny naboru STEP, ścieżka A”?

    Zgodnie z wyjaśnieniami uzyskanymi z KE, STEP może finansować prace badawczo-rozwojowe w zakresie nowatorskich kandydatów na leki małocząsteczkowe, jeżeli prace badawczo-rozwojowe rozwijają nowe technologie biotechnologiczne zgodne z założeniami STEP. Wnioskodawca powinien wybrać z rozwijanej listy obszarów ten, w którym znajduje się opracowywana/rozwijana krytyczna biotechnologia. Należy rozważyć w każdym przypadku, który obszar jest tu najbardziej trafny.

    1. Wdrożenie wyników prac B+R Ścieżka A i B. Proszę omówić jeszcze raz. Jaka jest różnica rynek wew. UE a terytorium UE?

    W Ścieżce A (ścieżce innowacyjności) wdrożenie wyników prac B+R musi nastąpić na terytorium rynku wewnętrznego UE (państwa członkowskie UE, pozostałe państwa EOG i dodatkowo Szwajcaria). Natomiast w ścieżce B (ścieżce strategicznych niezależności) wdrożenie musi nastąpić na terytorium UE (27 państw członkowskich).

    1. Kiedy planowane są kolejne spotkania informacyjne dla naborów CLEANTECH? Kiedy i gdzie będzie dostępny katalog technologii?

    Termin spotkania informacyjnego dla naborów z sektora czystych i zasobooszczędnych nie jest jeszcze ustalony. Ogłoszenie naborów dla tego sektora nastąpi 4 września br. Katalog technologii będzie wskazany w zakresie tematycznym naboru - załączniku do Regulaminu wyboru projektów - będzie on zgodny z wykazem obszarów i technologii krytycznych wskazanych w Wytycznych STEP.

    1. Co w sytuacji, gdy wynik fazy III jest niepomyślny i EMA nie zezwoli na podstawie tych wyników rejestracji produktu leczniczego? Czy w takim przypadku konieczne będzie zwrócenie dofinansowania? Nie będzie bowiem możliwości wdrożenia leku do obrotu.

    Zgodnie z § 3 umowy o dofinansowanie beneficjent zobowiązany jest do zaprzestania prowadzenia prac B+R, bądź wdrożenia wyników prac B+R, gdy przedstawione dokumenty sprawozdawcze, tj. niezależna ekspertyza lub niezależna analiza rynkowa wykażą, że dalsza realizacja Projektu lub wdrożenie wyników prac B+R są technicznie niemożliwe lub ekonomicznie nieopłacalne, a Instytucja potwierdzi bezcelowość dalszej realizacji prac B+R lub wdrożenia, mając na uwadze wystąpienie okoliczności niezależnych od Beneficjenta przy zachowaniu przez niego należytej staranności oraz postępowaniu zgodnie z Umową. W takiej sytuacji, beneficjent otrzyma dofinansowanie w ramach projektu proporcjonalne do zakresu zrealizowanych prac B+R z zachowaniem reguły, zgodnie z którą kwota dofinansowania obliczana jest na podstawie faktycznie poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowalnych wykazanych we wnioskach o płatność i zatwierdzonych przez Instytucję z uwzględnieniem poziomów intensywności pomocy oraz maksymalnych wysokości dofinansowania. We wskazanym przypadku projekt uznaje się za zakończony, natomiast umowa nie ulega rozwiązaniu. W takiej sytuacji beneficjent zostaje zwolniony z osiągnięcia wskaźników rezultatu projektu i złożenia sprawozdania w zakresie, o którym mowa w § 6 ust. 10 pkt 1 i 2 umowy.

    1. W modelu finansowym, w zakładce ‘Bieżąca działalność’ Rachunek przepływów pieniężnych liczy się dla pierwszego roku analizy od bilansu otwarcia środków pieniężnych równego 0. Czy można to gdzieś skorygować? Bez bilansu otwarcia rachunek przepływów wskazuje ujemne wartości i nie uzgadnia się do bilansu.

    Kwotę powodującą różnicę należy wpisać w pozycji RPP - Inne korekty (działalność operacyjna).

    1. Do kiedy należy wykazać opłacalność projektu? W okresie prognozy, tj. albo 5, albo 10, albo 15 lat po zakończeniu projektu?

    Opłacalność należy wykazać w przyjętym okresie prognozy, tj. min. 5 lat, a maksymalnie 15 lat. Okres prognozy przyjmuje wnioskodawca, czyli może to być 5 lat, 8 lat czy 15 lat.

    1. Czy konsorcjant jest również zobowiązany do wypełnienia wszystkich arkuszy modelu finansowego (poza arkuszem Konsorcjum)? A Lider zaciąga dane z arkusza Kopiowanie Konsorcjanta i kopiuje dane tabelaryczne do swojego arkusza Konsorcjum"?

    Tak, wszystkie arkusze: Dane podstawowe, Bieżąca działalność, Projekt, Sytuacja finansowa (tylko komentarz, gdyż dane uzupełniają się automatycznie), Zaliczka-refundacja.

    1. Czy wykaz biotechnologii możliwych do zastosowania w rozwiązaniu będącym przedmiotem projektu wskazany w „Lista obszarów i technologii krytycznych dla sektora biotechnologii” (Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów) stanowi katalog zamknięty? W KOMUNIKACIE KOMISJI Wytyczne dotyczące niektórych przepisów rozporządzenia (UE) 2024/795 w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) przedstawiono, że wymienione technologie w ramach obszarów stanowią „orientacyjny, niewyczerpujący wykaz”.

    Zakres tematyczny naboru jest tożsamy z wykazem obszarów i technologii krytycznych wskazanych w Wytycznych KE dot. STEP. Jest to katalog zamknięty – zostało to potwierdzone przez KE w kontaktach roboczych. Inne niż wymienione w zakresie tematycznym obszary i technologie nie mogą być objęte wsparciem.

    1. Mam pytanie dotyczące kryterium naboru STEP (aktualnie trwającego dla biotechnologii, ale i dla przyszłych naborów dla pozostałych sektorów): kryterium „Projekt nie dotyczy działalności wykluczonych ze wsparcia”. W dokumentacji wskazano, że: „Sprawdzimy (…), czy projekt nie dotyczy produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych” oraz że „Wykluczenie będziemy badać w oparciu o opis projektu i kod PKD przedmiotu projektu, z uwzględnieniem warunków udzielania pomocy wynikających z ww. przepisów”. W związku z tym uprzejmie proszę o doprecyzowanie: 1. Jakie konkretne kody PKD mogą stanowić przesłankę do wykluczenia projektu z dofinansowania w ramach tego kryterium? 2. Czy wykorzystanie pieca zasilanego gazem ziemnym do realizacji prac badawczo-rozwojowych (np. w ramach testowania technologii lub prowadzenia eksperymentów) będzie kwalifikowane jako działalność wykluczona ze wsparcia?

    Dokumentacja konkursowa nie określa konkretnych kodów PKD podlegających wykluczeniu. Zgodnie z Kryteriami wykluczenia będą badane w oparciu o opis projektu i kod PKD przedmiotu projektu, z uwzględnieniem warunków udzielania pomocy wynikających z ww. przepisów.

    Zgodnie z art. 7 ust. 1 Rozporządzenia nr 2021/1058, środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie mogą być udzielone na inwestycję w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych. Taką inwestycją będzie wykorzystanie urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi (w tym gazem ziemnym), z tego względu nie może być to koszt kwalifikowalny.

    1. Kiedy Państwo wprowadzicie możliwość pracy na wniosku przez więcej niż jednej osoby w danym momencie? Mówimy o projektach złożonych, wymagacie minimalnych kosztów na poziomie 7 lub 10 mln złotych, co oznacza, że są skomplikowane pod wieloma względami (konieczność opisania od strony naukowej, konieczność opisania bardzo szczegółowego budżetu, itd. itd.).

    Nie jest możliwa praca więcej niż jednej osoby na danym formularzy wniosku. Brak takiej możliwości ma na celu uniknięcie utraty danych uzupełnionych w systemie. Przykładowo użytkownik 1 uzupełnia dane w danej sekcji i je zapisuje, a użytkownik 2 uzupełnia dane w innej sekcji i zapisuje dane. W związku z faktem, iż użytkownik 2 nie miał uzupełnionych danych w sekcji uzupełnianej przez użytkownika 1, to automatycznie nadpisuje brak uzupełnionego formularza, co skutkuje utratą danych. W związku z powyższym nie planujemy wdrożenia możliwości pracy na wniosku przez więcej niż jedną osobę w tym samym czasie.

    1. Kiedy zostaną zwiększone pola opisu dla newralgicznych pozycji wniosku? Obecnie obowiązują sprzeczne wymogi: podać pozycje budżetowe bardzo szczegółowo jednocześnie podając np. podstawy szacunku wraz z oferentami i parametrami ofert, a pole jest ograniczone w zakresie liczby znaków. Analogicznie pola dot. innowacji i kwestii naukowych, są niewystarczające w zakresie rozmiaru, żeby złożone wieloletnie projekty przełomowe w swoim charakterze mogły być właściwie zaprezentowane.

    Limity znaków w systemie wynikają z instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Ponadto część pól ma ograniczony limit znaków wynikający z wymogów CST.

    1. Proszę udostępnić eksport wniosku (wzoru, jak i wersji roboczej), gdzie eksport będzie zawierał również podpowiedzi do danego pola widoczne w systemie po najechaniu myszką na ikonę i.

    Wzór wniosku o dofinansowanie jest dostępny na stronie danego konkursu. Wnioskodawca może w każdej chwili wygenerować do PDF wniosek z uzupełnionymi danymi. Podpowiedzi nie są generowane na wydruku PDF wniosku, ponieważ pełnią jedynie funkcję wspierającą wnioskodawców w trakcie uzupełniania wniosku i nie stanowią integralnej części wzoru wniosku.

    1. Proszę udostępnić opcję importu wniosku (chyba najlepiej z Excela lub inny typ pliku), jeżeli nie ma możliwości pracy równoległej przez większa liczbę użytkowników.

    Import danych do wniosku o dofinansowanie nie będzie możliwy. W związku z faktem, iż w systemie są nałożone ograniczenia np. limity znaków, formaty pól itp. Zewnętrzne pliki mogłyby zawierać dane niezgodne z wymaganiami systemu, co mogłoby uniemożliwiać prawidłowe uzupełnienie wniosku. W takich przypadkach IP nie byłaby w stanie zweryfikować prawidłowości zewnętrznych plików.

    1. Uczelnie publiczne mogą być we wniosku jedynie członkiem konsorcjum, którego kierownikiem jest zawsze przedsiębiorstwo? Czy są jakieś informacje odnośnie podziału przyznanych środków między przedsiębiorstwem a uczelnią, jaki procent może iść do uczelni? Uczelnie nie mają opcji składania wniosków do PARP, nawet w konsorcjum z firmą?

    W naborach NCBR: Uczelnie publiczne występujące w roli organizacji badawczej w projekcie mogą być jedynie konsorcjantem, liderem konsorcjum musi być zawsze przedsiębiorstwo. Nie stoi to jednak na przeszkodzie, aby np. kierownikiem prac B+R była osoba zatrudniona na uczelni.

    Jeśli chodzi o podział przyznanych środków między przedsiębiorstwem a uczelnią, z kryteriów wyboru projektów wynika jedynie zasada, że udział kosztów kwalifikowalnych przedsiębiorstwa/przedsiębiorstw w całkowitych kosztach kwalifikowalnych projektu musi wynosić minimum 50%.

    Nabory PARP skierowane są wyłącznie do przedsiębiorstw.

    1. Bardzo proszę o wytłumaczenia, co oznacza sformułowanie "technologie ich łańcucha wartości" w stwierdzeniu "Technologie krytyczne oraz technologie ich łańcucha wartości..."?

    Zgodnie z art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie STEP, termin „łańcuch wartości” odnosi się do: produktów końcowych; konkretnych komponentów i konkretnych maszyn wykorzystywanych głównie do produkcji tych produktów końcowych; surowców krytycznych wymienionych w załączniku II do aktu w sprawie surowców krytycznych, powiązanych usług, które są kluczowe i specyficzne dla rozwoju lub wytwarzania tych produktów końcowych. Rozwinięcie ww. definicji wraz z przykładami znajduje się w Wytycznych KE.

    1. Czy jako produkt rozumiecie Państwo również innowacyjną usługę? Produkt jest czymś materialnym, natomiast usługa (np. badanie) nie ma postaci finalnej materialnej, ale do jej wytworzenia jest potrzebny sprzęt i materiały.

    Zgodnie z Kryteriami wyboru projektów innowacja produktowa rozumiana jest jako nowe lub ulepszone wyroby lub usługi.

    1. Co z kwalifikowalnością podatku VAT w przypadku kiedy organizacja badawcza rozlicza się strukturą? Takie rozliczenie oznacza, że może odzyskać VAT ale w minimalnej części, zazwyczaj odzyskuje jedynie kilkanaście procent z całego podatku VAT. Takie przypadki nie są jasno opisane w dokumentacji, a są to najczęściej spotykane przypadki dla organizacji badawczych. Jeśli cały VAT byłby niekwalifikowany, to byłoby to bardzo niekorzystne dla organizacji badawczych.

    Zgodnie z przewodnikiem kwalifikowalności wydatków podatek VAT co do zasady stanowi wydatek niekwalifikowalny w projekcie. Podatek VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny dla danego członka konsorcjum w ramach projektu tylko wtedy, gdy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów o VAT obowiązujących w naszym kraju.

    Mając na uwadze fakt, iż w Państwa przypadku występuje częściowa możliwość odzyskania podatku VAT, brak jest możliwości jego uznania jako wydatku kwalifikowanego w ramach projektu.

    1. Jaki jest minimalny wkład własny do projektu? Czy uczelnia badawcza również musi mieć wkład własny?

    Dokumentacja naborów nie wskazuje minimalnego wkładu własnego w projekcie. Wysokość wkładu własnego, czyli różnicy między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania jest uzależniona od intensywności wsparcia danego wydatku.

    Organizacja badawcza jako konsorcjant realizuje projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej, w związku z tym udzielone dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej i może stanowić do 100% kosztów kwalifikowalnych.

    Intensywność wsparcia dla wnioskodawcy samodzielnego/ członków konsorcjum niebędących organizacją badawczą została przedstawiona w Tabeli nr 1. w Przewodniku kwalifikowalności wydatków.

    1. Czy w kategorii Personel projektu kwalifikowane są koszty związane z urlopami pracowników, innymi niż wypoczynkowy, określonymi w Kodeksie pracy np. okolicznościowy, na dziecko?

    Tak, urlopy wynikające z Kodeksu pracy mogą być kwalifikowane w projekcie, ale pod warunkiem, że koszty muszą być rzeczywiście poniesione i odpowiednio udokumentowane, muszą być proporcjonalne do czasu pracy w projekcie – jeśli pracownik pracuje tylko częściowo przy projekcie, tylko odpowiednia część kosztów urlopu może być ujęta.

    1. Co rozumiem przez nieopatentowaną wiedzę techniczną? Proszę wskazać przykłady.

    Nieopatentowana wiedza techniczna (tzw. know-how) to zbiór istotnych, poufnych informacji praktycznych dotyczących np. procesu badawczego, produkcyjnego czy samego produktu, wynikających z doświadczenia i testów, które nie są chronione patentem. Obejmuje ona np. dokumentację dot. wyników badań, rysunki, schematy, a także wiedzę i doświadczenie pracowników.

    1. Czy zakup aparatury jest kosztem kwalifikowalnym dla uczelni? czy jest maksymalna kwota takiego zakupu?

    Aktualnie takiego kosztu nie przewiduje Przewodnik kwalifikowalności wydatków dla 5 priorytetu programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki – STEP. W przypadku zmiany Przewodnika będziemy o tym informować na stronie konkursu.

    1. Zgodnie pomocą na projekty B+R nie ma możliwości kwalifikowania zakupu linii pilotażowych, demonstracyjnych, prototypów. Czy rozważacie Państwo zastosowanie jakiegoś innego rodzaju pomocy publicznej umożliwiającej zakup (budowę), a nie tylko amortyzację demonstratorów/prototypów/? Co do zasady ww. instalacje nie są wykorzystywane długo w projekcie, a są kluczowym elementem części projektów, który generuje najwyższy koszt, pozwalający zweryfikować wyniki badań w skali rzeczywistej a co się z tym wiąże podjąć decyzję o wdrożeniu w kluczowej technologii.

    Rodzaje pomocy publicznej możliwe do udzielenia przez NCBR są określone w par. 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z 13.01.2023 r. w sprawie udzielania pomocy finansowej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027”. W przypadku projektów badawczo - rozwojowych pomoc jest udzielana na podstawie art. 25 rozporządzenia KE nr 651/2014, natomiast katalog kosztów kwalifikowalnych jest zgodny z art. 25 ust. 3 ww. rozporządzenia.

    Instrument STEP nie przewiduje udzielania pomocy w ramach innych rodzajów pomocy.

    1. Co znaczy "wsparcie rozwoju technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych."?

    Odpowiedź udzielona w pyt. 24.

    1. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie czy istnieje definicja kontrolowania Wnioskodawcy przez państwa lub przedsiębiorstwa z EOG lub Szwajcarii – czy należy się tutaj posłużyć definicją powiązań z załącznika 1 do Rozporządzenia UE (definicja MSP)?

    Pojęcie to zostało zdefiniowane we wzorze wniosku o dofinansowanie, w instrukcji do wniosku oraz we wzorze Oświadczenia dotyczącego sprawowania kontroli - zał. do umowy, opublikowany na stronie naboru.

    "Kontrola oznacza:

    - dysponowanie pośrednio lub bezpośrednio większością praw udziałowych lub głosów, w szczególności na zgromadzeniu wspólników/walnym zgromadzeniu lub

    - uprawnienie do powoływania lub odwoływania większości członków organów decyzyjnych (np. zarządu, rady dyrektorów, rady nadzorczej), lub

    - wywieranie decydującego wpływu na działalność wnioskodawcy/konsorcjanta, np. poprzez zawartą umowę w celu zarządzania, rozporządzania zyskiem)

    (samodzielnie lub łącznie z innym podmiotem, w tym jeżeli podmioty działają niezależnie od siebie). "

    1. Jaki jest maksymalny czas trwania projektu?

    Projekt może być realizowany max. do 31.12.2029 r.

    1. W jakich przypadkach Organizacja badawcza może wybrać VAT jako kwalifikowalny? Ten projekt nie obejmuje badań podstawowych, więc pozostałe opcje mają przesłanki możliwości komercjalizacji.

    Zasady kwalifikowalności podatku VAT zostały określone w Wytycznych i Przewodniku kwalifikowalności. Podatek VAT co do zasady stanowi wydatek niekwalifikowalny w projekcie.

    Podatek VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny dla danego członka konsorcjum w ramach projektu tylko wtedy, gdy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów o VAT obowiązujących w naszym kraju.

    Ocena kwalifikowalności VAT jest dokonywana z punktu widzenia każdego z członków konsorcjum z osobna – z uwzględnieniem ich prawa do odzyskania VAT.

    Za posiadanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa powyżej, nie uznaje się możliwości określonej w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani przypadku wskazanego w art. 90 ust. 10 pkt 2 tej ustawy.

    1. Czy przedmiotem projektu może być tylko innowacja procesowa, tzn. opracowanie przełomowej technologii produkcji? Czy jednak głównym przedmiotem projektu powinna być innowacja produktowa?

    Tak, przedmiotem projektu może być innowacja w procesie biznesowym (dotycząca funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług) pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów wskazanych w kryteriach.

    1. Mam pytanie dotyczące kosztów pośrednich. Dosłownie wczoraj mieliśmy kontrolę innego projektu i straszyli nas, że w nowej perspektywie (FENG) będzie kontrolowane, czy koszty pośrednie rzeczywiście były wydane na wydatki określone w regulaminie. Proszę o potwierdzenie lub zdementowanie tego, bo w regulaminie jest napisane, że nie trzeba dokumentować wydatków na koszty pośrednie i są one określone jako poniesione "z urzędu".

    Zgodnie z Wytycznymi, koszty rozliczane uproszczoną metodą rozliczania wydatków są traktowane jak wydatki faktycznie poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia faktur i innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej na potwierdzenie poniesienia wydatku w ramach projektu.

    1. Mam pytanie dotyczące kosztów publikacji naukowych oraz kosztów konferencji. W projekcie jest premia za rozpowszechnienie wyników, ale czy koszty z tym związane są kwalifikowane (np. koszty publikacji, koszty przelotu, opłata konferencyjna)?

    Katalog kosztów kwalifikowalnych nie przewiduje możliwości kwalifikowania wydatków dotyczących publikacji i konferencji w ramach kosztów bezpośrednich, kwalifikowalne mogą być tylko wydatki ponoszone na prace B+R. Koszty promocji mogą być rozliczane w ramach kosztów pośrednich.

    1. Zgodnie z instrukcją (Ścieżka B) Wnioskodawca musi być podmiotem kontrolowanym przez państwo lub podmiot z państwa należącego do UE. Wnioskodawca bezpośrednio jest kontrolowany przez Spółkę z Luksemburga (w 100%). Natomiast ta Spółka z Luksemburga jest kontrolowana przez podmiot z siedzibą w Szwajcarii. Czy w związku z tym udział Wnioskodawcy w projekcie B+R, Ścieżka B jest możliwy?

    W tym przypadku udział wnioskodawcy w ścieżce B nie jest możliwy, wnioskodawca w tym przypadku może jak najbardziej skorzystać ze ścieżki A.

    1. Czy w kontekście zależności strategicznej wystarczy, że dany projekt wykaże/udowodni,
      że odpowiada na zmniejszenie zależności strategicznych, przyczynia się do zmniejszenia tych zależności na danym obszarze tylko w określonym procencie, w określonym zakresie,
      a następnie będzie mógł otrzymać dofinansowanie w ramach STEP? Czy skala danego projektu musi być na tyle duża, aby odpowiedzieć na zmianę dla całego rynku UE?

    Wytyczne STEP nie definiują ilościowych (mierzalnych) czynników, które określałyby, czy projekt wpływa na zależność strategiczną. Wnioskodawcy muszą wykazać, w jaki sposób ich projekt wpływa na przekształcenie rynku, a eksperci zweryfikują ten aspekt w trakcie oceny. Nie oznacza to, że w ramach STEP mogą być wspierane tylko projekty na dużą skalę. Każdy projekt będzie oceniany indywidualnie w oparciu o jego potencjał w zakresie zmniejszania strategicznych zależności i przyczyniania się do wzmacniania łańcuchów wartości. Wnioskodawca musi wykazać, w jaki sposób jego projekt przyczynia się do osiągnięcia tego celu  poprzez wykazanie spełnienia minimum dwóch z poniższych czynników:

    • przyczynianie się do wiodącej pozycji Unii w dziedzinie przemysłu i technologii,
    • wkład w infrastrukturę krytyczną na szczeblu europejskim,
    • zwiększenie zdolności produkcyjnych,
    • zwiększenie bezpieczeństwa dostaw,
    • promowanie pozytywnych skutków transgranicznych na rynku wewnętrznym.

    Ocena będzie przeprowadzona przy uwzględnieniu specyfiki sektorów objętych STEP oraz na poziomie projektu, biorąc pod uwagę czy projekt ten może potencjalnie wpłynąć na zmniejszenie strategicznej zależności UE. Wskazując strategiczną potrzebę/ wyzwanie dotyczące uniezależnienia się UE od rynków zewnętrznych, na które odpowiada projekt można posiłkować się informacjami zawartymi w dokumentach wskazanych w pkt 2.1 Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie.

    1. Na podstawie jakich dokumentów będzie oceniana strategiczna zależność w Ścieżce B?

    Przykładowe dokumenty mogące służyć do potwierdzenia strategicznej zależności zostały wskazane w pkt. 2.1 Instrukcji wypełniania wniosku, w szczególności jest to zaktualizowana strategia przemysłowa KE z 2021 r. (https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-industrial-strategy_pl) oraz analiza KE z 2022 r. dot. strategicznych zależności Europy (https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-industrial-strategy_pl).

    Poprawność wskazania strategicznej potrzeby na poziomie UE będzie podlegało ocenie.

    1. Czy projekt badawczo-rozwojowy dot. farmaceutycznego składnika czynnego (API) znajdującego się w unijnym wykazie leków o krytycznym znaczeniu może zostać uznany za spełniający wymogi zgodności z Wytycznymi STEP, bez dalszego badania, czy taki projekt spełnia warunki określone w pkt 3 tych Wytycznych? Czyli nie ma potrzeby udowadniania, że spełniły one warunek zmniejszenia lub zapobieżenia strategicznym zależnościom Unii, ponieważ sam wykaz składa się z leków, które mają kluczowe znaczenie dla bezpiecznych i strategicznych zależności UE, a więc warunek, o którym mowa w punkcie 3, jest już spełniony?

    Takie projekty mogą być automatycznie uznawane za istotne dla STEP. Nie gwarantuje to jednak zgodności z warunkami STEP – muszą być one sprawdzone w trakcie oceny projektu. Unijny wykaz leków o krytycznym znaczeniu odzwierciedla podatność systemową łańcuchów dostaw w UE. Jednak nie każda inwestycja w produkcję leków o krytycznym znaczeniu automatycznie pozwoli wyeliminować te słabości (np. jeśli projekt ma na celu zduplikowanie mocy produkcyjnych w i tak już silnej lokalizacji lub jeśli nie uwzględnia się dywersyfikacji dostaw). Samo uwzględnienie w projekcie API znajdującej  się w wykazie strategicznym nie jest przedstawione w Wytycznych STEP jako wystarczające dla spełnienia wymagań STEP. Wnioskodawca powinien być w stanie wykazać, w jaki sposób proponowane działanie wzmacnia łańcuchy dostaw i minimalizuje ryzyko zakłóceń w dostawach (na przykład w następujący sposób: "obecnie X% tego API jest importowane ze źródeł spoza UE; zakład ten będzie wytwarzał Y% popytu w UE").

    1. Czy można uznać, że wspieranie projektu związanego z substancją czynną (API), które ma takie samo wskazanie i ten sam mechanizm działania farmakologicznego, co substancja wymieniona w unijnym wykazie leków krytycznych, jest zgodne z celami STEP? W takim przypadku projekt dotyczyłby substancji, która nie znajduje się w unijnym wykazie leków krytycznych, jednak zakres działania tej substancji czynnej byłby taki sam, jak leku znajdującego się w wykazie UE.

    Zgodnie z Wytycznymi STEP, wspieranie projektu związanego z substancją czynną, która odzwierciedla wskazanie i farmakologiczny mechanizm działania substancji już wpisanej do unijnego wykazu leków krytycznych, ale nie znajduje się w samym wykazie, nie spełniałoby celów STEP.

    1. Czy można uznać za spójne z celami STEP wspieranie projektów związanych z lekami, które nie znajdują się w unijnym wykazie leków krytycznych, ale mają znaczący wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego UE, w szczególności poprzez zmniejszenie zależności od zewnętrznych źródeł dostaw i budowanie strategicznej autonomii UE? (dotyczy ścieżki B)

    Unijny wykaz leków o krytycznym znaczeniu jest okresowo weryfikowany, co pozwala na potencjalne zmiany w jego zawartości. Projekty dotyczące leków nieujętych w wykazie, ale mających wpływ na rynek wewnętrzny UE, nie wchodzą obecnie w bezpośredni zakres celów STEP. Może się zdarzyć, że lek spełnia kryteria krytyczności w jednym państwie członkowskim, ale nie w innych. Dlatego w obecnym naborze tak określony projekt nie będzie mógł spełnić wymagań określonych w Wytycznych STEP oraz kryteriach.

    1. Czy projekty w ramach STEP muszą być opłacalne?

    Projekt musi być opłacalny, bez względu na sektor i specyfikę projektu. Komisja Europejska potwierdziła takie stanowisko w kontaktach z polskim punktem kontaktowym dla STEP. Dlatego NCBR nie może wspierać projektów, które nie będą opłacalne. Wnioskodawca musi przedstawić stabilny plan finansowy, aby zapewnić, że nie będzie ryzyka bankructwa firmy po zakończeniu projektu. Wnioskodawca musi wykazać, że przedsięwzięcie będzie kontynuowane po zakończeniu projektu. Dotyczy to wykazania/weryfikacji racjonalności przyjętych założeń.

    1. Budżet:
    1. Koszty odczynników – ich zaplanowanie z tak dużą szczegółowością (szczególnie w branży biomedycznej) nie jest możliwe. Wnioskodawcom ciężko określić ile i jakie odczynniki będą potrzebne do realizacji badań szczególnie w długiej perspektywie czasowej. Czy możliwe są w tym obszarze jakieś uproszczenia, np. łączenie w grupy, czy rozliczenie ryczałtem?

    Budżet musi zostać określony precyzyjnie, należy wskazać uzasadnienie wszystkich planowanych wydatków, co nie wyklucza możliwości wykazywania w ramach jednej pozycji budżetowej grupy odczynników przy jednoczesnym odpowiednim uzasadnieniu takiego kosztu. Jest to niezbędne w celu oceny kryterium „Budżet projektu”.  Jeżeli wnioskodawca nie jest w stanie określić precyzyjnie danego kosztu może on zostać sfinansowany z kosztów pośrednich. Zwracamy również uwagę, że zgodnie z umową o dofinansowanie nie jest możliwe dokonywanie przesunięć oszczędności, powstałych w trakcie realizacji projektu, na rozszerzenie zakresu rzeczowego ujętego w zatwierdzonym pierwotnie wniosku o dofinansowanie.

    1. Czy jest możliwość wykazywania kosztów kadry zarządzającej projektem w kosztach bezpośrednich (w niektórych programach jest taka możliwość)?

    Finansowanie kosztów kadry zarządzającej w FENG jest możliwe tylko w ramach kosztów pośrednich.

    1. Czy polska uczelnia publiczna spełnia warunek podmiotu objętego kontrolą przez państwo lub podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub ze Szwajcarii?

    Uczelnia publiczna, utworzona przez organ państwa, podlegająca przepisom ustawy z dnia
    20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce jest podmiotem spełniającym warunek dot. kontroli przez państwo lub podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub ze Szwajcarii.

    1. Zgodnie z dokumentacją konkursową (Regulamin wyboru projektów) w ramach ścieżki A: „Wnioskodawca oraz konsorcjanci muszą być podmiotami kontrolowanymi przez państwo albo podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub ze Szwajcarii. Analogicznie w ramach ścieżki B: „Wnioskodawca oraz konsorcjanci muszą być podmiotami kontrolowanymi przez państwo albo podmiot z państwa należącego do Unii Europejskiej.”
      • Czy weryfikując kwalifikowalność Wnioskodawcy należy rozważać lokalizację siedziby podmiotu będącego właścicielem całej grupy? Tj. jeśli Wnioskodawca z Polski należy do grupy X z Europy, która należy do zagranicznego koncernu Y, to należy zweryfikować siedzibę właściciela w pierwszej linii czyli grupę X czy całego koncernu Y na świecie?

    Weryfikując kwalifikowalność wnioskodawcy należy odnieść się do całego koncernu.

      • Czy w ramach ścieżki B celowo wskazano ograniczenie do podmiotów tylko z UE,
        z wykluczeniem EOG i Szwajcarii?

    W Ścieżce B celowo ograniczono podmioty tylko do UE - wynika to z celów tej ścieżki,
    tj. zapewnienie strategicznej niezależności UE.

      • Czy przez podmiot należący do EOG lub Szwajcarii, lub odpowiednio UE, należy rozumieć podmiot-spółkę czy też osobę fizyczną jeśli posiada większościowy pakiet udziałów w spółce matce z grupy?

    Przez podmiot należący do EOG lub Szwajcarii (dotyczy Ścieżki A), lub UE (dotyczy Ścieżki B), należy rozumieć podmiot posiadający siedzibę w państwie należącym do EOG lub w Szwajcarii lub odpowiednio UE oraz osobę fizyczną posiadającą obywatelstwo państwa należącego do EOG lub Szwajcarii lub odpowiednio UE (pojęcie zostało zdefiniowane we wzorze Oświadczenia dotyczącego sprawowania kontroli - zał. do umowy, opublikowanym na stronie naboru).

    1. W kryterium: 1. Kwalifikowalność podmiotów realizujących projekt znajduje się taki wymóg wobec przedsiębiorcy: „3) wnioskodawca/członek konsorcjum będący przedsiębiorcą prowadzi działalność gospodarczą przez co najmniej 24 miesiące i wykazał zamknięte 2 lata obrotowe. W przypadku, gdy wnioskodawcą/ członkiem konsorcjum będącym przedsiębiorcą jest spółka celowa, która nie spełnia powyższego wymogu, wymóg ten odnosi się do spółki dominującej (spółki matki)”. Czy warunek ten jest spełniony jeśli wnioskodawcą jest spółka po przekształceniu np. 12 miesięcy przed złożeniem wniosku, ale pierwotny podmiot, z którego powstał wnioskodawca, rozpoczął działalność ponad 24 miesiące temu i zamknął już dwa pełne lata obrotowe? Nie jest to spółka celowa. Jeśli tak, czy są jakieś dodatkowe warunki, które musi spełnić lub udokumentować przekształcony wnioskodawca?

    Warunek dotyczący prowadzenia  działalności gospodarczej przez co najmniej 24 miesiące będzie spełniony, nawet jeśli w tym okresie wnioskodawca ulegnie przekształceniu  (przekształcenie rozumiane jako zmiana formy prawnej dotychczasowej działalności gospodarczej bez konieczności likwidacji tej działalności). W Modelu finansowym wnioskodawca podaje dane za 2 zamknięte lata obrotowe (w polu "Komentarz" należy opisać, w którym roku nowa spółka przejęła prawa i obowiązki poprzedniego podmiotu i podać jej dane rejestrowe).

    1. Zgodnie z kryterium nr 1 ocenie podlega m.in. czy „wnioskodawca/członek konsorcjum będący przedsiębiorcą prowadzi działalność gospodarczą przez co najmniej 24 miesiące i wykazał zamknięte 2 lata obrotowe. W przypadku, gdy wnioskodawcą/ członkiem konsorcjum będącym przedsiębiorcą jest spółka celowa, która nie spełnia powyższego wymogu, wymóg ten odnosi się do spółki dominującej (spółki matki).”

    Proszę o informację czy przez sformułowanie „przez co najmniej 24 miesiące i wykazał zamknięte 2 lata obrotowe” należy wykazać na moment złożenia wniosku funkcjonowanie podmiotu wnioskodawcy przez minimum 24 miesiące i jednocześnie podmiot ten powinien posiadać sprawozdania finansowe za co najmniej 2 lata obrotowe? Pytanie dotyczy spółki powstałej w połowie 2023 r., która spełni warunek 24 miesięcy istnienia na moment aplikowania, jednak posiada tylko jedno sprawozdanie finansowe za okres od powstania spółki w połowie 2023 r. do końca 2024 r.

    Zgodnie z Kryteriami wyboru projektów muszą zostać spełnione obydwa warunki,
    tj. wnioskodawca musi prowadzić działalność gospodarczą przez co najmniej 24 miesiące i wykazać zamknięte 2 lata obrotowe. W związku z tym, jeżeli wnioskodawca posiada tylko jedno sprawozdanie finansowe, czyli może wykazać jeden zamknięty rok obrotowy, wówczas kryterium kwalifikowalności wnioskodawcy nie będzie spełnione.

    1. Proszę o wskazanie definicji produktu końcowego.

    Produkt końcowy to finalny, gotowy produkt (wyrób lub usługa), w którym zastosowano technologię krytyczną STEP, który przeszedł wszystkie etapy procesu produkcyjnego i jest gotowy do sprzedaży, dostarczenia klientowi lub dalszego użytku zgodnie z jego przeznaczeniem. Nie jest już poddawany dalszej obróbce ani przetwarzaniu w ramach danego procesu produkcyjnego. Przykłady: gotowy produkt farmaceutyczny, wyrób medyczny np. do implantacji.

    1. Przedmiotem projektu jest produkcja nowej jakości stopu metali (dotychczas firma musi ściągać go z zagranicy). Do przeprowadzenia prac trzeba użyć pieca zasilanego gazem ziemnym - ale celem projektu nie jest budowa pieca, czy przetwarzanie paliw kopalnych (to jest "narzędzie' do osiągnięcia danej jakości stopu metali). Czy to że we wniosku wystąpi gaz ziemny może być odczytane jako działalność wykluczona ze STEP?

    Zgodnie z  art. 7 ust. 1 Rozporządzenia nr 2021/1058, środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie mogą być udzielone na inwestycję w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych. Samo wykorzystanie urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi (w tym gazem ziemnym) w projekcie, którego cel jest inny niż wymieniony w art. 7, nie powoduje automatycznego wykluczenia z możliwości wsparcia w ramach naboru. Działalność objęta projektem (określona za pomocą PKD) nie musi być wykluczona, jednak koszt związany z wykorzystaniem urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi nie może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie.

    1. Czy w sytuacji, gdy wnioskodawca korzysta z kredytu bankowego na finansowanie projektu możliwe jest przystąpienie do długu jako zabezpieczenie tego kredytu? Udzielającym tego zabezpieczenia (przystąpienie do długu) byłaby spółka powiązana.

    Nie ma przeszkód dla przystąpienia do długu podmiotu powiązanego. Jest to jedna z form zabezpieczenia spłaty kredytu, czyli mitygacji ryzyka banku w okresie spłaty kredytu, a tym samym nie wpływa na samą realizację projektu. Zakładamy przy tym, że bank i tak zweryfikuje kondycję finansową i majątkową podmiotu powiązanego, żeby ten mógł przystąpić do długu.

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
27.06.2025 12:43 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 21.0 04.12.2025 15:22 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 20.0 28.11.2025 15:52 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 19.0 28.11.2025 12:39 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 18.0 07.11.2025 14:30 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 17.0 21.10.2025 15:24 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 16.0 20.10.2025 16:34 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 15.0 20.10.2025 16:07 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 14.0 10.10.2025 09:36 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 13.0 26.09.2025 11:56 Maciej Buźniak
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 12.0 29.08.2025 16:00 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 11.0 29.08.2025 09:32 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 10.0 25.08.2025 10:34 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 9.0 25.08.2025 10:33 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 8.0 25.08.2025 10:31 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 7.0 31.07.2025 12:56 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 6.0 30.07.2025 10:29 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 5.0 15.07.2025 00:00 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 4.0 04.07.2025 17:25 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 3.0 27.06.2025 14:20 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 2.0 27.06.2025 13:50 Szymon Iwańczuk
STEP - Ścieżka B: biotechnologie, w tym produkty lecznicze o krytycznym znaczeniu i ich składniki 1.0 27.06.2025 12:43 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}