W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25

Status Status: Trwa ocena wniosków

Nabór STEP – Ścieżka A: technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, skierowany jest do wnioskodawców samodzielnych oraz do konsorcjów, planujących realizację projektów B+R dotyczących technologii krytycznej wnoszącej na rynek wewnętrzny UE innowacyjny lub najnowocześniejszy lub przełomowy element o znaczącym potencjale gospodarczym. Możliwe będzie również wsparcie rozwoju technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych.

Projekt może obejmować badania przemysłowe i prace rozwojowe albo tylko prace rozwojowe.

W przypadku projektu realizowanego w konsorcjach może wziąć w nim udział maksymalnie 3 członków konsorcjum. Wdrożenie wyników prac B+R może być sfinansowane wyłącznie ze środków własnych.

  • Nabór dedykowany jest dla: 

    • przedsiębiorstw samodzielnie realizujących projekty lub 
    • konsorcjów, w skład których mogą wchodzić: MŚP, duże przedsiębiorstwa (w tym, również przedsiębiorstwa o statusie small mid-caps i mid-caps), organizacje badawcze lub organizacje pozarządowe.

    Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo. 
    Organizacja badawcza i organizacja pozarządowa mogą być wyłącznie konsorcjantami.
    Organizacja pozarządowa otrzymuje dofinansowanie w wysokości i na warunkach określonych dla przedsiębiorstw. 

  • Wsparcie nakierowane jest na rozwój technologii krytycznych oraz technologii mających na celu ochronę i wzmacnianie odpowiednich łańcuchów wartości technologii krytycznych w sektorze technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii.

    W naborze dofinansowanie mogą uzyskać projekty badawczo-rozwojowe, które wnoszą na rynek wewnętrzny UE innowacyjny, najnowocześniejszy lub przełomowy element o znaczącym potencjale gospodarczym.

  • Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu wyboru projektów

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • 150 000 000 zł

  • Kwota wnioskowanego dofinansowania nie może przekroczyć 140 mln zł łącznie na cały projekt.

    Poziom dofinasowania uzależniony jest od wybranego rodzaju pomocy publicznej w ramach projektu.

    Dofinansowanie będzie miało charakter dotacji i będzie udzielane w formie pomocy publicznej dla wnioskodawcy samodzielnego, lidera konsorcjum oraz pozostałych konsorcjantów niebędących organizacją badawczą (w przypadku projektów realizowanych w konsorcjum).

    Organizacje badawcze w ramach swojej działalności niegospodarczej uzyskują wsparcie bez pomocy publicznej.

    • Data ogłoszenia konkursu: 30.07.2025 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 15.09.2025 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 29.10.2025 r., godz. 16.00.

    W przypadku złożenia w naborze maksymalnie 50 wniosków przewidywany termin na ocenę wynosi maksymalnie  100 dni od zakończenia naboru, w tym termin oceny dla I etapu to 50 dni. W przypadku złożenia w naborze maksymalnie 30 wniosków przewidywany termin na ocenę wynosi 90 dni od zakończenia naboru. Złożenie większej liczby wniosków, niż 50, powoduje wydłużenie przewidywanego terminu na ocenę projektów zgodnie z RWP.

    Przewidywany termin zatwierdzenia wyników II etapu oceny projektów przez IP wynosi maksymalnie do 10 dni od zakończenia oceny w II etapie. W terminie 5 dni od zatwierdzenia wyników II etapu oceny publikowane są wyniki naboru (informacja o projektach wybranych do dofinansowania oraz o projektach, które otrzymały ocenę negatywną w II etapie).

    Lista rankingowa jest ostateczna.

  • Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego IP (link do systemu – możliwość składania wniosków od 15.09.2025)

  • Wnioski złożone w konkursie są oceniane zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący FENG. Ocena jest dwuetapowa. Ocena w obu etapach dokonywana jest przez ekspertów, którzy wchodzą w skład Komisji oceny projektów.

    Ocena w I etapie odbywa się bez spotkania z udziałem wnioskodawcy. W tym etapie wnioskodawca może być wezwany do poprawienia lub uzupełnienia wniosku. W II etapie elementem oceny jest spotkanie z wnioskodawcą. Może on również zostać wezwany do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w zakresie określonym przez NCBR.

  • W przypadku negatywnej oceny projektu (zarówno w I jak i w II etapie oceny), wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia protestu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie wdrożeniowej oraz Regulaminie wyboru projektów.

    1. Czy dopuszczalny jest projekt dual-use? Jeśli tak, to jak wygląda finansowanie takiego projektu, czy przykładowo jeśli 5% przychodów będzie cywilnych to czy przyznane będzie tylko 5% z możliwego maksymalnego dofinansowania?

    Zgodnie z Kryteriami wyboru projektów przedmiot projektu nie może dotyczyć rozwiązań mających zastosowanie wyłącznie militarne. Natomiast, jeżeli w wyniku realizacji projektu powstanie produkt o charakterze militarnym o podwójnym zastosowaniu (tzw. dual-use) należy wskazać i uzasadnić, w jakim udziale produkt będzie miał zastosowanie cywilne, a w jakim militarne. W tym celu należy określić rynki docelowe oraz podać informacje, jakie przychody zostaną wygenerowane na sprzedaży tego produktu w zastosowaniu militarnym, a jakie w cywilnym bazując na prognozach wskazanych w modelu finansowym. Należy określić także proporcję przychodów w zastosowaniu cywilnym do ogółu przychodów (cywilne + militarne) w okresie prognozy. 

    Powyższe będzie oceniane przez ekspertów.

    W ramach projektu można uzyskać dofinansowanie na projekty dual use zarówno w ich części cywilnej, jak i militarnej.

    1. Dokumentacja sugeruje na konieczność przygotowania dwóch scenariuszy prognoz finansowych, jednego uwzględniającego realizację projektu i drugiego, hipotetycznego, bez jego realizacji (na minimum 5 lat). Czy prognozy finansowe z projektem należy opisać w arkuszu „Projekt” a bez projektu w arkuszu „Bieżąca działalność”?   

    Prognozy finansowe dotyczące projektu należy opisać w arkuszu „Projekt”, natomiast bez projektu – w arkuszu „Bieżąca działalność”. Zagregowane dane zostaną przedstawione w Arkuszu "Sytuacja finansowa". 

    1. Czy można aplikować na obie ścieżki A i B jednocześnie?        

    Tak, jest to możliwe. Proszę zapoznać się z minimalnymi wymogami dla obu Ścieżek, czy rzeczywiście projekt odpowiada na wymagania danej Ścieżki.

    1. Czy ścieżki A i B zakładają minimalne początkowe i końcowe poziomy TRL projektu?

    W dokumentacji nie podajemy minimalnego początkowego ani końcowego TRL,  jednak zaznaczamy, że w ramach obu Ścieżek dofinansowane mogą być badania przemysłowe i prace rozwojowe zdefiniowane w rozporządzeniu KE nr 651/2014 (prace rozwojowe są obligatoryjne w projekcie). Nie finansujemy badań podstawowych, prac przedwdrożeniowych i wdrożeniowych (inwestycji).

    1. Proszę o wyjaśnienie na przykładach różnic: "innowacyjny", "przełomowy" a "najnowocześniejszy".

    Należy pamiętać, że zgodnie z Kryteriami wyboru projektów, rezultat prac B+R wnosi na rynek wewnętrzny UE:

    a) element innowacyjny („nowość”) - wprowadzający znaczące udoskonalenia lub zmiany w danej dziedzinie lub gałęzi przemysłu względem rozwiązań dostępnych na rynku wewnętrznym UE lub

    b) element najnowocześniejszy - odnoszący się do nowych, niedawno opracowanych technologii, które są wynikiem prac badawczych oraz zaczynają zyskiwać na znaczeniu i zapowiadają możliwości znaczącego wzrostu lub oddziaływania, lub

    c) element przełomowy - odnoszący się do najbardziej zaawansowanych, innowacyjnych i wyrafinowanych technologii, które są obecnie dostępne lub są w trakcie opracowywania w Unii

    Używając przykładów z przeszłości:

    Innowacyjnym rozwiązaniem, były np. pierwsze telefony stacjonarne z opcją bezprzewodowej słuchawki.

    Najnowocześniejszym rozwiązaniem w danym czasie były pierwsze sieci 3G, które umożliwiły dostęp do mobilnego Internetu oraz lepszą jakość rozmów już w telefonach komórkowych.

    Przełomowym rozwiązaniem był ekran dotykowy i smartfony, które zrewolucjonizowały nie tylko same rozmowy telefoniczne, ale cały sposób życia jaki znamy (zakupy, płatności, dostęp do informacji, serwisów usługowych itp.).

    1. Jeśli podmiot aplikujący o grant (spółka zlokalizowana w Polsce) jest własnością spółki, która znajduje się w Irlandii, która znów jest własnością firmy z US, czy w takiej sytuacji podmiot polski jest uprawniony do aplikowania w ramach programu?

    Wnioskodawca i konsorcjanci muszą być kontrolowani przez państwo lub podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub ze Szwajcarii (Ścieżka A) lub z UE (Ścieżka B). Kontrola oznacza:

    • dysponowanie pośrednio lub bezpośrednio większością praw udziałowych lub głosów, w szczególności na zgromadzeniu wspólników/walnym zgromadzeniu lub
    • uprawnienie do powoływania lub odwoływania większości członków organów decyzyjnych (np. zarządu, rady dyrektorów, rady nadzorczej), lub
    • wywieranie decydującego wpływu na działalność wnioskodawcy/konsorcjanta, np. poprzez zawartą umowę w celu zarządzania, rozporządzania zyskiem (samodzielnie lub łącznie z innym podmiotem, w tym jeżeli podmioty działają niezależnie od siebie).

    Jeżeli ostatecznie podmiot jest kontrolowany pośrednio przez podmiot spoza obszaru określonego dla danej Ścieżki, to eliminuje go z uzyskania dofinansowania w obecnych naborach. We wniosku składa się stosowne oświadczenie ograniczające się do jednego zdania, natomiast załącznikiem do umowy jest rozbudowane oświadczenie (dostępne na stronach naborów), które należy opatrzyć w stosowne dokumenty – potwierdzające fakt wywierania kontroli przez podmiot/podmioty z EOG, Szwajcarii (Ścieżka A) lub z UE (Ścieżka B).

    1. Na slajdzie jest "wzmocnienie łańcucha wartości" i "produkty końcowe"- czy każdy produkt (też usługa świadczona w oparciu o B+R z określonego zakresu) jest dozwolony w ramach sektorów i technologii, dla których jest dany nabór? Jak np. w robotyce czy systemach autonomicznych to określić - czy wszystko w tych obszarach? Mogę prosić o przykład?           

    Dla naborów STEP - technologie cyfrowe i deep tech nie ma określonej listy "produktów końcowych". Produkt określa sam wnioskodawca.

    1. Jakie są skutki niezatwierdzenia przez Instytucję sprawozdania z wdrożenia, o którym mowa w § 6 ust. 10 umowy o dofinansowanie?          

    Niezatwierdzenie przez NCBR sprawozdania z wdrożenia może oznaczać np., że Beneficjent nie wdrożył wyników prac B+R lub wdrożył je w innym zakresie, niż określony we wniosku o dofinansowanie, a nie wystąpiły wyjątkowe okoliczności przewidziane w umowie o dofinansowanie. Zgodnie z umową w takim przypadku NCBR może rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym i żądać zwrotu środków wraz z odsetkami.

    1. Trzeba uzasadnić że wprowadzenie rezultatu projektu na rynek jest opłacalne. Czy rezultatem projektu musi być produkt w postaci produktu, który firma będzie sprzedawać na rynku, czy można wykazać opłacalność produktu będącego na przykład zbudowaniem kompetentnego zespołu, którego kompetencje przyniosą zysk w przyszłych projektach firmy?         

    Rezultatem projektu musi być innowacja produktowa lub innowacja w procesie biznesowym. W przypadku innowacji produktowej wsparcie mogą uzyskać projekty, w wyniku których powstaną nowe lub ulepszone wyroby lub usługi.

    W przypadku innowacji w procesie biznesowym wsparcie mogą uzyskać projekty, w wyniku których powstaną nowe lub ulepszone procesy biznesowe dotyczące funkcji działalności przedsiębiorstwa (określonych zgodnie z Oslo Manual 2018) w zakresie produkcji wyrobów lub usług.

    Wprowadzenie rezultatu projektu na rynek musi być opłacalne. Ocena dokonana będzie w oparciu o model finansowy oraz zaplanowaną wartość docelową wskaźnika rezultatu "Przychody ze sprzedaży nowych lub udoskonalonych produktów/usług" (dla innowacji produktowej) lub "Przychody uzyskane z innowacji w procesie biznesowym".

    W związku z powyższym nie jest możliwe wykazanie opłacalności poprzez zbudowanie kompetentnego zespołu, którego kompetencje przyniosą zysk w przyszłych projektach firmy.

    1. Czy w obu ścieżkach model finansowy jest taki sam czy są różnice w modelu? Czy każdy członek konsorcjum musi tworzyć model finansowy, czy wystarczy jeden model dla całego projektu?           

    Model finansowy jest taki sam w obu ścieżkach. Każdy członek konsorcjum musi uzupełnić i załączyć do wniosku swój model.

    1. Czy jest możliwość aplikowania o projekt z obszaru medycyny? Innowacyjne narzędzie diagnostyczne. Czy tylko w ramach rozwiązań AI?

    Nabory specjalnie ukierunkowane na projekty z zakresu medycyny już zostały zakończone (STEP Biotechnologie). W obecnych naborach na technologie cyfrowe możliwe jest uzyskanie dofinansowania projektów, które wpisują się w zakres tematyczny załączony do Regulaminu wyboru projektów - jest to zamknięta lista technologii krytycznych cyfrowych i deep tech. Jeśli jedna z tych technologii będzie rozwijana w projekcie, projekt ma szanse uzyskać dofinansowanie.

    1. Jak jest rozumiane wdrożenie? Co jest wymagane, żeby je udokumentować?

    Przez wdrożenie należy rozumieć zastosowanie wyników prac B+R we własnej działalności gospodarczej wnioskodawcy/ licencjobiorcy/ nabywcy (tylko w Ścieżce A) na terytorium rynku wewnętrznego UE (Ścieżka A)/ na terytorium UE (Ścieżka B), tj.:

    • wprowadzenie innowacji produktowej (na bazie uzyskanych wyników należy rozpocząć produkcję nowych/ulepszonych wyrobów lub zacząć świadczyć nowe/ulepszone usługi) lub
    • wprowadzenie innowacji w swoim procesie biznesowym (na bazie uzyskanych wyników wprowadzenie nowego/ulepszonego procesu produkcji wyrobów lub świadczenia usług, które są/będą wprowadzone na rynek).

    W terminie 30 dni od dnia zakończenia wdrożenia wyników prac B+R objętych dofinansowaniem w projekcie Beneficjent zobowiązany jest do złożenia do Instytucji sprawozdania obejmującego w szczególności:

    • informacje na temat wdrożenia prac B+R;
    • informacje o efektach społeczno-gospodarczych projektu, w tym osiągnięciu wartości docelowych wskaźników i parametrów dotyczących rezultatów projektu;
    • informacje o sposobach rozpowszechniania wyników prac B+R będących rezultatem projektu.
    1. Czy instytucja publiczna będąca spółką, nie nastawiona na działalność komercyjną, może złożyć aplikację jako "instytucja badawcza" (dofinansowanie 100%)? Czy tylko jako przedsiębiorca (niższe dofinansowanie)?         

    Spółka może występować w projekcie w roli "organizacji badawczej", o ile spełnia warunki określone w naborze. Organizacja badawcza to podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, będący organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia nr 651/2014 (przy czym nie może być to podmiot, którego wyłącznym celem jest rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników prac badawczo-rozwojowych przez nauczanie, publikacje lub transfer wiedzy). Organizacja badawcza w projekcie realizuje zadania w ramach swojej działalności niegospodarczej (statut podmiotu musi to umożliwiać). W przypadku gdy organizacja badawcza prowadzi również działalność gospodarczą, finansowanie, koszty i dochody związane z tą działalnością gospodarczą należy rozliczać oddzielnie (rozdzielność rachunkowa). Przedsiębiorstwa mogące wywierać decydujący wpływ na taki podmiot w charakterze, na przykład, jego udziałowców/ akcjonariuszy czy członków nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do uzyskanych przez niego wyników prac badawczo-rozwojowych.

    1. Czy możliwe jest aby pracownicy konsorcjanta byli zatrudnieni jako personel B+R przez Wnioskodawcę - lidera?             

    Zgodnie z dokumentacją konkursową zadania realizowane przez poszczególnych członków konsorcjum w ramach projektu nie mogą polegać na oferowaniu towarów, świadczeniu usług lub wykonywaniu robót budowlanych na rzecz pozostałych konsorcjantów. Dodatkowo niedopuszczalne jest wzajemne zlecanie przez członków konsorcjum realizacji zadań przez personel projektu. Nie jest także możliwe, aby pracownik mógł realizować zadania merytoryczne w projekcie równocześnie u konsorcjanta i lidera, nawet jeśli są to różne zadania.

    1. Czy ten konkurs będzie ponawiany i będą kolejne edycje w przyszłym roku?        

    Zgodnie z aktualnym harmonogramem naborów FENG (z 2 października 2025 r.) w 2026 r. zostaną ogłoszone nabory STEP w trzech sektorach (biotechnologia, technologie cyfrowe oraz czyste i zasobooszczędne technologie) w ramach Ścieżki A i B. Aktualny harmonogram znajduje się pod linkiem:  https://www.nowoczesnagospodarka.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/nabory-wnioskow/.

    1. Dlaczego na pierwszym etapie oceny nie można poprawić wniosku w kryterium: "charakter badawczo-rozwojowy", które nie jest "zerojedynkowe" i może wymagać doprecyzowania lub wyjaśnień, a można poprawić wszystkie inne kryteria, w tym: "projekt nie dotyczy działalności wykluczonych", czy "kwalifikowalność podmiotów realizujących projekt"? (które są oczywiste i właściwie nie sposób popełnić w nich błędu, o ile zna się PKD własnej firmy)?             

    Jeżeli w trakcie oceny kryterium "Charakter badawczo-rozwojowy projektu"  zostaną zidentyfikowane inne prace, które nie mają charakteru B+R, zadania te będzie można poprawić w II etapie.

    1. Na czym polega zapewnienie, że licencjobiorca wykorzysta wyniki w prowadzonej na terytorium RP działalności gospodarczej?  

    Zobowiązanie licencjobiorcy do wykorzystania wyników prac B+R we własnej działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji, świadczenia usług na bazie tych wyników lub zastosowania nowej technologii w prowadzonej działalności gospodarczej musi zostać zawarte w umowie udzielenia licencji na korzystanie z tych praw. Ponadto licencjobiorca musi przekazać Beneficjentowi informacje niezbędne do sporządzenia sprawozdania w zakresie wdrożenia wyników prac B+R.

    1. Czy w umowie pożyczki musi być wskazanie, że jest przeznaczona na dany projekt? Czy wystarczy ogólny cel finansowania?          

    Na etapie składania wniosku wymagane jest dołączenie dokumentu potwierdzającego wolę pożyczkodawcy - umowy warunkowej pożyczki lub umowy pożyczki (jeśli już została zawarta) - zawarte nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku. Cel pożyczki powinien zostać określony, aby nie było wątpliwości, że stanowi ona wkład do projektu.

    1. Poproszę o link do listy Krajowych Klastrów Kluczowych.

    Link: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/lista-kkk

    1. Czy przedstawicielem wnioskodawcy na panelu może być firma doradcza?     

    Jeśli w spotkaniu nie uczestniczy osoba upoważniona do reprezentowania wnioskodawcy zgodnie z reprezentacją wynikającą z dokumentu rejestrowego (np. KRS/CEIDG), przynajmniej jeden przedstawiciel wnioskodawcy powinien posiadać pełnomocnictwo do reprezentacji wnioskodawcy podczas Panelu. Pełnomocnictwo może zostać sporządzone w formie elektronicznej lub dokumentowej, a następnie należy je dostarczyć do Przewodniczącego Panelu za pośrednictwem poczty elektronicznej najpóźniej w dniu poprzedzającym planowany termin posiedzenia Panelu KOP, pod rygorem braku możliwości udziału w posiedzeniu Panelu KOP. Pełnomocnictwo nie jest wymagane dla osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy zgodnie z odpowiednim rejestrem.

    1. W jaki sposób będzie oceniane w przypadku MŚP, w Ścieżce B, Kryterium: "Wpływ rezultatów B+R na ograniczenie lub zwalczanie strategicznej zależności UE", skoro wdrożenie samodzielnie przez podmiot MŚP do działalności gospodarczej wyników prac B+R w sposób, który wpłynie na rynek krajowy jest trudne, a osiągnięcie zasięgu oddziaływania na cały rynek UE właściwie w praktyce niemożliwe (z uwagi na konieczność zaangażowania potencjału kadrowego i finansowego w skali, która samodzielnie nie jest osiągalna dla pojedynczego MŚP)?

    Ograniczenie lub zwalczanie strategicznej zależności UE to podstawowy cel STEP sformułowany dla naboru w Ścieżce B. Każdy z projektów składanych w tym naborze musi przyczyniać się do osiągnięcia tego celu, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Zgodnie z warunkami naboru w Ścieżce B należy wykazać spełnienie co najmniej dwóch poniższych czynników:

    • Przyczynianie się do wiodącej pozycji Unii w dziedzinie przemysłu i technologii;
    • Wkład w infrastrukturę krytyczną na szczeblu europejskim;
    • Zwiększenie zdolności produkcyjnych;
    • Zwiększenie bezpieczeństwa dostaw;
    • Promowanie pozytywnych skutków transgranicznych na rynku wewnętrznym.
    1. Czy podzespoły i usługi do projektu zakupione spoza UE będą wydatkami kwalifikowanymi?

    W przypadku zakupów/usług spoza UE mogą one stanowić koszt kwalifikowany, jednak należy mieć na uwadze prawidłowy sposób udokumentowania zakupu wyboru dostawcy zgodnie z zapisami Przewodnika kwalifikowalności wydatków oraz Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027.

    1. Czy w projektach B+R mogą wystąpić też koszty niekwalifikowane?       

    Tak. Przykładem kosztu niekwalifikowanego może być koszt podatku VAT w przypadku, gdy podmiotowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    1. W jakiej sytuacji członek zarządu może być kwalifikowany w ramach personelu B+R? Jeśli będzie realizował tylko obowiązki związane z pracami B+R w projekcie?          

    W ramach kosztów bezpośrednich wydatki dotyczące wynagrodzenia członka zarządu nie są kwalifikowalne.  Zgodnie z zapisami Przewodnika kwalifikowalności wydatków - pkt 4.2.1 ppkt b) „W kategorii Personel projektu nie są kwalifikowalne koszty osób pełniących funkcje zarządcze lub administracyjne tj.: (…) koszty zarządu (wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania Wnioskodawcy samodzielnego/ członka konsorcjum, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu badawczo-rozwojowego, np. kierownika jednostki). Koszt wynagrodzenia takich osób niezależnie od wymiaru zaangażowania w czynności zarządcze lub administracyjne i łączenie ich z zadaniami badawczymi, również na podstawie innej formy zaangażowania w ramach projektu, stanowi w całości wydatek kwalifikowalny w kategorii 4.2.9 Koszty pośrednie (ogólne).”

    1. Czy koszt uzyskania promesy bankowej przed złożeniem wniosku konkursowego zaliczamy do kosztów niekwalifikowanych?   

    Taki koszt nie może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie.

    1. Czy sprzęt specjalistyczny zakupiony w ramach innego projektu (zakończonego) nie może podlegać amortyzacji w projekcie STEP jeżeli będzie w nim wykorzystywany?

    Amortyzacja takich urządzeń nie może stanowić kosztu kwalifikowalnego. Zgodnie z zapisami Przewodnika kwalifikowalności wydatków pkt. 4.2.3 .f odpisy amortyzacyjne stanowią wydatek kwalifikowalny, jeśli łącznie spełnione są m.in. następujące warunki: zakup aparatury i sprzętu nie był współfinansowany ze środków dotacji krajowej lub środków unijnych; koszty poniesione na wytworzenie aparatury i sprzętu nie były współfinansowane ze środków dotacji krajowej lub środków unijnych.

    1. Na prezentacji przedstawiają Państwo, że koszty pośrednie stanowią 25% kwalifikowanych kosztów bezpośrednich dotyczących prac B+R z wyjątkiem kosztów usług zewnętrznych (podwykonawstwo). Natomiast w załączonym wzorze również na tym samym slajdzie prezentują Państwo wzór na koszty pośrednie (ogólne), w którym na końcu są dodawane koszty usług zewnętrznych i dopiero od całości kosztów liczymy 25%. Czy koszty usług zewnętrznych (podwykonawstwo) są brane pod uwagę przy kosztach pośrednich?     

    Koszty pośrednie rozliczane są metodą ryczałtową i stanowią 25% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich dotyczących prac B+R z wyjątkiem kosztów usług zewnętrznych (podwykonawstwo). Do wyliczenia ryczałtu bierze się pod uwagę usługi zewnętrzne [koszty operacyjne].

    WZÓR: Koszty pośrednie (ogólne) = [(Personel projektu + Amortyzacja (aparatura i sprzęt) + Amortyzacja (budynki) + Nieruchomości + Wartości niematerialne i prawne + Dostawy (inne niż środki trwałe) + Usługi zewnętrzne (koszty operacyjne)] * 25%.

    1. Czy wybór uczelni jako konsorcjanta w ramach projektu składanego w STEP musi zawsze następować zgodnie z procedurą art. 39 ustawy wdrożeniowej? Tj. czy ta procedura dotyczy wszystkich przedsiębiorstw?    

    Uczelnie publiczne są podmiotami sektora finansów publicznych, a te są wymienione literalnie w art. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. Potwierdzeniem niniejszego wyłączenia jest fragment Ustawy wdrożeniowej  "podmiot(...) inicjujący projekt partnerski, dokonuje wyboru partnerów spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 4 tej ustawy, z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania". Wobec tego, wybierając uczelnię publiczną nie ma obowiązku przeprowadzenia otwartego naboru.

    1. W jaki sposób uzasadnić we wniosku znaczący potencjał gospodarczy, przyczyniając się do podniesienia konkurencyjności UE w gospodarce światowej. Proszę o jakieś przykłady.

    Wdrożenie innowacji objętej inicjatywą STEP do działalności gospodarczej powinno skutkować wymiernymi znaczącymi efektami ekonomicznymi w kontekście rynku wewnętrznego UE, przyczyniając się do podniesienia konkurencyjności Unii w gospodarce światowej, zwiększenia jej odporności i produktywności. Technologia rozwijana w projekcie powinna z dużym prawdopodobieństwem wywołać efekty zewnętrzne również w innych państwach członkowskich (wzrost gospodarczy, zwiększenie eksportu unijnych produktów poza granice UE, powstanie nowych miejsc pracy na terytorium UE, zwiększenie inwestycji w badania i rozwój w granicach UE), co może zwiększyć potencjał gospodarczy jednolitego rynku.

    1. Czy mógłbym poprosić o omówienie kwantyfikatorów czy mierników oceny czym jest "innowacyjny, najnowocześniejszy i przełomowy" element o znaczącym potencjalne gospodarczym? Jak mierzymy wystarczającą lub niewystarczająca wartość tych określeń dla projektu?

    Na to pytanie nie da się odpowiedzieć bez kontekstu i informacji, czego dotyczy wniosek.

    Element innowacyjny („nowość”) to element wprowadzający znaczące udoskonalenia lub zmiany w danej dziedzinie lub gałęzi przemysłu względem rozwiązań dostępnych na rynku wewnętrznym UE.

    Element najnowocześniejszy odnosi się do nowych, niedawno opracowanych technologii, które są wynikiem prac badawczych oraz zaczynają zyskiwać na znaczeniu i zapowiadają możliwości znaczącego wzrostu lub oddziaływania.

    Element przełomowy odnosi się do najbardziej zaawansowanych, innowacyjnych i wyrafinowanych technologii, które są obecnie dostępne lub są w trakcie opracowywania w Unii.

    We wszystkich tych przypadkach Wnioskodawca musi przeprowadzić analizę swojej koncepcji vs. rozwiązań konkurencyjnych, w oparciu o dostępne dane rynkowe, naukowe itp. i zdecydować w jakim stopniu jego rozwiązanie będzie różniło się od tych konkurencyjnych. W przypadku braku takich rozwiązań powinien porównać je do rozwiązań substytucyjnych.

    1. Jaka jest logika alokacji, gdzie min. wartość projektu to 7 mln dla indywidualnego wnioskodawcy, a max. 140 mln przy alokacji 150 mln? Czy to znaczy, że może być dofinansowany jeden projekt?

    Określenie minimalnej wartości projektu miało na celu przekazanie wsparcia do przedsięwzięć o odpowiedniej wartości i potencjale oddziaływania. Maksymalna wartość dofinansowania projektu jest bliska całkowitej alokacji, ale w praktyce rzadko zdarza się, by jeden wnioskodawca otrzymał całość środków. Jeśli wpłynie kilka projektów na kwoty zbliżone do minimum, dofinansowanie może otrzymać nawet kilkanaście projektów. Jeśli pojawi się projekt na maksymalną kwotę dofinansowania (140 mln zł) i zostanie najwyżej oceniony, teoretycznie mógłby „wyczerpać” całą alokację.

    1. W jaki sposób klasyfikować prace badawcze tak aby nie były spłaszczane w ocenach do prac podstawowych lub rutynowych?              

    Podział na badania przemysłowe i prace rozwojowe może zależeć od charakteru danego projektu. Przede wszystkim należy pamiętać, że badania przemysłowe koncentrują się na wykorzystaniu w praktyce nowej wiedzy, a prace rozwojowe na adaptacji istniejącej wiedzy. Poniżej kilka przykładów dla projektu z zakresu IT*, które być może ułatwią spojrzenie na problem podziału:

    • badania przemysłowe: opracowania zupełnie nowego języka oprogramowania, projektowanie i wdrażanie nowych wyszukiwarek opartych na oryginalnych technologiach;
    • prace rozwojowe: rozwój aplikacji oraz znaczące ulepszenia istniejących już systemów operacyjnych i programów aplikacyjnych.

    *Źródła m.in: Podręcznik Frascati, opracowanie własne NCBR „Klasyfikacja badań naukowych i prac rozwojowych dla celów klinicznych”, „Poradnik kwalifikowania zadań w projektach B+R o charakterze  społeczno-ekonomicznym” opr. NCBR i PW – CZIiTT".

    1. Czy członek zarządu może zostać zakwalifikowany jako personel projektu, gdy ma podpisaną umowę o pracę, w ramach której zostanie w 100% oddelegowany do realizacji prac B+R?    

    Koszt wynagrodzenia członka zarządu, niezależnie od wymiaru zaangażowania w czynności zarządcze lub administracyjne i łączenie ich z zadaniami badawczymi, również na podstawie innej formy zaangażowania w ramach projektu, stanowi w całości wydatek kwalifikowalny w kategorii 4.2.9 Koszty pośrednie (ogólne).

    1. Czy dokumentacja konkursowa lub inne wytyczne FENG wskazują na konieczność zachowania proporcji między udziałem w posiadaniu praw do wyników prac B+R a udziałem kosztów kwalifikowalnych danego konsorcjanta w budżecie projektu? Czy jest to już kwestia indywidualnego porozumienia się konsorcjantów w umowie konsorcjum i rezultaty projektu nie muszą przysługiwać konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w budżecie projektu?              

    Dokumentacja konkursowa nie narzuca jednego rozwiązania w zakresie podziału praw majątkowych do wyników prac B+R. Lider i konsorcjanci mogą określić szczegółowy sposób podziału praw majątkowych z zastrzeżeniem, że podział tych praw musi być zgodny z art. 32 ust. 1 Ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej, w szczególności musi być zgodny z pkt 29 „Komunikatu Komisji – Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną” z dnia 28 października 2022 r. (2022/C 414/01).

    Wszelkie prawa własności intelektualnej powstałe w wyniku projektu oraz powiązane z nimi prawa dostępu muszą zostać rozdzielone pomiędzy różnych partnerów współpracujących w sposób należycie odzwierciedlający ich pakiety prac, wkład i wzajemne interesy. Można wskazać udział % lub inny podział odzwierciedlający rzeczywisty wkład (nie tylko finansowy) każdego z konsorcjantów we wspólny projekt. Liderowi konsorcjum oraz innemu członkowi konsorcjum (jeśli dotyczy) musi przysługiwać całość praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, które są rezultatem projektu. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników prac B+R pomiędzy członkami konsorcjum musi nastąpić za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw, a umowy zawierane z podwykonawcami nie mogą naruszać tej reguły. Zasady podziału praw majątkowych do wyników prac B+R oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem projektu, przysługujących członkom konsorcjum muszą zostać opisane we Wniosku o dofinansowanie, a następnie zawarte w Umowie konsorcjum.

    1. Czy projekt którego efektem będzie aplikacja medyczna z zastosowaniem sztucznej inteligencji, który wpisuje się w: 2. Obszar: technologie sztucznej inteligencji: a. algorytmy sztucznej inteligencji, - czy teoretycznie może wpisywać się w technologię krytyczną?
    2. Czy nowe rozwiązanie z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości wpisuje się w ramy projektu?

    Wiążącej oceny projektu mogą dokonać wyłącznie eksperci, którzy wchodzą w skład Komisji Oceny Projektów. Ocena dokonywana jest na podstawie treści złożonego wniosku o dofinansowanie.

    Poza wpisaniem się w zakres tematyczny naboru projekt musi spełnić pozostałe wymogi określone w Kryteriach wyboru projektów.

    Technologie uznaje się za krytyczne, w przypadku gdy spełniają dowolny z następujących warunków:

    • wnoszą na rynek wewnętrzny UE innowacyjny lub najnowocześniejszy lub przełomowy element o znaczącym potencjale gospodarczym (wymagana jest kombinacja co najmniej dwóch z tych elementów);
    • przyczyniają się do ograniczania lub zwalczania strategicznej zależności Unii.

    Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość uzyskania wstępnej opinii na temat wpisywania się planowanego projektu badawczo-rozwojowego w założenia instrumentu STEP. W tym celu należy uzupełnić i przesłać formularz dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/ncbr/formularz. Opinia ma charakter pomocniczy. Nie stanowi wiążącej oceny.

    1. Czy NCBR przewiduje udostępnienie narzędzia do wstępnej weryfikacji projektu w obszarze danej tematyki?         

    Uprzejmie informujemy, że zgodnie z komunikatem NCBR (https://www.gov.pl/web/ncbr/platforma-na-rzecz-technologii-strategicznych-dla-europy-step) istnieje możliwości uzyskania wstępnej opinii na temat wpisywania się planowanego projektu badawczo-rozwojowego w założenia instrumentu STEP. W tym celu należy uzupełnić i przesłać formularz dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/ncbr/formularz. Opinia ma charakter pomocniczy. Nie stanowi wiążącej oceny.

    1. W kwestii finansowania projektu dual-use, czy jest określony minimalny procent przychodów jaki musi pochodzić z części cywilnej? Przykładowo, projekt będzie opłacalny, ale przychody będą w 90% wojskowe. Czy dofinansowanie jest proporcjonalne do części cywilnej?          

    Dokumentacja konkursowa nie określa minimalnego procentu przychodów jaki musi pochodzić z części cywilnej. Wnioskodawca sam określa proporcję przychodów w zastosowaniu cywilnym do ogółu przychodów (cywilne + militarne) w okresie prognozy. Będzie to podlegało ocenie ekspertów w celu sprawdzenia, czy przedmiot projektu nie dotyczy rozwiązań mających zastosowanie wyłącznie militarne.

    W ramach projektu można uzyskać dofinansowanie na projekty dual use zarówno w ich części cywilnej jak i militarnej.

    1. Pytanie do Ścieżki B: Wnioskodawcą może być podmiot kontrolowany przez państwo lub podmiot z państwa należącego do UE. Czy to dotyczy również kontroli przez podmioty z Polski, skoro Polska należy do UE? W definicji nie jest napisane, że chodzi o inne kraje należące do UE (poza Polską). Zatem, czy warunek ten jest spełniony w następujących sytuacjach: 1) Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzący działalność gospodarczą, wpisany do CEiDG, który nie posiada żadnych powiązań z innymi podmiotami (ani osobowych, ani kapitałowych)? 2) Wnioskodawcą jest sp. z o.o., w której udziałowcami są wyłącznie obywatele Polski lub polskie spółki?

    Pojęcie "państwo należące do Unii Europejskiej" obejmuje wszystkie kraje członkowskie UE, w tym Polskę. W związku z tym, jeżeli wnioskodawca jest kontrolowany przez podmiot z Polski warunek dotyczący kontroli będzie spełniony.

    Każdy podmiot jest kontrolowany przez inny podmiot, np. przez założyciela danej spółki. Może być to osoba prawna np. inna spółka lub osoba fizyczna. Zgodnie z dokumentacją naboru przez podmiot (sprawujący kontrolę) należący do UE (Ścieżka B) należy rozumieć podmiot posiadający siedzibę w państwie należącym do UE (tj. wszystkie kraje członkowskie UE) oraz osobę fizyczną posiadającą obywatelstwo państwa należącego do UE (pojęcie zostało zdefiniowane we wzorze Oświadczenia dotyczącego sprawowania kontroli - zał. do umowy, opublikowany na stronie naboru).

    1. Czy umowę z konsorcjantem należy już mieć podpisaną w momencie składania wniosku, czy można ją podpisać później?              

    Zgodnie z zasadami naboru wybór konsorcjantów musi nastąpić przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, zgodnie z art. 39 ust. 4 ustawy wdrożeniowej. Jednocześnie (jeśli dotyczy) muszą zostać spełnione wymogi dotyczące wyboru partnerów, o których mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Umowa konsorcjum powinna być zawarta najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Umowa konsorcjum powinna być zgodna z załącznikiem nr 8 do RWP „Zakres minimalny umowy konsorcjum”.

    1. Czy zakup środka trwałego lub jego amortyzacja o zasilaniu hybrydowym (gaz lub olej napędowy i energia elektryczna) może być kosztem kwalifikowalnym?        

    Zgodnie z art. 7 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058, środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie mogą być udzielone na inwestycję w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych. Samo wykorzystanie urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi (w tym gazem ziemnym) lub wykorzystanie surowców pochodzących od paliw kopalnych jako materiałów w projekcie, którego cel jest inny niż wymieniony w art. 7, nie powoduje automatycznego wykluczenia z możliwości wsparcia w ramach naboru. Działalność objęta projektem (określona za pomocą PKD) nie musi być wykluczona, jednak koszt związany z wykorzystaniem urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi lub zakup surowców pochodzących od paliw kopalnych nie może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie.

    1. Wnioskodawca oraz konsorcjanci muszą być podmiotami kontrolowanymi przez państwo albo podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub ze Szwajcarii. Czy to de facto oznacza, że Wnioskodawcą mogą być tylko spółki Skarbu Państwa a pozostałe przedsiębiorstwa (spółki) nie biorą udziału w konkursie?       

    Wnioskodawcą/ członkiem konsorcjum może być każdy podmiot, który prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną na dzień złożenia wniosku wpisem do odpowiedniego rejestru (KRS lub CEiIDG). Przez podmiot należący do EOG lub Szwajcarii (Ścieżka A), lub odpowiednio UE (Ścieżka B), należy rozumieć podmiot posiadający siedzibę w państwie należącym do EOG lub w Szwajcarii lub odpowiednio UE oraz osobę fizyczną posiadającą obywatelstwo państwa należącego do EOG lub Szwajcarii lub odpowiednio UE (pojęcie zostało zdefiniowane we wzorze Oświadczenia dotyczącego sprawowania kontroli - zał. do umowy, opublikowany na stronie naboru).

    1. Czy jednostki naukowe mają 100% dofinansowania (do kwoty netto czy z VATem również)?

    Organizacja badawcza jako konsorcjant realizuje projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej, w związku z tym udzielone dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej i może stanowić do 100% kosztów kwalifikowalnych. Podatek VAT co do zasady stanowi wydatek niekwalifikowalny w projekcie.

    Podatek VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny dla wnioskodawcy samodzielnego/ danego członka konsorcjum w ramach projektu tylko wtedy, gdy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów o VAT obowiązujących w naszym kraju. Posiadanie przez wnioskodawcę samodzielnego/ danego członka konsorcjum wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez wnioskodawcę samodzielnego/ danego członka konsorcjum czynności zmierzających do realizacji tego prawa.

    W przypadku realizacji projektu w konsorcjum ocena kwalifikowalności VAT jest dokonywana z punktu widzenia każdego z członków konsorcjum z osobna – z uwzględnieniem ich prawa do odzyskania VAT.

    Za posiadanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa powyżej, nie uznaje się możliwości określonej w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani przypadku wskazanego w art. 90 ust. 10 pkt 2 tej ustawy.

    1. Czy jest obowiązek odkupienia praw do wyników od jednostki naukowej po zakończeniu projektu na warunkach rynkowych (cena rynkowa)?    

    Zgodnie z par. 2a ust. 12 umowy o dofinansowanie "Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników prac B+R będących rezultatem Projektu pomiędzy członkami konsorcjum następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.". Umowa nie precyzuje, co rozumie się przez „przekazanie” – może być to np. umowa sprzedaży czy licencji. W związku z tym organizacja badawcza realizująca projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej może zezwolić na wdrożenie wyników swoich prac B+R do działalności gospodarczej przedsiębiorcy (co najmniej liderowi) bez konieczności wykupywania tych praw, pozostając ich właścicielem w odpowiednim ustalonym procencie, pod warunkiem, że prawa do tych wyników udostępni przedsiębiorstwu w inny sposób np. udzieli mu licencji na korzystanie z tych wyników po cenie rynkowej.

    Nie jest dozwolone aby przedsiębiorstwo w projekcie otrzymało bezpłatnie części wyników prac B+R przypisanych organizacji badawczej, bowiem doszłoby wówczas do uzyskania przez przedsiębiorstwo niedozwolonej pośredniej pomocy publicznej.

    1. Dotyczy realizacji projektu w ramach konsorcjum: jak należy wycenić know how wypracowane przez konsorcjanta, które tylko lider konsorcjum chce wdrożyć? Zgodnie z wymaganiami podmiot wdrażający musi przejąć know how aby móc je wdrożyć. Czy wartość tę należy już wycenić w umowie konsorcjum i uwzględnić w modelu finansowy

    Zasady podziału praw majątkowych do wyników prac B+R oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem projektu, przysługujących członkom konsorcjum muszą zostać opisane we Wniosku o dofinansowanie, a następnie zawarte w Umowie konsorcjum. Można np. wskazać udział % lub inny podział odzwierciedlający rzeczywisty wkład (nie tylko finansowy) każdego z konsorcjantów we wspólny projekt. Kluczowe jest, aby podział ten był zgodny z art. 32 ust. 1 Ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i nie naruszał przepisów o pomocy publicznej (w szczególności nie może dochodzić do udzielenia pośredniej, nienależnej pomocy publicznej konsorcjantom w postaci większego udziału w prawach do wyników prac B+R niż to wynika z ich rzeczywistego udziału w projekcie). Należy także określić zasady przekazania praw do wyników pomiędzy konsorcjantami w taki sposób, aby ustalone wynagrodzenie za te prawa odpowiadało wartości rynkowej tych praw. Można np. wskazać zasady, na jakich cena zostanie oszacowana lub dokonać wstępnego oszacowania w tym zakresie, z zastrzeżeniem aktualizacji tej wyceny po zakończeniu prac badawczych.

    W modelu finansowym nie należy uwzględniać przychodów z tytułu sprzedaży / kosztów zakupu wyników do prac B+R pomiędzy konsorcjantami. Transakcja ta musi zostać opisana ze wskazaniem źródła finansowania tego zakupu w arkuszu Projekt w polu Komentarz.

    1. Czy regulamin konkursu reguluje kwestie licencji i praw własności do oprogramowania wytworzonego przez konsorcjantów?             

    Podział praw do wyników prac B+R musi być zgodny z art. 32 ust. 1 Ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej, w szczególności musi być zgodny z pkt 29 „Komunikatu Komisji – Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną” z dnia 28 października 2022 r. (2022/C 414/01).

    Wszelkie prawa własności intelektualnej powstałe w wyniku projektu oraz powiązane z nimi prawa dostępu muszą zostać rozdzielone pomiędzy różnych partnerów współpracujących w sposób należycie odzwierciedlający ich pakiety prac, wkład i wzajemne interesy. Można wskazać udział % lub inny podział odzwierciedlający rzeczywisty wkład (nie tylko finansowy) każdego z konsorcjantów we wspólny projekt. Liderowi konsorcjum oraz innemu członkowi konsorcjum (jeśli dotyczy) musi przysługiwać całość praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, które są rezultatem projektu. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników prac B+R pomiędzy członkami konsorcjum musi nastąpić za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw, a umowy zawierane z podwykonawcami nie mogą naruszać tej reguły. Zasady podziału praw majątkowych do wyników prac B+R oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem projektu, przysługujących członkom konsorcjum muszą zostać opisane we Wniosku o dofinansowanie, a następnie zawarte w Umowie konsorcjum.

    1. Jak długo należy utrzymywać efekty programu?         

    Przede wszystkim w okresie do 5 lat od zakończenia realizacji projektu Beneficjent jest zobowiązany do wdrożenia wyników prac B+R. Następnie w terminie 30 dni od dnia zakończenia wdrożenia zobowiązany jest do złożenia sprawozdania obejmującego w szczególności:

    • informacje na temat wdrożenia prac B+R;
    • informacje o efektach społeczno-gospodarczych Projektu, w tym osiągnięciu wartości docelowych wskaźników i parametrów dotyczących rezultatów Projektu;
    • informacje o sposobach rozpowszechniania wyników prac B+R będących rezultatem Projektu.

    Ponadto Beneficjent ma obowiązek raportowania nt. wskaźników i parametrów oraz w zakresie przestrzegania zasad horyzontalnych i polityk unijnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 Umowy o dofinansowanie, w okresie realizacji Projektu, oraz w okresie odpowiadającym okresowi trwałości Projektu, a w przypadku określenia późniejszych terminów osiągnięcia wartości wskaźników lub parametrów - w okresie do upływu kolejnego roku kalendarzowego po upływie tych terminów. Okres odpowiadający okresowi trwałości wynosi 5 lat od zakończenia realizacji Projektu. Jeżeli w skład Konsorcjum nie wchodzi duże przedsiębiorstwo lub organizacja pozarządowa o statusie dużego przedsiębiorstwa, okres odpowiadający okresowi trwałości wynosi 3 lata od zakończenia realizacji Projektu.

    Wskazujemy także, że zgodnie z umową Beneficjent jest zobowiązany do zapewnienia, aby własność intelektualna wytworzona w wyniku realizacji Projektu pozostała

    • w aktywach podmiotów zarejestrowanych na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub Szwajcarii, nad którymi musi być sprawowana kontrola przez państwo lub podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub ze Szwajcarii  (Ścieżka A)
    • w aktywach podmiotów zarejestrowanych na terytorium UE, nad którym musi być sprawowana kontrola przez państwo lub podmiot z państwa należącego do UE (Ścieżka B),

    w następujących terminach:

    • do momentu pozytywnej weryfikacji sprawozdania z wdrożenia wyników prac B+R, o którym mowa w § 6 ust. 10 Umowy – w przypadku wdrożenia wyników prac B+R we własnej działalności gospodarczej przez Beneficjenta lub
    • do momentu złożenia oświadczenia przez licencjobiorcę lub nabywcę praw do wyników prac B+R o wprowadzeniu tych wyników do swojej działalności gospodarczej.

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.07.2025 16:22 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25 9.0 13.11.2025 09:02 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25 8.0 12.11.2025 13:42 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25 7.0 29.10.2025 16:00 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25 6.0 27.10.2025 12:18 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25 5.0 08.10.2025 16:21 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25 4.0 15.09.2025 00:00 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25 3.0 09.09.2025 12:57 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25 2.0 30.07.2025 17:13 Szymon Iwańczuk
STEP-Ścieżka A: Technologie cyfrowe i innowacje w ramach głębokich technologii, nabór FENG 05.01-IP.01-003/25 1.0 30.07.2025 16:22 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}