W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Departamenty

Departament Prawny

Dyrektor: Paweł Grzesiewski

Naczelnik Wydziału praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta: Zuzanna Miernicka
Naczelnik Obsługi Prawnej i Legislacji: Robert Bryzek

tel.: 22 532 82 07
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

 

Departament Prawny dzieli się na:

  • Wydział Obsługi Prawnej i Legislacji (DPR-WPL);
  • Wydział Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjentów (DPR-WPZ).

 

  • Do zadań Wydziału Obsługi Prawnej i Legislacji należy:
  1. Obsługa prawna Biura;
  2. Sporządzanie - na wniosek Rzecznika, Zastępcy Rzecznika, Dyrektora Generalnego lub Dyrektora DPR - opinii prawnych;
  3. Udział w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, w tym sporządzanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego i skargi kasacyjne, a także przygotowywanie skarg kasacyjnych;
  4. Wykonywanie, na podstawie upoważnień Rzecznika, kompetencji Rzecznika unormowanej w art. 55 ustawy, zgodnie z którym w sprawach cywilnych dotyczących naruszenia praw pacjenta, określonych w ustawie oraz w przepisach odrębnych, Rzecznik może z urzędu lub na wniosek strony:
  5. Żądać wszczęcia postępowania,
  6. Brać udział w toczącym się postępowaniu - na prawach przysługujących prokuratorowi;
  7. 4a) rozpatrywanie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy, wniesionego w sprawie prowadzonej przez Departament Postępowań Wyjaśniających lub Departament do spraw Zdrowia Psychicznego;
  8. Tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  9. Przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
  10. Opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  11. Prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień i pełnomocnictw;
  12. Prowadzenie rejestru zarządzeń Rzecznika oraz zarządzeń i decyzji Dyrektora Generalnego;
  13. Opracowywanie projektów upoważnień i pełnomocnictw, zarządzeń Rzecznika i Dyrektora Generalnego oraz projektów umów o udzielenie zamówienia publicznego oraz innych umów cywilnoprawnych;
  14. Monitoring zmian przepisów prawnych w zakresie praw pacjentów;
  15. Opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;
  16. Współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  17. Koordynowanie działań związanych z udzielaniem odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz sporządzanie projektów decyzji w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej;

 

  • Do zadań Wydziału Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjentów należy:
  1. Prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, o których mowa w Rozdziale 13 ustawy, w tym w sprawach nałożenia kar pieniężnych, w trybie art. 68 i 69 ustawy;
  2. Prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy – w sprawach wskazanych przez Rzecznika lub jego Zastępcę;
  3. Uchylony;
  4. Rozpatrywanie pod względem formalnym sprzeciwów wobec opinii i orzeczeń lekarza oraz zapewnienie obsługi Komisji Lekarskiej, o której mowa w art. 31-32 ustawy;
  5. Zapewnienie obsługi prawnej Rzecznika w związku z działalnością wojewódzkich komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych;
  6. Tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  7. Przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
  8. Opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  9. Współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  10. Wsparcie Departamentu Postępowań Wyjaśniających w zakresie realizacji zbadania sprawy na miejscu w toku prowadzonego przez Rzecznika postępowania wyjaśniającego, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy;
  11. Opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:07 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Prawny 16.0 17.04.2024 09:43 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 15.0 10.04.2024 13:52 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 14.0 10.04.2024 13:52 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 13.0 10.04.2024 13:51 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 12.0 26.01.2024 09:41 Małgorzata Duda
Departament Prawny 11.0 03.10.2023 12:38 Małgorzata Duda
Departament Prawny 10.0 10.09.2023 21:07 Małgorzata Duda
Departament Prawny 9.0 10.09.2023 21:06 Małgorzata Duda
Departament Prawny 8.0 11.04.2023 11:27 Małgorzata Duda
Departament Prawny 7.0 11.04.2023 11:26 Małgorzata Duda
Departament Prawny 6.0 07.07.2021 12:18 Kinga Łuszczyńska
Departament Prawny 5.0 02.11.2020 14:39 Karolina Barańczak
Departament Prawny 4.0 02.11.2020 14:38 Karolina Barańczak
Departament Prawny 3.0 02.11.2020 14:37 Karolina Barańczak
Departament Prawny 2.0 26.10.2020 12:16 Karolina Barańczak
Departament Prawny 1.0 28.01.2020 12:07 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Świadczeń Kompensacyjnych

Dyrektor: Tomasz Młynarski

Naczelnik Wydziału Postępowań Kompensacyjnych: Agnieszka Adamczak
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

 

Departament Świadczeń Kompensacyjnych dzieli się na:

  • Wydział Postępowań Kompensacyjnych (DSK-WPK);
  • Wydział Funduszy Kompensacyjnych (DSK-WFK).

 

Do zadań Wydziału Postępowań Kompensacyjnych należy:

  1. Rozpatrywanie wniosków i prowadzenie postępowań w sprawie przyznania świadczenia kompensacyjnego z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych;
  2. Rrozpatrywanie wniosków i prowadzenie postępowań w sprawie przyznania świadczenia kompensacyjnego z Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych;
  3. Rozpatrywanie wniosków i prowadzenie postępowań w sprawie przyznania świadczenia kompensacyjnego z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych;
  4. Dochodzenie zwrotu świadczenia kompensacyjnego wypłaconego z Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych w przypadku uzyskania przez wnioskodawcę odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkodę związaną z udziałem w badaniu klinicznym;
  5. Przygotowywanie sprawozdania ze sposobu rozpatrzenia wniosków o przyznanie świadczenia kompensacyjnego, o którym mowa w art. 17i ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
  6. Przygotowywanie informacji o liczbie złożonych wniosków o przyznanie świadczenia kompensacyjnego, sposobie rozpatrzenia tych wniosków i wysokości przyznanych świadczeń kompensacyjnych, o której mowa w art. 58 ustawy o badaniach klinicznych

Do zadań Wydziału Funduszy Kompensacyjnych należy:

  1. Obsługa administracyjna Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych;
  2. Obsługa administracyjna Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych;
  3. Obsługa administracyjna Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych;
  4. Obsługa administracyjna Komisji Odwoławczej do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych;
  5. Obsługa administracyjna Komisji Odwoławczej do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych;
  6. Udział w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, w tym sporządzanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego i skargi kasacyjne, a także przygotowywanie skarg kasacyjnych, w zakresie spraw pozostających we właściwości komórki organizacyjnej;
  7. Tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  8. Przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  9. Opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  10. Współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych komórki organizacyjnej, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  11. Współpraca z DFK w zakresie obsługi finansowo-księgowej funduszy celowych, których dysponentem jest Rzecznik.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
03.10.2023 12:16 Małgorzata Duda
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Małgorzata Duda
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 4.0 17.04.2024 09:43 Justyna Zgorzak
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 3.0 10.04.2024 13:54 Justyna Zgorzak
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 2.0 26.01.2024 09:55 Małgorzata Duda
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 1.0 03.10.2023 12:16 Małgorzata Duda

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Postępowań Wyjaśniających

Zastępca Dyrektora: Katarzyna Kozioł


Naczelnik Wydziału Postępowań Wyjaśniających I: Jacek Jaworski
Naczelnik Wydziału Postepowań Wyjaśniających II: Urszula Rygowska-Nastulak
Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich: Renata Zych

tel.: 22 532 82 44
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

 

Departament Postępowań Wyjaśniających dzieli się na:

  • Wydział Postępowań Wyjaśniających I (DPW-WPI);
  • Wydział Postępowań Wyjaśniających II (DPW-WPII);
  • Wydział Spraw Obywatelskich (DPW-WSO).

Do zadań Wydziału Pstępowań Wyjasniającyh I i II należy:

1)  prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50–54 ustawy oraz rozpatrywanie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy, którą prowadził Wydział Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjentów w Departamencie Prawnym;

2)  współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;

3)  przygotowywanie odpowiedzi na wystąpienia nie wymagające podjęcia sprawy, w tym wskazanie wnioskodawcy przysługujących jemu lub pacjentowi środków prawnych albo niepodjęcie sprawy;

4)  przekazywanie spraw kierowanych przez wnioskodawców lub pacjentów według właściwości, w tym do organów służby więziennej lub organów odpowiedzialności zawodowej lekarzy, pielęgniarek i położnych;

5)  opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;

6)  tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem  przedłożenia Radzie Ministrów;

7)  przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;

8)  opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;

9)  współpraca z DSD w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych.

 

Niezależne od powyższych zadań, do zadań Wydziału Postępowań Wyjasniającyh II należy również:

1)    prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50–54 ustawy:

a)    w oparciu o art. 50 ust. 3 ustawy na podstawie informacji medialnych, lub w sprawach zgłoszonych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Posła, Senatora, Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka,

b)    w sprawach zleconych do prowadzenia przez ten Wydział przez Rzecznika lub Zastępcę Rzecznika,

2)    realizacja zbadania sprawy na miejscu w toku prowadzonego przez Rzecznika postępowania wyjaśniającego, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich należy:

1)  obsługa bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii Rzecznika;

2)  obsługa interesantów zgłaszających się bezpośrednio do Biura;

3)  w sytuacjach powzięcia informacji uprawdopodobniających naruszenie praw pacjenta lub istnienia szczególnie ważnego interesu strony albo interesu publicznego – podjęcie z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, w szczególności telefonu, natychmiastowych działań mających na celu wyjaśnienie sprawy. Notatka służbowa z podjętych działań jest przekazywania przez naczelnika do dyrektora, który przekazuje ją do komórki, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, celem skierowania wystąpienia do podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych w celu potwierdzenia prawidłowego stosowania przepisów prawa lub wszczęcia postępowania wyjaśniającego;

4)  prowadzenie edukacji w środowisku pacjentów o ich uprawnieniach wynikających z przepisów prawa oraz o zasadach działania systemu zdrowotnego w Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności opracowywanie we współpracy z DDK materiałów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;

4a) wskazywanie przysługujących wnioskodawcy lub pacjentowi środków prawnych;

4b) współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;

5)  opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy;

6)  współpraca z DSD w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych.

 

Departament Postępowań Wyjaśniających sporządza także, w ujęciu miesięcznym, zbiorczą informację o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej od złożonych w Biurze dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz ich odpisów, wypisów lub kopii, a następnie przekazuje ją właściwemu organowi podatkowemu w sprawie opłaty skarbowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827, z późn. zm.).

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:08 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Postępowań Wyjaśniających 9.0 17.04.2024 09:44 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 8.0 17.04.2024 09:44 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 7.0 10.04.2024 13:59 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 6.0 26.01.2024 09:42 Małgorzata Duda
Departament Postępowań Wyjaśniających 5.0 05.05.2022 12:02 Paulina Szkiełkowska
Departament Postępowań Wyjaśniających 4.0 03.03.2022 14:26 Paulina Szkiełkowska
Departament Postępowań Wyjaśniających 3.0 02.11.2020 14:38 Karolina Barańczak
Departament Postępowań Wyjaśniających 2.0 26.10.2020 12:28 Karolina Barańczak
Departament Postępowań Wyjaśniających 1.0 28.01.2020 12:08 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament do spraw Zdrowia Psychicznego

Dyrektor: Damian Marciniak

Zastępca Dyrektora: Elżbieta Bartosiewicz
tel. 22 532 82 68
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

WYKAZ PODMIOTÓW UDZIELAJĄCYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH Z ZAKRESU OPIEKA PSYCHIATRYCZNA I LECZENIE UZALEŻNIEŃ W WARUNKACH STACJONARNYCH, W KTÓRYCH PEŁNIĄ FUNKCJĘ RZECZNICY PRAW PACJENTA SZPITALA PSYCHIATRYCZNEGO

 

Departament do spraw Zdrowia Psychicznego dzieli się na:

  • Wydział Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego I (DZP-WRI);
  • Wydział Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego II (DZP-WRII).

Do zadań Wydziałów należy:

1)  nadzór nad przestrzeganiem praw do pomocy w ochronie prawa osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych w podmiotach leczniczych udzielających całodobowo świadczeń zdrowotnych w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień;

2)  realizacja odpowiednich unormowań ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, w szczególności:

a)  pomoc osobom korzystającym ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny w dochodzeniu praw w sprawach związanych z przyjęciem, leczeniem, warunkami pobytu i wypisaniem ze szpitala psychiatrycznego,

b)  wyjaśnianie lub pomoc w wyjaśnianiu ustnych i pisemnych skarg osób, o których mowa w lit. a;

c)  współpraca z rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym
lub faktycznym osób, o których mowa w lit. a;

d)  inicjowanie i prowadzenie działalności edukacyjno-informacyjnej w zakresie praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny;

3)  analiza przekazywanych przez Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego informacji dotyczących przestrzegania praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych w szpitalach psychiatrycznych oraz działań podjętych w tym zakresie;

4)  opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;

5)  tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem  przedłożenia Radzie Ministrów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;

6)  przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;

7)  opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;

8)  określanie potrzeb szkoleniowych w oparciu o analizę problemów dotyczących przestrzegania praw pacjentów oraz ich uwzględnianie w programach cyklicznych zjazdów szkoleniowych;

9)  współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych z zakresu psychiatrii i leczenia uzależnień;

10) współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia w zakresie zdrowia psychicznego;

11) przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta w zakresie zdrowia psychicznego;

12) współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta, w celu opracowania wystąpienia w sprawie działania systemowego w zakresie zdrowia psychicznego;

13) przygotowywanie odpowiedzi na wystąpienia niewymagające podjęcia sprawy, w tym wskazanie wnioskodawcy przysługujących jemu lub pacjentowi środków prawnych, niepodjęcie sprawy albo przekazanie sprawy zgodnie z właściwością – w zakresie opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień;

14) współpraca z:

a) DPR w zakresie prowadzonych postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, w tym opiniowanie projektów decyzji obejmujących swoim przedmiotem zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym,

b) DPW w zakresie prowadzonych postępowań wyjaśniających wszczętych wobec podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień, w szczególności w zakresie realizacji zbadania sprawy na miejscu, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy;

15) współpraca z DSD w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki;

16) podejmowanie działań promocyjnych, w tym organizowanie tematycznych konferencji, prowadzenie kampanii informacyjnych oraz społecznych celem popularyzacji wiedzy o prawach pacjenta w zakresie psychiatrii i leczenia uzależnień;

17) opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta w zakresie psychiatrii i leczenia uzależnień

 

 

Rzecznicy w Szpitalach Psychiatrycznych są pracownikami Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Działają tylko na terenie danego szpitala i we właściwości spraw tam prowadzonych.


Z dniem 1 stycznia 2006 roku po raz pierwszy wprowadzono funkcję Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy początkowo byli pracownikami Biura Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia i wykonywali swoje zadania przy jego pomocy. Stworzyło to konieczność wypracowania standardów postępowania odnośnie ochrony praw pacjenta w warunkach stacjonarnej opieki psychiatrycznej oraz koordynacji działań osób pełniących funkcje Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:09 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 13.0 17.04.2024 09:45 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 12.0 17.04.2024 09:42 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 11.0 10.04.2024 14:04 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 10.0 10.04.2024 14:03 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 9.0 10.04.2024 14:01 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 8.0 03.10.2022 13:04 Małgorzata Duda
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 7.0 07.03.2022 11:37 Paulina Szkiełkowska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 6.0 03.09.2021 11:45 Kinga Łuszczyńska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 5.0 02.11.2020 14:40 Karolina Barańczak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 4.0 26.10.2020 12:34 Karolina Barańczak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 3.0 25.05.2020 14:03 Karolina Barańczak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 2.0 25.05.2020 14:02 Karolina Barańczak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 1.0 28.01.2020 12:09 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Współpracy

Dyrektor: Jakub Adamski

Zastępca Dyrektora: Anna Stalmach-Młynarska
Zastępca Dyrektora: Marzanna Bieńkowska

tel. 22 532 82 54

e-mail: prasa@rpp.gov.pl
            promocja@rpp.gov.pl
            kancelaria@rpp.gov.pl

 

Departament Współpracy dzieli się na:

  • Wydział Projektów Systemowych (DWS-WPS);
  • Wydział Komunikacji (DWS-WKO).

 

Do zadań Wydziału Projektów Systemowych należy:

  1. Opracowywanie strategii Rzecznika w kluczowych obszarach ochrony praw pacjenta oraz – w celu jej realizacji – przygotowywanie projektów wystąpień w ramach działań systemowych;
  2. Analiza bieżących zdarzeń w systemie ochrony zdrowia, a także analiza skarg pacjentów oraz innych propozycji i wystąpień kierowanych do Rzecznika, w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
  3. Dokonywanie analiz informacji z artykułów prasowych i telewizyjnych w zakresie problematyki przestrzegania praw pacjenta;
  4. Przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów w ramach prowadzonych działań;
  5. Współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
  6. Przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
  7. Tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  8. Opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  9. Prowadzenie i koordynacja projektów, w tym projektów finansowanych ze środków europejskich, i działań o charakterze systemowym w Biurze;
  10. Wdrożenie i koordynacja zarządzania projektowego w Biurze;
  11. Organizowanie, w tym koordynacja, kontroli zarządczej w Biurze i wsparcie Audytora Wewnętrznego w realizacji jego zadań;
  12. Opracowywanie i koordynacja prac nad sprawozdaniem Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy.

 

Do zadań Wydziału Komunikacji należy:

  1. Współpraca z mediami;
  2. Obsługa mediów społecznościowych;
  3. Przygotowywanie materiałów i komunikatów prasowych na temat bieżących prac Rzecznika;
  4. Przygotowywanie konferencji i spotkań prasowych;
  5. Koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym prowadzonym przez Rzecznika z samorządami zawodowymi, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, jednostkami administracji rządowej i samorządowej;
  6. Współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
  7. Podejmowanie działań promocyjnych, w tym organizowanie tematycznych konferencji, prowadzenie kampanii informacyjnych oraz społecznych celem popularyzacji wiedzy o prawach pacjenta;
  8. Prowadzenie spraw związanych z obejmowaniem przez Rzecznika patronatów, w tym honorowych oraz udziałem w komitetach honorowych;
  9. Wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
  10. Zarządzanie treściami strony internetowej Biura, w tym w zakresie określonym przepisami o dostępie do informacji publicznej;
  11. Obsługa techniczno-organizacyjna Rzecznika oraz Zastępcy Rzecznika w zakresie udziału w konferencjach, seminariach bądź w innych wydarzeniach;
  12. Zarządzanie treściami publikowanymi na platformie edukacyjno-informacyjnej;
  13. Współpraca z Departamentem Finansowym w zakresie komunikacji wewnętrznej Biura.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
14.11.2022 16:21 Małgorzata Duda
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Małgorzata Duda
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Współpracy 6.0 17.04.2024 09:49 Justyna Zgorzak
Departament Współpracy 5.0 17.04.2024 09:48 Justyna Zgorzak
Departament Współpracy 4.0 10.04.2024 13:57 Justyna Zgorzak
Departament Współpracy 3.0 26.01.2024 09:43 Małgorzata Duda
Departament Współpracy 2.0 14.11.2022 16:25 Małgorzata Duda
Departament Współpracy 1.0 14.11.2022 16:21 Małgorzata Duda

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Organizacyjno-Administracyjny

Dyrektor: Piotr Budzianowski

Zastępca Dyrektora: Marlena Szpakowska-Nieckula
tel. 22 532 83 00
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

Departament Organizacyjno-Administracyjny dzieli się na:

  • Wydział Administracyjny (DOA-WAD);
  • Wydział Organizacyjny (DOA-WOR).

 

Do zadań Wydziału Administracyjnego należy:

  1. obsługa zakupów i usług, w szczególności prowadzenie spraw związanych z zakupem, eksploatacją sprzętu, wyposażenia i materiałów biurowych oraz usług z zakresu obsługi administracyjno-gospodarczej;
  2. gospodarowanie składnikami majątku, w tym opracowywanie planów zakupów materiałów i wyposażenia, dokonywanie bieżącej analizy zakupów pod względem celowości i gospodarności, ich ewidencja i inwentaryzacja;
  3. obsługa spraw związanych z przygotowaniem i przebiegiem procesu inwestycyjnego oraz remontowego;
  4. zapewnienie niezbędnych warunków użytkowania nieruchomości w zakresie ochrony osób i mienia oraz ochrony przeciwpożarowej;
  5. zarządzanie zasobami i infrastrukturą informatyczno-techniczną oraz systemami teleinformatycznymi, w tym ich budowa, rozwój, utrzymanie, obsługa oraz wsparcie;
  6. wsparcie wstępne w formie instruktarzu w zakresie funkcjonalności systemu EZD oraz zapewnienie merytorycznego i doraźnego wsparcia w zakresie obsługi systemu EZD;
  7. prowadzenie analiz poprawności i kompletności danych wprowadzanych do systemu EZD;
  8. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie zleconym przez Kierownictwo;
  9. przygotowywanie zbiorczych danych dotyczących funkcjonowania Biura oraz zadań realizowanych przez Rzecznika, w tym opracowywanie statystyk i analiz wspierających bieżące czynności zarządcze Kierownictwa;
  10. współpraca z DSD w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki;

 

Do zadań Wydziału Organizacyjnego należy:

  1. organizacja i nadzór nad pracą sekretariatu głównego;
  2. koordynowanie spraw związanych z udziałem Kierownictwa w konferencjach, seminariach bądź innych wydarzeniach;
  3. koordynacja rozpatrywania skarg i wniosków, o których mowa w dziale VIII k.p.a. oraz petycji, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, w szczególności prowadzenie rejestru tych dokumentów.
  4. obsługa kancelaryjno-biurowa urzędu, w szczególności ewidencjonowanie i ekspediowanie korespondencji wypływającej oraz wychodzącej oraz zapewnienie jej prawidłowego obiegu;
  5. organizacja oraz nadzór nad archiwum zakładowym;
  6. zapewnianie obsługi transportowej urzędu, w tym zarządzanie flotą samochodową;
  7. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie zleconym przez Kierownictwo;
  8. przygotowywanie zbiorczych danych dotyczących funkcjonowania Biura oraz zadań realizowanych przez Rzecznika, w tym opracowywanie statystyk i analiz wspierających bieżące czynności zarządcze Kierownictwa;
  9. współpraca z DSD w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki;
  10. prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym, obronnością i obroną cywilną;
  11. prowadzenie spraw związanych z system ochrony informacji niejawnych.

 

Do zadań Departementu Administracyjno-Organizacyjnego należy także:

  1. koordynowanie realizacji zadań związanych ze „Strategią na rzecz kształtowania postaw prozdrowotnych pracowników Biura Rzecznika Praw Pacjenta”, w tym między innymi współpraca z organizacjami pacjentów, samorządami zawodowymi i instytucjami działającymi w obszarze ochrony zdrowia i profilaktyki zdrowotnej;
  2. współpraca z komórkami organizacyjnymi Biura w zakresie spraw związanych z realizacją porozumień Rzecznika zawartych z podmiotami zewnętrznymi;
  3. realizacja działań związanych z obsługą podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Biura;
  4. przygotowanie rocznej informacji o działaniach podejmowanych wobec Rzecznika przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
  5. umieszczanie na portalach społecznościowych (Facebooku, LinkedIn i innych)  ogłoszeń o naborach na wolne stanowiska pracy w Biurze;
  6. wsparcie koordynacyjne DDK – w zakresie organizacyjno-technicznym – w realizacji zadań tej komórki, w szczególności związanych ze współpracą na płaszczyźnie promocyjnej i informacyjnej dotyczącą ochrony praw pacjenta z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi oraz organizacją tematycznych konferencji, kampanii informacyjnych oraz społecznych związanych z popularyzacją wiedzy o prawach pacjenta;
  7. realizacja i koordynacja spraw związanych z opracowywaniem i wdrażaniem programów, strategii polityk i koncepcji Rzecznika niemieszczących się w obszarze zadań innych komórek.

Powyższe zadania realizowane są przez samodzielne stanowisko pracy –  Radcę Rzecznika Praw Pacjenta. Radca Rzecznika Praw Pacjenta jest pracownikiem Departamentu Organizacyjno-Administracyjnego i podlega Dyrektorowi tego Departamentu.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:10 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Organizacyjno-Administracyjny 4.0 17.04.2024 09:49 Justyna Zgorzak
Departament Organizacyjno-Administracyjny 3.0 10.04.2024 14:06 Justyna Zgorzak
Departament Organizacyjno-Administracyjny 2.0 26.10.2020 13:11 Karolina Barańczak
Departament Organizacyjno-Administracyjny 1.0 28.01.2020 12:10 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Finansowy

Dyrektor: Anna Kucharska

Zastępca Dyrektora: Zofia Ciborowska
tel. 22 532 82 09
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

W Departamencie Finansowym wyodrębnia się Wydział Kadr (DFK-WKA)

Do zadań Departamentu Finansowego należy:

  1. opracowywanie, w układzie tradycyjnym i zadaniowym, projektu budżetu oraz Wieloletniego Planu Finansowego Państwa  w części „66 - Rzecznik Praw Pacjenta”;
  2. bieżące sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonaniem planu dochodów i wydatków Biura oraz przygotowywanie i przedkładanie do akceptacji projektów decyzji Rzecznika w sprawie zmian w budżecie państwa w zakresie przeniesień pomiędzy rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków;
  3. sporządzanie, w tym dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, materiałów, sprawozdań i informacji o projektach i wykonaniu budżetu;
  4. przekazywanie Ministrowi Finansów miesięcznych zapotrzebowań na środki na wydatki budżetowe w podziale na kolejne dni robocze oraz ich aktualizacja;
  5. opracowywanie i aktualizacja harmonogramu realizacji dochodów i wydatków;
  6. opracowywanie wystąpień do Rady Ministrów oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych o uruchomienie środków budżetowych z rezerwy ogólnej i rezerw celowych;
  7. wykonywanie zadań Biura, jako jednostki budżetowej, dysponenta środków budżetowych trzeciego stopnia;
  8. prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej wydatków i dochodów budżetowych - zarówno w układzie budżetowym tradycyjnym, jak również zadaniowym a także wydatków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
  9. wykonywanie funkcji głównego księgowego Biura i prowadzenie rachunkowości Biura;
  10. obsługa kasowa i bankowa Biura;
  11. terminowe sporządzanie i przekazywanie sprawozdawczości budżetowej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  12. kontrola dokumentów finansowych pod względem formalnym i rachunkowym;
  13. nadzór nad prowadzeniem ewidencji wartościowej majątku Biura oraz naliczanie amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
  14. koordynacja wykorzystania środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
  15. opracowywanie planu wynagrodzeń oraz bieżąca kontrola jego wykonania;
  16. naliczanie wynagrodzeń pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych;
  17. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie zadań komórki;
  18. współpraca z DSD w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki.

 

Do zadań Wydziału Kadr należy:

  1. realizacja polityki kadrowej, w tym prowadzenie spraw wynikających z nawiązania, trwania, zmian i ustania stosunku pracy pracowników Urzędu;
  2. koordynowanie spraw związanych z przeprowadzaniem naboru na wolne stanowiska pracy oraz obsługa naboru kandydatów na przedstawicieli Rzecznika do wojewódzkich komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych;
  3. koordynowanie spraw związanych ze sporządzaniem i aktualizacją opisów stanowisk pracy, wartościowaniem stanowisk pracy oraz z przeprowadzaniem ocen członków korpusu służby cywilnej;
  4. prowadzenie spraw związanych z polityką szkoleniową w urzędzie, w tym organizowanie i koordynowanie procesu odbywania służby przygotowawczej pracowników;
  5. organizowanie i koordynowanie spraw związanych z profilaktyczną opieką zdrowotną pracowników oraz obsługą dodatkowego ubezpieczenia na życie pracowników Biura;
  6. prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
  7. przygotowywanie materiałów, informacji i analiz na potrzeby statystyki i sprawozdawczości oraz kontroli prowadzonych w obszarze spraw kadrowych.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:10 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Finansowy 4.0 17.04.2024 09:49 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 3.0 10.04.2024 14:07 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 2.0 26.10.2020 13:15 Karolina Barańczak
Departament Finansowy 1.0 28.01.2020 12:10 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}