Dyrektor: Paweł Grzesiewski
Zastępca Dyrektora: Arkadiusz Sendecki
Naczelnik Wydziału praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta: Cezary Grzyb
Naczelnik Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego: Krzysztof Stasiak
tel.: 22 532 82 07
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
Departament Prawny dzieli się na:
- Wydział Obsługi Prawnej i Legislacji (DPR-WPL);
- Wydział Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjentów (DPR-WPZ);
- Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego (DPR-WKA).
Do zadań Wydziału Obsługi Prawnej i Legislacji należy:
- obsługa prawna Biura i Rzecznika;
- sporządzanie - na wniosek Rzecznika, Zastępcy Rzecznika, Dyrektora Generalnego lub Dyrektora DPR - opinii prawnych;
- udział w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, w tym sporządzanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego i skargi kasacyjne, a także przygotowywanie skarg kasacyjnych;
- wykonywanie, na podstawie upoważnień Rzecznika, kompetencji Rzecznika unormowanej w art. 55 ustawy;
- rozpatrywanie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy, wniesionego w sprawie prowadzonej przez Departament Postępowań Wyjaśniających lub Departament do spraw Zdrowia Psychicznego;
- tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
- przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
- opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
- prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień i pełnomocnictw;
- prowadzenie rejestru zarządzeń Rzecznika oraz zarządzeń i decyzji Dyrektora Generalnego;
- opracowywanie projektów upoważnień i pełnomocnictw, zarządzeń Rzecznika i Dyrektora Generalnego oraz projektów umów o udzielenie zamówienia publicznego oraz innych umów cywilnoprawnych;
- monitoring zmian przepisów prawnych w zakresie praw pacjentów;
- opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;
- współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
- koordynowanie działań związanych z udzielaniem odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz sporządzanie projektów decyzji w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej.
Do zadań Wydziału Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjentów należy:
- prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, o których mowa w rozdziale 13 ustawy, oraz w sprawach nałożenia kar pieniężnych, w trybie art. 68 i 69 ustawy;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy – w sprawach wskazanych przez Rzecznika lub jego Zastępcę;
- rozpatrywanie pod względem formalnym sprzeciwów wobec opinii i orzeczeń lekarza oraz zapewnienie obsługi Komisji Lekarskiej, o której mowa w art. 31-32 ustawy;
- tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
- przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
- opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
- współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
- wsparcie Departamentu Postępowań Wyjaśniających w zakresie realizacji zbadania sprawy na miejscu w toku prowadzonego przez Rzecznika postępowania wyjaśniającego, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy;
- opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki.
Do zadań Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego należy:
Do zadań Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego należy:
1) koordynowanie działań związanych z rozpatrywaniem skarg, wniosków i petycji;
2) monitoring realizacji przez komórki organizacyjne Biura obowiązków sprawozdawczo-informacyjnych Rzecznika i Biura;
3) opracowywanie rocznych planów kontroli wewnętrznej;
4) prowadzenie kontroli planowych i doraźnych w komórkach organizacyjnych Biura;
5) prowadzenie kontroli zleconych, w szczególności przez Prezesa Rady Ministrów, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej;
6) udzielanie członkom kierownictwa Biura informacji na temat przeprowadzanych kontroli;
7) koordynowanie spraw związanych z kontrolami przeprowadzanymi w Biurze przez instytucje i organy kontrolne, w tym:
a) obsługa organizacyjna osób przeprowadzających kontrole, w tym w zakresie wpisów do książki kontroli;
b) gromadzenie informacji na temat przeprowadzanych kontroli, monitorowanie ich przebiegu oraz uzyskiwanie od komórek organizacyjnych Biura merytorycznych wkładów do projektów pism związanych z prowadzonymi kontrolami;
8) monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych po kontrolach wewnętrznych i zewnętrznych oraz przedstawianie Rzecznikowi informacji o ich realizacji;
9) monitoring przestrzegania w Biurze zasad etyki oraz przyjętych polityk przeciwdziałania nadużyciom i antykorupcyjnej;
10) opracowywanie, wdrażanie i aktualizowanie dobrych praktyk i mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom i korupcji.
W strukturze WKA wyodrębnia się Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego, które w zakresie realizacji zadań podlega bezpośrednio Rzecznikowi. Do zadań tego stanowiska należy:
1) prowadzenie audytu wewnętrznego w Biurze;
2) przygotowywanie na podstawie analizy ryzyka rocznych planów audytu wewnętrznego;
3) realizowanie zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a w szczególności:
a) przeprowadzanie audytu wewnętrznego, w tym zadań zapewniających i czynności doradczych, zgodnie z rocznym planem audytu wewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach również poza rocznym planem audytu wewnętrznego,
b) dokonywanie analizy i oceny adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w Biurze,
c) opracowywanie sprawozdań z przeprowadzonych audytów,
d) monitorowanie działań podjętych przez audytowane komórki organizacyjne Urzędu w celu realizacji zaleceń oraz przeprowadzanie czynności sprawdzających,
e) przeprowadzanie audytu wewnętrznego zleconego przez Ministra Finansów oraz przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w przypadku środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a także na polecenie Prezesa Rady Ministrów;
4) sporządzanie rocznych sprawozdań z wykonania planu audytu wewnętrznego;
5) przygotowywanie rocznych informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego;
6) opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych oraz dokumentów rządowych o charakterze nienormatywnym;
7) współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami zajmującymi się audytem wewnętrznym;
8) współdziałanie z organami kontroli;
9) współpraca z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych jako organem odpowiedzialnym za koordynację audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych;
10) stosowanie i upowszechnianie standardów audytu wewnętrznego w Biurze oraz udzielanie wyjaśnień w tym zakresie;
11) prowadzenie dokumentacji dotyczącej audytu wewnętrznego w Biurze.
W strukturze WKA wyodrębnia się Samodzielne Stanowisko pracy ds. kontroli zarządczej. Do zadań osoby na tym stanowisku należy koordynacja kontroli zarządczej w Biurze, w tym w szczególności:
- organizowanie kontroli zarządczej w Biurze i wsparcie audytora wewnętrznego w realizacji jego zadań;
- przygotowanie projektu planu działalności Biura;
- przygotowanie cyklicznych informacji o poziomie realizacji celów z planu działalności Biura;
- przygotowanie projektu sprawozdania z wykonania planu działalności Biura;
- przeprowadzenie samooceny kontroli zarządczej w Biurze;
- przygotowanie projektu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w Biurze;
- prowadzenie rejestru kontroli, w tym okresowego monitoringu realizacji zaleceń pokontrolnych;
- prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem ryzykiem w Biurze, w tym przygotowanie zbiorczego rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem zgodnie z przyjętą procedurą w sprawie zarządzania ryzykiem w Biurze;
- dokonywanie przeglądu i oceny stosowania procedury ustanawiającej system kontroli zarządczej w Biurze, w tym przedkłada Rzecznikowi wnioski z przeglądu i oceny, wskazujących potrzebę wprowadzenia zmian.
Dyrektor Departamentu Prawnego, w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w celu optymalizacji pracy komórki organizacyjnej, może zlecać realizację zadań wydziałów, o których mowa w ust. 2 i 3, pomiędzy tymi wydziałami.
- Pierwsza publikacja:
- 28.01.2020 12:07 Karolina Barańczak
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Karolina Barańczak
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Departament Prawny | 33.0 | 06.10.2025 09:40 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 32.0 | 06.10.2025 09:38 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 31.0 | 06.10.2025 09:38 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 30.0 | 05.08.2025 13:44 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 29.0 | 23.04.2025 09:26 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 28.0 | 23.04.2025 09:23 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 27.0 | 23.04.2025 09:22 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 26.0 | 23.04.2025 09:13 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 25.0 | 23.04.2025 09:08 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 24.0 | 23.04.2025 09:07 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 23.0 | 23.04.2025 09:01 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 22.0 | 23.04.2025 08:59 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 21.0 | 24.03.2025 10:19 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 20.0 | 19.02.2025 11:15 Katarzyna Wolska |
| Departament Prawny | 19.0 | 08.05.2024 09:00 Justyna Zgorzak |
| Departament Prawny | 18.0 | 08.05.2024 07:42 Justyna Zgorzak |
| Departament Prawny | 17.0 | 08.05.2024 07:42 Justyna Zgorzak |
| Departament Prawny | 16.0 | 17.04.2024 09:43 Justyna Zgorzak |
| Departament Prawny | 15.0 | 10.04.2024 13:52 Justyna Zgorzak |
| Departament Prawny | 14.0 | 10.04.2024 13:52 Justyna Zgorzak |
| Departament Prawny | 13.0 | 10.04.2024 13:51 Justyna Zgorzak |
| Departament Prawny | 12.0 | 26.01.2024 09:41 Małgorzata Duda |
| Departament Prawny | 11.0 | 03.10.2023 12:38 Małgorzata Duda |
| Departament Prawny | 10.0 | 10.09.2023 21:07 Małgorzata Duda |
| Departament Prawny | 9.0 | 10.09.2023 21:06 Małgorzata Duda |
| Departament Prawny | 8.0 | 11.04.2023 11:27 Małgorzata Duda |
| Departament Prawny | 7.0 | 11.04.2023 11:26 Małgorzata Duda |
| Departament Prawny | 6.0 | 07.07.2021 12:18 Kinga Łuszczyńska |
| Departament Prawny | 5.0 | 02.11.2020 14:39 Karolina Barańczak |
| Departament Prawny | 4.0 | 02.11.2020 14:38 Karolina Barańczak |
| Departament Prawny | 3.0 | 02.11.2020 14:37 Karolina Barańczak |
| Departament Prawny | 2.0 | 26.10.2020 12:16 Karolina Barańczak |
| Departament Prawny | 1.0 | 28.01.2020 12:07 Karolina Barańczak |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP