W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Departamenty

Departament Prawny

Dyrektor: Paweł Grzesiewski
Zastępca Dyrektora: Arkadiusz Sendecki


Naczelnik Wydziału praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta: Cezary Grzyb
Naczelnik Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego: Krzysztof Stasiak


tel.: 22 532 82 07
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

 

Departament Prawny dzieli się na:

  • Wydział Obsługi Prawnej i Legislacji (DPR-WPL);
  • Wydział Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjentów (DPR-WPZ);
  • Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego (DPR-WKA). 

 

Do zadań Wydziału Obsługi Prawnej i Legislacji należy:

  1. obsługa prawna Biura i Rzecznika;
  2. sporządzanie - na wniosek Rzecznika, Zastępcy Rzecznika, Dyrektora Generalnego lub Dyrektora DPR - opinii prawnych;
  3. udział w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, w tym sporządzanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego i skargi kasacyjne, a także przygotowywanie skarg kasacyjnych;
  4. wykonywanie, na podstawie upoważnień Rzecznika, kompetencji Rzecznika unormowanej w art. 55 ustawy;
  5. rozpatrywanie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy, wniesionego w sprawie prowadzonej przez Departament Postępowań Wyjaśniających lub Departament do spraw Zdrowia Psychicznego;
  6. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  7. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
  8. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  9. prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień i pełnomocnictw;
  10. prowadzenie rejestru zarządzeń Rzecznika oraz zarządzeń i decyzji Dyrektora Generalnego;
  11. opracowywanie projektów upoważnień i pełnomocnictw, zarządzeń Rzecznika i Dyrektora Generalnego oraz projektów umów o udzielenie zamówienia publicznego oraz innych umów cywilnoprawnych;
  12. monitoring zmian przepisów prawnych w zakresie praw pacjentów;
  13. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;
  14. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  15. koordynowanie działań związanych z udzielaniem odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz sporządzanie projektów decyzji w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej.

 

Do zadań Wydziału Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjentów należy:

  1. prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, o których mowa w rozdziale 13 ustawy, oraz w sprawach nałożenia kar pieniężnych, w trybie art. 68 i 69 ustawy;
  2. prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy – w sprawach wskazanych przez Rzecznika lub jego Zastępcę;
  3. rozpatrywanie pod względem formalnym sprzeciwów wobec opinii i orzeczeń lekarza oraz zapewnienie obsługi Komisji Lekarskiej, o której mowa w art. 31-32 ustawy;
  4. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  5. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
  6. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  7. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  8. wsparcie Departamentu Postępowań Wyjaśniających w zakresie realizacji zbadania sprawy na miejscu w toku prowadzonego przez Rzecznika postępowania wyjaśniającego, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy;
  9. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki.
     

Do zadań Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego należy:

Do zadań Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego należy:
1)    koordynowanie działań związanych z rozpatrywaniem skarg, wniosków i petycji; 
2)    monitoring realizacji przez komórki organizacyjne Biura obowiązków sprawozdawczo-informacyjnych Rzecznika i Biura;
3)    opracowywanie rocznych planów kontroli wewnętrznej;
4)    prowadzenie kontroli planowych i doraźnych w komórkach organizacyjnych Biura;
5)    prowadzenie kontroli zleconych, w szczególności przez Prezesa Rady Ministrów, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej;
6)    udzielanie członkom kierownictwa Biura informacji na temat przeprowadzanych kontroli;
7)    koordynowanie spraw związanych z kontrolami przeprowadzanymi w Biurze przez instytucje i organy kontrolne, w tym:
           a)    obsługa organizacyjna osób przeprowadzających kontrole, w tym w zakresie wpisów do książki kontroli; 
           b)    gromadzenie informacji na temat przeprowadzanych kontroli, monitorowanie ich przebiegu oraz uzyskiwanie od komórek organizacyjnych Biura merytorycznych wkładów do projektów pism związanych z prowadzonymi kontrolami;
8)    monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych po kontrolach wewnętrznych i zewnętrznych oraz przedstawianie Rzecznikowi informacji o ich realizacji;
9)    monitoring przestrzegania w Biurze zasad etyki oraz przyjętych polityk przeciwdziałania nadużyciom i antykorupcyjnej;
10)    opracowywanie, wdrażanie i aktualizowanie dobrych praktyk i mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom i korupcji.

 

W strukturze WKA wyodrębnia się Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego, które w zakresie realizacji zadań podlega bezpośrednio Rzecznikowi. Do zadań tego stanowiska należy: 

1)    prowadzenie audytu wewnętrznego w Biurze;
2)     przygotowywanie na podstawie analizy ryzyka rocznych planów audytu wewnętrznego;
3)     realizowanie zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a w szczególności:
                a)    przeprowadzanie audytu wewnętrznego, w tym zadań zapewniających i czynności doradczych, zgodnie z rocznym planem audytu wewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach również poza rocznym planem audytu                            wewnętrznego,
                b)    dokonywanie analizy i oceny adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w Biurze,
                c)    opracowywanie sprawozdań z przeprowadzonych audytów,
                d)    monitorowanie działań podjętych przez audytowane komórki organizacyjne Urzędu w celu realizacji zaleceń oraz przeprowadzanie czynności sprawdzających,
                e)    przeprowadzanie audytu wewnętrznego zleconego przez Ministra Finansów oraz przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w przypadku środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.                            o finansach publicznych, a także na polecenie Prezesa Rady Ministrów;
4)     sporządzanie rocznych sprawozdań z wykonania planu audytu wewnętrznego;
5)     przygotowywanie rocznych informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego;
6)     opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych oraz dokumentów rządowych o charakterze nienormatywnym;
7)     współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami zajmującymi się audytem wewnętrznym;
8)     współdziałanie z organami kontroli;
9)     współpraca z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych jako organem odpowiedzialnym za koordynację audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych;
10)     stosowanie i upowszechnianie standardów audytu wewnętrznego w Biurze oraz udzielanie wyjaśnień w tym zakresie;
11)     prowadzenie dokumentacji dotyczącej audytu wewnętrznego w Biurze.

 


W strukturze WKA wyodrębnia się Samodzielne Stanowisko pracy ds. kontroli zarządczej. Do zadań osoby na tym stanowisku należy koordynacja kontroli zarządczej w Biurze, w tym w szczególności:

  1. organizowanie kontroli zarządczej w Biurze i wsparcie audytora wewnętrznego w realizacji jego zadań; 
  2. przygotowanie projektu planu działalności Biura;
  3. przygotowanie cyklicznych informacji o poziomie realizacji celów z planu działalności Biura; 
  4. przygotowanie projektu sprawozdania z wykonania planu działalności Biura;
  5. przeprowadzenie samooceny kontroli zarządczej w Biurze;
  6. przygotowanie projektu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w Biurze;
  7. prowadzenie rejestru kontroli, w tym okresowego monitoringu realizacji zaleceń pokontrolnych;
  8. prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem ryzykiem w Biurze, w tym przygotowanie zbiorczego rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem zgodnie z przyjętą procedurą w sprawie zarządzania ryzykiem w Biurze;
  9. dokonywanie przeglądu i oceny stosowania procedury ustanawiającej system kontroli zarządczej w Biurze, w tym przedkłada Rzecznikowi wnioski z przeglądu i oceny, wskazujących potrzebę wprowadzenia zmian.

Dyrektor Departamentu Prawnego, w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w celu optymalizacji pracy komórki organizacyjnej, może zlecać realizację zadań wydziałów, o których mowa w ust. 2 i 3, pomiędzy tymi wydziałami.

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:07 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Prawny 33.0 06.10.2025 09:40 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 32.0 06.10.2025 09:38 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 31.0 06.10.2025 09:38 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 30.0 05.08.2025 13:44 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 29.0 23.04.2025 09:26 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 28.0 23.04.2025 09:23 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 27.0 23.04.2025 09:22 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 26.0 23.04.2025 09:13 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 25.0 23.04.2025 09:08 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 24.0 23.04.2025 09:07 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 23.0 23.04.2025 09:01 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 22.0 23.04.2025 08:59 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 21.0 24.03.2025 10:19 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 20.0 19.02.2025 11:15 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 19.0 08.05.2024 09:00 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 18.0 08.05.2024 07:42 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 17.0 08.05.2024 07:42 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 16.0 17.04.2024 09:43 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 15.0 10.04.2024 13:52 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 14.0 10.04.2024 13:52 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 13.0 10.04.2024 13:51 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 12.0 26.01.2024 09:41 Małgorzata Duda
Departament Prawny 11.0 03.10.2023 12:38 Małgorzata Duda
Departament Prawny 10.0 10.09.2023 21:07 Małgorzata Duda
Departament Prawny 9.0 10.09.2023 21:06 Małgorzata Duda
Departament Prawny 8.0 11.04.2023 11:27 Małgorzata Duda
Departament Prawny 7.0 11.04.2023 11:26 Małgorzata Duda
Departament Prawny 6.0 07.07.2021 12:18 Kinga Łuszczyńska
Departament Prawny 5.0 02.11.2020 14:39 Karolina Barańczak
Departament Prawny 4.0 02.11.2020 14:38 Karolina Barańczak
Departament Prawny 3.0 02.11.2020 14:37 Karolina Barańczak
Departament Prawny 2.0 26.10.2020 12:16 Karolina Barańczak
Departament Prawny 1.0 28.01.2020 12:07 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Świadczeń Kompensacyjnych

Dyrektor: Robert Bryzek

Naczelnik Wydziału Postępowań Kompensacyjnych: Agnieszka Adamczak

Naczelnik Wydziału Funduszy Kompensacyjnych: Grzegorz Theuer

e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
tel. : 22 532 82 73

 

Departament Świadczeń Kompensacyjnych dzieli się na:

  • Wydział Postępowań Kompensacyjnych (DSK-WPK);
  • Wydział Funduszy Kompensacyjnych (DSK-WFK).

 

Do zadań Wydziału Postępowań Kompensacyjnych należy:

  1. rozpatrywanie wniosków i prowadzenie postępowań w sprawie przyznania świadczenia kompensacyjnego z Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych;
  2. rozpatrywanie wniosków i prowadzenie postępowań w sprawie przyznania świadczenia kompensacyjnego z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych;
  3. rozpatrywanie wniosków i prowadzenie postępowań w sprawie przyznania świadczenia kompensacyjnego z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych;
  4. dochodzenie zwrotu świadczenia kompensacyjnego wypłaconego z Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych w przypadku uzyskania przez wnioskodawcę odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkodę związaną z udziałem w badaniu klinicznym;
  5. przygotowywanie sprawozdania ze sposobu rozpatrzenia wniosków o przyznanie świadczenia kompensacyjnego, o którym mowa w art. 17i ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
  6. udział w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, w tym sporządzanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego i skargi kasacyjne, a także przygotowywanie skarg kasacyjnych, w zakresie spraw pozostających we właściwości komórki organizacyjnej;
  7. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  8. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  9. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  10. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych komórki organizacyjnej, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  11. współpraca z DFK oraz Głównym Księgowym w zakresie obsługi Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych, Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych i Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

 

Do zadań Wydziału Funduszy Kompensacyjnych należy:

  1. zapewnienie obsługi Rzecznika jako dysponenta Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, o którym mowa art. 67zi ustawy, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w szczególności przygotowywanie projektu jego planu finansowego (w tym planu rzeczowo-finansowego) oraz merytoryczna kontrola przychodów i kosztów funduszu;
  2. zapewnienie obsługi Rzecznika jako dysponenta Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 20 marca 2023 r. o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz. U. z 2023 r. poz. 605), w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w szczególności przygotowywanie projektu jego planu finansowego (w tym planu rzeczowo-finansowego) oraz merytoryczna kontrola przychodów i kosztów funduszu;
  3. zapewnienie obsługi Rzecznika jako dysponenta Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych, o którym mowa w art. 17b ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 924, poz. 1897), w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w szczególności przygotowywanie projektu jego planu finansowego (w tym planu rzeczowo-finansowego) oraz merytoryczna kontrola przychodów i kosztów funduszu;
  4. rozpatrywanie wniosków o zwrot wpłaty dokonanej przez sponsora na rachunek bankowy Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych;
  5. obsługa administracyjna Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych;
  6. obsługa administracyjna Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych;
  7. obsługa administracyjna Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych;
  8. obsługa administracyjna Komisji Odwoławczej do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych;
  9. obsługa administracyjna Komisji Odwoławczej do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych;
  10. udział w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, w tym sporządzanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego i skargi kasacyjne, a także przygotowywanie skarg kasacyjnych, w zakresie spraw pozostających we właściwości komórki organizacyjnej;
  11. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  12. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  13. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  14. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych komórki organizacyjnej, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  15. współpraca z DFK oraz Głównym Księgowym w zakresie obsługi finansowo-księgowej funduszy celowych, których dysponentem jest Rzecznik.


Dyrektor DSK, w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w celu optymalizacji pracy komórki organizacyjnej, może zlecać realizację zadań wydziałów, o których mowa w ust. 2 i 3, pomiędzy tymi wydziałami.

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
03.10.2023 12:16 Małgorzata Duda
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Małgorzata Duda
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 10.0 23.04.2025 09:39 Katarzyna Wolska
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 9.0 05.03.2025 14:54 Katarzyna Wolska
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 8.0 22.01.2025 11:59 Katarzyna Wolska
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 7.0 08.11.2024 11:06 Katarzyna Wolska
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 6.0 18.06.2024 14:05 Justyna Zgorzak
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 5.0 18.06.2024 14:04 Justyna Zgorzak
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 4.0 17.04.2024 09:43 Justyna Zgorzak
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 3.0 10.04.2024 13:54 Justyna Zgorzak
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 2.0 26.01.2024 09:55 Małgorzata Duda
Departament Świadczeń Kompensacyjnych 1.0 03.10.2023 12:16 Małgorzata Duda

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Postępowań Wyjaśniających

Dyrektor: Anna Stalmach-Młynarska
Zastępca Dyrektora: Urszula Rygowska-Nastulak


Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich: Renata Zych
Naczelnik Wydziału Systemowego Wsparcia Pacjenta: Kamil Lewko

Naczelnik Wydziału Postępowań Wyjaśniających I: Beata Zgorzałek 

Naczelnik Wydziału Postępowań Wyjaśniających II: Elżbieta Kamińska

tel.: 22 532 82 44
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

 

Departament Postępowań Wyjaśniających dzieli się na:

  • Wydział Postępowań Wyjaśniających I (DPW-WPI);
  • Wydział Postępowań Wyjaśniających II (DPW-WPII);
  • Wydział Spraw Obywatelskich (DPW-WSO).
  • Wydział Systemowego Wsparcia Pacjenta (DPW-WSW)

Do zadań Wydziału Pstępowań Wyjasniającyh I i II należy:

  1. prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy, oraz rozpatrywanie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy, wniesionego w sprawie prowadzonej przez Departament Prawny lub Departament do spraw Zdrowia Psychicznego;
  2. współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
  3. przygotowywanie odpowiedzi na wystąpienia nie wymagające podjęcia sprawy, w tym wskazanie wnioskodawcy przysługujących jemu lub pacjentowi środków prawnych albo niepodjęcie sprawy;
  4. przekazywanie spraw kierowanych przez wnioskodawców lub pacjentów według właściwości, w tym do organów służby więziennej lub organów odpowiedzialności zawodowej lekarzy, pielęgniarek i położnych;
  5. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;
  6. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  7. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
  8. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  9. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  10. przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków w ramach pełnionych dyżurów przez pracowników Wydziału.

 

Niezależne od powyższych zadań, do zadań Wydziału Postępowań Wyjasniającyh II należy również:

1)    prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50–54 ustawy:

a)    w oparciu o art. 50 ust. 3 ustawy na podstawie informacji medialnych, lub w sprawach zgłoszonych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Posła, Senatora, Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka,

b)    w sprawach zleconych do prowadzenia przez ten Wydział przez Rzecznika lub Zastępcę Rzecznika,

2)    realizacja zbadania sprawy na miejscu w toku prowadzonego przez Rzecznika postępowania wyjaśniającego, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy.

 

Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich należy:

  1. obsługa bezpłatnej całodobowej ogólnopolskiej infolinii Rzecznika, czynnej w każdy dzień tygodnia przez całą dobę;
  2. obsługa interesantów zgłaszających się bezpośrednio do Biura;
  3. w sytuacjach powzięcia informacji uprawdopodobniających naruszenie praw pacjenta lub istnienia szczególnie ważnego interesu strony albo interesu publicznego - podjęcie z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, w szczególności telefonu, natychmiastowych działań mających na celu wyjaśnienie sprawy. Notatka służbowa z podjętych działań jest przekazywania przez naczelnika do dyrektora, który przekazuje ją do komórki, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, celem skierowania wystąpienia do podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych w celu potwierdzenia prawidłowego stosowania przepisów prawa lub wszczęcia postępowania wyjaśniającego;
  4. prowadzenie edukacji w środowisku pacjentów o ich uprawnieniach wynikających z przepisów prawa oraz o zasadach działania systemu zdrowotnego w Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności opracowywanie we współpracy z DWS materiałów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
  5. wskazywanie przysługujących wnioskodawcy lub pacjentowi środków prawnych;
  6. współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
  7. współpraca z pełnomocnikami do spraw praw pacjenta;
  8. prowadzenie szkoleń dla pełnomocników do spraw praw pacjenta;
  9. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy;
  10. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych.

Do zadań Wydziału Systemowego Wsparcia Pacjenta należy:

  1. analiza skarg pacjentów oraz innych propozycji i wystąpień kierowanych do Rzecznika, w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
  2. dokonywanie analiz informacji z artykułów prasowych i telewizyjnych w zakresie problematyki przestrzegania praw pacjenta;
  3. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów w ramach prowadzonych działań;
  4. współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
  5. przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
  6. prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy, oraz rozpatrywanie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy, wniesionego w sprawie prowadzonej przez Departament Prawny lub Departament do spraw Zdrowia Psychicznego;
  7. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;
  8. współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi  świadczeń zdrowotnych;
  9. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  10. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych.
     

Departament Postępowań Wyjaśniających sporządza także, w ujęciu miesięcznym, zbiorczą informację o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej od złożonych w Biurze dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz ich odpisów, wypisów lub kopii, a następnie przekazuje ją właściwemu organowi podatkowemu w sprawie opłaty skarbowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827, z późn. zm.).

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:08 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Postępowań Wyjaśniających 28.0 23.04.2025 13:04 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 27.0 23.04.2025 12:22 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 26.0 23.04.2025 12:21 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 25.0 23.04.2025 12:20 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 24.0 05.02.2025 11:45 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 23.0 08.11.2024 11:21 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 22.0 14.10.2024 09:59 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 21.0 19.07.2024 13:15 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 20.0 19.07.2024 10:40 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 19.0 19.07.2024 10:39 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 18.0 31.05.2024 09:10 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 17.0 31.05.2024 07:25 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 16.0 31.05.2024 07:19 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 15.0 08.05.2024 09:34 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 14.0 08.05.2024 09:32 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 13.0 08.05.2024 09:04 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 12.0 08.05.2024 09:00 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 11.0 08.05.2024 07:44 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 10.0 29.04.2024 13:01 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 9.0 17.04.2024 09:44 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 8.0 17.04.2024 09:44 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 7.0 10.04.2024 13:59 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 6.0 26.01.2024 09:42 Małgorzata Duda
Departament Postępowań Wyjaśniających 5.0 05.05.2022 12:02 Paulina Szkiełkowska
Departament Postępowań Wyjaśniających 4.0 03.03.2022 14:26 Paulina Szkiełkowska
Departament Postępowań Wyjaśniających 3.0 02.11.2020 14:38 Karolina Barańczak
Departament Postępowań Wyjaśniających 2.0 26.10.2020 12:28 Karolina Barańczak
Departament Postępowań Wyjaśniających 1.0 28.01.2020 12:08 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament do spraw Zdrowia Psychicznego

Dyrektor: Ewa Górko
tel. 22 532 82 68
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

Naczelnik Wydziału Wsparcia Pacjenta: Aleksandra Wenelczyk 
Naczelnik Wydziału Rzeczników I: Tomasz Juraszek

Naczelnik Wydziału Rzeczników II: Adriana Hajdarowicz 
 

 

WYKAZ PODMIOTÓW UDZIELAJĄCYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH Z ZAKRESU OPIEKA PSYCHIATRYCZNA I LECZENIE UZALEŻNIEŃ W WARUNKACH STACJONARNYCH, W KTÓRYCH PEŁNIĄ FUNKCJĘ RZECZNICY PRAW PACJENTA SZPITALA PSYCHIATRYCZNEGO

 

Departament do spraw Zdrowia Psychicznego dzieli się na:

  • Wydział Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego I (DZP-WRI);
  • Wydział Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego II (DZP-WRII);
  • Wydział Wspacia Pacjenta (DZP-WWP). 

Do zadań Wydziałów należy:

1)  nadzór nad przestrzeganiem praw do pomocy w ochronie prawa osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych w podmiotach leczniczych udzielających całodobowo świadczeń zdrowotnych w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień;

2)  realizacja odpowiednich unormowań ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, w szczególności:

a)  pomoc osobom korzystającym ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny w dochodzeniu praw w sprawach związanych z przyjęciem, leczeniem, warunkami pobytu i wypisaniem ze szpitala psychiatrycznego,

b)  wyjaśnianie lub pomoc w wyjaśnianiu ustnych i pisemnych skarg osób, o których mowa w lit. a;

c)  współpraca z rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym
lub faktycznym osób, o których mowa w lit. a;

d)  inicjowanie i prowadzenie działalności edukacyjno-informacyjnej w zakresie praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny;

3)  analiza przekazywanych przez Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego informacji dotyczących przestrzegania praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych w szpitalach psychiatrycznych oraz działań podjętych w tym zakresie;

4)  opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;

5)  tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem  przedłożenia Radzie Ministrów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;

6)  przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;

7)  opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;

8)  określanie potrzeb szkoleniowych w oparciu o analizę problemów dotyczących przestrzegania praw pacjentów oraz ich uwzględnianie w programach cyklicznych zjazdów szkoleniowych;

9)  współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych z zakresu psychiatrii i leczenia uzależnień;

10) współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia w zakresie zdrowia psychicznego;

11) przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta w zakresie zdrowia psychicznego;

12)  przygotowywanie odpowiedzi na wystąpienia niewymagające podjęcia sprawy, w tym wskazanie wnioskodawcy przysługujących jemu lub pacjentowi środków prawnych, niepodjęcie sprawy albo przekazanie sprawy zgodnie z właściwością – w zakresie opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień;

13)  prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy, z zakresu psychiatrii i leczenia uzależnień;

14) współpraca z:

a) DPR w zakresie prowadzonych postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, w tym opiniowanie projektów decyzji obejmujących swoim przedmiotem zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym,

b) DPW w zakresie prowadzonych postępowań wyjaśniających wszczętych wobec podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień, w szczególności w zakresie realizacji zbadania sprawy na miejscu, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy;

15) współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki;

 

Do zadań Wydziału Wsparcia Pacjenta należy:

  1. nadzór nad przestrzeganiem praw pacjenta wobec osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych w podmiotach leczniczych udzielających niestacjonarnych świadczeń zdrowotnych w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień;
  2. nadzór nad przestrzeganiem praw pacjenta wobec osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych w podmiotach leczniczych udzielających całodobowych świadczeń zdrowotnych w rodzaju leczenie uzależnień;
  3. obsługa interesantów zgłaszających się bezpośrednio do Biura;
  4. prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy, z zakresu psychiatrii i leczenia uzależnień;
  5. realizacja zbadania sprawy na miejscu w toku prowadzonego przez Rzecznika postępowania wyjaśniającego, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy;
  6. prowadzenie edukacji w środowisku pacjentów o ich uprawnieniach wynikających z przepisów prawa oraz o zasadach działania systemu zdrowotnego w Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności opracowywanie we współpracy z DWS materiałów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
  7. wskazywanie przysługujących wnioskodawcy lub pacjentowi środków prawnych;
  8. współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenie uzależnień;
  9. współpraca z pełnomocnikami do spraw praw pacjenta;
  10. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy;
  11. współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta, w celu opracowania wystąpienia w sprawie działania systemowego w zakresie zdrowia psychicznego;
  12. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  13. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  14. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów, w zakresie pozostającym we właściwości komórki organizacyjnej;
  15. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych; 
  16. przygotowywanie zestawień i analiz na potrzeby statystyki, raportów i sprawozdawczości w zakresie zadań Departamentu do spraw Zdrowia Psychicznego, w tym uzyskiwanie danych z dostępnych w Biurze zasobów i dokonywanie na ich podstawie analiz celem wykorzystania przy realizacji ustawowych zadań Rzecznika oraz współpraca z DWS, w szczególności przekazywanie tej komórce danych statystycznych z zakresu właściwości Departamentu ds. Zdrowia Psychicznego;
  17. podejmowanie działań promocyjnych, w tym organizowanie tematycznych konferencji, prowadzenie kampanii informacyjnych oraz społecznych celem popularyzacji wiedzy o prawach pacjenta w zakresie psychiatrii i leczenia uzależnień;
  18. opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta w zakresie psychiatrii i leczenia uzależnień.

 

Rzecznicy w Szpitalach Psychiatrycznych są pracownikami Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Działają tylko na terenie danego szpitala i we właściwości spraw tam prowadzonych.


Z dniem 1 stycznia 2006 roku po raz pierwszy wprowadzono funkcję Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy początkowo byli pracownikami Biura Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia i wykonywali swoje zadania przy jego pomocy. Stworzyło to konieczność wypracowania standardów postępowania odnośnie ochrony praw pacjenta w warunkach stacjonarnej opieki psychiatrycznej oraz koordynacji działań osób pełniących funkcje Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:09 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 24.0 16.09.2025 09:17 Dorota Karlewska-Antoszek
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 23.0 28.05.2025 14:22 Katarzyna Wolska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 22.0 29.04.2025 15:39 Katarzyna Wolska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 21.0 29.04.2025 15:18 Katarzyna Wolska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 20.0 23.04.2025 15:25 Katarzyna Wolska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 19.0 23.04.2025 14:57 Katarzyna Wolska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 18.0 24.03.2025 15:02 Katarzyna Wolska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 17.0 18.02.2025 16:00 Katarzyna Wolska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 16.0 02.08.2024 10:04 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 15.0 14.05.2024 07:19 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 14.0 13.05.2024 09:43 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 13.0 17.04.2024 09:45 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 12.0 17.04.2024 09:42 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 11.0 10.04.2024 14:04 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 10.0 10.04.2024 14:03 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 9.0 10.04.2024 14:01 Justyna Zgorzak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 8.0 03.10.2022 13:04 Małgorzata Duda
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 7.0 07.03.2022 11:37 Paulina Szkiełkowska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 6.0 03.09.2021 11:45 Kinga Łuszczyńska
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 5.0 02.11.2020 14:40 Karolina Barańczak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 4.0 26.10.2020 12:34 Karolina Barańczak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 3.0 25.05.2020 14:03 Karolina Barańczak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 2.0 25.05.2020 14:02 Karolina Barańczak
Departament do spraw Zdrowia Psychicznego 1.0 28.01.2020 12:09 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Współpracy


Zastępca Dyrektora: Marzanna Bieńkowska
tel. 22 532 82 54

e-mail: prasa@rpp.gov.pl
            promocja@rpp.gov.pl
            kancelaria@rpp.gov.pl

 

Departament Współpracy dzieli się na:

  • Wydział Projektów Systemowych (DWS-WPS);
  • Wydział Komunikacji (DWS-WKO).

 

Do zadań Wydziału Projektów Systemowych należy:

  1. Opracowywanie strategii Rzecznika w kluczowych obszarach ochrony praw pacjenta oraz – w celu jej realizacji – przygotowywanie projektów wystąpień w ramach działań systemowych;
  2. Analiza bieżących zdarzeń w systemie ochrony zdrowia, a także analiza skarg pacjentów oraz innych propozycji i wystąpień kierowanych do Rzecznika, w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
  3. Dokonywanie analiz informacji z artykułów prasowych i telewizyjnych w zakresie problematyki przestrzegania praw pacjenta;
  4. Przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów w ramach prowadzonych działań;
  5. Współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
  6. Przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
  7. Tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  8. Opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  9. Prowadzenie i koordynacja projektów, w tym projektów finansowanych ze środków europejskich, i działań o charakterze systemowym w Biurze;
  10. Wdrożenie i koordynacja zarządzania projektowego w Biurze;
  11. Organizowanie, w tym koordynacja, kontroli zarządczej w Biurze i wsparcie Audytora Wewnętrznego w realizacji jego zadań;
  12. Opracowywanie i koordynacja prac nad sprawozdaniem Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy.

 

Do zadań Wydziału Komunikacji należy:

  1. Współpraca z mediami;
  2. Obsługa mediów społecznościowych;
  3. Przygotowywanie materiałów i komunikatów prasowych na temat bieżących prac Rzecznika;
  4. Przygotowywanie konferencji i spotkań prasowych;
  5. Koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym prowadzonym przez Rzecznika z samorządami zawodowymi, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, jednostkami administracji rządowej i samorządowej;
  6. Współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
  7. Podejmowanie działań promocyjnych, w tym organizowanie tematycznych konferencji, prowadzenie kampanii informacyjnych oraz społecznych celem popularyzacji wiedzy o prawach pacjenta;
  8. Prowadzenie spraw związanych z obejmowaniem przez Rzecznika patronatów, w tym honorowych oraz udziałem w komitetach honorowych;
  9. Wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
  10. Zarządzanie treściami strony internetowej Biura, w tym w zakresie określonym przepisami o dostępie do informacji publicznej;
  11. Obsługa techniczno-organizacyjna Rzecznika oraz Zastępcy Rzecznika w zakresie udziału w konferencjach, seminariach bądź w innych wydarzeniach;
  12. Zarządzanie treściami publikowanymi na platformie edukacyjno-informacyjnej;
  13. Współpraca z Departamentem Finansowym w zakresie komunikacji wewnętrznej Biura.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
14.11.2022 16:21 Małgorzata Duda
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Małgorzata Duda
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Współpracy 8.0 01.12.2025 11:57 Katarzyna Wolska
Departament Współpracy 7.0 08.05.2024 07:44 Justyna Zgorzak
Departament Współpracy 6.0 17.04.2024 09:49 Justyna Zgorzak
Departament Współpracy 5.0 17.04.2024 09:48 Justyna Zgorzak
Departament Współpracy 4.0 10.04.2024 13:57 Justyna Zgorzak
Departament Współpracy 3.0 26.01.2024 09:43 Małgorzata Duda
Departament Współpracy 2.0 14.11.2022 16:25 Małgorzata Duda
Departament Współpracy 1.0 14.11.2022 16:21 Małgorzata Duda

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Organizacyjno-Administracyjny

Dyrektor: Piotr Budzianowski

Zastępca Dyrektora: Marlena Szpakowska-Nieckula
tel. 22 532 83 00
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

Departament Organizacyjno-Administracyjny dzieli się na:

  • Wydział Administracyjny (DOA-WAD);
  • Wydział Organizacyjny (DOA-WOR).

 

Do zadań Wydziału Administracyjnego należy:

  1. obsługa zakupów i usług, w szczególności prowadzenie spraw związanych z zakupem, eksploatacją sprzętu, wyposażenia i materiałów biurowych oraz usług z zakresu obsługi administracyjno-gospodarczej;
  2. prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań zakupowych;
  3. opiniowanie wniosków, zleceń, projektów umów w sprawie udzielania zamówień publicznych  pod względem zgodności z przepisami prawa;
  4. prowadzenie rejestru umów, z których wynikają zobowiązania finansowe Biura;
  5. gospodarowanie składnikami majątku, w tym opracowywanie planów zakupów materiałów i wyposażenia, dokonywanie bieżącej analizy zakupów pod względem celowości i gospodarności, ich ewidencja i inwentaryzacja;
  6. obsługa spraw związanych z przygotowaniem i przebiegiem procesu inwestycyjnego oraz remontowego;
  7. przygotowywanie planu rzeczowo-finansowego Urzędu we współpracy z DFK, prowadzenie ewidencji poniesionych wydatków, poziomu zaangażowania środków finansowych oraz wykonania umów;
  8. zapewnienie niezbędnych warunków użytkowania nieruchomości w zakresie ochrony osób i mienia oraz ochrony przeciwpożarowej;
  9. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie zleconym przez Kierownictwo;
  10. przygotowywanie zbiorczych danych dotyczących funkcjonowania Biura oraz zadań realizowanych przez Rzecznika, w tym opracowywanie statystyk i analiz wspierających bieżące czynności zarządcze Kierownictwa;
  11. wsparcie koordynacyjne DWS – w zakresie organizacyjno-technicznym – w realizacji zadań tej komórki, w szczególności związanych ze współpracą na płaszczyźnie promocyjnej i informacyjnej dotyczącą ochrony praw pacjenta z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi oraz organizacją tematycznych konferencji, kampanii informacyjnych oraz społecznych związanych z popularyzacją wiedzy o prawach pacjenta;
  12. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki. 
     

Do zadań Wydziału Organizacyjnego należy:

  1. organizacja i nadzór nad pracą sekretariatu głównego;
  2. koordynowanie spraw związanych z udziałem Kierownictwa w konferencjach, seminariach bądź innych wydarzeniach;
  3. obsługa kancelaryjno-biurowa urzędu, w szczególności ewidencjonowanie i ekspediowanie korespondencji wypływającej oraz wychodzącej oraz zapewnienie jej prawidłowego obiegu;
  4.  organizacja oraz nadzór nad archiwum zakładowym;
  5. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie zleconym przez Kierownictwo;
  6. przygotowywanie zbiorczych danych dotyczących funkcjonowania Biura oraz zadań realizowanych przez Rzecznika, w tym opracowywanie statystyk i analiz wspierających bieżące czynności zarządcze Kierownictwa;
  7. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki;
  8. prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym, obronnością i obroną cywilną;
  9. realizacja działań związanych z obsługą podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Biura;
  10. przygotowanie rocznej informacji o działaniach podejmowanych wobec Rzecznika przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
  11. prowadzenie spraw związanych z system ochrony informacji niejawnych;
  12. zapewnianie obsługi transportowej urzędu, w tym zarządzanie flotą samochodową;
  13. zarządzanie zasobami i infrastrukturą informatyczno-techniczną oraz systemami teleinformatycznymi, w tym ich budowa, rozwój, utrzymanie, obsługa oraz wsparcie;
  14. wsparcie wstępne w formie instruktażu w zakresie funkcjonalności systemu EZD oraz zapewnienie merytorycznego i doraźnego wsparcia w zakresie obsługi systemu EZD;
  15. prowadzenie analiz poprawności i kompletności danych wprowadzanych do systemu EZD;
  16. sporządzanie, w ujęciu miesięcznym, zbiorczej informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej od złożonych w Biurze dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz ich odpisów, wypisów lub kopii, a następnie przekazywanie jej właściwemu organowi podatkowemu w sprawie opłaty skarbowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2111, z późn. zm.);
  17. prowadzenie i koordynacja projektów, w tym projektów finansowanych ze środków europejskich.


 

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:10 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Organizacyjno-Administracyjny 12.0 28.02.2025 12:06 Katarzyna Wolska
Departament Organizacyjno-Administracyjny 11.0 28.02.2025 12:03 Katarzyna Wolska
Departament Organizacyjno-Administracyjny 10.0 19.02.2025 14:05 Katarzyna Wolska
Departament Organizacyjno-Administracyjny 9.0 19.02.2025 13:59 Katarzyna Wolska
Departament Organizacyjno-Administracyjny 8.0 19.02.2025 13:55 Katarzyna Wolska
Departament Organizacyjno-Administracyjny 7.0 14.05.2024 07:20 Justyna Zgorzak
Departament Organizacyjno-Administracyjny 6.0 13.05.2024 09:44 Justyna Zgorzak
Departament Organizacyjno-Administracyjny 5.0 13.05.2024 09:44 Justyna Zgorzak
Departament Organizacyjno-Administracyjny 4.0 17.04.2024 09:49 Justyna Zgorzak
Departament Organizacyjno-Administracyjny 3.0 10.04.2024 14:06 Justyna Zgorzak
Departament Organizacyjno-Administracyjny 2.0 26.10.2020 13:11 Karolina Barańczak
Departament Organizacyjno-Administracyjny 1.0 28.01.2020 12:10 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Departament Finansowy

Dyrektor Departamentu: Zbigniew Zieliński
 

Główny Księgowy: Beata Cieślińska
tel. 22 53 28 238

Naczelnik Wydziału Finansowo-Księgowego: Anna Witkowska

 

Departament Finansowy dzieli się na:

  • Wydział Finanansowo-Księgowy (DFK-WFK)
  • Wydział Kadr (DFK-WK)

 

Do zadań Departamentu Finansowo-Księgowego należy:

  1. opracowywanie, w układzie tradycyjnym i zadaniowym, projektu budżetu oraz Wieloletniego Planu Finansowego Państwa w części „66 - Rzecznik Praw Pacjenta”;
  2. bieżące sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonaniem planu dochodów i wydatków Biura oraz przygotowywanie i przedkładanie do akceptacji projektów decyzji Rzecznika w sprawie zmian w budżecie państwa w zakresie przeniesień pomiędzy rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków;
  3. sporządzanie, w tym dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, materiałów, sprawozdań i informacji o projektach i wykonaniu budżetu;
  4. przekazywanie Ministrowi Finansów miesięcznych zapotrzebowań na środki na wydatki budżetowe w podziale na kolejne dni robocze oraz ich aktualizacja;
  5. opracowywanie i aktualizacja harmonogramu realizacji dochodów i wydatków;
  6. opracowywanie wystąpień do Rady Ministrów oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych o uruchomienie środków budżetowych z rezerwy ogólnej i rezerw celowych;
  7. wykonywanie zadań Biura, jako jednostki budżetowej, dysponenta środków budżetowych trzeciego stopnia;
  8. prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej wydatków i dochodów budżetowych zarówno w układzie budżetowym tradycyjnym, jak również zadaniowym a także wydatków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
  9. obsługa kasowa i bankowa Biura;
  10. terminowe sporządzanie i przekazywanie sprawozdawczości budżetowej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  11. kontrola dokumentów finansowych pod względem formalnym i rachunkowym;
  1. nadzór nad prowadzeniem ewidencji wartościowej majątku Biura oraz naliczanie amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
  2. koordynacja wykorzystania środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
  3. opracowywanie planu wynagrodzeń oraz bieżąca kontrola jego wykonania;
  4. naliczanie wynagrodzeń pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych;
  5. obsługa finansowo-księgowa funduszy celowych, których dysponentem jest Rzecznik;
  6. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie zadań komórki;
  7. obsługa dodatkowego ubezpieczenia na życie pracowników Biura;
  8. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki.

 

Do zadań Wydziału Kadr należy:

  1. realizacja polityki kadrowej, w tym prowadzenie spraw wynikających z nawiązania, trwania, zmian i ustania stosunku pracy pracowników Urzędu;
  2. koordynowanie spraw związanych z przeprowadzaniem naboru na wolne stanowiska pracy;
  3. koordynowanie spraw związanych ze sporządzaniem i  aktualizacją opisów stanowisk pracy, wartościowaniem stanowisk pracy oraz z przeprowadzaniem ocen członków korpusu służby cywilnej;
  4. koordynowanie działań na rzecz kształtowania postaw prozdrowotnych wśród pracowników;
  5. przygotowywanie informacji o naborach na wolne stanowiska pracy w Biurze w celu umieszczenia na portalach społecznościowych (Facebooku, Linkedln i innych);
  6. prowadzenie spraw związanych z polityką szkoleniową w urzędzie, w tym organizowanie i koordynowanie procesu odbywania służby przygotowawczej pracowników;
  7. koordynowanie spraw związanych z organizacją praktyk studenckich, staży i wolontariatów;
  8. organizowanie i koordynowanie spraw związanych z profilaktyczną opieką zdrowotną pracowników;
  9. prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
  10. przygotowywanie materiałów, informacji i analiz na potrzeby statystyki i sprawozdawczości oraz kontroli prowadzonych w obszarze spraw kadrowych;
  11. realizacja komunikacji wewnętrznej Biura, w tym prowadzenie odpowiednio dopasowanych działań komunikacyjnych, zarządzanie i rozwój kanałów i narzędzi do komunikacji wewnętrznej oraz zapewnienie spójności komunikacji wewnętrznej.
  1.  

 

Do zadań i obowiązków Głównego Księgowego należy:

  1. prowadzenie rachunkowości Biura;
  2. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
  3. dokonywanie wstępnej kontroli: 
    1. zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
    2. kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
  4. opracowywanie projektu polityki rachunkowości Biura, w tym zakładowego planu kont;
  5. opracowywanie projektów dokumentów regulujących obieg dokumentów finansowo-księgowych.

 

Samodzielne stanowisko Pracy ds. Kontroli Zarządczej należy:

  1. organizowanie kontroli zarządczej w Biurze i wsparcie Audytora Wewnętrznego w realizacji jego zadań;
  2. przygotowanie projektu planu działalności Biura;
  3. przygotowanie cyklicznych informacji o poziomie realizacji celów z planu działalności Biura;
  4. przygotowanie projektu sprawozdania z wykonania planu działalności Biura;
  5. przeprowadzenie samooceny kontroli zarządczej w Biurze;
  6. przygotowanie projektu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w Biurze;
  7. prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych, w tym okresowego monitoringu realizacji zaleceń pokontrolnych;
  8. prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem ryzykiem w Biurze, w tym przygotowanie zbiorczego rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem zgodnie z przyjętą procedurą w sprawie zarządzania ryzykiem w Biurze;
  9. dokonywanie przeglądu i oceny stosowania procedury ustanawiającej system kontroli zarządczej w Biurze, w tym przedkłada Rzecznikowi wnioski z przeglądu i oceny, wskazujących potrzebę wprowadzenia zmian.”.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:10 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Finansowy 34.0 01.12.2025 16:22 Katarzyna Wolska
Departament Finansowy 33.0 01.12.2025 11:18 Katarzyna Wolska
Departament Finansowy 32.0 03.11.2025 17:23 Katarzyna Wolska
Departament Finansowy 31.0 03.11.2025 16:15 Katarzyna Wolska
Departament Finansowy 30.0 16.09.2025 09:16 Dorota Karlewska-Antoszek
Departament Finansowy 29.0 31.03.2025 15:16 Katarzyna Wolska
Departament Finansowy 28.0 18.02.2025 15:33 Katarzyna Wolska
Departament Finansowy 27.0 04.09.2024 07:36 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 26.0 04.09.2024 07:35 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 25.0 04.09.2024 07:34 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 24.0 04.09.2024 07:34 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 23.0 04.09.2024 07:32 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 22.0 04.09.2024 07:27 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 21.0 03.09.2024 14:57 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 20.0 03.09.2024 14:43 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 19.0 03.09.2024 14:36 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 18.0 03.09.2024 14:33 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 17.0 03.09.2024 14:09 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 16.0 03.09.2024 14:07 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 15.0 03.09.2024 14:06 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 14.0 03.09.2024 14:05 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 13.0 03.09.2024 14:03 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 12.0 03.09.2024 14:01 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 11.0 03.09.2024 14:00 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 10.0 25.07.2024 12:05 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 9.0 25.07.2024 12:04 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 8.0 25.07.2024 12:01 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 7.0 25.07.2024 11:58 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 6.0 14.05.2024 07:20 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 5.0 13.05.2024 09:45 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 4.0 17.04.2024 09:49 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 3.0 10.04.2024 14:07 Justyna Zgorzak
Departament Finansowy 2.0 26.10.2020 13:15 Karolina Barańczak
Departament Finansowy 1.0 28.01.2020 12:10 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}