W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Departament Prawny

Dyrektor: Paweł Grzesiewski
Zastępca Dyrektora: Arkadiusz Sendecki


Naczelnik Wydziału praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta: Cezary Grzyb
Naczelnik Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego: Krzysztof Stasiak


tel.: 22 532 82 07
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

 

Departament Prawny dzieli się na:

  • Wydział Obsługi Prawnej i Legislacji (DPR-WPL);
  • Wydział Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjentów (DPR-WPZ);
  • Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego (DPR-WKA). 

 

Do zadań Wydziału Obsługi Prawnej i Legislacji należy:

  1. obsługa prawna Biura i Rzecznika;
  2. sporządzanie - na wniosek Rzecznika, Zastępcy Rzecznika, Dyrektora Generalnego lub Dyrektora DPR - opinii prawnych;
  3. udział w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, w tym sporządzanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego i skargi kasacyjne, a także przygotowywanie skarg kasacyjnych;
  4. wykonywanie, na podstawie upoważnień Rzecznika, kompetencji Rzecznika unormowanej w art. 55 ustawy;
  5. rozpatrywanie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy, wniesionego w sprawie prowadzonej przez Departament Postępowań Wyjaśniających lub Departament do spraw Zdrowia Psychicznego;
  6. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  7. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
  8. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  9. prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień i pełnomocnictw;
  10. prowadzenie rejestru zarządzeń Rzecznika oraz zarządzeń i decyzji Dyrektora Generalnego;
  11. opracowywanie projektów upoważnień i pełnomocnictw, zarządzeń Rzecznika i Dyrektora Generalnego oraz projektów umów o udzielenie zamówienia publicznego oraz innych umów cywilnoprawnych;
  12. monitoring zmian przepisów prawnych w zakresie praw pacjentów;
  13. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;
  14. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  15. koordynowanie działań związanych z udzielaniem odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz sporządzanie projektów decyzji w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej.

 

Do zadań Wydziału Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjentów należy:

  1. prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, o których mowa w rozdziale 13 ustawy, oraz w sprawach nałożenia kar pieniężnych, w trybie art. 68 i 69 ustawy;
  2. prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy – w sprawach wskazanych przez Rzecznika lub jego Zastępcę;
  3. rozpatrywanie pod względem formalnym sprzeciwów wobec opinii i orzeczeń lekarza oraz zapewnienie obsługi Komisji Lekarskiej, o której mowa w art. 31-32 ustawy;
  4. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  5. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
  6. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  7. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  8. wsparcie Departamentu Postępowań Wyjaśniających w zakresie realizacji zbadania sprawy na miejscu w toku prowadzonego przez Rzecznika postępowania wyjaśniającego, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy;
  9. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki.
     

Do zadań Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego należy:

Do zadań Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego należy:
1)    koordynowanie działań związanych z rozpatrywaniem skarg, wniosków i petycji; 
2)    monitoring realizacji przez komórki organizacyjne Biura obowiązków sprawozdawczo-informacyjnych Rzecznika i Biura;
3)    opracowywanie rocznych planów kontroli wewnętrznej;
4)    prowadzenie kontroli planowych i doraźnych w komórkach organizacyjnych Biura;
5)    prowadzenie kontroli zleconych, w szczególności przez Prezesa Rady Ministrów, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej;
6)    udzielanie członkom kierownictwa Biura informacji na temat przeprowadzanych kontroli;
7)    koordynowanie spraw związanych z kontrolami przeprowadzanymi w Biurze przez instytucje i organy kontrolne, w tym:
           a)    obsługa organizacyjna osób przeprowadzających kontrole, w tym w zakresie wpisów do książki kontroli; 
           b)    gromadzenie informacji na temat przeprowadzanych kontroli, monitorowanie ich przebiegu oraz uzyskiwanie od komórek organizacyjnych Biura merytorycznych wkładów do projektów pism związanych z prowadzonymi kontrolami;
8)    monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych po kontrolach wewnętrznych i zewnętrznych oraz przedstawianie Rzecznikowi informacji o ich realizacji;
9)    monitoring przestrzegania w Biurze zasad etyki oraz przyjętych polityk przeciwdziałania nadużyciom i antykorupcyjnej;
10)    opracowywanie, wdrażanie i aktualizowanie dobrych praktyk i mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom i korupcji.

 

W strukturze WKA wyodrębnia się Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego, które w zakresie realizacji zadań podlega bezpośrednio Rzecznikowi. Do zadań tego stanowiska należy: 

1)    prowadzenie audytu wewnętrznego w Biurze;
2)     przygotowywanie na podstawie analizy ryzyka rocznych planów audytu wewnętrznego;
3)     realizowanie zadań związanych z prowadzeniem spraw z zakresu audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a w szczególności:
                a)    przeprowadzanie audytu wewnętrznego, w tym zadań zapewniających i czynności doradczych, zgodnie z rocznym planem audytu wewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach również poza rocznym planem audytu                            wewnętrznego,
                b)    dokonywanie analizy i oceny adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w Biurze,
                c)    opracowywanie sprawozdań z przeprowadzonych audytów,
                d)    monitorowanie działań podjętych przez audytowane komórki organizacyjne Urzędu w celu realizacji zaleceń oraz przeprowadzanie czynności sprawdzających,
                e)    przeprowadzanie audytu wewnętrznego zleconego przez Ministra Finansów oraz przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w przypadku środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.                            o finansach publicznych, a także na polecenie Prezesa Rady Ministrów;
4)     sporządzanie rocznych sprawozdań z wykonania planu audytu wewnętrznego;
5)     przygotowywanie rocznych informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego;
6)     opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych oraz dokumentów rządowych o charakterze nienormatywnym;
7)     współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami zajmującymi się audytem wewnętrznym;
8)     współdziałanie z organami kontroli;
9)     współpraca z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych jako organem odpowiedzialnym za koordynację audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych;
10)     stosowanie i upowszechnianie standardów audytu wewnętrznego w Biurze oraz udzielanie wyjaśnień w tym zakresie;
11)     prowadzenie dokumentacji dotyczącej audytu wewnętrznego w Biurze.

 


W strukturze WKA wyodrębnia się Samodzielne Stanowisko pracy ds. kontroli zarządczej. Do zadań osoby na tym stanowisku należy koordynacja kontroli zarządczej w Biurze, w tym w szczególności:

  1. organizowanie kontroli zarządczej w Biurze i wsparcie audytora wewnętrznego w realizacji jego zadań; 
  2. przygotowanie projektu planu działalności Biura;
  3. przygotowanie cyklicznych informacji o poziomie realizacji celów z planu działalności Biura; 
  4. przygotowanie projektu sprawozdania z wykonania planu działalności Biura;
  5. przeprowadzenie samooceny kontroli zarządczej w Biurze;
  6. przygotowanie projektu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w Biurze;
  7. prowadzenie rejestru kontroli, w tym okresowego monitoringu realizacji zaleceń pokontrolnych;
  8. prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem ryzykiem w Biurze, w tym przygotowanie zbiorczego rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem zgodnie z przyjętą procedurą w sprawie zarządzania ryzykiem w Biurze;
  9. dokonywanie przeglądu i oceny stosowania procedury ustanawiającej system kontroli zarządczej w Biurze, w tym przedkłada Rzecznikowi wnioski z przeglądu i oceny, wskazujących potrzebę wprowadzenia zmian.

Dyrektor Departamentu Prawnego, w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w celu optymalizacji pracy komórki organizacyjnej, może zlecać realizację zadań wydziałów, o których mowa w ust. 2 i 3, pomiędzy tymi wydziałami.

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:07 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Prawny 33.0 06.10.2025 09:40 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 32.0 06.10.2025 09:38 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 31.0 06.10.2025 09:38 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 30.0 05.08.2025 13:44 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 29.0 23.04.2025 09:26 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 28.0 23.04.2025 09:23 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 27.0 23.04.2025 09:22 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 26.0 23.04.2025 09:13 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 25.0 23.04.2025 09:08 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 24.0 23.04.2025 09:07 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 23.0 23.04.2025 09:01 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 22.0 23.04.2025 08:59 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 21.0 24.03.2025 10:19 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 20.0 19.02.2025 11:15 Katarzyna Wolska
Departament Prawny 19.0 08.05.2024 09:00 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 18.0 08.05.2024 07:42 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 17.0 08.05.2024 07:42 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 16.0 17.04.2024 09:43 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 15.0 10.04.2024 13:52 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 14.0 10.04.2024 13:52 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 13.0 10.04.2024 13:51 Justyna Zgorzak
Departament Prawny 12.0 26.01.2024 09:41 Małgorzata Duda
Departament Prawny 11.0 03.10.2023 12:38 Małgorzata Duda
Departament Prawny 10.0 10.09.2023 21:07 Małgorzata Duda
Departament Prawny 9.0 10.09.2023 21:06 Małgorzata Duda
Departament Prawny 8.0 11.04.2023 11:27 Małgorzata Duda
Departament Prawny 7.0 11.04.2023 11:26 Małgorzata Duda
Departament Prawny 6.0 07.07.2021 12:18 Kinga Łuszczyńska
Departament Prawny 5.0 02.11.2020 14:39 Karolina Barańczak
Departament Prawny 4.0 02.11.2020 14:38 Karolina Barańczak
Departament Prawny 3.0 02.11.2020 14:37 Karolina Barańczak
Departament Prawny 2.0 26.10.2020 12:16 Karolina Barańczak
Departament Prawny 1.0 28.01.2020 12:07 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}