W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Departament Postępowań Wyjaśniających

Dyrektor: Anna Stalmach-Młynarska
Zastępca Dyrektora: Urszula Rygowska-Nastulak


Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich: Renata Zych
Naczelnik Wydziału Systemowego Wsparcia Pacjenta: Kamil Lewko

Naczelnik Wydziału Postępowań Wyjaśniających I: Beata Zgorzałek 

Naczelnik Wydziału Postępowań Wyjaśniających II: Elżbieta Kamińska

tel.: 22 532 82 44
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

 

Departament Postępowań Wyjaśniających dzieli się na:

  • Wydział Postępowań Wyjaśniających I (DPW-WPI);
  • Wydział Postępowań Wyjaśniających II (DPW-WPII);
  • Wydział Spraw Obywatelskich (DPW-WSO).
  • Wydział Systemowego Wsparcia Pacjenta (DPW-WSW)

Do zadań Wydziału Pstępowań Wyjasniającyh I i II należy:

  1. prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy, oraz rozpatrywanie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy, wniesionego w sprawie prowadzonej przez Departament Prawny lub Departament do spraw Zdrowia Psychicznego;
  2. współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
  3. przygotowywanie odpowiedzi na wystąpienia nie wymagające podjęcia sprawy, w tym wskazanie wnioskodawcy przysługujących jemu lub pacjentowi środków prawnych albo niepodjęcie sprawy;
  4. przekazywanie spraw kierowanych przez wnioskodawców lub pacjentów według właściwości, w tym do organów służby więziennej lub organów odpowiedzialności zawodowej lekarzy, pielęgniarek i położnych;
  5. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;
  6. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  7. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów;
  8. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych;
  9. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych;
  10. przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków w ramach pełnionych dyżurów przez pracowników Wydziału.

 

Niezależne od powyższych zadań, do zadań Wydziału Postępowań Wyjasniającyh II należy również:

1)    prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50–54 ustawy:

a)    w oparciu o art. 50 ust. 3 ustawy na podstawie informacji medialnych, lub w sprawach zgłoszonych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Posła, Senatora, Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka,

b)    w sprawach zleconych do prowadzenia przez ten Wydział przez Rzecznika lub Zastępcę Rzecznika,

2)    realizacja zbadania sprawy na miejscu w toku prowadzonego przez Rzecznika postępowania wyjaśniającego, w trybie art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy.

 

Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich należy:

  1. obsługa bezpłatnej całodobowej ogólnopolskiej infolinii Rzecznika, czynnej w każdy dzień tygodnia przez całą dobę;
  2. obsługa interesantów zgłaszających się bezpośrednio do Biura;
  3. w sytuacjach powzięcia informacji uprawdopodobniających naruszenie praw pacjenta lub istnienia szczególnie ważnego interesu strony albo interesu publicznego - podjęcie z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, w szczególności telefonu, natychmiastowych działań mających na celu wyjaśnienie sprawy. Notatka służbowa z podjętych działań jest przekazywania przez naczelnika do dyrektora, który przekazuje ją do komórki, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, celem skierowania wystąpienia do podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych w celu potwierdzenia prawidłowego stosowania przepisów prawa lub wszczęcia postępowania wyjaśniającego;
  4. prowadzenie edukacji w środowisku pacjentów o ich uprawnieniach wynikających z przepisów prawa oraz o zasadach działania systemu zdrowotnego w Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności opracowywanie we współpracy z DWS materiałów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
  5. wskazywanie przysługujących wnioskodawcy lub pacjentowi środków prawnych;
  6. współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
  7. współpraca z pełnomocnikami do spraw praw pacjenta;
  8. prowadzenie szkoleń dla pełnomocników do spraw praw pacjenta;
  9. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy;
  10. współpraca z DWS w zakresie realizacji zadań regulaminowych tej komórki, w szczególności przedstawianie z własnej inicjatywy informacji dotyczących zidentyfikowanych obszarów zagrożeń w ochronie zdrowia na bazie realizacji zadań własnych.

Do zadań Wydziału Systemowego Wsparcia Pacjenta należy:

  1. analiza skarg pacjentów oraz innych propozycji i wystąpień kierowanych do Rzecznika, w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
  2. dokonywanie analiz informacji z artykułów prasowych i telewizyjnych w zakresie problematyki przestrzegania praw pacjenta;
  3. przygotowywanie wystąpień Rzecznika do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjentów w ramach prowadzonych działań;
  4. współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
  5. przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
  6. prowadzenie postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 50-54 ustawy, oraz rozpatrywanie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy, wniesionego w sprawie prowadzonej przez Departament Prawny lub Departament do spraw Zdrowia Psychicznego;
  7. opracowywanie i przygotowywanie informacji do sprawozdania Rzecznika, o którym mowa w art. 58 ustawy, w zakresie działalności komórki;
  8. współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi  świadczeń zdrowotnych;
  9. tworzenie projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego dotyczących ochrony praw pacjentów, w tym założeń do projektów ustaw, w szczególności celem przedłożenia Radzie Ministrów;
  10. opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z prawami pacjenta oraz udział w uzgodnieniach międzyresortowych, Komisjach Prawniczych.
     

Departament Postępowań Wyjaśniających sporządza także, w ujęciu miesięcznym, zbiorczą informację o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej od złożonych w Biurze dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz ich odpisów, wypisów lub kopii, a następnie przekazuje ją właściwemu organowi podatkowemu w sprawie opłaty skarbowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827, z późn. zm.).

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.01.2020 12:08 Karolina Barańczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Barańczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Postępowań Wyjaśniających 28.0 23.04.2025 13:04 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 27.0 23.04.2025 12:22 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 26.0 23.04.2025 12:21 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 25.0 23.04.2025 12:20 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 24.0 05.02.2025 11:45 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 23.0 08.11.2024 11:21 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 22.0 14.10.2024 09:59 Katarzyna Wolska
Departament Postępowań Wyjaśniających 21.0 19.07.2024 13:15 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 20.0 19.07.2024 10:40 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 19.0 19.07.2024 10:39 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 18.0 31.05.2024 09:10 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 17.0 31.05.2024 07:25 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 16.0 31.05.2024 07:19 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 15.0 08.05.2024 09:34 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 14.0 08.05.2024 09:32 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 13.0 08.05.2024 09:04 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 12.0 08.05.2024 09:00 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 11.0 08.05.2024 07:44 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 10.0 29.04.2024 13:01 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 9.0 17.04.2024 09:44 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 8.0 17.04.2024 09:44 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 7.0 10.04.2024 13:59 Justyna Zgorzak
Departament Postępowań Wyjaśniających 6.0 26.01.2024 09:42 Małgorzata Duda
Departament Postępowań Wyjaśniających 5.0 05.05.2022 12:02 Paulina Szkiełkowska
Departament Postępowań Wyjaśniających 4.0 03.03.2022 14:26 Paulina Szkiełkowska
Departament Postępowań Wyjaśniających 3.0 02.11.2020 14:38 Karolina Barańczak
Departament Postępowań Wyjaśniających 2.0 26.10.2020 12:28 Karolina Barańczak
Departament Postępowań Wyjaśniających 1.0 28.01.2020 12:08 Karolina Barańczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}