W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

O promocji i stosowaniu CAF w Polsce na szkoleniu w Tbilisi

05.09.2023

W dniach 4-8 września br. w Tbilisi odbyła się Akademia Partnerstwa Wschodniego pn.: „Systemy zarządzania jakością i kultura jakości". Szkolenie było okazją do prezentacji polskich doświadczeń w zakresie promocji i stosowania Wspólnej Metody Oceny (ang. Common Assessment Framework – CAF). Na zaproszenie organizatorów w pierwszej części wydarzenia uczestniczyły dr inż. Agnieszka Tomaszewska, radca, Pełnomocnik ds. Zarządzania Środowiskowego w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (MKiŚ) oraz Katarzyna Dudzik, Krajowa Korespondentka CAF.

Logo KPRM i MKiŚ. Logo CAF2020

O czym rozmawiano?

W trakcie spotkania dr inż. Agnieszka Tomaszewska sekretarz zespołu samooceny CAF w MKiŚ, podzieliła się praktycznymi doświadczeniami z zastosowania modelu w ministerstwie w 2021 roku.

W trakcie swojego wystąpienia podkreśliła kwestie, które wymagają szczególnej uwagi w trakcie przeprowadzania samooceny CAF, min.:

  • poszukiwanie dowodów,
  • właściwe/uporządkowane gromadzenie dokumentacji/dowodów,
  • wzajemna weryfikacja zidentyfikowanych dowodów,
  • zasady przyznawania punktacji,
  • punktowanie w zespole,
  • oraz dodatkowo: komunikacja, zarządzanie zasobami ludzkimi, kontrola zarządcza.

Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników  szkolenia i innych ekspertów. Liczne pytania dotyczyły w szczególności strony praktycznej i sposobu realizacji samooceny w formie zdalnej oraz dobrych praktyk, które z powodzeniem można wykorzystać również w innych instytucjach.

MKiŚ jest pierwszą instytucją administracji rządowej w Polsce i jedną z pierwszych w Europie, która skorzystała z najnowszej wersji modelu – CAF 2020  oraz pierwszą, która przeprowadzała ją w środowisku pracy zdalnej.

Następnie Katarzyna Dudzik, Krajowa Korespondentka CAF, zaprezentowała polskie doświadczenia w zakresie stymulowania i promocji modelu na szczeblu krajowym.

W trakcie wystąpienia omówiła:

Uczestników szkolenia szczególnie zainteresowały:

Czym jest Regionalna Akademia Partnerstwa Wschodniego?

Zorganizowana na początku września Akademia Partnerstwa Wschodniego pt. „Systemy zarządzania jakością i kultura jakości" jest trzecią z serii czterech planowanych w tym roku wydarzeń dla urzędników z krajów Partnerstwa Wschodniego z zakresu projektowania i dostarczania usług cyfrowych.

Pierwsza "akademia" poświęcona projektowaniu i dostarczaniu usług zorientowanych na użytkownika została zorganizowana w Paryżu (6-10 lutego 2023 r.). Druga skupiła się na "transformacji cyfrowej" i odbyła się w Kiszyniowie (22-26 maja 2023 r.). Ostatnia, planowana na 27 listopada br. w Berlinie, ma dotyczyć sposobów zbierania spostrzeżeń i opinii użytkowników.

Kto organizuje szkolenia?

Seria szkoleń pod wspólną nazwą Akademia Partnerstwa Wschodniego jest organizowana przez SIGMA/OECD we współpracy z GIZ.

SIGMA (ang.: Support for Improvement in Governance and Management) to wspólna inicjatywa OECD (ang.: Organisation for Economic Cooperation and Development) i Unii Europejskiej (UE), finansowana głównie przez UE. Głównym celem SIGMA jest wzmocnienie podstaw lepszego zarządzania publicznego i zdolności administracji publicznej, m.in. w krajach Partnerstwa Wschodniego.

Z kolei GIZ - Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit, GmbH, to niemiecka agencja rozwoju, świadcząca usługi w zakresie międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju. Projekty GIZ realizowane w ramach "Funduszu Regionalnego Partnerstwa Wschodniego na rzecz Reform Administracji Publicznej" mają na celu regionalną wymianę i synergię doświadczeń i wiedzy na temat przeprojektowania usług publicznych, przyczyniając się do poprawy wydajności instytucji publicznych.

{"register":{"columns":[]}}