W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nabór lipiec 2025 - edycja na rok 2026

Wojewoda Warmińsko-Mazurski na podstawie 21 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i dróg gminnych ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2026 r.

                                                                                           

 

Termin składania wniosków od 28 lipca 2025 r. do 27 sierpnia 2025 r.

 

Wnioski o udzielenie dofinasowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg należy składać w Punkcie Obsługi Klienta (parter) Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, 10-575 Olsztyn, osobiście w godzinach pracy Urzędu tj. 7.30-15.30 lub przesyłając pocztą na ww. adres.

 

W przypadku wniosków składanych osobiście godzina 15:30 dnia 27 sierpnia 2025 r. jest ostatecznym terminem wpływu wniosku do Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego. Wnioski złożone po ww. terminie zostaną odrzucone jako niespełniające wymogów formalnych.

W przypadku wniosków przesłanych pocztą, data 27 sierpnia 2025 r. jest również ostatecznym terminem nadania przesyłki. Wnioski opatrzone późniejszą datą nadania zostaną odrzucone jako niespełniające wymogów formalnych.

 

Ustala się limit złożonych wniosków:

  • powiat może złożyć maksymalnie 4 wnioski,
  • gmina może złożyć maksymalnie 4 wnioski.

Wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2025 r. dla województwa warmińsko-mazurskiego wynosi: 166 457 233,71 zł, w tym limit zaciągniętych zobowiązań na zadania wieloletnie na 2026 r. wynosi 10 102 416,90 zł.

Z uwagi na powyższe, kwota przeznaczona do naboru wniosków na rok 2026 wynosi
156 354 816,81 zł, w tym:

- środki przeznaczone na zadania powiatowe: 78 177 408,40 zł,

- środki przeznaczone na zadania gminne: 78 177 408,41 zł.

* Kwota przeznaczona na dofinansowanie zadań w ramach naboru na 2026 może ulec zmianie w szczególności: po zatwierdzeniu list z tego naboru przez Prezesa Rady Ministrów, w związku z oszczędnościami przetargowymi dot. zadań, rezygnacją Beneficjentów
z realizacji zadań, ... 

* Nie dopuszcza się składania wniosków w formule „Zaprojektuj i zbuduj”.

* Zgodnie z art. 26 ust. 4a ustawy o RFRD, zadanie powiatowe oraz zadania gminne może zostać umieszczone tylko na jednej liście zadań powiatowych i gminnych.

Obowiązujące zasady:

  • o dofinansowanie z Funduszu mogą ubiegać się samorządy gminne i powiatowe, za wyjątkiem prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa;
  • dofinansowaniem mogą być objęte zadania polegające na budowie/rozbudowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych i dróg gminnych;
  • wniosek o dofinansowanie składa ustawowy zarządca drogi na dzień złożenia wniosku (art. 19 ust. 2, ust. 4, ust. 5 ustawy o drogach publicznych);
  • we wniosku o dofinansowanie należy określić przewidywany koszt i czas realizacji zadania oraz termin dokonywania wypłat na rzecz wykonawcy zadania;
  • dofinansowaniem ze środków Funduszu mogą być objęte tylko zadania rozpoczynające się w 2026 r.;
  • dofinansowaniem ze środków Funduszu mogą być objęte inwestycje już realizowane, z zastrzeżeniem, iż finansowanie dotyczyć będzie wyłącznie kosztów poniesionych na roboty realizowane od 1 stycznia 2026 r.;
  • realizacja zadań możliwa będzie w okresie rocznym (do 12 miesięcy) lub wieloletnim (powyżej 12 miesięcy);
  • dopuszcza się realizację zadań wieloletnich, pod warunkiem:

- dla zadań powiatowych łączna długość odcinka/odcinków nie może być mniejsza niż 4,0 km;

- dla zadań gminnych łączna długość odcinka/odcinków nie może być mniejsza niż 1,5 km,

(drogi o długości mniejszej niż wskazane powyżej powinny być realizowane wyłącznie jako zadania roczne).

  • okres realizacji zadania liczony jest od dnia podpisania umowy z wykonawcą do daty dokonania ostatniej płatności związanej z realizacją inwestycji (zakończenie finansowe);
  • umowa o udzielenie dofinansowania zadania, którego okres realizacji jest nie dłuższy niż 12 miesięcy, wygasa z mocy prawa jeżeli wnioskodawca nie zawrze umowy na realizację zadania w terminie do 15 grudnia roku, na który w planie finansowym Funduszu przeznaczono środki na dofinansowanie tego zadania;
  • umowa o udzielenie dofinansowania zadania wieloletniego jest zawierana w terminie do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym przeprowadzono nabór;
  • w przypadku gdy termin realizacji zadania rocznego kończy się w kolejnym roku, wypłata dofinasowania musi nastąpić do końca roku 2026;
  • w przypadku zadań wieloletnich limity finansowe na poszczególne lata są nieprzekraczalne (nie ma możliwości zmiany wysokości dofinansowania i lat, w których ma być wypłacone dofinasowanie na inne niż wskazane na liście zatwierdzonej przez Prezesa Rady Ministrów, chyba, że wynika to z oszczędności  przetargowych i w konsekwencji zmniejszenia wysokości dofinansowania);
  • poziom dofinansowania dla poszczególnych zadań powiatowych oraz zadań gminnych zostanie określony przy ustalaniu listy zdań powiatowych i zadań gminnych rekomendowanych do dofinansowania ze środków Funduszu;
  • maksymalna wysokość dofinansowania dla jednego zadania wynosi 30 mln zł;
  • w ramach realizacji zadań polegających na budowie/rozbudowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych lub dróg gminnych mogą być dofinansowane zadania polegające na budowie, rozbudowie, przebudowie lub remoncie skrzyżowań;
  • oceny wniosków o dofinansowanie dokonuje Wojewódzka komisja oceny wniosków powołana przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego.

 

Koszty kwalifikowane zadania obejmują koszty poniesione od 1 stycznia 2026 r., tj. m.in.:

  • koszt robót budowlanych oraz robót dotyczących ruchu drogowego wykonywanych w obrębie pasa drogowego;
  • zatoki postojowe i miejsca parkingowe w pasie drogi (zlokalizowane prostopadle lub równolegle do jezdni);
  • koszt badań laboratoryjnych, ekspertyz, itp.;
  • koszt nadzoru inwestorskiego, archeologicznego, itp.;
  • koszt budowy kanału technologicznego;
  • koszt zieleni drogowej;
  • koszt tablic informacyjnych;
  • koszty dodatkowych działań informacyjnych (wyłącznie dla zadań, gdzie zawarto umowę na zadanie o wartości powyżej 1 mln zł).

 

Koszty niekwalifikowane zadania obejmują m.in.:

  • koszty poniesione przed rokiem 2026;
  • koszt wykonania dokumentacji projektowej, którą Wnioskodawca powinien posiadać na etapie składania wniosku o dofinansowanie;
  • koszty robót dotyczących infrastruktury technicznej nie związanej z drogą, np.: koszty wykonania sieci wodociągowej, gazowej, sanitarnej, telekomunikacyjnej, elektrycznej (z wyjątkiem oświetlenia drogowego i kanalizacji deszczowej, który jest kosztem kwalifikowanym), przyłączy do tych sieci lub usunięcia kolizji z nimi.

 

Wymogi formalne:

  • wniosek należy złożyć w terminie wskazanym w ogłoszeniu, wnioski złożone po terminie podlegają odrzuceniu;
  • wniosek należy złożyć na właściwym formularzu;
  • wniosek powinien być złożony przez uprawniony podmiot;
  • wniosek powinien być podpisany przez osoby upoważnione;
  • wniosek należy wypełnić z należytą starannością, szczególnie w zakresie spójności danych i informacji;
  • wniosek powinien spełniać wszystkie wymogi dotyczące przedmiotu wniosku wymienione w Karcie oceny formalnej;
  • do wniosku należy załączyć wszystkie wymagane załączniki;
  • wniosek powinien spełniać wytyczne określone w ogłoszeniu o naborze.

 

Do wniosku należy obowiązkowo dołączyć:

  • wydaną decyzję o pozwoleniu na budowę/decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (jeśli na etapie składania wniosku wnioskodawca dysponuje decyzją o pozwoleniu na budowę/ decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, która nie jest ostateczna wymagane jest jej załączenie do wniosku oraz dodatkowo załączenie oświadczenia o zobowiązaniu się do przedłożenia ostatecznych dokumentów przed podpisaniem umowy o dofinansowanie);
  • lub zgłoszenie organowi administracji architektoniczno-budowlanej zamiaru wykonywania robót budowlanych wraz z zaświadczeniem organu administracji architektoniczno-budowlanej o braku podstaw do wniesienia tego sprzeciwu;
  • lub zgłoszenie organowi administracji architektoniczno-budowlanej zamiaru wykonywania robót budowlanych wraz z oświadczeniem wnioskodawcy o braku sprzeciwu organu administracji architektoniczno-budowlanej wobec zgłoszenia inwestora (po upływie terminu na  wniesie sprzeciwu przez organ administracji architektoniczno – budowlanej),
  • czytelną mapę poglądową z zaznaczonymi elementami mającymi wpływ na ocenę merytoryczną;
  • projekt stałej organizacji ruchu (w przypadku gdy wniosek dotyczy zadania w wyniku realizacji którego stała organizacja ruchu nie ulega zmianie, należy obowiązkowo dołączyć obowiązującą zatwierdzoną stałą organizację ruchu);
  • projekt zagospodarowania terenu;
  • oświadczenie o zobowiązaniu się do zaliczenia drogi wewnętrznej do kategorii dróg publicznych w ciągu 12 miesięcy od zatwierdzenie rozliczenia dofinansowania zadania – każdorazowo w przypadku inwestycji realizowanej na drodze wewnętrznej;
  • oświadczenie o przekazaniu danych o sieci dróg publicznych.

 

Załączniki opcjonalne/dodatkowe:

  • zaświadczenie o liczbie zdarzeń drogowych (wypadków i kolizji) w obszarze oddziaływania przejścia dla pieszych z udziałem pieszych w podziale na lata 2022, 2023 i 2024 (zaświadczenie z Policji – według wzoru) – każdorazowo w przypadku jeśli zadanie obejmuje budowę/rozbudowę, przebudowę lub remont przejścia dla pieszych;
  • zaświadczenie  o liczbie osób zabitych lub rannych w wyniku zdarzeń drogowych w obszarze oddziaływania przejścia dla pieszych z udziałem pieszych w podziale na lata 2022, 2023 i 2024 (zaświadczenie z Policji – według wzoru) – każdorazowo w przypadku jeśli zadanie obejmuję budowę/rozbudowę, przebudowę lub remont przejścia dla pieszych;
  • protokół odbioru robót/kopię umowy z wykonawcą wraz z kopią przekazania placu budowy lub dziennika budowy z wpisami dokumentującymi rozpoczęcie robót budowlanych/informację o tym, że inwestycja jest/była realizowana w ramach poprzednich edycji programów rządowych ze wskazaniem daty i numeru umowy o udzielenie dofinansowania na jej realizację potwierdzającego realizację inwestycji na ciągu drogowym w okresie do 3 lat od dnia złożenia wniosku – w przypadku kontynuacji zadań realizowanych na danej drodze w ciągu ostatnich 3 lat od dnia złożenia wniosku.

 

Wzór wniosku oraz pozostałe dokumenty dotyczące naboru wniosków w ramach  Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zostały zamieszczone na stronie internetowej Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie pod adresem: https://www.gov.pl/web/uw-warminsko-mazurski/nabor-lipiec-2025

 

UWAGA !

Dane przedstawione we wniosku muszą odzwierciedlać stan faktyczny. Podawane parametry techniczne muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanymi. W przypadku projektowania przejść dla pieszych i ich oświetlenia należy obowiązkowo stosować wytyczne rekomendowane przez ministra właściwego do spraw transportu.

 

W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt z pracownikami Wydziału Infrastruktury i Nieruchomości - p. Izabelą Sielicką-Werner tel. (89) 52 32 561, pokój 126 - Przewodniczącą Komisji oceny wniosków, p. Lilianą Klimek tel. (89) 52 32 443, pokój 349.

 

 

 

Materiały

Ogłoszenie o naborze - edycja na 2026
Ogłoszenie​_o​_naborze​_-​_edycja​_na​_2026.pdf 0.17MB
Instrukcja wypełniania wniosku
Instrukcja​_wypełniania​_wniosku.pdf 0.16MB
Wniosek o dofinansowanie - drogi 2025 (nabór na 2026)
Wniosek​_o​_dofinansowanie​_-​_drogi​_2025​_(nabór​_na​_2026).xls 0.28MB
Załącznik do wniosku - oświadczenie o przekazaniu danych o sieci dróg publ.
Załącznik​_do​_wniosku​_-​_oświadczenie​_o​_przekazaniu​_danych​_o​_sieci​_dróg​_publ.pdf 0.07MB
Karta oceny merytorycznej - drogi 2026
Karta​_oceny​_merytorycznej​_-​_drogi​_2026.xls 0.07MB
Karta oceny formalnej - drogi 2026
Karta​_oceny​_formalnej​_-​_drogi​_2026.pdf 0.09MB
Tabela - liczba zdarzeń drogowych
Tabela​_-​_liczba​_zdarzeń​_drogowych.pdf 0.05MB
Instrukca oceny dla komisji - drogi 2026
Instrukca​_oceny​_dla​_komisji​_-​_drogi​_2026.pdf 0.13MB
Zbiorcza karta oceny merytorycznej - drogi 2026
Zbiorcza​_karta​_oceny​_merytorycznej​_-​_drogi​_2026.xls 0.04MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
23.07.2025 11:42 Urszula Kalinowska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wydział Infrastruktury i Nieruchomości
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Nabór lipiec 2025 - edycja na rok 2026 4.0 28.07.2025 12:06 Urszula Kalinowska
Nabór lipiec 2025 3.0 28.07.2025 10:10 Urszula Kalinowska
Nabór lipiec 2025 2.0 28.07.2025 07:38 Urszula Kalinowska
Nabór lipiec 2025 1.0 23.07.2025 11:42 Urszula Kalinowska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}