Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS),
Priorytet 1 Umiejętności,
Działanie 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym
Celem konkursu jest wsparcie uczelni w zakresie działań podnoszących kompetencje lub kwalifikacje kadry kierowniczej lub zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
Uczelnie
-
Rozwiń tekst
Na co
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, w których wnioskodawca uwzględni wyłącznie działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry kierowniczej wnioskodawcy lub kadry wnioskodawcy zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Działania skierowane do uczestników muszą prowadzić do uzyskania wszystkich poniższych kompetencji lub kwalifikacji:
- zarządczych (obligatoryjność dotyczy tylko kadry kierowniczej),
- cyfrowych,
- na rzecz zielonej transformacji.
Projekt może dodatkowo przewidywać działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje przekrojowe (transwersalne), analityczne, merytoryczne i językowe uczestników oraz zarządcze w sytuacji, gdy wnioskodawca planuje rozwój tych kompetencji lub kwalifikacji u kadry zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią.
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Partnerzy
Partnerstwo w naborze nie jest wymagane.
ION dopuszcza konstrukcję projektu partnerskiego, o którym mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Nie istnieją formalne ograniczenia co do charakteru prawnego i organizacyjnego partnera – może to być dowolna jednostka posiadająca osobowość prawną, o ile została wybrana w sposób spełniający wymogi, o których mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Sposób i tryb wyboru partnera musi być opisany we wniosku. ION dopuszcza realizację projektu również w partnerstwie z inną uczelnią. Podmiot będący partnerem w projekcie nie może jednak otrzymywać wsparcia w ramach tego projektu na działania określone w niniejszym naborze, tj. dotyczące podnoszenia kompetencji swojej kadry w celu doskonalenia procesu zarządzania oraz wzmocnienia swojego potencjału administracyjno-technicznego
Realizacja projektu w partnerstwie musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne – tzn. dzięki współpracy podmiotów powstanie wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym wobec wnioskodawcy. Zasadność realizacji projektu w partnerstwie będzie podlegała ocenie merytorycznej, w związku z powyższym uznanie realizacji projektu w partnerstwie za bezzasadne lub niewłaściwe będzie skutkowało obniżoną punktacją na ocenie merytorycznej wniosku.
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
126 000 000,00 zł
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Maksymalna wartość projektu wynosi 3 mln zł. Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 97% wartości projektu. Wymagany jest wkład własny – minimum 3% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia: 29 kwietnia 2025 r.
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 5 maja 2025 r.
- Zakończenie naboru wniosków: 11 lipca 2025 r.
- Przewidywany termin zatwierdzenia wyników oceny projektów – listopad 2025 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioskodawca składa wniosek wyłącznie za pośrednictwem SOWA EFS
Link do systemu https://sowa2021.efs.gov.pl/login – możliwość składania wniosków od 5 maja 2025 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Ocena projektu prowadzona jest w zakresie spełnienia kryteriów wyboru projektów, stanowiących Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów „Kryteria wyboru projektów”.
Procedura oceny składa się z następujących etapów:
a. pierwszy etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych ocenianych w systemie 0-1, kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych,
b. drugi etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych punktowych i kryteriów premiujących,
c. etap negocjacji (jeśli oceniający stwierdzą, że projekty wymagają skierowania do tego etapu). -
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
- Kadra kierownicza/zarządzająca uczelni, to często osoby będące równocześnie dydaktykami. Konkurs zakłada dla tej grupy podniesienie (obligatoryjnie) kompetencji zarządczych, cyfrowych i na rzecz zielonej transformacji. Co zatem w przypadku, kiedy osoba (np. prorektor, dziekan, kierownik katedry) została ujęta w projekcie „Dydaktyczna doskonałość”, jako dydaktyk, i w ramach tego projektu, wcześniej, zrealizuje obligatoryjne szkolenia w zakresie kompetencji cyfrowych i na rzecz zielonej transformacji? Czy jest zatem konieczność, w tym konkursie, ponownego przeszkolenia takiej osoby w zakresie tych kompetencji? Czy w takim przypadku, wystarczy napisać, że osoba taka musi okazać się stosownym certyfikatem?
Uczestnik projektu z konkursu "Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni" musi podnieść kompetencje/zdobyć kwalifikacje we wszystkich obligatoryjnych obszarach wskazanych w kryterium dostępu. Należy wziąć pod uwagę, że w projekcie z konkursu "Doskonałość dydaktyczna" mógł mieć podnoszone kompetencje cyfrowe lub tzw. zielone pod kątem swojej pracy dydaktycznej. W konkursie bieżącym należy skupić się na obowiązkach administracyjnych. Tym samym być może zakres będzie inny.
- Proszę o doprecyzowanie definicji kadry zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią: kogo macie Państwo na myśli, jako „osoby pracujące na uczelni wykonujące zadania administracyjne lub techniczne? Czy są to osoby/pracownicy stricte biurowi? Czy w zakres tej grupy mogą wejść np. pracownicy techniczni, tzw. konserwatorzy, np. pracownicy żłobka działającego przy uczelni (zatrudnieni przez uczelnię), np. ratownicy wodni (zatrudnieni na basenie uczelni), np. obsługa domów studenckich (portierzy)?
Zgodnie z definicją przedstawioną w Regulaminie wyboru projektów, w tym m.in. w uzasadnieniu kryterium dostępu nr 2, kadra zaangażowana w procesy administrowania uczelnią to osoby pracujące na uczelni, bez względu na formę zatrudnienia, zarówno będące, jak i niebędące nauczycielami akademickimi, wykonujące zadania administracyjne lub techniczne. Tym samym, jeśli wskazane przez Państwa osoby stanowią kadrę uczelni, mogą być objęte wsparciem, jeśli uczelnia diagnozuje taką potrzebę.
- Czy na potrzeby szkolenia kadry zarządzającej/kierowniczej można zakupić oprogramowanie do zarządzania kontrolą zarządczą? – zakup usługi szkoleniowej wraz z oprogramowaniem na potrzeby szkolenia.
Jeśli oprogramowanie to miałoby być wykorzystywane w procesie szkoleniowym realizowanym w ramach projektu, to koszt ten mógłby stanowić wydatek kwalifikowalny. Jeśli jednak jest to narzędzie, z którego uczestnik projektu miałby korzystać również po zakończeniu projektu, w ramach wykonywania swoich obowiązków, wówczas z projektu można sfinansować jedynie część wydatku.
- Czy w ramach projektu można opracować dokument dotyczący kompleksowego rozwoju zarządzania i administrowania uczelnią (obecnie uczelnia nie posiada takiego dokumentu)? Lub inny tego typu dokument dotyczący np. procesu adaptacji nowo zatrudnionych pracowników na uczelni? Co za tym idzie, czy można zaplanować wynagrodzenia dla zespołu za przygotowanie takiego dokumentu?
Biorąc pod uwagę, że projekt może obejmować swoim zakresem merytorycznym wyłącznie działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry kierowniczej wnioskodawcy lub kadry wnioskodawcy zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią (kryterium dostępu nr 2) opracowanie takich dokumentów mogłoby stanowić efekt form wsparcia, dedykowanych uczestnikom.
- Czy w ramach naboru możliwe jest zaplanowanie etapu przygotowawczego obejmującego: – opracowanie modułowych ścieżek rozwoju kompetencji (zarządczych, cyfrowych, zielonych, przekrojowych), – przygotowanie programów kształcenia (cele, metody, efekty, formy, godziny), – stworzenie sylabusów i materiałów szkoleniowych? Czy takie działania mogą poprzedzać realizację szkoleń?
Takie działania są niezbędne do zaplanowania, by prawidłowo zrealizować działania merytoryczne. Mogą być finansowane z projektu.
- Czy kwalifikowalne będzie stworzenie platformy e-learningowej (LMS) wspierającej zarządzanie procesem kształcenia, monitorowanie postępów uczestników oraz udostępnianie materiałów szkoleniowych i narzędzi wspierających rozwój kompetencji, narzędzia samooceny, gdzie będzie dostęp również do katalogu szkoleń, formularze rekrutacji w wersji online?
Nie do końca jest jasne sformułowanie dotyczące wspierania zarządzania procesem kształcenia. Jeśli platforma ta miałaby wspierać cały proces podnoszenia kompetencji kadry administracyjnej, zarówno w projekcie, jak i poza nim, z projektu można sfinansować koszt proporcjonalnie do jej wykorzystywania w projekcie.
- Czy możliwe jest sfinansowanie utworzenia zespołu wewnętrznych trenerów i tutorów poprzez program szkoleniowy obejmujący metodykę szkoleń, tutoring, rozwój kompetencji (cyfrowych, zielonych, zarządczych) oraz umiejętności miękkich, zakończony certyfikacją?
Zgodnie z brzmieniem kryterium nr 2 projekt może obejmować swoim zakresem merytorycznym wyłącznie działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry kierowniczej wnioskodawcy lub kadry wnioskodawcy zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią.
- Max. czas realizacji to 33 miesiące - jak powiedziano, czy 36 m-cy - jak na slajdzie?
Maksymalny czas realizacji projektu to 36 miesięcy.
- W dokumentacji konkursowej naboru dot. drop out dopuszczona była możliwość utworzenia dodatkowej, zerowej pozycji budżetowej tzw. elastyczność. Czy w ramach obecnego naboru również przewidziano możliwość zastosowania takiego rozwiązania?
Tak, stosowne zapisy znajdują się w Regulaminie Wyboru Projektów również dla tego naboru.
- Czy można zatrudnić osobę z niepełnosprawnością w ramach kosztów pośrednich. Czy można tę osobę zatrudnić na podstawie dodatku do wynagrodzenia?
Osobę z niepełnosprawnością można zaangażować do projektu w ramach kosztów pośrednich albo bezpośrednich - wszystko zależy od rodzaju zadań, do których będzie zaangażowana. Osoba ta może być zatrudniona na podstawie Kodeksu Pracy, tj. m.in. umowa o pracę, oddelegowanie, dodatek, jak i w oparciu o Kodeks Cywilny, tj. umowę cywilno-prawną. Może to być również wolontariat.
- Czy w ramach projektu można objąć działania dot. nowych zatrudnień administracyjnych typu testy kompetencyjne, platformę internetową do "onboarding"? Oczywiście, o ile jest to zasadne z potrzeb Uczelni.
Jeśli pytanie dotyczy sfinansowania zakupu lub opracowania tego typu narzędzi, to niestety nie są to działania możliwe do sfinansowania z budżetu projektu.
- Czy można w ramach projektu sfinansować zakup dostępu do narzędzia wspierającego proces rozwojowy pracowników administracji Wnioskującego. Takie narzędzie obejmuje: Tworzenie modeli kompetencji przy wsparciu sztucznej inteligencji, Identyfikacja luk kompetencyjnych, Zarządzanie przez cele w rozwoju, Łączenie modeli kompetencji ze szkoleniami i kursami, Warsztaty z managerami, Wsparcie HR w rekrutacji, Testy kompetencyjne, Raporty z testów.
Tego typu narzędzie można zakupić poza projektem i ewentualnie wykorzystywać w projekcie rozliczając jego koszt jako wkład własny (proporcjonalnie).
- Średni koszt przypadający na jednego uczestnika albo uczestniczkę projektu nie może przekroczyć 20 000 zł. Czy może być taka sytuacja, że jedna osoba skorzysta ze wsparcia na wartość 30 000 zł a druga na 10 000 zł, średnio dla dwóch osób będzie 20 000 zł? Czy to jest poprawne?
Tak, może się zdarzyć, że jedna osoba skorzysta z form wsparcia o łącznej wartości 30 tys. zł, a inna - 10 tys. zł. Kryterium dostępu wskazuje bowiem na średni koszt przypadający na jednego uczestnika a nie koszt maksymalny.
- Czy jako trwałość projektu można potraktować wdrożenie ogólnouczelnianego centrum rozwoju kompetencji, w ramach którego kontynuowane i rozwijane będą programy szkoleniowe stworzone w ramach projektu?
Tak, takie rozwiązanie jako element trwałości projektu wydaje się być właściwe.
- Czy pracownik zatrudniony na uczelni na pół etatu wyłącznie przy realizacji projektu (jako asystent kierownika projektu, k. pośrednie) może być UP?
Tak, jeśli osoba ta wpisuje się definicję kadry administracyjnej lub kierowniczej, to może być uczestnikiem projektu.
- Zwracam się z prośbą o podanie nazwy dokumentu/poradnika, który pomoże nam określić szkolenia w zakresie zielonej transformacji.
Poradnik "Kompetencje dla zielonej transformacji" zamieszczony jest na stronie NCBR: https://www.gov.pl/web/ncbr/dokumenty-programowe, z zakładce Dokumenty dodatkowe.
- Pracownicy dydaktyczni naszej uczelni brali już udział w poprzednich edycjach FERS'ach -udział w szkoleniach podnoszących kompetencje w ramach np. modernizacji programów kształcenia. Czy tacy pracownicy (kierownicy jednostek) są objęci ograniczeniami/limitami wz. z wcześniejszym wykorzystaniem środków w ramach FERS?
Nie, nie przewidziano żadnych dodatkowych limitów w tym zakresie.
- Gdzie można poradnik dotyczący zielonej transformacji pozyskać?
Poradnik "Kompetencje dla zielonej transformacji" zamieszczony jest na stronie NCBR: https://www.gov.pl/web/ncbr/dokumenty-programowe, z zakładce Dokumenty dodatkowe.
- Czy kwalifikowalne są zagraniczne (np. w Wielkiej Brytanii) studia MBA z zarządzania w edukacji?
Katalog forma wsparcia jest otwarty, mogą to być zatem również studia za granicą, jeśli taka forma wsparcia jest uzasadniona potrzebami uczelni. Proszę też pamiętać, by działania były racjonalne i efektywne.
- Czy planowane jest rozszerzenie wnioskodawców również o inne jednostki naukowe, które mogłyby również aplikować o wsparcie? Rozszerzenie Działania 1.5. FERS o instytuty naukowe PAN wyrównałoby szanse tych jednostek, które zazwyczaj dysponują mniejszymi środkami na podnoszenie kompetencji swojej kadry administracyjnej niż uczelnie.
NCBR weźmie postulat pod uwagę przy kolejnych naborach w takim zakresie.
- Czy planujecie Państwo skrócić nabór ze względu na nadchodzący okres urlopowy?
Nie, nie planujemy skrócenia naboru wniosków.
- Czy limit dot. 20 tys. oznacza że faktycznie na 1 uczestnik nie może wziąć udziału w szkoleniach przekraczających 20 tys.? Czy limit ten nie ma znaczenia przy określaniu kosztów szkoleniowych na 1 uczestnika i dotyczy całości kosztów w WND?
Kryterium dostępu nr 7 wskazuje na średni koszt przypadający na jednego uczestnika a nie koszt maksymalny. Tym samym może się zdarzyć, że jedna osoba skorzysta z form wsparcia o łącznej wartości 30 tyś zł, a inna - 10 tyś. zł.
- W odpowiedziach na pytania Beneficjentów zadane podczas szkolenia ,,Podstawy rozliczania projektów w perspektywie FERS” w dniu 10 kwietnia 2025, w pkt 1.18 mowa jest o tym, że zaangażowanie do projektu na podstawie oddelegowania bądź dodatku do realizacji zadań w ramach projektu nie może pokrywać się z podstawowym czasem pracy danej osoby. Proszę o uszczegółowienie: 1) Czy faktycznie oddelegowanie do realizacji zadań w projekcie w ramach umowy o pracę nie może pokrywać się z podstawowym czasem pracy, tj. 8 godzinnym czasem pracy? Jeśli tak, proszę o informację z czego to wynika? Dotychczas, zgodnie z zapisami regulaminu wynagradzania obowiązującego na uczelni, oddelegowanie do zadań w projekcie dotyczy czasu pracy wynikającego z umowy o pracę. 2) Jednym z rodzajów dodatków do wynagrodzenia obowiązujących wszystkich pracowników na naszej Uczelni jest wynagrodzenie uzupełniające. Czy w przypadku zaangażowania pracownika w działania projektowe i przyznania wynagrodzenia uzupełniającego, (przyznawane na podstawie porozumienia do umowy o pracę, w sytuacji czasowego zwiększenia zakresu obowiązków służbowych lub czasowego powierzenia dodatkowych zadań związanych z realizacją projektu) praca na rzecz projektu może być wykonywana w ramach 8 godzinnego czasu pracy? Jeśli nie, proszę o wskazanie podstawy prawnej w tym zakresie.
W dniu 03 czerwca 2025 r. zostało zamieszczone na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/ncbr/pytania-i-odpowiedzi-po-szkoleniu-podstawy-rozliczania-projektow-w-nowej-perspektywie-fers sprostowanie w zakresie pytań 1.18 i 1.22 dotyczących wykonywania pracy w ramach dodatku w tym samym czasie, w którym jest wykonywana praca podstawowa. Zgodnie z zamieszczoną informacją „jeżeli zaangażowanie pracownika następuje na podstawie oddelegowania lub rozszerzenia zakresu obowiązków to realizacja zadań w ramach projektu może odbywać się w czasie podstawowych godzin pracy. Natomiast jeżeli zaangażowanie do projektu następuje na podstawie dodatku to należy wziąć pod uwagę zakres przydzielonych pracownikowi zadań. Należy rozważyć, czy możliwe jest zrealizowanie zadań dodatkowych w podstawowym czasie pracy przy uwzględnieniu podstawowych zobowiązań pracownika np. przy zaangażowaniu pracownika do pracy w projekcie w wymiarze ½ etatu w ramach dodatku, realizacja zobowiązań w ramach projektu może okazać się niemożliwa w podstawowym czasie pracy”.
Jednocześnie, zgodnie z Zasadami finansowania programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, rozdział 1.4.1 Warunki kwalifikowalności personelu projektu „Koszty związane z wynagrodzeniem personelu projektu mogą być kwalifikowalne, o ile powierzenie zadań danemu pracownikowi gwarantuje odpowiednią jakość wykonywanych obowiązków. W tym celu muszą być spełnione co najmniej poniższe warunki:
a) obciążenie pracownika z tego wynikające nie wyklucza możliwości prawidłowej i efektywnej realizacji wszystkich zadań powierzonych danej osobie,
b) łączne zaangażowanie zawodowe personelu projektu, niezależnie od formy zaangażowania, w realizację wszystkich projektów finansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów, nie przekracza 276 godzin miesięcznie. Do ww. limitu wlicza się okres urlopu wypoczynkowego oraz czas niezdolności do pracy wskutek choroby. Nie wlicza się natomiast innych nieobecności pracownika takich jak urlop bezpłatny, rodzicielski i macierzyński.”
W związku z powyższym IP stoi na stanowisku, że pracownicy Beneficjenta mają możliwość wykonywania zadań w projekcie powierzonych w ramach dodatku w podstawowym czasie pracy, ale Beneficjent powinien rozważyć czy pracownik jest w stanie efektywnie i prawidłowo wykonać wszystkie przydzielone obowiązki w tym samym czasie pracy.
- Proszę o wskazanie konkretnych działań, które mogą zostać objęte wsparciem.
Wszelkie formy wsparcia, które pozwolą na podniesienie kompetencji lub zdobycie kwalifikacji uczestnikom projektu.
- Czy uwzględnienie w rekrutacji sytuacji, iż dany uczestnik zostanie zrekrutowany do danej formy wsparcia w oparciu o polecenie służbowe może zostać zakwestionowane przez ekspertów?
Nie, taki powód rekrutacji nie powinien być kwestionowany przez ekspertów.
- Czy możliwe jest, aby ta sama osoba była równolegle zaangażowana jako personel merytoryczny w realizację dwóch różnych projektów FERS, w ramach dwóch różnych form zatrudnienia, tj.: - w projekcie A – realizuje zadania w ramach częściowego oddelegowania (np. 1/4 etatu) w związku z obowiązkami wynikającymi z zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku, - jednocześnie w projekcie B – realizuje zadania w ramach dodatku do wynagrodzenia (np. 15 godzin miesięcznie), za czynności wykraczające poza zakres obowiązków służbowych, np. jako ekspert, doradca lub prowadzący szkolenia.
Tak, istnieje taka możliwość. Zasady finansowania nakładają obowiązek jednolitej formy zatrudnienia pracownika w dwóch różnych projektach, jedynie w przypadku przyznania dodatku (tj. w obu projektach musi być przyznany rodzajowo taki sam dodatek). Natomiast ani Wytyczne ani Zasady finansowania nie zakazują zaangażowania w dwóch różnych projektach tego samego pracownika na podstawie dwóch różnych form zatrudnienia.
- Czy uczelnia musi być Liderem w projekcie?
Tak, Wnioskodawcą, a tym samym Liderem w projekcie, może być wyłącznie uczelnia działająca w oparciu o przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
- Czy specjalistyczne szkolenia/ konferencje mogą się odbywać za granicą - brak takich szkoleń w Polsce?
Jeśli danych szkoleń brak w Polsce a podniesienie kompetencji przez kadrę w taki właśnie sposób jest uzasadnione, to nie ma przeciwwskazań, by uwzględnić takie działania w projekcie.
- Czy pracownik uczelni może być szkoleniowcem w projekcie?
Tak, nie ma przeciwskazań.
- Pojawiła się informacja na Facebooku, że termin składania wniosków może zostać skrócony jeśli będzie dużo wnioskodawców, czy jest to prawda?
Mimo, że jedną z okoliczności, która może wpływać na zmianę daty zakończenia naboru, jest złożenie wniosków na kwotę dofinansowania przekraczającą 200% kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów w naborze, to jednak NCBR nie przewiduje jej zastosowania.
- Czy w limit kosztów przypadających na 1 UP wliczamy również koszty pośrednie?
Wysokość średniego kosztu przypadającego na jednego uczestnika albo uczestniczkę w projekcie będzie wyliczana na podstawie ilorazu wartości projektu oraz łącznej liczby uczestników i uczestniczek projektu (wartość docelowa wskaźnika produktu nr 2 pn. „Liczba osób z kadry akademickiej objętych wsparciem w zakresie nabywania i rozwoju kompetencji lub kwalifikacji”). Tym samym istotna jest wartość całkowita projektu a zatem i koszty pośrednie.
- Czy w ramach prowadzonych szkoleń można przekazać kadrze kierowniczej/administracyjnej narzędzia, z których uczestnicy zostaną przeszkoleni i będą mogli później wykorzystać te narzędzia na uczelni?
Nie finansujemy narzędzi, z których uczestnik będzie korzystał po szkoleniu, tj. wykorzystując nabyte kompetencje.
- Czy coaching wchodzi w grę?
Tak. Katalog form wsparcia ma charakter otwarty.
- Czy nauczyciel akademicki pełniący dodatkowo funkcję np. pełnomocnika rektora ds. studentów z niepełnosprawnościami może zostać uznany za kadrę administracyjną i zostać objęty działaniami projektowymi?
Na to pytanie Wnioskodawca musi odpowiedzieć sobie samodzielnie. W naszej opinii tak, jeśli jako pełnomocnik w zakresie swoich obowiązków osoba ta ma zadania administracyjne.
- Czy dopuszczają Państwo w projektach objęcie UP formą wsparcia typu job shadowing?
Tak. Katalog form wsparcia ma charakter otwarty.
- Czy z projektu można sfinansować zakup programu kadrowo-płacowego w Uczelni?
Nie. Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu nr 2, projekt może obejmować swoim zakresem merytorycznym wyłącznie działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry kierowniczej wnioskodawcy lub kadry wnioskodawcy zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią. Tym samym uczestnicy projektu mogliby być jedynie przeszkoleni w zakresie efektywnego wykorzystywania takiego programu.
- Czy w ramach projektu możliwe jest dokonanie zakupów np. infrastruktury lub mniej wartościowych zasobów (np. gier szkoleniowych), które później będzie mogła być wykorzystywana w uczelni i dłużyć dalszemu rozwojowi kadry uczelni po zakończeniu projektu jako jeden z efektów trwałości? Czy finansowane są tylko zakupy ściśle związane z zapewnieniem dostępności i mechanizmem racjonalnych usprawnień?
Jeśli formy wsparcia (wszystkie lub wybrane) byłyby realizowane bezpośrednio przez uczelnię, i do ich realizacji nie zbędne jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi, można ich zakup sfinansować z projektu.
- Czy dla uczestników projektu można zorganizować wyjazd studyjny do np. innej uczelni lub ośrodka spełniającego wymogi ekologiczne/środowiskowe w celu zapoznania się ze sposobem zarządzania/funkcjonowania/administrowania zgodnego z zasadami zielonej transformacji?
Tak. Uczulamy tylko, by przeanalizować sposób weryfikacji podniesienie kompetencji uczestników takiej formy wsparcia.
- Czy zakup i wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów oraz zakup i wdrożenie systemu e-teczki studenta (w ramach podniesienia kompetencji cyfrowych oraz z zakresu zielonej transformacji) oraz szkolenia z ww. systemów są kosztami kwalifikowanymi w tym projekcie?
Nie. Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu nr 2, projekt może obejmować swoim zakresem merytorycznym wyłącznie działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry kierowniczej wnioskodawcy lub kadry wnioskodawcy zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią. Tym samym uczestnicy projektu mogliby być jedynie przeszkoleni w zakresie efektywnego wykorzystywania takich systemów.
- Czy uczelnia może część środków przeznaczyć na studia podyplomowe dla jednej grupy pracowników, a drugą część przeznaczyć na szkolenia z zakresu cyfrowej transformacji dla drugiej grupy pracowników?
Przypominamy, że każdy uczestnik musi podnieść wszystkie kompetencje wskazane jako obligatoryjne.
- Czy dobrze rozumiem, że każde zaplanowane szkolenie (aktywność) musi zawierać uzasadnienie w 3 aspektach: zarządczych (obligatoryjność dotyczy tylko kadry kierowniczej), cyfrowych, na rzecz zielonej transformacji?
Każda forma wsparcia ma być uzasadniona potrzebami w danym zakresie. Pojedyncze szkolenie nie musi podnosić wszystkich obligatoryjnych kompetencji. Każdy z obszarów kompetencyjnych może być wspierany kilkoma różnymi formami wsparcia.
- Czy studia magisterskie czy licencjackie z zarządzania, archiwizowania dokumentów, cyfryzacji i zielonej transformacji można realizować w ramach projektu?
Jeśli formę wsparcia uda się zrealizować w okresie realizacji projektu (maks. 36 miesięcy), to tak.
- Czy wydatkiem kwalifikowalnym jest zakup dostępu do platformy szkoleniowej (treści merytoryczne, testy) dla pracowników i na jaki okres można taki dostęp wykupić (maks. 36 m-cy)?
Narzędzie zakupione do realizacji form wsparcia w projekcie można jedynie finansować proporcjonalnie do jego wykorzystywania i tylko w okresie realizacji danej formy wsparcia oraz projektu.
- Czy dobrze rozumiem, że w ramach cross-financingu można uwzględnić zakup narzędzi, które będą wykorzystywane zarówno podczas szkoleń przez uczestników jak i po jego zakończeniu na uczelni?
Tylko te i proporcjonalnie do okresu wykorzystywania w ramach projektu.
- W ramach projektu planujemy realizację szkoleń językowych dla kadry administracyjnej i kierowniczej uczelni. Rozważamy również możliwość, aby część tych kursów była realizowana za granicą, np. w formie intensywnych kursów języka angielskiego w krajach anglojęzycznych, w uznanych szkołach językowych. Chciałybyśmy zapytać, czy tego rodzaju zagraniczne kursy językowe mogą zostać uznane za koszty kwalifikowalne w projekcie, o ile będą one właściwie uzasadnione we wniosku? Czy możliwe jest, aby jeden uczestnik projektu brał udział w dwóch formach szkolenia w ramach tej samej kompetencji językowej – najpierw w kursie realizowanym w Polsce (np. indywidualnym lub grupowym), a następnie wyjechał na intensywny kurs językowy za granicę? Naszym celem nie jest powielanie treści szkoleniowych, lecz zaprojektowanie dwóch uzupełniających się form nauki, które razem prowadzą do znacznie lepszego efektu – poprzez utrwalenie wiedzy i immersję językową.
Jeśli uwzględnione formy wsparcia będą racjonalnie uzasadnione, eksperci nie powinni mieć wątpliwości co do ich kwalifikowalności.
- Co oznacza jeden rodzajowo dodatek? Czy dodatek zadaniowy i inne przewidziane w ustawie są jednym rodzajem dodatku za prace dodatkowe?
Pracownicy uczelni biorący udział w projektach współfinansowanych ze środków FERS mogą mieć przyznawane rodzajowo różne dodatki do wynagrodzenia zasadniczego we wszystkich formach wskazanych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj. w formie dodatku zadaniowego, funkcyjnego lub innego dodatku. Przy przyznawaniu dodatku za pracę w kolejnych projektach należy pamiętać, że w sytuacji wykonywania zadań w kilku projektach w ramach Programu lub w innych programach w tym samym czasie, personelowi projektu powinien być przyznawany jeden rodzajowo dodatek (dodatek dotyczący wykonywania zadań w projekcie/projektach FERS oraz w pozostałych programach - jeśli dotyczy).
- Jeśli Regulamin wynagradzania dopuszcza przyznanie dodatku w max wysokości do 300% wynagrodzenia zasadniczego to powinniśmy zmodyfikować nasz obowiązujący w jednostce Regulamin?
Nie ma konieczności zmiany Regulaminu. Należy jednak pamiętać, że maksymalna wysokość dodatku wypłacanego personelowi projektu nie powinna przekroczyć 80% wynagrodzenia podstawowego.
- Gdzie można znaleźć katalog kosztów pośrednich?
Katalog kosztów pośrednich znajduje się w dokumencie "Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027" w Podrozdziale 3.12. Koszty pośrednie.
- Czy zadania nie mieszczące się w podstawowym zakresie finansowane z projektu mogą być wykonywane w ramach podstawowego czasu pracy? Nie ma możliwości wykonania zadań poza godzinami z uwagi na funkcjonowanie jednostek uczelni w określonych godzinach np. w godz. 8-16?
Odpowiedzi udzielono w pytaniu nr 26.
- Czy indywidualne konsultacje eksperckie, realizowane jako forma wsparcia merytorycznego (np. w zakresie zadań zawodowych uczestnika projektu), mogą być uznane za koszt kwalifikowalny? Jeśli tak, prosimy o informację, jak w przypadku tej formy wsparcia prawidłowo zastosować cztery etapy potwierdzania nabycia kompetencji (zakres – wzorzec – ocena – porównanie). Będziemy wdzięczne za prosty przykład opisujący, jak każdy z tych etapów powinien wyglądać w praktyce – najlepiej w oparciu o znane dobre praktyki z innych projektów, które są znane działowi rozliczania projektów NCBR współpracującemu z Beneficjentami.
Tak. Katalog form wsparcia ma charakter otwarty.
Trudno jest wskazać dobre praktyki w stosowaniu przez beneficjentów czterech etapów prowadzenia nabycia kompetencji. Odsyłamy do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027.
- Czy osoba będąca personelem projektu może jednocześnie być zaangażowana do innych zadań w kosztach pośrednich? Czy w takim przypadku obowiązuje zasada jednego rodzajowo dodatku?
Istnieje możliwość, aby ta sama osoba wykonywała zadania jako personel administracyjny i merytoryczny projektu, jednakże jej sposób zaangażowania w ramach projektu powinien być w takiej samej formie dla obu pełnionych funkcji.
- Czy konieczna jest zmiana IP na etapie realizacji wz. zmian w budżecie gdy po szacowaniu rynku kwoty zaplanowane są niewystarczające, czy można samodzielnie dokonać przesunięć z innej pozycji w ramach tej samej kategorii kosztu?
Zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie określonym dla konkursu, Beneficjent może dokonywać przesunięć w budżecie projektu do 10% wartości środków w odniesieniu do zadania, z którego są przesuwane środki, jak i do zadania, na które są przesuwane środki w stosunku do zatwierdzonego Wniosku o dofinansowanie bez konieczności uzyskania akceptacji IP, z zastrzeżeniem, że przesunięcia te nie mogą:
1) zwiększać łącznej wysokości wydatków dotyczących cross-financingu;
2) wpływać na wysokość i przeznaczenie pomocy publicznej przyznanej Beneficjentowi;
3) dotyczyć kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtowo.
Pozostałe zmiany wymagają zgłoszenia do Instytucji Pośredniczącej w CST2021 nie później niż na 1 miesiąc przed planowanym zakończeniem realizacji Projektu i przekazania w SOWA EFS zaktualizowanego Wniosku oraz uzyskania akceptacji IP.
- Czy w opisie procesu rekrutacji można uwzględnić możliwość skierowania pracownika do udziału w projekcie na podstawie polecenia służbowego, zgodnie z Kodeksem pracy, jeśli działania rozwojowe są zgodne z jego obowiązkami służbowymi? Czy taka forma – obok rekrutacji dobrowolnej – jest dopuszczalna w świetle wytycznych konkursu? Chcemy objąć wsparciem także tych pracowników, których rozwój jest kluczowy dla uczelni, ale sami nie aplikują do otwartych form.
Polecenie służbowe jest dopuszczalną formą kierowania na szkolenie.
- Projekt poniżej 5 mln euro, VAT od wydatków księgowo rozliczany w kwocie pomniejszonej o prewspółczynnik i wskaźnik struktury sprzedaży. Czy według nowych wytycznych możemy w projekcie kwalifikować podatek VAT w całości, czy nie będzie to podwójne finansowanie?
Wytyczne wprost wskazują, że podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt (koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne) jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny, z zastrzeżeniem pkt 8 i 10.
Zatem jeśli nie mają zastosowania warunki z pkt 8 i 10:
8) W SZOP, regulaminie wyboru projektów lub umowie o dofinansowanie projektu IZ/IP/IW w ramach EFRR/FS/FST może wyłączyć możliwość kwalifikowania podatku VAT
10) Kwalifikowalność podatku VAT podlega dodatkowym ograniczeniom wynikającym z zasad udzielania pomocy publicznej,
VAT w tego typu projekcie będzie kwalifikowalny.
Potwierdzają to zapisy Zasad finansowania FERS:
W okresie 2021-2027 zmieniono zasady kwalifikowania wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług (VAT). Główną różnicę stanowi możliwość kwalifikowania tego podatku w projektach o wartości poniżej 5 mln EUR (z uwzględnieniem VAT), bez względu na to czy podatek ten może zostać odzyskany przez beneficjenta lub inny podmiot zaangażowany w projekt lub wykorzystujący do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu (takim podmiotem może być np. grantobiorca). W konsekwencji, w projektach o wartości poniżej 5 mln EUR, nie ma konieczności składania przez beneficjenta lub partnerów oświadczenia o braku możliwości odliczania podatku VAT.
- Czy konieczne jest stosowanie standardu cen, czy możliwe jest zaplanowanie kosztów na podstawie szacowania rynku?
Zgodnie z zapisami zał. 6 do Regulaminu Zestawienie standardu i cen rynkowych podczas konstruowania budżetu i wskazywania stawek, wnioskodawca/beneficjent w pierwszej kolejności powinien opierać się na wewnętrznych regulaminach i zasadach obowiązujących poza projektami. Stawki mogą odbiegać od wykazanych w standardzie kosztów, jednakże tylko w przypadku przeprowadzenia i udokumentowania (potwierdzenia) rynkowości stawek.
- Czy może być szkolenie z onboardingu na stanowisku pracy pracowników, dla kierowników?
Onboarding to szkolenie z podstawowych zagadnień, odnoszące się do zasad wewnętrznych na uczelni. Nie wydaje się, by tego typu forma była zasadna do finansowania z projektu.
- Przygotowanie i realizacja zadań jest rozłożona na kilka kwartałów, co wynika z zaplanowanej ścieżki wsparcia co oznacza, ze płatności są oddalone w czasie czy zatem pierwsze kwartały mogą być na kwotę zero?
Projekt może zakładać, że wydatki nie będą ponoszone od początku jego realizacji. Planowany we wniosku o dofinansowanie sposób realizacji zadań podlega ocenie w ramach kryteriów merytorycznych.
- Czy każde działania realizowane w projekcie powinno być objęte trwałością? Czy powinniśmy pisać ile osób po zakończeniu będzie przeszkolonych itp. np. w 1 roku 100 osób w 2 roku 50?
Nie, nie każde działania realizowane w projekcie ma być stricte utrzymane. Trwałym efektem będzie na pewno podniesienie kompetencji i kwalifikacji kadry, która stanowi potencjał uczelni. Być może efektem działań projektowych będą również zmiany systemowe na uczelni w obszarze miękkiego HR.
- Dodatek dla personelu. W jaki sposób można realizować zadania na rzecz projektu poza godzinami pracy gdy uczelnia się zamyka?
Odpowiedzi udzielono w pytaniu nr 26.
- Na szkoleniach NCBR mówi się teraz wprost, że dodatek musi być realizowany poza standardowymi godzinami pracy, obojętnie jaki wymiar obowiązków. Nie ma mowy o żadnych rozważaniu przez wnioskodawcę. To co Panie mówią jest zdroworozsądkowe, ale sprzeczne z tym, co było na szkoleniu. 1.22. Czy praca w ramach dodatku powinna być w wykonywana ramach 8 godzinnego czasu pracy czy poza godzinami pracy? Praca w ramach dodatku nie powinna być wykonywana w tym samym czasie, w którym jest wykonywana praca podstawowa.
Odpowiedzi udzielono w pytaniu nr 26.
- Pyt. dot. jednego rodzajowo dodatku. Chodzi o jeden rodzajowo dodatek w ramach różnych programów? Bo np. w ramach FERS może być dodatek edukacyjny ale już w ramach FENG np. badawczy, ponieważ to są projekty o innym charakterze.
Zgodnie z zapisami Zasad finansowania programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, w sytuacji wykonywania zadań w kilku projektach w ramach Programu lub w innych programach w tym samym czasie, personelowi projektu powinien być przyznawany jeden rodzajowo dodatek (dodatek dotyczący wykonywania zadań w projekcie/projektach FERS oraz w pozostałych programach - jeśli dotyczy).
- Rodzaj dodatku = nazwa dodatku?
Co do zasady IP przyjmuje, że nazwa dodatku równa się rodzajowi dodatku, gdyż nie ma podstaw do różnicowania nazewnictwa dodatków o tym samym rodzaju i zakresie.
- Czy w ramach projektu możemy kupić oprogramowanie, wykorzystywane w pracach administracyjnych oraz do prowadzenia szkoleń dla pracowników uczelni?
Z projektu nie można sfinansować zakupu oprogramowania wykorzystywanego w pracach administracyjnych. Można ewentualnie przeszkolić kadrę z jego efektywnego wykorzystywania.
- Czy certyfikat jest dokumentem potwierdzającym zdobycie kompetencji?
Jeśli certyfikat jest wystawiony przez instytucję uprawnioną do certyfikowania, to potwierdza on zdobycie kwalifikacji.
- Odpowiedzi na pytania Beneficjentów zadane podczas szkolenia „Podstawy rozliczania projektów w perspektywie FERS” w dniu 10 kwietnia 2025 r. W tym materiale ostatnio była mowa, że zadania w ramach dodatku muszą być wykonane poza 8 h pracy. Prośba aby Panie zweryfikowały, czy na pewno udzielona podczas niniejszego spotkania odpowiedź, że to sam wnioskodawca ma rozstrzygnąć, czy praca będzie wykonana w ramach 8 h czy poza nimi, jest prawidłowa.
Odpowiedzi udzielono w pytaniu nr 26.
- Czy w ramach projektu można sfinansować dostęp do platformy szkoleniowej? Mamy doświadczenie, że jest dobre, skuteczne narzędzie.
Jeśli platforma miałaby służyć tylko do realizacji szkoleń w projekcie i byłaby narzędziem niezbędnym do realizacji wsparcia, koszt mógłby zostać uznany za kwalifikowalny.
- Odnośnie dodatku zadaniowego mam jeszcze pytanie. Wiadomo, że dodatek zadaniowy powinien być za inne obowiązki niż w standardowym zakresie obowiązków, a co w przypadku jeśli zakładamy, że te zdania będą realizowane poza standardowym wymiarem czasu pracy, czy wtedy można dawać dodatek zadaniowy za te same zadania, które ktoś ma w zakresie obowiązków, czy jednak powinno być zastosowane oddelegowanie?
Zgodnie z Zasadami finansowania dodatek jest przyznawany w związku z realizacją zadań projektu, co do zasady nie mieszczących się w dotychczasowych obowiązkach na danym stanowisku pracy. Powinien tym samym dotyczyć zadań dodatkowych, wykraczających poza te przewidziane w podstawowym zakresie obowiązków danej osoby.
- Czy można przeszkolić z cyberbezpieczeństwa?
Jeśli taka potrzeba została zdiagnozowana na uczelni, to tak.
- Czy zakup słuchawek z mikrofonem i ewentualnie kamerek dla osób biorących udział w szkoleniach online może być kosztem kwalifikowanym w projekcie?
Koszt uznaje się za kwalifikowalny jeśli jest racjonalny, efektywny i niezbędny o realizacji projektu.
- Czy kadra dydaktyczna uczestnicząca w projekcie w ramach naboru „Kształcenie na potrzeby gospodarki” może uczestniczyć jako kadra zarządzająca w projekcie realizowanym w ramach naboru „Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni”? W obu przypadkach uczestnik obligatoryjnie musi podnieść kompetencje cyfrowe oraz na rzecz zielonej transformacji.
Tak, w obu projektach mogą wziąć udział te same osoby. Mimo podnoszenia ponownie kompetencji z tego samego obszaru, należy jednak zmienić zakres. Osoby te nie mogą ponownie skorzystać z tego samego szkolenia. Ale już na innych poziomach trudności lub w innym zakresie, tak.
- Czy w ramach projektu można sfinansować audyt procedur obowiązujących w Uczelni? Na podstawie takiego audytu, zaplanowano by podniesienie kompetencji pracowników.
Niestety, taki koszt nie będzie kwalifikowalny w projekcie.
- Czy możliwe jest sfinansowanie utworzenia zespołu wewnętrznych trenerów i tutorów poprzez program szkoleniowy obejmujący metodykę szkoleń, tutoring, rozwój kompetencji (cyfrowych, zielonych, zarządczych) oraz umiejętności miękkich, zakończony certyfikacją?
Odpowiedzi udzielono w pytaniu nr 7.
- Czy jako trwałość projektu można potraktować wdrożenie ogólnouczelnianego centrum rozwoju kompetencji, w ramach którego kontynuowane i rozwijane będą programu szkoleniowe stworzone w ramach projektu?
Odpowiedzi udzielono w pytaniu nr 14.
- Jak można wzmacniać potencjał bez narzędzi?
Pytanie, o jakich narzędziach mówimy. Jeśli narzędzia te miałyby być niezbędne do realizacji danej formy wsparcia, to mogą zostać sfinansowane. Jeśli jednak mówimy o narzędziach służących następnie do realizacji obowiązków przez kadrę, np. oprogramowanie kadrowo-płacowe czy EZD, to takie narzędzia powinny zostać sfinansowane przez uczelnię poza projektem a w projekcie kadra może zostać przeszkolona z ich efektywnego wykorzystywania.
- Pytanie dotyczące zielonych kompetencji - czyli w każdym przypadku (nawet jeśli szkolenie wprost dotyczy świadomości proklimatycznej) należy wykazać, w jaki sposób nabyte kompetencje zostaną wykorzystane w uczelni?
Tak – zgodnie z opracowanym poradnikiem dot. kompetencji na rzecz zielonej transformacji, każdy uczestnik szkolenia z zakresu zielonej transformacji powinien wykazać, w jaki sposób nabyte kompetencje zostaną wdrożone w praktyce działania uczelni.
Nawet jeśli szkolenie bezpośrednio dotyczy świadomości proklimatycznej, nie wystarczy nabycie ogólnej wiedzy jeśli brakuje praktycznego aspektu zastosowania: np. wdrożenie rozwiązań oszczędzania energii w administracji uczelni, zastosowanie zasad zrównoważonego rozwoju przy planowaniu wydarzeń artystycznych, zmiana praktyk w konserwacji dzieł sztuki itd. Sposoby zaaplikowania zdobytej wiedzy można wypracować poprzez aktywną pracę zespołową z grupą uczestników w części praktycznej zwieńczonej mapowaniem obszarów wymagających zazielenienia, czy tez zielonymi rekomendacjami.
- Czy możecie Państwo polecić jakieś materiały dotyczące zielonej transformacji w obszarze kultury przydatne dla uczelni artystycznych (sztuki wizualne, projektowe i konserwacja dzieł sztuki)? Nie możemy znaleźć oferty na rynku, ani badań w tym zakresie.
Tak – choć dostępność takich materiałów w Polsce jest ograniczona, można korzystać z dobrych praktyk międzynarodowych i dokumentów strategicznych. Oto kilka rekomendacji:
Przykładowe źródła:
• Julie’s Bicycle (UK) – organizacja wspierająca zieloną transformację w kulturze. Oferuje:
• Przewodniki nt. zrównoważonego zarządzania instytucjami artystycznymi;
• Narzędzia do redukcji emisji w sztukach wizualnych i scenicznych.
https://juliesbicycle.com
Creative Carbon Scotland – skupia się na redukowaniu śladu węglowego sektora kultury:
• Dobre praktyki dla teatrów, galerii, instytucji edukacyjnych;
• Raporty o włączaniu klimatu do działań twórczych.
https://www.creativecarbonscotland.com
• Culture2030Goal – inicjatywa ONZ promująca zrównoważony rozwój w sektorze kultury.
• Kultura dla klimatu (inicjatywa Centrum Badań nad Kulturą Visualną ASP w Warszawie) – zawiera m.in. katalog działań proklimatycznych w instytucjach kultury.
Krajowe źródła:
• NIK: "Zarządzanie energią w instytucjach kultury" (2022) – raport dot. efektywności energetycznej.
• Strategia Rozwoju Kultury w Polsce 2021–2027 (projekt MKiDN) – odnosi się do wyzwań klimatycznych.
• "Zielona instytucja kultury" – materiały z konferencji Narodowego Centrum Kultury (NCK).
Ujęcie tematu z perspektywy europejskiej:
- W uczelni zdiagnozowano dwie potrzeby szkoleniowe: 1) z pierwszej pomocy w miejscu pracy - czy takie szkolenie może stanowić to szkolenie z "innego" obszaru poza trzema obligatoryjnymi? 2) z oszczędności energii w miejscu pracy i w gospodarstwie domowym (np. zwrócenie uwagi na gaszenie świateł, nie włączanie kaloryfera przy otwartym oknie, itp. z odpowiednim wstępem merytorycznym dot. świadomości proklimatycznej) - czy takie szkolenie spełnia wymogi szkolenia z zakresu zielonej transformacji?
Ad 1. Jeśli taka potrzeba zostanie zdiagnozowana na uczelni, to tak.
Ad 2. Jeśli program szkolenia zawiera wprowadzenie do zagadnień świadomości proklimatycznej i merytoryczne treści, dzięki którym uczestnik pozna sposoby wdrażania efektywności energetycznej w swojej codziennej pracy w uczelni (niezależnie od obszaru zaangażowania), w zakresie swoich obowiązków zarządczych lub administracyjnych, to takie szkolenie może przyczynić się do podnoszenia kompetencji na rzecz zielonej transformacji – zgodnie z ich rekomendowanym rozumieniem w FERS.
- Poza sztukami plastycznymi w informacjach dot. zielonych zadań prosimy o uwzględnienie w FAQ uczelni teatralnych.
Przykłady szkoleń z zielonych kompetencji dla uczelni teatralnych::
„Zrównoważona produkcja teatralna”;
„Proekologiczne zarządzanie wydarzeniem artystycznym”
„Zielona administracja w uczelni artystycznej – przykłady z instytucji kultury”.
Przykładowe zakresy tematyczne:
• Ekologiczne scenografie: wykorzystanie materiałów z odzysku, wynajem zamiast zakupu, techniki „zero waste” w produkcji dekoracji;
• Oświetlenie energooszczędne (LED, sterowanie czasowe);
• Transport i logistyka w duchu niskiego śladu węglowego;
• Zarządzanie odpadami podczas produkcji i eksploatacji spektakli;
• Dobre praktyki z teatrów europejskich (np. Theater Green Book – UK);
• Wdrażanie „zielonego ridera” do produkcji artystycznej.
• Zasady green event management (ograniczenie śladu węglowego wydarzenia);
• Catering ekologiczny, zarządzanie transportem i noclegami (preferowanie opcji niskoemisyjnych);
• Komunikacja „eko” – świadome materiały promocyjne (druk tylko gdy niezbędny, komunikacja online, eko-gadżety);
• Narzędzia pomiaru i kompensacji emisji CO₂ (np. kalkulatory emisji dla wydarzeń kulturalnych);
• Współpraca z partnerami wspierającymi zieloną transformację;
• Checklista „zielonego wydarzenia” – wdrożenie w uczelni.
• Zarządzanie zużyciem energii w budynkach uczelni artystycznych;
• Zielone zamówienia publiczne – wybór dostawców i materiałów uwzględnieniem aspektów środowiskowych;
• Digitalizacja procesów administracyjnych (papier mniej, zasoby w chmurze);
• Zielone Biuro – praktyczne działania: segregacja, optymalizacja druku, ekologiczne zakupy biurowe.
-
Rozwiń tekst
Dokumenty dodatkowe
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
UMOWA O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
LISTY RANKINGOWE
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY ARCHIWALNE
-
Kontakt
Punkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
Strona www: https://www.gov.pl/web/ncbr/punkt-informacyjny
- Pierwsza publikacja:
- 29.04.2025 12:02 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- NCBR
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 14.0 | 14.10.2025 14:56 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 13.0 | 14.10.2025 08:19 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 12.0 | 28.08.2025 10:13 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 11.0 | 30.07.2025 10:31 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 10.0 | 14.07.2025 12:43 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 9.0 | 14.07.2025 12:42 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 8.0 | 11.07.2025 00:00 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 7.0 | 04.07.2025 11:56 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 6.0 | 25.06.2025 10:47 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 5.0 | 23.06.2025 13:48 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 4.0 | 20.06.2025 10:51 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 3.0 | 05.05.2025 00:00 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 2.0 | 30.04.2025 09:29 Szymon Iwańczuk |
| Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni | 1.0 | 29.04.2025 12:02 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP