W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Spraw Socjalnych

Departament Spraw Socjalnych odpowiada za funkcjonowanie systemu zabezpieczenia socjalnego, wojskowego systemu emerytalnego i pomocy rekonwersyjnej oraz kształtowanie systemu zatrudnieniowo-płacowego pracowników. Celem Departamentu jest zabezpieczenie potrzeb resortu w zakresie kształtowania działalności kadrowej wobec pracowników, tworzenie warunków do wypełniania zobowiązań socjalnych względem osób uprawnionych oraz zobowiązań emerytalnych wobec byłych żołnierzy.

Kierownictwo

Dyrektor: dr Wojciech Drobny
Zastępca Dyrektora: Kamilla Gralik
Zastępca Dyrektora: Joanna Kulesza

Kontakt

al. Niepodległości 218, 00-911 Warszawa
tel. + 48 261 874 604
e-mail: dss@mon.gov.pl

Zadania

Do zakresu zadań Departamentu należy w szczególności:

Organizowanie i monitorowanie funkcjonowania wojskowego systemu emerytalnego i pomocy rekonwersyjnej, w tym:

  • określanie zasad funkcjonowania podporządkowanych jednostek organizacyjnych,
  • planowanie budżetowe w zakresie dochodów i wydatków wyodrębnionych dla organu planującego - Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych i nadzór nad ich realizacją przez właściwych dysponentów środków budżetowych,
  • opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach emerytalno-rentowych, praktyk zawodowych żołnierzy i jako organ drugiej instancji w zakresie pomocy rekonwersyjnej,
  • zastępstwo Ministra w postępowaniach przed sądami w sprawach emerytalnych, pomocy rekonwersyjnej żołnierzy;

Organizowanie i monitorowanie funkcjonowania systemu zabezpieczenia socjalnego w resorcie, w tym:

  • planowanie i realizacja polityki socjalnej, w tym:

–    administrowanie pozostającymi w dyspozycji Ministra środkami na zapomogi dla żołnierzy,
–    ustalanie zasad i organizowanie krajowej oraz zagranicznej działalności wczasowej i wypoczynkowej, realizacja zadań wynikających z zawartej między Ministrem a Wojskową Agencją Mieszkaniową umowy o świadczenie usług w tym zakresie oraz realizacja zadań statutowych wynikających ze stałego członkostwa w Międzynarodowym Komitecie Koordynacyjnym Wojskowych Służb Socjalnych (CLIMS) i dwustronnych umów wojskowych,
–    ustalanie zasad i zakresu pomocy w ramach świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy,

  • koordynowanie pomocy poszkodowanym podczas wykonywania zadań służbowych (pracy) oraz członkom rodzin zmarłych w tych okolicznościach;
  • projektowanie rozwiązań systemowych dotyczących uprawnień żołnierzy zawodowych do zakwaterowania;

(pkt 2a) Prowadzenie spraw związanych z obsługą kadrową cywilnych kierowników jednostek organizacyjnych wymienionych w załączniku do decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych wraz z ich podporządkowaniem, z wyłączeniem spółek prawa handlowego, w tym opracowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy tych osób;

Prowadzenie wykazu obsady stanowisk kierowników (cywilnych i wojskowych) jednostek organizacyjnych;

Prowadzenie wykazu imiennych upoważnień do czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec osób, o których mowa w pkt 2a;

Kształtowanie systemu zatrudniania i wynagradzania pracowników oraz monitorowanie wielkości zatrudnienia i realizacji wydatków na wynagrodzenia, w tym:

  • opracowywanie założeń polityki zatrudniania i wynagradzania pracowników oraz monitorowanie ich realizacji,
  • nadzorowanie i koordynowanie procesu opisywania oraz wartościowania stanowisk pracy pracowników,
  • nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa pracy,
  • zastępstwo Ministra w postępowaniu przed sądami w sprawach ze stosunku pracy wynikających z zakresu działania Departamentu;

Realizacja zadań związanych z pełnieniem przez Dyrektora Departamentu funkcji Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Współpracy ze Związkami Zawodowymi;

Monitorowanie i nadzorowanie działalności służby bezpieczeństwa i higieny pracy w jednostkach i komórkach organizacyjnych resortu, w tym:

  • koordynowanie działań na rzecz poprawy warunków pracy i służby,
  • nadzorowanie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (służby),
  • realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową (Dz. U. z 2014 r. poz. 213 i 1822) w zakresie:

–    prowadzenia postępowań powypadkowych i odszkodowawczych żołnierzy zawodowych, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową,
- opracowywania projektów decyzji administracyjnych w sprawie przyznania odszkodowania w trybie art. 16 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową;

Koordynowanie realizacji uprawnień wynikających z ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. Nr 205, poz. 1203), w tym:

  • prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych Ministra w sprawach przyznania (pozbawienia) statusu weterana oraz weterana poszkodowanego,
  • zastępstwo Ministra w postępowaniu przed sądami w sprawach weteranów i weteranów poszkodowanych.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
05.12.2018 13:07 Jarosław Zeidler
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Magdalena Czerwińska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Spraw Socjalnych 2.0 14.06.2021 12:32 Magdalena Czerwińska
Departament Spraw Socjalnych 1.2 28.02.2019 11:31 Magdalena Czerwińska
Departament Spraw Socjalnych 1.1 11.12.2018 09:47 Magdalena Czerwińska
Departament Spraw Socjalnych 1.0 05.12.2018 13:07 Jarosław Zeidler

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}