W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności

Celem strategicznym Krajowego Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki, utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym.

KPO

Dowiedz się więcej o Krajowym Planie Odbudowy w serwisie rządowym

Dowiedz się więcej o Planie Odbudowy w serwisie funduszy europejskich

Blisko 160 mld euro – środki dla Polski na inwestycje

Polska wynegocjowała bezzwrotne środki w wysokości 23,9 mld EUR oraz 11,5 mld EUR pożyczek zaciąganych na preferencyjnych warunkach, które zostaną zainwestowane w sposób ściśle określony w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. 

Realizacja Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności służy promowaniu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Będzie to możliwe dzięki zwiększeniu odporności w zakresie reagowania na wypadek sytuacji kryzysowych, a także zdolności dostosowawczych i potencjału wzrostu gospodarczego, łagodzeniu społecznych czy gospodarczych skutków kryzysu, wspieraniu zielonej transformacji, przyczynianiu się do realizacji unijnych celów w zakresie klimatu oraz transformacji cyfrowej.

Pozytywne efekty realizacji Krajowego Planu Odbudowy 

Realizacja zaplanowanych reform w KPO pozwoli na przestawienie gospodarki na nowe tory rozwoju. Celem jest reagowanie na wyzwania demograficzne, zmiany klimatu, a także uczestniczenie w tworzeniu i korzystaniu z nowych technologii.  KPO to inwestycje, których celem będzie także zwiększanie bezpieczeństwa naszego kraju.

KPO koncentruje się na sześciu komponentach tematycznych. 

  • A. Odporność i konkurencyjność gospodarki,
  • B. Zielona energia i zmniejszenie energochłonności,
  • C. Transformacja cyfrowa,
  • D. Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia,
  • E. Zielona, inteligentna mobilność,
  • F. Poprawa jakości instytucji i warunków realizacji KPO.

Za realizację reform i inwestycji odpowiadają poszczególne ministerstwa.

Alokacja KPO

Odporność i konkurencyjność gospodarki

Ministerstwo Obrony Narodowej jest jedną z jednostek odpowiedzialnych za komponent A – Odporność i konkurencyjność gospodarki

Celem szczegółowym to A2. Rozwój narodowego systemu innowacji: wzmocnienie koordynacji, stymulowanie potencjału innowacyjnego oraz współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i organizacjami badawczymi, w tym w zakresie technologii środowiskowych.

Rola Ministerstwa Obrony Narodowej w systemie wdrażania KPO

Ministerstwo Obrony Narodowej jako Instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji w ramach KPO odpowiada za realizację jednej inwestycji A2.6.1 pn. Rozbudowa krajowego systemu serwisów monitoringowych, produktów, narzędzi analitycznych i usług i towarzyszącej infrastruktury wykorzystujących dane satelitarne w zakresie Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi (108,2 mln euro w formie pożyczki bezzwrotnej).

Zakres inwestycji obejmuje budowę satelitarnych zdolności do pozyskiwania zobrazowań Ziemi na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa oraz w celu zaspokojenia potrzeb administracji publicznej. W ramach zadania zostanie zaprojektowany, zbudowany i uruchomiony operacyjnie system satelitarny składający się z dwóch podstawowych komponentów:

1. Segment kosmiczny - obejmie platformy satelitarne klasy mikro i sensory umożliwiającymi pozyskiwanie danych obrazowych w zakresie optoelektronicznym oraz radarowym (jako opcjonalny zakres, w ramach możliwości budżetu krajowego), wyposażone w między innymi moduł kompresji, oraz szyfrowane łącza radiowe uplink/downlink.

2. Segment naziemny - obejmie stację kierowania i kontroli platform oraz stacje użytkowników umożliwiające zadaniowanie sensorów i odbiór danych. Będzie umożliwiał udostępnianie danych, w tym usług na ich podstawie, również w trybie cywilnym. System o architekturze umożliwiającej wojskowo-cywilne zastosowania pozwoli odpowiedzieć na najpilniejsze potrzeby w zakresie dostępu do wysokorozdzielczych zobrazowań dla potrzeb obronności, bezpieczeństwa i administracji publicznej. Potencjalni użytkownicy – jednostki organizacyjne i agendy podległe MON, MSWiA, MR, MEiN, MRiT, MKiŚ, MI i in., a także jednostki samorządu terytorialnego i podmioty prywatne Zadanie ma charakter interdyscyplinarny i efekty jego realizacji posłużą do zaspokojenia wybranych potrzeb sektora obronności oraz bezpieczeństwa publicznego, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i ochrony przeciwpożarowej, jak i gospodarki narodowej w zakresie dostępu do satelitarnych danych obrazowych (rolnictwo, edukacja i nauka, gospodarka przestrzenna, infrastruktura, ochrona środowiska i klimatologia, monitoring, statystyka, inne). Projekt przewiduje również cywilne wykorzystanie zasobów systemu, wspiera budowę świadomości sytuacyjnej na potrzeby bezpieczeństwa i obronności, cyfryzację administracji publicznej, wzrost kompetencji polskich podmiotów badawczych i produkcyjnych w dziedzinie technologii kosmicznych i satelitarnych, wsparcie systemów.

Całość inwestycji zostanie zrealizowania do II kwartału 2026 r.

Jednocześnie, MON zostały przypisane do realizacji następujące kamienie milowe i wskaźniki związanych
z realizacją ww. inwestycji KPO:

  • A9L - Prace przygotowawcze do uruchomienia pierwszego polskiego satelity: ECSS Faza 0/A/B/C (Analiza misji/identyfikacja potrzeb, wykonalność i definicja)
  • A10L - Uruchomienie pierwszego polskiego satelity
  • A11L - Uruchomienie kolejnych trzech polskich satelitów

Kamienie milowe i wskaźniki to mierniki postępu określające rezultat, który chcemy osiągnąć w danym czasie. Będą one zatem służyć weryfikacji postępów czynionych w realizacji Krajowego Planu Odbudowy.

Uzupełnieniem ww. projektu będzie inwestycja A2.6.1 w zakresie Narodowego Systemu Informacji Satelitarnej (NSIS) realizowana przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z POLSA. Powstanie NSIS umożliwi wzrost wykorzystania platform monitoringowych i aplikacji danych satelitarnych przez administrację publiczną (rozwój aplikacji opartych o wykorzystanie danych satelitarnych), funkcjonowanie platform monitoringowych, cyfryzację administracji, jak również optymalizację pracy administracji.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}