W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności

Celem strategicznym Krajowego Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki, utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym.

KPO

Dowiedz się więcej o Krajowym Planie Odbudowy w serwisie rządowym  

Blisko 160 mld euro – środki dla Polski na inwestycje

Polska wynegocjowała bezzwrotne środki w wysokości 23,9 mld EUR oraz 11,5 mld EUR pożyczek zaciąganych na preferencyjnych warunkach, które zostaną zainwestowane w sposób ściśle określony w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. 

Realizacja Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności służy promowaniu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Będzie to możliwe dzięki zwiększeniu odporności w zakresie reagowania na wypadek sytuacji kryzysowych, a także zdolności dostosowawczych i potencjału wzrostu gospodarczego, łagodzeniu społecznych czy gospodarczych skutków kryzysu, wspieraniu zielonej transformacji, przyczynianiu się do realizacji unijnych celów w zakresie klimatu oraz transformacji cyfrowej.

Pozytywne efekty realizacji Krajowego Planu Odbudowy 

Realizacja zaplanowanych reform w KPO pozwoli na przestawienie gospodarki na nowe tory rozwoju. Celem jest reagowanie na wyzwania demograficzne, zmiany klimatu, a także uczestniczenie w tworzeniu i korzystaniu z nowych technologii.  KPO to inwestycje, których celem będzie także zwiększanie bezpieczeństwa naszego kraju.

KPO koncentruje się na sześciu komponentach tematycznych. 

  • A. Odporność i konkurencyjność gospodarki,
  • B. Zielona energia i zmniejszenie energochłonności,
  • C. Transformacja cyfrowa,
  • D. Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia,
  • E. Zielona, inteligentna mobilność,
  • F. Poprawa jakości instytucji i warunków realizacji KPO.

Za realizację reform i inwestycji odpowiadają poszczególne ministerstwa.

Alokacja KPO

Odporność i konkurencyjność gospodarki

Ministerstwo Obrony Narodowej jest jedną z jednostek odpowiedzialnych za komponent A – Odporność i konkurencyjność gospodarki

Celem szczegółowym to A2. Rozwój narodowego systemu innowacji: wzmocnienie koordynacji, stymulowanie potencjału innowacyjnego oraz współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i organizacjami badawczymi, w tym w zakresie technologii środowiskowych.

Rola Ministerstwa Obrony Narodowej w systemie wdrażania KPO

Ministerstwo Obrony Narodowej jako Instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji w ramach KPO odpowiada za realizację jednej inwestycji A2.6.1 pn. Rozbudowa krajowego systemu serwisów monitoringowych, produktów, narzędzi analitycznych i usług i towarzyszącej infrastruktury wykorzystujących dane satelitarne w zakresie Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi (108,2 mln euro w formie pożyczki bezzwrotnej).

Zakres inwestycji obejmuje budowę satelitarnych zdolności do pozyskiwania zobrazowań Ziemi na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa oraz w celu zaspokojenia potrzeb administracji publicznej. W ramach zadania zostanie zaprojektowany, zbudowany i uruchomiony operacyjnie system satelitarny składający się z dwóch podstawowych komponentów:

1. Segment kosmiczny - obejmie platformy satelitarne klasy mikro i sensory umożliwiającymi pozyskiwanie danych obrazowych w zakresie optoelektronicznym oraz radarowym (jako opcjonalny zakres, w ramach możliwości budżetu krajowego), wyposażone w między innymi moduł kompresji, oraz szyfrowane łącza radiowe uplink/downlink.

2. Segment naziemny - obejmie stację kierowania i kontroli platform oraz stacje użytkowników umożliwiające zadaniowanie sensorów i odbiór danych. Będzie umożliwiał udostępnianie danych, w tym usług na ich podstawie, również w trybie cywilnym. System o architekturze umożliwiającej wojskowo-cywilne zastosowania pozwoli odpowiedzieć na najpilniejsze potrzeby w zakresie dostępu do wysokorozdzielczych zobrazowań dla potrzeb obronności, bezpieczeństwa i administracji publicznej. Potencjalni użytkownicy – jednostki organizacyjne i agendy podległe MON, MSWiA, MR, MEiN, MRiT, MKiŚ, MI i in., a także jednostki samorządu terytorialnego i podmioty prywatne Zadanie ma charakter interdyscyplinarny i efekty jego realizacji posłużą do zaspokojenia wybranych potrzeb sektora obronności oraz bezpieczeństwa publicznego, zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i ochrony przeciwpożarowej, jak i gospodarki narodowej w zakresie dostępu do satelitarnych danych obrazowych (rolnictwo, edukacja i nauka, gospodarka przestrzenna, infrastruktura, ochrona środowiska i klimatologia, monitoring, statystyka, inne). Projekt przewiduje również cywilne wykorzystanie zasobów systemu, wspiera budowę świadomości sytuacyjnej na potrzeby bezpieczeństwa i obronności, cyfryzację administracji publicznej, wzrost kompetencji polskich podmiotów badawczych i produkcyjnych w dziedzinie technologii kosmicznych i satelitarnych, wsparcie systemów.

Całość inwestycji A2.6.1 zostanie zrealizowania do III kwartału 2026 r.

Jednocześnie, MON zostały przypisane do realizacji następujące kamienie milowe i wskaźniki związanych
z realizacją ww. inwestycji KPO:

  • A9L - Prace przygotowawcze do uruchomienia pierwszego polskiego satelity: ECSS Faza 0/A/B/C (Analiza misji/identyfikacja potrzeb, wykonalność i definicja)
  • A10L - Uruchomienie pierwszego polskiego satelity
  • A11L - Uruchomienie kolejnych trzech polskich satelitów

Kamienie milowe i wskaźniki to mierniki postępu określające rezultat, który chcemy osiągnąć w danym czasie. Będą one zatem służyć weryfikacji postępów czynionych w realizacji Krajowego Planu Odbudowy.

Uzupełnieniem ww. projektu będzie inwestycja A2.6.1 w zakresie Narodowego Systemu Informacji Satelitarnej (NSIS) realizowana przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z POLSA. Powstanie NSIS umożliwi wzrost wykorzystania platform monitoringowych i aplikacji danych satelitarnych przez administrację publiczną (rozwój aplikacji opartych o wykorzystanie danych satelitarnych), funkcjonowanie platform monitoringowych, cyfryzację administracji, jak również optymalizację pracy administracji.

20 grudnia 2024 r. Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi w programie MIKROGLOB w ramach inwestycji A2.6.1. KPO.

Wartość zamówienia wynosi ok. 556,7 mln zł brutto. Wyniesienie satelitów oraz osiągnięcie przez nie niskiej orbity heliosynchronicznej (SSO) jest planowane do 2027 roku.

Zgodnie z przedmiotową umową Siły Zbrojne RP pozyskają 4 mikrosatelity oparte o rozwijaną przez spółkę Creotech platformę HyperSat, wyposażone w instrumenty optyczne umożliwiające pozyskiwanie i przesyłanie do segmentu naziemnego danych obrazowych Ziemi w zakresie fal odpowiadających pasmom bliskiej poczerwieni oraz światła widzialnego.

Zgłaszanie potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć w ramach inwestycji KPO

W przypadku pozyskania informacji o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach w inwestycji KPO, za realizację której odpowiada Minister Obrony Narodowej, możesz nam o tym zgłosić.

Jak przekazać zgłoszenie?

Zgłoszenie można składać anonimowo. Istotne jest, aby podane informacje były w miarę możliwości dokładne i szczegółowe (opis potencjalnej nieprawidłowości, wskazanie osoby lub osób, które mogły przyczynić się do jej wystąpienia) poparte dowodami, w tym dokumentacją (jeśli to możliwe).

Ochrona osób zgłaszających potencjalne nieprawidłowości lub nadużycia

Osobom zgłaszającym potencjalne nieprawidłowości lub nadużycia przysługuje ochrona przed działaniami represyjnymi. Zgłaszający, którzy przy dokonywaniu zgłoszeń kierują się złą wiarą, podają celowo i świadomie nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje - nie podlegają takiej ochronie. Ochrona nie dotyczy sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą, współsprawcą lub pomocnikiem nieprawidłowości.

Zgłoszenia można przekazać za pomocą:

1.    adresu poczty elektronicznej: sygnalista.kpo@mon.gov.pl, lub
2.    tradycyjnej poczty na adres: Ministerstwo Obrony Narodowej, al. Niepodległości 218, 00-911 Warszawa z dopiskiem „zgłoszenie KPO”, lub
3.    elektronicznej skrzynki podawczej MON e-PUAP, w formie dokumentu elektronicznego z dopiskiem „zgłoszenie KPO”.

MON przetwarza dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Treść zawarta w zgłoszeniu, jak i tożsamość osoby zgłaszającej stanowią informacje poufne.

Co się dzieje z przekazanym zgłoszeniem?

Jeżeli przekazałeś zgłoszenie na adres syganlista.kpo@mon.gov.pl lub al. Niepodległości 218, 00-911 Warszawa, otrzymasz potwierdzenie jego przyjęcia, pod warunkiem podania adresu zwrotnego.

MON zweryfikuje zgłoszenie i sprawdzi, czy MON jest właściwe merytorycznie oraz czy podane informacje są wystarczające, by podjąć działania wyjaśniające i następcze.

Po dokonaniu ww. weryfikacji, MON podejmie decyzję o nadaniu lub odmowie nadania Tobie statusu sygnalisty a także o wszczęciu lub niewszczynaniu działań wyjaśniających 
i następczych. Jeżeli poruszona przez Ciebie sprawa nie spełnia warunków do objęcia procesem wyjaśniającym, zgłoszenie zostaje odrzucone. Możesz zostać o tym poinformowany, ale MON nie ma takiego obowiązku.

Po zakończeniu czynności otrzymasz informację zwrotną o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa – pod warunkiem przekazania adresu zwrotnego.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}