W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Klub dziecięcy

W klubie dziecięcym dziecko ma zapewnioną opiekę, ale również wychowuje się i poprzez zabawę (pod kierunkiem odpowiednio przygotowanej kadry), uczy nowych doświadczeń i umiejętności.

Klub dziecięcy jest jedną z form opieki nad małymi dziećmi (do 3 r.ż.), których celem jest pomoc rodzicom w godzeniu pracy zawodowej z obowiązkami rodzinnymi (opieką nad dziećmi).

Klub dziecięcy, podobnie jak żłobek, jest zbiorową formą opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Nowelizacja ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 wprowadziła z dniem 1 stycznia 2018 r. istotne zmiany w zakresie klubów dziecięcych. Kluby dziecięce są instytucjami mniejszymi i bardziej kameralnymi niż żłobki – mogą mieć nie więcej niż 30 miejsc.

Do zadań klubu dziecięcego należy w szczególności:

1) zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;

2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;

3) prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.

Co zrobić, żeby zapisać dziecko do klubu dziecięcego?

Jeżeli chcesz, żeby Twoje dziecko uczęszczało do klubu dziecięcego w Twojej gminie (albo sąsiadującej), w pierwszej kolejności sprawdź czy już taki funkcjonuje. Jeśli tak, należy dowiedzieć się jakie są terminy i warunki wpisania dziecka na listę oczekujących. Jeżeli w Twojej gminie nie ma żadnego klubu dziecięcego, a chciałbyś żeby był, lub jest ich zbyt mało – koniecznie zgłoś to w swojej gminie!

WAŻNE

Przed oddaniem dziecka do klubu dziecięcego koniecznie sprawdź, czy jest wpisany do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. W tym celu sprawdź wybrany klub dziecięcy w rejestrze (link do rejestru znajduje się pod artykułem) lub skontaktuj się z gminą, w której ten klub dziecięcy się znajduje. Kluby dziecięce, które są wpisane do rejestru znajdują się pod nadzorem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w zakresie warunków i jakości opieki. Kluby dziecięce, które nie są wpisane do rejestru działają nielegalnie, powierzenie dziecka opiece takiej placówki jest bardzo ryzykowne!

Jakie dzieci mogą być przyjęte do klubu dziecięcego?

W klubie dziecięcym mogą przebywać dzieci w wieku od ukończenia 1 roku życia do końca roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia. Wyjątkowo, w przypadkach uzasadnionych rozwojem dziecka lub brakiem miejsc przedszkolnych, możliwe jest korzystanie z klubu dziecięcego przez dziecko starsze, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 4 rok życia.

Aby do klubu dziecięcego mogło uczęszczać dziecko starsze niż 3 lata, rodzice dziecka muszą złożyć osobie kierującej pracą klubu dziecięcego oświadczenie o przeszkodach uniemożliwiających bądź utrudniających objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym.

Należy jednak pamiętać, że warunki przyjmowania dzieci ustala w statucie klubu dziecięcego (w granicach określonych ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3) podmiot tworzący klub dziecięcy. Podmiot tworzący klub dziecięcy może zatem przykładowo ustalić, że będzie przyjmował dzieci w wieku od 2 roku życia.

W statucie klubu dziecięcego podmiot, który ten klub dziecięcy utworzył ustala także, jakie dzieci będą miały preferencje przy naborze – w szczególności dotyczy to dzieci niepełnosprawnych – o ile klub dziecięcy jest przystosowany do przyjmowania dzieci niepełnosprawnych (o danym rodzaju niepełnosprawności), a także dzieci z rodzin wielodzietnych.

W przypadku nieobecności dziecka w klubie dziecięcym osoba kierująca pracą klubu dziecięcego może przyjąć na miejsce tego dziecka na czas jego nieobecności inne dziecko, na podstawie umowy z jego rodzicami.

Ile godzin dziennie dziecko może spędzić w klubie dziecięcym?

Od 1 stycznia 2018 r. w klubie dziecięcym, podobnie jak w żłobku, zapewnia się opiekę nad dzieckiem w wymiarze do 10 godzin dziennie względem każdego dziecka. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wymiar opieki w klubie dziecięcym może być, na wniosek rodzica dziecka, wydłużony, za dodatkową opłatą.

Godziny pracy klubu dziecięcego ustala się w regulaminie organizacyjnym klubu dziecięcego, biorąc pod uwagę opinie rodziców. Regulamin organizacyjny klubu dziecięcego nadaje osoba kierująca pracą klubu dziecięcego i to ta osoba odpowiada za jego realizację.

Dopuszcza się możliwość skrócenia czasu pobytu dziecka w klubie dziecięcym. Podmiot tworzący klub dziecięcy może zatem zastrzec, że dzieci będą mogły spędzać w tej instytucji np. do 5 godzin w ciągu dnia.

Kto opiekuje się dziećmi w klubie dziecięcym?

W klubie dziecięcym dziećmi opiekują się osoby z odpowiednim wykształceniem pedagogicznym lub psychologicznym, pielęgniarki, położne, a także osoby posiadające udokumentowane doświadczenie w pracy z małymi dziećmi lub osoby, które ukończyły szkolenie dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym. Dodatkowo, pracownikom klubu dziecięcego mogą pomagać przeszkoleni specjalnie w tym celu wolontariusze. Pracownikami klubu dziecięcego oraz wolontariuszami mogą być wyłącznie osoby niekarane oraz dające rękojmię należytego sprawowania opieki nad dzieckiem.

Jakie są obowiązki klubu dziecięcego w zakresie wyżywienia dzieci?

Od 1 stycznia 2018 r. klub dziecięcy ma obowiązek zapewnić przebywającym w nim dzieciom wyżywienie zgodne z wymaganiami dla danej grupy wiekowej wynikającymi z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej, opracowywanych przez Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła w Warszawie. Rodzice są zobowiązani do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci w klubie dziecięcym.

W klubie dziecięcym zapewnia się dzieciom możliwość higienicznego spożywania posiłków.

W klubie dziecięcym, do którego uczęszcza dziecko karmione mlekiem matki, zapewnia się właściwe warunki do jego przechowywania i podawania.

Jaki wpływ mają rodzice na funkcjonowanie klubu dziecięcego?

W statucie klubu dziecięcego podmiot tworzący tę instytucję ma obowiązek ustalić zasady udziału rodziców w zajęciach prowadzonych w klubie dziecięcym.

Opiekun prowadzący zajęcia w klubie dziecięcym współpracuje z rodzicami dzieci uczęszczających na zajęcia, w szczególności przez prowadzenie konsultacji i udzielanie porad rodzicom w zakresie pracy z dziećmi.

Ponadto w klubie dziecięcym może zostać utworzona rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do tej instytucji. Radę rodziców mogą utworzyć rodzice dzieci uczęszczających do klubu dziecięcego. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. W klubie dziecięcym może działać tylko jedna rada rodziców.

Do kompetencji rady rodziców należy:

1) występowanie do osoby kierującej pracą klubu dziecięcego i podmiotu prowadzącego klub dziecięcy z inicjatywami, wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących klubu dziecięcego, w tym w szczególności w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjnych;

2) opiniowanie spraw organizacyjnych klubu dziecięcego, w szczególności w zakresie zmian regulaminu organizacyjnego;

3) wgląd, za pośrednictwem przedstawicieli rady rodziców, do dokumentacji dotyczącej spełniania norm żywienia;

4) wizytacja przez przedstawicieli rady rodziców pomieszczeń klubu dziecięcego i w przypadku dostrzeżenia nieprawidłowości zgłoszenie ich do osoby kierującej pracą klubu dziecięcego, a w razie nieusunięcia nieprawidłowości – do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

W celu wspierania działalności statutowej klubu dziecięcego rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców. Fundusze te mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez radę rodziców.

Rada rodziców zobowiązana jest do niezwłocznego poinformowania o wyborze lub zmianie swoich przedstawicieli osobę kierującą pracą klubu dziecięcego. Osoba kierująca pracą klubu dziecięcego umożliwia wszystkim rodzicom dzieci uczęszczających do klubu dziecięcego zapoznanie się ze składem rady rodziców.

Ponadto osoba kierująca pracą klubu dziecięcego umożliwia rodzicom dzieci uczęszczających do klubu dziecięcego zorganizowanie zebrania mającego na celu wybranie składu rady rodziców oraz uchwalenie regulaminu rady rodziców, w szczególności przez udostępnienie miejsca na zebranie oraz poinformowanie rodziców o jego terminie. Zebranie rodziców odbywa się co najmniej raz w roku.

Ile kosztuje klub dziecięcy?

Rodzice ponoszą opłaty za pobyt i wyżywienie dziecka w klubie dziecięcym, których wysokość ustalana jest przez podmiot tworzący klub dziecięcy. W przypadku klubów dziecięcych publicznych (tworzonych przez gminy), wysokość tych opłat ustala rada gminy w drodze uchwały, którą można znaleźć np. w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej danej gminy bądź na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy. Rada gminy uchwałą może również częściowo lub całkowicie zwolnić rodziców od ponoszenia opłat. W przypadku nieobecności dziecka w klubie dziecięcym (np. z powodu choroby) opłaty za pobyt i wyżywienie są mniejsze (co powinno zostać określone w statucie żłobka).

Jakie informacje o klubie dziecięcym można znaleźć w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych?

W rejestrze żłobków i klubów dziecięcych można znaleźć bardzo dużo ważnych dla rodzica informacji o klubie dziecięcym – w szczególności dane adresowe klubu dziecięcego, informacje o podmiocie, który tę instytucję prowadzi, dane kontaktowe, czyli adres e-mail i numer telefonu do klubu dziecięcego, informacje o godzinach otwarcia instytucji, wysokości opłat, informację, czy klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych, jak również informację o liczbie miejsc i liczbie dzieci zapisanych – co ułatwia szybką weryfikację, czy w danej instytucji są jeszcze wolne miejsca.

 

Materiały

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
19.07.2022 09:15 Piotr Matla
Pierwsza publikacja:
21.11.2018 10:53 Biuro Promocji
{"register":{"columns":[]}}