W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat w sprawie placówek wsparcia dziennego

Komunikat w sprawie placówek wsparcia dziennego

Zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 332), zwaną dalej „ustawą”, oraz zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz niektórych innych ustaw(Dz. U. poz. 1188), zwaną dalej „nowelizacją”,organy prowadzące publiczne i niepubliczne placówki wsparcia dziennego winny dostosować organizację i standardy w tych placówkach do obowiązujących przepisów.

 

1.           Placówki wsparcia dziennego, które powstały przed dniem 1 stycznia 2012 r.

 

a)    publiczne

           Na mocy art. 228 ust. 1 ustawy placówki te, z dniem jej wejścia w życie ustawy
(tj. z dniem 1 stycznia 2012 r.), stały się placówkami wsparcia dziennego w rozumieniu ustawy.

           Zgodnie z przepisami przejściowymi art. 8 nowelizacji w zakresie warunków lokalowych i sanitarnych do placówek wsparcia dziennego działających przed dniem wejścia w życie nowelizacji na podstawie przepisów działu II rozdziału 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej stosuje się przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie nowelizacji.

           Zatem do dnia 1 stycznia 2015 r. organy prowadzące placówki wsparcia dziennego winne były dokonać zmian organizacyjnych w zakresie dokumentów powołujących oraz statutów  i regulaminów placówek wsparcia dziennego.

 

b)    niepubliczne

 

            Placówki niepubliczne w obecnym kształcie mogą funkcjonować nie dłużej niż do 30 czerwca 2015 r. Do tego czasu, aby móc dalej działać, muszą w taki sposób zorganizować placówkę, aby ta zapewniała dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu. To, czy warunki te zostały zapewnione, czy też nie, stwierdza wójt. Oznacza to, że placówki te mają czas do wskazanej powyżej daty, aby – w porozumieniu z samorządem gminnym – przystosować placówkę do wymagań, jakie samorząd ten postawi. Jeżeli do 30 czerwca 2015 r. wójt nie stwierdzi, że placówka zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu, wówczas placówka ulega likwidacji.Prawodawca zatem, biorąc pod uwagę istotną rolę jaką odgrywają placówki wsparcia dziennego w pomocy w opiece i wychowaniu dziecka, dopuścił możliwość aby placówki, które powstały przed 1 stycznia 2012 r. i nie musiały spełniać rygorystycznych wymogów budowlanych, przeciwpożarowych, czy sanitarnych, mogły dalej funkcjonować w takim kształcie, w jakim powstały, niemniej zgodę na ich funkcjonowanie musi wyrazić wójt. Do zgody tej wójt nie potrzebuje pozytywnych opinii komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej, ani właściwego inspektora sanitarnego.

 

W niniejszym omówieniu niemożliwe jest wskazanie jednego wzorca postępowania, którym powinien kierować się wójt przy wydawaniu zgody, bowiem sytuacja każdej w ww. placówek jest inna. Mogą zaistnieć np. sytuacje, że placówka funkcjonuje w lokalu, który znajduje się poniżej poziomu terenu, ale ukształtowanie tego lokalu, liczba dzieci, które uczęszczają do tej placówki i liczba osób, które sprawują nad tymi dziećmi opiekę zagwarantują, że bezpieczeństwo dzieci będzie zapewnione.

 

Konkludując należy stwierdzić, że wójt powinien sytuację każdej placówki rozpatrywać indywidualnie – w szczególności biorąc pod uwagę specyfikę placówki oraz liczbę dzieci, które spędzają czas w tej placówce.

 

Zatem wójt niezwłocznie do 30 czerwca br. powinien wydać zgodę na dalsze funkcjonowanie omawianych placówek w danych lokalach. Ponadto zaleca się poinformowanie niepublicznych organów prowadzących placówki wsparcia dziennego  
o konieczności posiadania ww. zgody po dniu 30 czerwca br.

 

2.                  Placówki wsparcia dziennego publiczne i niepubliczne (prowadzone na podstawie zlecenia lub na mocy zezwolenia), które powstały po dniu 1 stycznia 2012 r. i przed dniem 19 września 2014 r.

           Dla placówek tych nic się nie zmienia (do tych placówek zastosowanie znajdą przepisy w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie nowelizacji z dnia 25 lipca 2014r.).

 

3.             Placówki wsparcia dziennego publiczne i niepubliczne (prowadzone na podstawie zlecenia lub na mocy zezwolenia), które powstały po dniu 19 września 2014 r. i przed dniem 5 września 2015 r.

           Do placówek tych, do dnia 4 września 2015 r., zastosowanie znajdą przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie nowelizacji. Od 5 września 2015 r. zobowiązane one będą spełniać nowe wymagania. W praktyce oznacza to, że od 5 września 2015 r. będą musiały spełniać warunki określone w rozporządzeniu, o którym mowa w  art. 18 b ust 3ustawy. (Prace nad rozporządzaniem są w toku.).

 

              4.             Placówki wsparcia dziennego, które powstaną po dniu 5 września 2015 r.

           Będą musiały spełniać standardy z rozporządzenia, o którym mowa powyżej.

 

          5.    Ponadto od 2 stycznia 2015 r. funkcjonowanie placówki wsparcia dziennego w strukturze jednostek organizacyjnych gminy, w tym m.in. ośrodka pomocy społecznej jest  niemożliwe. Należy w tej sytuacji niezwłocznie dokonać zmian organizacyjnych w zakresie dokumentów powołujących oraz statutów  i regulaminów placówek wsparcia dziennego.Podstaw prawnych funkcjonowania jednostek organizacyjnych gminy należy poszukiwać w przepisach dotyczących samorządu gminnego, tj. w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z póżn. zm.) oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r.o finansach publicznych  (Dz. U. z 2013 r. poz.885, z późn. zm.).

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
12.09.2018 11:02 Monika Kuczborska
Pierwsza publikacja:
13.11.2018 16:11 Biuro Promocji
{"register":{"columns":[]}}