W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obowiązki pracownika

Głównym obowiązkiem pracownika jest wykonywanie pracy sumiennie i starannie oraz stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy. Nie mogą być one jednak sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

Ponadto pracownik jest zobowiązany w szczególności: 

  • przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
  • przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
  • przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
  • dbać o dobro zakładu pracy, 
  • chronić mienie zakładu pracy,
  • zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  • przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
  • przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.  

Zakaz podejmowania innego zatrudnienia

Pracodawca nie może zakazać pracownikowi jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą. Pracodawca nie może też zakazać pracownikowi jednoczesnego pozostawania w innym niż stosunek pracy stosunku prawnym będącym podstawą świadczenia pracy (np. zawarcia umowy zlecenia).

Od powyższej zasady są dwa wyjątki. Pierwszy to sytuacja, w której odrębne przepisy ustanawiają ograniczenia dotyczące podejmowania przez pracownika innej pracy zarobkowej. Drugi wyjątek to przypadek zawarcia umowy o zakazie konkurencji.

Zakaz konkurencji

Zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy obowiązuje pracownika tylko gdy zostanie podpisana umowa w tej sprawie. Umowa taka musi być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności. 

Zakaz konkurencji może obowiązywać w trakcie zatrudnienia lub po jego zakończeniu. 

Pracownik w trakcie trwania zatrudnienia może zobowiązać się do niepodejmowania działalności konkurencyjnej, którego zakres ustalają strony w umowie. Oznacza to zakaz:

  • prowadzenia działalności gospodarczej konkurencyjnej wobec pracodawcy,
  • zatrudniania w jakiejkolwiek formie u podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną. 

Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika wyrównania tej szkody. Jest to także podstawa do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. 

W przypadku gdy pracownik miał dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, może być zawarta umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. 

Na jej podstawie pracownik po ustaniu zatrudnienia nie może:

  • podejmować działalności gospodarczej konkurencyjnej wobec byłego pracodawcy, 
  • zatrudnić się w jakiejkolwiek formie u podmiotu prowadzącego taką działalność. 

W umowie określa się:

  • okres obowiązywania zakazu konkurencji,
  • wysokość odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy. 

Odszkodowanie nie może być niższe od 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji. 

Odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
13.09.2023 14:12 Departament Komunikacji i Promocji
Pierwsza publikacja:
31.07.2018 13:09 Piotr Wasiak
{"register":{"columns":[]}}