W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stanowisko MRPiPS ws. doniesień medialnych związanych z pilotażem skróconego czasu pracy

21.08.2025

14 sierpnia 2025 roku rozpoczął się nabór wniosków do udziału w dobrowolnym pilotażu skrócenia czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia. Program finansowany jest z Funduszu Pracy, regulamin i zasady zostały upublicznione pod koniec czerwca bieżącego roku.

Pilotaż skrócenia czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia nie ingeruje w obowiązujące przepisy podatkowe. Nie wprowadza ani nowych obciążeń, ani nowych ulg czy przywilejów podatkowych. 

Nabór wniosków trwa do 15 września 2025 roku. Do dziś do udziału w pilotażu zgłosiło się już 116 pracodawców. Tyle jest kompletnych złożonych wniosków, natomiast w trakcie wypełniania jest kolejnych 661 aplikacji. Zainteresowanie pilotażem wśród pracodawców jest więc bardzo wysokie.

Pilotaż skróconego czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia ma charakter badawczy, finansowany jest ze środków Funduszu Pracy. Całkowity przewidywany budżet pilotażu to 50 milionów złotych. Jeden podmiot może otrzymać kwotę do 1 miliona złotych, jednak nie więcej niż 20 tysięcy złotych w przeliczeniu na pracownika. Nabór wniosków trwa do 15 września, zaś wyłonienie podmiotów biorących udział w programie nastąpi do 15 października.

Pilotaż nie wprowadza żadnych zmian jeśli chodzi o przepisy podatkowe. Sam udział w pilotażu nie jest obarczony żadnym nowym podatkiem. Nie wiążą się z nim także żadne nowe ulgi podatkowe. Środki finansowe, jakie otrzymają podmioty zakwalifikowane do udziału w pilotażu, będą stanowiły przychód tych podmiotów. Rozliczenie podatków będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach.

Należy podkreślić, zgodnie ze stanowiskiem UOKiK, że udział podmiotu, np. przedsiębiorcy, w projekcie pilotażowym będzie stanowić jego korzyść finansową, której nie otrzymałby bez środków publicznych. Dla przykładu, przedsiębiorca nie poniesie kosztów części wynagrodzeń oraz otrzyma środki finansowe na pokrycie wydatków związanych ze szkoleniami pracowników i wprowadzeniem zmian organizacyjnych, które musiałby ponieść we własnym zakresie.

Finansowanie będzie realizowane zgodnie z harmonogramem płatności określonym przez wnioskodawcę i zgodnie z tym będzie wypłacone w 3 transzach. Program pilotażowy trwa ponad rok i to pracodawca, zakwalifikowany do udziału w programie, wskazuje, kiedy i w jakiej wielkości chce mieć przekazywane środki, aby zrealizować zaproponowany przez siebie model skrócenia czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia.

Udział w pilotażu jest dobrowolny. Mogą w nim uczestniczyć różne podmioty, w tym prywatni przedsiębiorcy, instytucje publicznie i samorządowe, organizacje pozarządowe i pożytku publicznego. Reżim podatkowy, jakiemu podlegają te podmioty jest każdemu z nich znany, zaś pilotaż skrócenia czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia w te zasady w żaden sposób nie ingeruje i ich nie zmienia.

Wszystkie niezbędne informacje dotyczące naboru do pilotażu dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. 

{"register":{"columns":[]}}