W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjaśnienie dot. artykułu "Składki PFRON na nowych zasadach", Dziennik Gazeta Prawna, 11 grudnia 2018 r.

11.12.2018

Odpowiadając na artykuł w gazecie Dziennik Gazeta Prawna pt.: Składki na PFRON na nowych zasadach, wyjaśniamy, że informacje zawarte w pierwszej części artykułu są nie prawdziwe i nie ścisłe.

Zmiana dokonana w art. 21 ust. 2b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.), która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r., polegała na uzupełnieniu katalogu podmiotów zobowiązanych do ponoszenia wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), w wysokości niższej niż były one zobowiązane czynić to do tej pory.


Z dniem wejścia w życie nowelizacji regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, interwencyjne ośrodki preadopcyjne, kluby dziecięce oraz inne formy wychowania przedszkolnego, są zobowiązane do osiągania 2% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a nie jak dotychczas – 6% (o ile spełniają warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o rehabilitacji (…)). Była to więc zmiana pozytywna, mająca na celu objęcie zakresem stosowania przepisu art. 21 ust. 2b, jak najszerszej grupy podmiotów, w których sprawowana jest opieka nad dziećmi. Nie rozszerzyła ona, jak podniesiono w artykule, katalogu podmiotów zobowiązanych do wpłat na PFRON, przeciwnie – umożliwiła niektórym pracodawcom rozliczanie się z wpłat na korzystniejszych zasadach i w związku z tym ułatwiła im szybsze objęcie zwolnieniem z wpłat lub ponoszenie ich w niższej niż dotychczas wysokości.


W przypadku przedszkoli zmiana usankcjonowała natomiast dotychczasową praktykę wynikającą z wykładni przepisów – dotychczas przedszkola były rozliczane przez PFRON na równi ze szkołami. Wejście w życie wyżej wskazanej nowelizacji ustawy o rehabilitacji (…) nie zmieniło tej sytuacji.


Odnosząc się natomiast do zmian dotyczących ulg we wpłatach na PFRON należy podkreślić, że dotyczą one przede wszystkim zmian w mechanizmie wystawiania ulg. Dotychczas sprzedający uskarżali się na uciążliwość obowiązku wystawiania ulg we wpłatach na PFRON każdemu kontrahentowi, bez względu na to, czy chciał z tego skorzystać i czy zamierzał w przyszłości korzystać z ulgi.


Ulg we wpłatach może udzielać każdy pracodawca, który zatrudnia co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, w tym co najmniej 30% osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z orzeczoną chorobą psychiczną, upośledzeniem umysłowym, całościowymi zaburzeniami rozwoju lub epilepsją oraz niewidomych.
Możliwość udzielania ulg jest dla pracodawcy formą wsparcia, a dla jego kontrahentów zobowiązanych do płacenia na PFRON zachętą do zakupu jego produktów lub usług. Taka pomoc powinna być skierowana właśnie do tych zakładów, któreodznaczają się wysoką koncentracją osób niepełnosprawnych z grup, którym najtrudniej jest znaleźć zatrudnienie. Od 1 października 2018 r. limit naliczonej przez sprzedającego ulgi zależy od kwoty netto należności za zakup określonej na fakturze, o której mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy o rehabilitacji, pomniejszonej o kwotę podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem korekt tej faktury. Jednocześnie obniżono limit naliczonej ulgi do 50% tej kwoty. Celem wprowadzenia tej zmiany było wyeliminowanie zakupów dokonywanych wyłącznie w celu nabycia ulg oraz zapobieżenie możliwym nieprawidłowościom wynikającym z korekt faktur zakupu związanych ze zwrotami towarów, na które wystawiono już ulgi. Przepis art. 22 ust. 5 ustawy o rehabilitacji wyraźnie wskazuje, że na kwotę ulgi ma wpływ nie tylko kwota należności za zakup pierwotnie ustalona przez strony, lecz również wszelkie zmiany tej kwoty.  


W części dotyczącej dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, autor wskazuje, że dofinansowanie do wynagrodzeń „przysługuje na poziomie 75% wynagrodzenia”. Należy zauważyć, iż przysługuje ono zgodnie z obowiązującymi przepisami dla pracodawcy wykonującego działalność gospodarczą na poziomie do 75% kosztów płacy, na które składa się wynagrodzenie brutto oraz finansowane przez pracodawcę obowiązkowe składki od tego wynagrodzenia na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe oraz obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.


Autor podaje w artykule również kwotę maksymalnego dofinansowania na poziomie 1 125 zł. Jest to kwota przysługująca osobie niepełnosprawnej z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Dla osób o wyższych stopniach niepełnosprawności (lub ze schorzeniami, wymienionymi w art. 26a ust. 1b ustawy o rehabilitacji) kwoty są wyższe. Aktualnie maksymalne kwoty dofinansowania do wynagrodzeń wg stopni i posiadania schorzeń uzasadniających podwyższenie kwoty, są następujące:

Znaczny 1800
Umiarkowany 1125
Lekki 450
Znaczny ze schorzeniami, o których mowa w art. 26a ust. 1b 2400
Umiarkowany ze schorzeniami, o których mowa w art. 26a ust. 1b 1725
Lekki ze schorzeniami, o których mowa w art. 26a ust. 1b 1050

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
12.12.2018 10:24 Piotr Wasiak
Pierwsza publikacja:
12.12.2018 10:24 Piotr Wasiak
{"register":{"columns":[]}}