W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjaśnienie w związku z informacjami w mediach, dotyczącymi zatrudniania przez MRPiPS na umowy „śmieciowe”

09.11.2017

W związku z informacjami w mediach, dotyczącymi zatrudniania przez MRPiPS na umowy „śmieciowe”, wyjaśniamy: MRPiPS nie zatrudnia  pracowników na takich umowach.

W związku z informacjami w mediach, dotyczącymi zatrudniania przez MRPiPS na umowy „śmieciowe”, wyjaśniamy: MRPiPS nie zatrudnia pracowników na takich umowach.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej realizuje zalecenia Rady Ministrów w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych. Dlatego wymaga w prowadzonych przetargach publicznych, np. na ochronę czy sprzątanie, aby  osoby wykonujące te czynności w trakcie realizowania zamówień były zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

Natomiast zawierane przez MRPiPS w latach 2015-2017 umowy cywilnoprawne w głównej mierze dotyczyły współpracy z ekspertami. Tak jest w przypadku dokonywania ocen merytorycznych wniosków o przyznanie dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, dokonywania ocen formalnych i merytorycznych ofert oraz sprawozdań z realizacji zadań dofinansowywanych w ramach Rządowego Programu Aktywności Społecznej Osób Starszych (ASOS), oraz Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich (FIO).

Wybrani eksperci muszą posiadać odpowiednie wykształcenie oraz udokumentowane doświadczenie zawodowe w obrębie problematyki związanej z działalnością III sektora, a także doświadczenie w ocenianiu i weryfikowaniu wniosków/ofert z programów grantowych. Wybór ekspertów następuje w formie zapytania ofertowego zamieszczanego na stronie internetowej. Środki na realizację umów przewidziane są w ramach pomocy technicznej danego programu.

Umowy cywilnoprawne zawierane były również w celu realizacji zadań przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w zakresie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny, działającą przy ministrze właściwym ds. zabezpieczenia społecznego. Zadania te wynikają wprost z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej i mogą być wykonywane tylko przez członków CKE, którzy rotacyjnie przeprowadzają kontrole podmiotów szkolących i Regionalnej Komisji Egzaminacyjnej oraz opiniują programy szkoleń. Wobec powyższego osoby realizujące zadania muszą posiadać wysokie kwalifikacje niezbędne do wykonania przedmiotu umowy i wybierane są w trybie konkursowym.

Opisywane w mediach  umowy  nie są więc typowymi umowami „śmieciowymi”: zatrudniani na ich podstawie eksperci zazwyczaj mają umowę o pracę w innej instytucji i nie wykonują dla ministerstwa rodziny stałej pracy.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
03.11.2018 12:46 Biuro Promocji
Pierwsza publikacja:
03.11.2018 12:49 Biuro Promocji
{"register":{"columns":[]}}