GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty "otwarte"
Strategiczny Program Badań Naukowych i Prac Rozwojowych „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” – GOSPOSTRATEG
Celem głównym Programu GOSPOSTRATEG jest wzrost wykorzystania w perspektywie do 2028 r. rezultatów badań społeczno-ekonomicznych w kształtowaniu krajowych i regionalnych polityk rozwojowych. XII konkurs w ramach Programu ma na celu wybór wykonawców tzw. projektu otwartego, wpisujących się w cały zakres tematyczny Programu Strategicznego GOSPOSTRATEG, który został podzielony na cztery obszary tematyczne.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
Do konkursu mogą przystąpić konsorcja, w skład których wchodzą wyłącznie przedsiębiorstwa, jednostki naukowe oraz podmioty wdrażające, przy czym:
- w skład konsorcjum wchodzą co najmniej dwie jednostki naukowe albo co najmniej jedna jednostka naukowa i co najmniej jedno przedsiębiorstwo oraz
- w skład każdego konsorcjum wchodzi podmiot wdrażający, posiadający środki finansowe oraz prawne możliwości zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu, do czego podmiot wdrażający jest obligatoryjnie zobowiązany.
Podmiotem wdrażającym może być wyłącznie:
- Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,
- Rada Ministrów,
- urząd wojewódzki (w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, z zastrzeżeniem, że wniosek o dofinansowanie jest składany przez wojewodę jako organ administracji publicznej, o którym mowa w art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – kodeks postępowania administracyjnego, a umowa o dofinansowanie zawierana jest przez Skarb Państwa reprezentowany przez wojewodę),
- minister kierujący określonym działem administracji rządowej, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej,
- Narodowy Bank Polski,
- województwo (reprezentowane przez marszałka województwa),
- urząd obsługujący centralny organ administracji rządowej (z zastrzeżeniem, że wniosek o dofinansowanie jest składany przez właściwy centralny organ administracji rządowej w rozumieniu art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – kodeks postępowania administracyjnego, a umowa o dofinansowanie zawierana jest przez Skarb Państwa reprezentowany przez ten organ);
Konsorcjum może się składać z minimum 3 i maksimum 5 podmiotów.
-
Rozwiń tekst
Na co
NCBR udziela dofinansowania na realizację projektów, które obejmują:
- badania podstawowe,
- badania przemysłowe,
- eksperymentalne prace rozwojowe,
- prace przedwdrożeniowe (w tym prace przedwdrożeniowe - pomoc de minimis).
Projekt, w którym nie przewidziano prac przedwdrożeniowych, nie uzyska dofinansowania.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
XII konkurs na projekty otwarte obejmuje cały zakres tematyczny Programu GOSPOSTRATEG, który podzielony został na cztery obszary tematyczne:
- obszar pułapki średniego dochodu i przeciętnego produktu;
- obszar pułapki braku równowagi;
- obszar pułapki demograficznej;
- obszar pułapki słabości instytucji.
Projekt może obejmować kilka zagadnień badawczych, przy czym w przypadku wskazania kilku zagadnień badawczych w obrębie różnych obszarów Programu, wnioskodawca musi wskazać jeden, główny obszar, w który wpisuje się projekt.
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
Alokacja przewidziana na XII konkurs GOSPOSTRATEG to 80 mln zł.
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Maksymalna wysokość kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi 8 000 000 zł.
Minimalna wysokość kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi 1 000 000 zł.
W ramach konkursu nie jest możliwe finansowanie przez NCBR zadań realizowanych przez podmioty wdrażające będące jednostkami budżetowymi (mogą one realizować prace z własnych środków, które stanowią ich wkład własny do projektu).
Poziom dofinansowania dla przedsiębiorstw na realizację poszczególnych kategorii prac w ramach projektu (intensywność pomocy publicznej) to:
- w przypadku badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych – procent kosztów kwalifikowalnych określony w rozporządzeniu MNiSW ws. pomocy publicznej (wraz z rozporządzeniami zmieniającymi),
- w przypadku prac przedwdrożeniowych finansowanych w ramach pomocy de minimis – 100% kosztów kwalifikowalnych tych prac.
Poziom dofinansowania dla jednostek naukowych, niebędących przedsiębiorstwami na wykonanie badań podstawowych, badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i prac przedwdrożeniowych wynosi do 100% kosztów kwalifikowalnych. Jednostki naukowe lub podmioty wdrażające (niebędące jednostkami budżetowymi) mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia: 3 marca 2025 r.
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 7 marca 2025 r.
- Zakończenie naboru wniosków: 13 czerwca 2025 r., godz. 16:00
- Wyniki konkursu:
NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI (lsi.ncbr.gov.pl).
Link do systemu będzie aktywny od 7 marca 2025 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.
Ocenę wstępną projektu przeprowadzają pracownicy NCBR w zakresie kryterium nr 1-4 oraz Komitet Sterujący w zakresie kryterium nr 5.
Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów w skład którego wchodzi przynajmniej trzech ekspertów (wśród nich może być co najmniej jeden członek Komitetu Sterującego). Elementem oceny jest spotkanie panelu ekspertów z wnioskodawcą za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Podczas spotkania wnioskodawca może odnieść się do pytań i ewentualnych wątpliwości członków panelu dotyczących projektu. Ocena merytoryczna obejmuje kryteria dostępu oraz kryteria punktowane.
-
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
Podmiot wdrażający - przykłady
FAQ GOSPOSTRATEG – Infoday 9.04.2025 r.
- Czy rola wiodąca oznacza, że podmiot wdrażający MUSI być liderem konsorcjum i wnioskodawcą?
Nie, rola wiodąca oznacza, że podmiot wdrażający ma zgłosić problem, którego rozwiązaniem ma być efekt projektu – po to, aby można było go zastosować w praktyce. Nie oznacza to, że podmiot wdrażający musi być liderem konsorcjum.
- Czy Instytucje Zamawiające tworzą jakieś listy zagadnień do rozwiązania, czy tu aplikujący musi sam się domyślić i zaproponować temat według niego wymagający rozwiązania?
Przede wszystkim, to podmiot wdrażający powinien być tym podmiotem, który wychodzi z inicjatywą zgłoszenia tematu. Uczelnia, przedsiębiorstwo same mogą proponować zagadnienia do rozwiązania zainteresowanym podmiotom wdrażającym, jednakże należy mieć na uwadze, że to właśnie podmiot wdrażający jest zobowiązany do zastosowania wyniku projektu w praktyce – więc jeśli temat nie będzie wpisywał się w zapotrzebowanie podmiotu wdrażającego, taki projekt może nie być możliwy do zrealizowania, a efekty projektu – zastosowane w praktyce, co jest wymogiem konkursu.
- Czy uczelnia może być instytucją wdrażającą?
Nie.
- Czy podmiotem wdrażającym może być np. Marszałek woj. mazowieckiego jako ‘reprezentujący województwo’ a realizatorem zadań w Projekcie mogą być gminy/jednostki samorządowe wyznaczone przez ‘podmiot wdrażający’?
Realizatorem na zasadzie podwykonawstwa może być gmina. Obowiązują limity na podwykonawstwo i trzeba dokonywać wyboru zgodnie z zasadami konkurencyjnymi – opisano w Umowie o dofinansowanie.
- Czy oprócz NBP jest inny przykład jednostki wdrażającej nie będącej jednostka budżetową?
Np. województwo.
- Między faza A i B możliwa jest przerwa w realizacji projektu, podczas której ma miejsce ocena fazy A. Z doświadczenia wiem, że ocena fazy A może trwać kilka miesięcy (5 mies.). Pytanie: Czy można założyć we wniosku, że przerwa między fazami trwa np. 5 miesięcy, a przy szybszej ocenie fazy A, skrócić tę przerwę w zależności od potrzeb?
Nie, nie można przewidzieć we wniosku o dofinansowanie przerwy między fazami.
- Czy uczelnia jako konsorcjant organizacja badawcza jest zobowiązana do wniesienia wkładu własnego, jeżeli będzie odliczała podatek vat 1,02 % prestrukturą? Będzie wykorzystywała materiały i sprzęt do czynności zwolnionych opodatkowanych po zakończeniu projektu.
Poziom dofinansowania dla jednostek naukowych, niebędących przedsiębiorstwami na wykonanie badań podstawowych, badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i prac przedwdrożeniowych wynosi do 100% kosztów kwalifikowalnych.
- W jaki sposób podzielić prawa do wyników projektu pomiędzy Liderem projektu, a konsorcjantami? Czy dopuszczalny jest podział, w którym każdemu z członków konsorcjum przysługują autorskie prawa majątkowe wyłącznie do utworów, które wytworzył w ramach realizowanych przez siebie zadań? Czy też podział wyników projektu powinien nastąpić według udziału poszczególnych konsorcjantów w budżecie projektu?
Podział praw majątkowych do wyników Projektu oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem Projektu, przysługujących Liderowi konsorcjum lub konsorcjantom, jest zgodny z art. 32 ust. 1 Ustawy i nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej.
Zgodnie z pkt 29 Komunikatu Komisji – Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną z dnia 28 października 2022 r. 2022/C 414/01 (Dz. U. UE. C. z 2022 r. Nr 414, str. 1), „w przypadku wspólnych projektów realizowanych w ramach współpracy przez przedsiębiorstwa oraz organizacje prowadzące badania lub infrastruktury badawcze Komisja uznaje, że uczestniczącym przedsiębiorstwom nie udziela się pośredniej pomocy państwa za pośrednictwem tych podmiotów ze względu na korzystne warunki współpracy, jeśli spełniony jest jeden z następujących warunków:
a) uczestniczące w projekcie przedsiębiorstwa ponoszą pełne koszty projektu; lub
b) wyniki współpracy, które nie powodują powstania praw własności intelektualnej, mogą być rozpowszechniane, a prawa własności intelektualnej powstające w wyniku działań organizacji prowadzących badania lub infrastruktur badawczych w pełni przynależą do tych podmiotów; lub
c) wszelkie prawa własności intelektualnej powstałe w wyniku projektu oraz powiązane prawa dostępu są rozdzielane pomiędzy różnych partnerów współpracujących w sposób należycie odzwierciedlający ich pakiety prac, wkład i wzajemne interesy; lub
d) organizacje prowadzące badania albo infrastruktury badawcze otrzymują rekompensatę odpowiadającą wartości rynkowej praw własności intelektualnej, które powstały w wyniku prowadzonych przez te podmioty działań i które przyznano uczestniczącym przedsiębiorstwom lub prawo dostępu do których przyznano uczestniczącym przedsiębiorstwom. Z tej rekompensaty można potrącić bezwzględną wartość wszelkiego wkładu – finansowego i niefinansowego – uczestniczących przedsiębiorstw na poczet kosztów działań organizacji prowadzących badania lub infrastruktur badawczych, które to działania doprowadziły do powstania przedmiotowych praw własności intelektualnej.”
Dopuszczalny jest podział, w którym każdemu z członków konsorcjum przysługują autorskie prawa majątkowe wyłącznie do utworów, które wytworzył w ramach realizowanych przez siebie zadań, pod warunkiem, że zachowane są zasady opisane powyżej.
Podział wyników projektu NIE MUSI nastąpić według udziału poszczególnych konsorcjantów w budżecie projektu, a jego zasady dookreślone są przez konsorcjantów w umowie konsorcjum.
- Ile wynosi limit na podwykonawstwo?
Wartość prac realizowanych na zasadzie podwykonawstwa nie może przekroczyć:
1. 50% sumy kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez dane przedsiębiorstwo;
2. 10% sumy kosztów kwalifikowalnych badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez danego konsorcjanta (nie będącego przedsiębiorstwem);
3. 70% sumy kosztów kwalifikowalnych prac przedwdrożeniowych ponoszonych w projekcie przez danego konsorcjanta (nie dotyczy przedsiębiorstw);
4. 70% sumy kosztów kwalifikowalnych prac przedwdrożeniowych w ramach pomocy de minimis ponoszonych w projekcie przez dane przedsiębiorstwo.
- W punkcie 5 Regulaminu konkursu wskazuje się, że: „Do konkursu mogą przystąpić konsorcja, w skład których wchodzą wyłącznie przedsiębiorstwa, jednostki naukowe oraz podmioty wdrażające ” [...] Podmioty wdrażające wymienione są w liczbie mnogiej. W punkcie 5.2 Regulaminu określa się natomiast, że: „w skład każdego konsorcjum wchodzi podmiot wdrażający , posiadający środki finansowe oraz prawne możliwości zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu, do czego podmiot wdrażający jest obligatoryjnie zobowiązany”. Podmiot wdrażający wymieniony jest w liczbie pojedynczej. Pytanie: Czy w skład konsorcjum mogą wchodzić dwa podmioty wdrażające, np. minister i województwo?
Tak.
- W punkcie 6 Regulaminu wskazuje się, że: „Liderem konsorcjum może być: 6.1. podmiot wdrażający, zobowiązany do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu, o którym mowa w pkt 5.2 (jeżeli podmiot ten nie jest jednostką budżetową), albo 6.2. jednostka naukowa (wyłącznie w sytuacji, gdy podmiot wdrażający, zobowiązany do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem projektu, o którym mowa w pkt 5.2 jest jednostką budżetową)".
Pytanie: Jeśli w skład konsorcjum wchodzę dwie jednostki wdrażające, z których jedna jest jednostką budżetową (np. minister) a druga nie jest jednostką budżetową (np. województwo), to czy liderem konsorcjum może być jednostka naukowa, czy też musi być nim druga jednostka wdrażająca, która nie jest jednostką budżetową?
W związku z pojawiającymi się pytaniami od wnioskodawców doprecyzujemy te zapisy. Należy przyjąć następującą logikę:
W opisanym przypadku (kiedy w skład konsorcjum wchodzą dwa podmioty wdrażające – jeden będący jednostką budżetową (minister), a drugi niebędący jednostką budżetową (województwo), liderem konsorcjum musi być podmiot wdrażający nie będący jednostką budżetową (w tym przypadku - województwo).
- Co oznacza, że wartość prac i rozliczeń własności intelektualnej musi się odbyć po cenie rynkowej? Mam wątpliwość czy koszty realizacji projektów B+R z dofinansowaniem są równoważne wartości rynkowej. Czy może za wartość rynkowa po wdrożeniu być uznana wartość oferowana przez inne zewnętrzne wyspecjalizowane podmioty oferujące podobne usługi B+R w sposób komercyjny?
Koszty realizacji projektów B+R z dofinansowaniem NIE ZAWSZE są równoważne wartości rynkowej.
Cena może zostać uznana za rynkową, jeśli:
a) jej wysokość określono w drodze otwartej, przejrzystej i niedyskryminacyjnej konkurencyjnej procedury sprzedaży; lub
b) wycena niezależnego eksperta potwierdza, że cena jest co najmniej równa wartości rynkowej; lub
c) sprzedający może wykazać, że przeprowadził negocjacje w sprawie ceny w warunkach pełnej konkurencji, aby uzyskać maksymalną korzyść gospodarczą w momencie zawierania umowy, z uwzględnieniem swoich celów statutowych; lub
d) zgodnie z umową konsorcjum przedsiębiorstwo ma prawo pierwokupu w odniesieniu do praw własności intelektualnej powstałych w wyniku współpracy z jednostką naukową, a współpracujące podmioty mają wzajemne prawo do zabiegania o korzystniejsze pod względem gospodarczym oferty od stron trzecich, przedsiębiorstwa wchodzące w skład Konsorcjum muszą odpowiednio dostosować swoją ofertę.
- Czy gminy mogą realizować zadania?
Tylko w ramach podwykonawstwa – nie są więc członkami konsorcjum, a ich wybór przebiega zgodnie z zasadami konkurencyjnego wyboru.
- Czy lider zadania może zatrudniać do jego realizacji pracowników innego członka konsorcjum?
Nie ma przeciwwskazań jeśli chodzi o zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę. Członkowie konsorcjum nie mogą jednak zlecać sobie wzajemnie realizacji prac na zasadzie podwykonawstwa.
- Czy podatek Vat jest kosztem kwalifikowanym projektu?
Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny jedynie wówczas, gdy został poniesiony przez Beneficjenta w związku z kosztami kwalifikowalnymi zaś Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.
- Czy jeżeli jednostka wdrażająca jest jednostką budżetową nie może otrzymać dofinansowania na wdrożenie wyników projektu? Rozumiem, że dofinansowanie może otrzymać wyłącznie na badawcze.
Podmiot wdrażający BĘDĄCY jednostką budżetową NIE może otrzymać dofinansowania w ramach projektu.
- Czy na etapie przygotowania projektu, należy przeprowadzić proces szacowania cen na rynku? Ile dokładnie należy pozyskać ofert z rynku?
Tak. Do szacowania wartości należy pozyskać co najmniej dwie oferty z rynku (w tym z opublikowanych ofert i cenników potencjalnych dostawców.)
- Czy ministerstwo będące jednostką wdrażającą będzie musiało wykupić prawa do wyników od jednostek naukowych, aby móc je wdrożyć?
Zasadniczo tak, ale tylko w zakresie w jakim prawa te nie będą mu przynależeć zgodnie z podziałem praw do wyników projektu wynikającego z umowy konsorcjum i tylko w zakresie niezbędnym do wdrożenia wyników projektu w praktyce.
- Czy w konsorcjum można uwzględnić przedsiębiorstwo MŚP, które nie ma doświadczenia w realizacji B+R, w latach poprzednich, prace B+R realizacje od niedawna?
Kompetencje wnioskodawcy i potencjał do realizacji projektu, doświadczenie konsorcjanta jako podmiotu a stricte doświadczenie poszczególnych członków wchodzących w skład zespołu B+R/Zespołu zarządzającego, więc na etapie składania wniosku można uwzględnić przedsiębiorstwo MŚP bez doświadczenia w realizacji projektów B+R, a na etapie oceny weryfikowane będzie doświadczenie wskazanej kadry (a tu już zależy jaki będzie skład kadry wnioskodawcy). Ponadto na etapie weryfikacji formalnej nie weryfikujemy czy wnioskodawca posiada doświadczenie, a weryfikujemy tylko jego status, czy jest kwalifikowalny w ramach konkursu.
- Czy na etapie realizacji projektu można dokonać zmiany podmiotu wdrażającego? Jeśli tak, to na jakich zasadach?
Zdarzają się takie sytuacje, ale nie można ich przewidzieć na etapie pisania wniosku. Więc możliwość zmiany w składzie konsorcjum (w tym przypadku – podmiotu wdrażającego) istnieje, ale należy też pamiętać, że niedopuszczalne są zmiany umowy, której rezultatem byłoby nieprzyznanie projektowi dofinansowania w czasie, gdy projekt podlegał ocenie w ramach procedury wyboru projektów. Zmiana w składzie konsorcjum będzie wymagać więc uprzedniej zgody NCBR i będzie poprzedzona analizą nowego podmiotu w zakresie możliwości dalszej realizacji projektu i zastosowania jego wyników w praktyce.
- Czy na etapie składania wniosku jest wymagana Umowa konsorcjum?
Konsorcjum powinno istnieć na etapie składania wniosku, co oznacza, że umowa konsorcjum, nawet warunkowa, powinna zostać zawarta przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
- Do jakiej kategorii kosztów zaliczyć usługi związane z wykonaniem narzędzia multimedialnego w postaci aplikacji komputerowej wykonanej według projektu/koncepcji opracowanej w ramach zadań badawczych w projekcie, aplikacja będzie służyć promowaniu wiedzy, zbieraniu danych, poprawy komunikacji podczas sesji edukacyjnych czyli będzie niejako narzędziem wykorzystywanym do osiągniecia celów projektu. Czy w takiej sytuacji będą to koszty podwykonawstwa E czy też koszty operacyjne Op?
Wszystko jest zależne od treści całego wniosku o dofinansowanie.
- Czy jest możliwość wprowadzenia "redaktora pomocniczego", który miałby dostęp do wypełnianego wniosku bez dostępu do innych wniosków?
W systemie LSI 1 nie ma możliwości wprowadzenia redaktora pomocniczego.
- Czy uczelnia może być liderem konsorcjum jeśli mamy dwie jednostki wdrażające z czego jedna jest jednostką budżetową a druga nie jest jednostką budżetową?
W związku z pojawiającymi się pytaniami od wnioskodawców doprecyzujemy te zapisy. Należy przyjąć następującą logikę: w przypadku, kiedy w składzie konsorcjum jest więcej niż jeden podmiot wdrażający i co najmniej jeden z nich jest jednostką niebędącą jednostką budżetową, to właśnie on ma być liderem konsorcjum.
- Czy mogą być dwa podmioty wdrażające w ramach jednego konsorcjum? Czy generator technicznie nie ma ograniczenia tylko do jednego podmiotu wdrażającego?
W tym momencie w generatorze można wskazać tylko jeden podmiot wdrażający. Dokumentacja konkursowa zostanie doprecyzowana w taki sposób, aby jednoznacznie zostało w niej określone, w jaki sposób wykazać większą liczbę podmiotów wdrażających.
- Jeżeli w ramach projektu jednostki naukowe opracują określony model (np. narzędzie, rozwiązanie, koncepcję), czy możliwe jest jego pilotażowe wdrożenie przez Ministra – pełniącego rolę instytucji wdrażającej i jednocześnie będącego członkiem konsorcjum – na uczelni, która również jest jednym z konsorcjantów? Jak prawidłowo zaplanować podział ról i odpowiedzialności w projekcie – czy jednostki naukowe mogą pełnić funkcję twórców rozwiązania, Minister odpowiadać za jego wdrożenie, a uczelnia będąca członkiem konsorcjum pełnić rolę instytucji testującej model w warunkach pilotażowych?
To na wnioskodawcy ciąży obowiązek prawidłowego i najbardziej efektywnego opracowania podziału ról i odpowiedzialności w projekcie. Jednocześnie przypominamy, że projekt ma mieć strategiczny wymiar i przyczyniać się do osiągnięcia celu głównego i celów szczegółowych Programu GOSPOSTRATEG. Celem głównym Strategicznego Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” GOSPOSTRATEG jest wzrost wykorzystania w perspektywie do 2028 r. rezultatów badań społeczno-ekonomicznych w kształtowaniu krajowych i regionalnych polityk rozwojowych, zaś celami szczegółowymi:
- wdrożenie polityk, strategii, dokumentów operacyjnych i konkretnych rozwiązań opracowanych w ramach Program;
- wdrożenie rozwiązań opracowanych w ramach Programu, wzmacniających kapitał społeczny niezbędny do realizacji krajowych i regionalnych polityk rozwojowych.
Można jak najbardziej przewidzieć pilotaż rozwiązań, należy jednak pamiętać, że pilotaż jest pilotażem, a nie elementem włączenia do głównego nurtu polityki. Z definicji pilotaż jest ograniczony czasowo i stanowi formę swego rodzaju testu, próby, a nie możliwie zinstytucjonalizowanego rozwiązania.
- Czy zatrudnienie pracownika jednostki naukowej na umowę cywilno-prawną, jeśli przewiduje to regulamin wynagradzania w tej jednostce wymaga zachowania procedur związanych z prawem zamówień publicznych? Czy wymaga to wyboru własnego pracownika zgodnie z zasadami konkurencyjności?
Zatrudnienie własnego pracownika (na etacie) na umowie cywilnoprawnej do projektu jest dopuszczalne, jednak wymaga to jasnego rozgraniczenia pracy pomiędzy zadaniami na etacie i na umowie cywilnoprawnej i musi mieć merytoryczne uzasadnienie. W pierwszej kolejności należy rozważyć, czy zadania pracownika w projekcie nie wpisują się w jego zakres obowiązków w ramach etatu. Ponadto, kiedy jednak wnioskodawca uzna, że będzie chciał zatrudnić pracownika na podstawie umowy cywilnoprawnej i łączna kwota wynagrodzenia przekracza kwoty wynikające z konieczności zastosowania procedury konkurencyjnej czy prawa zamówień publicznych, należy taką procedurę zastosować. Zgodnie z par. 10 ust. 9 pkt 4 Umowy o dofinansowanie możliwe jest niestosowanie procedur związanych z wyborem wykonawców dla zamówień, których przedmiotem są usługi świadczone w zakresie prac B+R prowadzonych w projekcie przez osoby fizyczne wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu, posiadające wymagane kwalifikacje, pozwalające na przeprowadzenie prac B+R zgodnie z tym wnioskiem.
- Czy wynagrodzenie kierownika zarządzającego projektem są kosztami wynagrodzeń czy też kosztów pośrednich?
Koszty pośrednie.
- Czy 10% sumy kosztów kwalifikowalnych badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez danego konsorcjanta (nie będącego przedsiębiorstwem); dotyczy wszystkich wymienionych zadań sumarycznie czy każdego osobno?
10% sumy kosztów kwalifikowalnych badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez danego konsorcjanta (nie będącego przedsiębiorstwem).
- Czy uczelnia-organizacja badawcza jako członek konsorcjum odliczając podatek vat musi mieć wkład własny?
Jeśli projekt wchodzi w zakres działalności niegospodarczej uczelni i występuje w nim jako organizacja badawcza (jednostka naukowa) może otrzymać 100% dofinansowania (nie musi wnosić wkładu własnego).
- Czy ministerstwo jako jednostka wdrażająca musi wnosić/wykazywać wkład własny? Chodzi o sytuację, w której wdrażanie wyników projektu byłoby de facto realizowaniem czynności, które i tak są realizowane w bieżącej działalności ministerstwa.
Nie musi.
- Czy kierownik zarządzający projektem może jednocześnie być członkiem personelu B+R, pełnić dwie funkcje w projekcie czyli pobierać wynagrodzenie pracę w dwóch rolach?
Nie ma przeciwwskazań.
- Jak wskazać z nazwy podwykonawców we wniosku, skoro w jednostce obowiązują zasady PZP jeśli chodzi o wybór podwykonawców?
Jeśli podwykonawca nie został wybrany, we wniosku należy wskazać, że „Podwykonawca nie został jeszcze wybrany” i określić warunki minimalne wobec kadry potencjalnego podwykonawcy oraz określić warunki minimalne (jakościowe i ilościowe) wobec zasobów technicznych potencjalnych podwykonawców.
- Ile musi wynosić wkład własny dla uczelni która odlicza podatek vat i prowadzi dział. gospodarczą jako przedsiębiorca?
Jeżeli uczelnia będzie realizować projekt w ramach działalności gospodarczej, a tym samym będzie traktowana jako przedsiębiorca, to wkład własny będzie zależny od przyznanej pomocy publicznej. Poziom dofinansowania dla przedsiębiorstw na realizację poszczególnych kategorii prac w ramach projektu (intensywność pomocy publicznej) to:
- w przypadku badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych – procent kosztów kwalifikowalnych określony w rozporządzeniu MNiSW ws. pomocy publicznej (wraz z rozporządzeniami zmieniającymi);
- w przypadku prac przedwdrożeniowych finansowanych w ramach pomocy de minimis – 100 kosztów kwalifikowalnych tych prac.
NCBR może zwiększyć intensywność pomocy publicznej na badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe (premia):
- w wysokości 15% gdy przedsiębiorstwa realizują projekt w ramach tzw. skutecznej współpracy albo szeroko rozpowszechniają wyniki projektu lub jeśli wyniki całego projektu będą terminowo udostępniane i chronione prawami własności intelektualnej lub jeśli projekt będzie realizowany w wskazanym obszarze objętym pomocą,
albo
- w wysokości 5%, jeśli projekt będzie realizowany we wskazanym obszarze objętym pomocą – do maksymalnie 80% kosztów kwalifikowalnych projektu,
przy czym premie, o których mowa powyżej (15% i 5%) nie mogą być łączone w odniesieniu do tego samego projektu.
Wkład własny to różnica pomiędzy wartością kosztów kwalifikowalnych i dofinansowaniem.
Poziom dofinansowania dla przedsiębiorców:
Status przedsiębiorstwa
Na badania przemysłowe
Na badania przemysłowe
z uwzgl. premiiNa eksperymentalne prace rozwojowe
Na eksperymentalne prace rozwojowe
z uwzgl. premiiNa prace przedwdrożeniowe – de minimis
5%
15%
5%
15%
Mikro
70%
75%
80%
45%
50%
60%
100%
Małe
70%
75%
80%
45%
50%
60%
100%
Średnie
60%
65%
75%
35%
40%
50%
100%
Duże
50%
55%
65%
25%
30%
40%
100%
-
Rozwiń tekst
Inne ważne informacje o konkursie
- Projekt może być realizowany przez okres od 6 do maksymalnie 36 miesięcy.
- Zastosowanie w praktyce przed podmiot wdrażający powinno nastąpić w terminie trzech lat od zakończenia realizacji projektu.
- Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację badań podstawowych nie może przekroczyć 15% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.
- Limit podwykonawstwa:
- 10% kosztów kwalifikowalnych badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez lidera konsorcjum lub danego konsorcjanta;
- 70% kosztów kwalifikowalnych prac przedwdrożeniowych ponoszonych w projekcie przez lidera konsorcjum lub danego konsorcjanta.
-
Rozwiń tekst
Spotkanie informacyjne
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU WRAZ Z ZAŁĄCZNIKAMI
-
Rozwiń tekst
UMOWA O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
LISTY RANKINGOWE
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY ARCHIWALNE
-
Punkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
Strona www: https://www.gov.pl/web/ncbr/punkt-informacyjny
- Pierwsza publikacja:
- 03.03.2025 09:34 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- NCBR
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty "otwarte" | 14.0 | 25.11.2025 11:37 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty "otwarte" | 13.0 | 30.07.2025 10:45 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty "otwarte" | 12.0 | 13.06.2025 16:00 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty "otwarte" | 11.0 | 07.05.2025 15:26 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty "otwarte" | 10.0 | 07.05.2025 13:51 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty „otwarte” | 9.0 | 23.04.2025 12:01 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty „otwarte” | 8.0 | 23.04.2025 11:58 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty „otwarte” | 7.0 | 14.04.2025 08:52 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty „otwarte” | 6.0 | 21.03.2025 13:26 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty „otwarte” | 5.0 | 21.03.2025 13:18 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty „otwarte” | 4.0 | 07.03.2025 00:00 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty „otwarte” | 3.0 | 03.03.2025 10:17 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty „otwarte” | 2.0 | 03.03.2025 09:35 Szymon Iwańczuk |
| GOSPOSTRATEG XII konkurs na projekty „otwarte” | 1.0 | 03.03.2025 09:34 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP