W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kontrakt na Wisłę sukcesem - prostujemy przekłamania opozycji

28.03.2018

Wbrew temu co politycy opozycji próbują wmówić opinii publicznej, dzisiejsze podpisanie umowy na przeciwlotnicze i przeciwrakietowe zestawy rakietowe średniego zasięgu systemu „WISŁA – 1 Faza” niesie ze sobą olbrzymie korzyści – zarówno dla Wojska Polskiego, jak i polskiej gospodarki. Bezpieczeństwo to dobro wspólne wszystkich Polaków, dlatego tym większe jest nasze zdziwienie, że opozycja, nawet niewątpliwy sukces, jakim jest pozyskanie Patriotów wykorzystuje do ataków politycznych.

logo_monns

Ostateczny koszt I fazy Programu „Wisła” wyniósł 4,75 mld USD czyli o ponad połowę mniej niż zaproponowano nam na początku negocjacji (10,5 mld USD), zatem zarzuty opozycji dotyczące rzekomego „przepłacenia” za Patrioty nie mają odniesienia w rzeczywistości. Zaznaczamy, że pozyskiwane obecnie dwie baterie są w pełni funkcjonalnym systemem uzbrojeni.
 
 Podkreślamy, że dzięki kontraktowi Polska będzie drugim krajem na świecie, po USA, z najnowocześniejszymi zestawami Patriot z systemem IBCS.  System IBCS/PATRIOT, dostarczony do  Polski w ramach programu WISŁA sprawi, że nasz kraj uzyska bardzo wysoką odporność na ataki z powietrza. 
 
Negocjacje dotyczące II fazy systemu Wisła rozpoczną się jeszcze w kwietniu tego roku. Konfiguracja baterii w II fazie będzie praktycznie taka sama, jak tych pozyskiwanych w I fazie – z wyjątkiem radaru dookólnego i rakiety SkyCeptor, wobec czego nie ma ryzyka nieuzasadnionego wzrostu cen elementów składowych. Ponadto wyniki negocjacyjne I fazy pokazały, że istnieje możliwość takiego uzgodnienia zapisów umowy, aby osiągnąć akceptowalny poziom relacji koszt/efekt. Zatem nie widzimy podstaw, aby politycy PO formułowali zarzuty o znacząco wyższej cenie drugiego etapu.  
 
Nieprawdziwe są również zarzuty opozycji dotyczące tego, że Rumunia zakupiła system Patriot taniej. Z uwagi na konfigurację pozyskiwanych systemów – polskiego i rumuńskiego – nie można dokonywać ich porównania wprost.
 
Różnica kosztów pomiędzy Polską a Rumunią wynika z kilku czynników:

  • Rumunia pozyskuje inną konfigurację sprzętu – bez IBCS oraz z mniejszą liczbą rakiet PAC-3 MSE (rakiety PAC-3 MSE, ze względu na koszt stanowią znaczący udział w całej wartości kontraktu),
  • Rumunia pozyskuje produkt „z półki” bez integracji z narodowymi elementami, np. rumuńskimi pojazdami,
  • w kontrakcie rumuńskim nie wymagano ani offsetu ani „polonizacji”.

Zaznaczamy również, że warunki offsetu znacząco wpłyną na rozwój polskiego przemysłu zbrojeniowego.  Wartość umowy offsetowej to 948 mln zł i 46 zobowiązań. 
Beneficjentami offsetu są:

  • Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
  • Wojskowe Zakłady Uzbrojenia w Grudziądzu,
  • Wojskowe Zakłady Elektroniczne w Zielonce,
  • Wojskowe Zakłady Łączności w Zegrzu,
  • PIT-Radwar w Warszawie,
  • Huta Stalowa Wola,
  • Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Łodzi,
  • Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy,
  • MESKO
  • Centrum Techniki Morskiej

Realizacja umowy na I fazę programu Wisła – oprócz transferu technologii – zakłada wykorzystanie blisko 700 milionów złotych w polskich firmach. Zawarliśmy 5 umów krajowych m.in. na dostawę pojazdów JELCZ czy mobilnych węzłów łączności. W Polsce będą także budowane elementy systemu IBCS/Patriot np. wyrzutnie w Hucie Stalowa Wola. 
 
Zarzut, że podpisanie umowy nie ma podstawy prawnej jest absurdalny. Były szef MON z Platformy Obywatelskiej powinien pamiętać, że zakup elementów I fazy systemu WISŁA realizowany jest w oparciu o Plan Modernizacji Technicznej na lata 2018-2022. Zaznaczamy, że pozycja w Planie dotycząca pozyskania zestawów rakietowych OP WISŁA znajduje się w tym dokumencie od co najmniej 5 lat.


Centrum Operacyjne MON

{"register":{"columns":[]}}