Rozbudowa infrastruktury paliwowej w Polsce - kluczowy krok integracji z systemem NATO
03.10.2025
- To wielki dzień dla Polski, właściwie początek wielkiej drogi, którą dzisiaj zaczynamy. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w NATO powstał wielki system rurociągów paliwowych. To strategiczne połączenie zostało wykonane na rzecz ewentualnej konfrontacji z ówczesnym Związkiem Radzieckim, a tak naprawdę z Rosją, wtedy kiedy różnego rodzaju plany strategiczne dotyczyły ewentualnej globalnej konfrontacji. Dziś Polska dołącza do tego projektu. Chodzi o budowę rurociągów na odcinku 300 kilometrów - od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą. Mówimy o jednej z największych inwestycji w bezpieczeństwo państwa polskiego w ciągu ostatnich 30 lat. To zdolność porównywalna np. z pozyskaniem myśliwca piątej generacji albo innej unikalnej technologii, której brakuje polskiej armii - powiedział Cezary Tomczyk, wiceminister obrony narodowej.
W piątek, 3 października w Warszawie, w obecności Cezarego Tomczyka, sekretarza stanu w MON zostało podpisane wstępne porozumienie o współpracy pomiędzy Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) oraz PERN S.A przy realizacji programu rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej w celu przyłączenia jej do systemu rurociągów NATO. Projekt ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronnego państwa.
- Pierwsze rozmowy, które dotyczyły włączenia Polski w ten wielki system, rozpoczęły się w roku 2014 – po aneksji Krymu przez Rosję. Wtedy na poziomie roboczym, na poziomie NATO, narodziła się koncepcja, żeby kraje natowskie, które przystąpiły do Sojuszu w 1999 roku, mogły stać się częścią tego wielkiego systemu. (…) W grudniu 2024 roku Dowództwo Strategiczne Sojuszu SHAPE i ACT ogłosiły listę inwestycji. I na tej liście znalazły się te, które dotyczą połączenia Polski w ramach wielkiego systemu rurociągów z systemem natowskim. Ostatnie miesiące to czas na wypracowanie szczegółów – między nami, w ramach rządu. Z dumą mogę ogłosić, że Kwatera Główna NATO, a dokładnie Biuro Zasobów NATO, przyznało Polsce środki na zaplanowanie i zaprojektowanie wyżej wymienionej inwestycji. Inwestycja, w związku z naszym porozumieniem, zostanie zaplanowana i zaprojektowana przez Zakład Inwestycji NATO
- mówił wiceszef MON.
Porozumienie reguluje ramowe zasady współpracy PERN S.A. i ZIOTP we wstępnej fazie realizacji tej kluczowej dla polskiego bezpieczeństwa inwestycji. W dokumencie określono zakres obowiązków stron oraz sprecyzowano etapy realizacyjne projektu, który zakłada przyłączenie systemu obsługiwanego przez PERN S.A. do natowskiego systemu rurociągów paliwowych, a także budowę magazynów paliw na potrzeby sił zbrojnych Sojuszu.
- Mówimy tutaj o projekcie rozłożonym w czasie na wiele lat. Perspektywa określenia ram czasowych tego przedsięwzięcia będzie możliwa – tak jak wspomniałem w swojej pierwszej wypowiedzi – dopiero po zaplanowaniu i zaprojektowaniu rurociągu. Wtedy, po akceptacji Rady Północnoatlantyckiej i wszystkich państw członkowskich, będzie można przystąpić do realizacji. Już dziś mówimy jasno: decyzje na poziomie NATO, na poziomie planistów zostały podjęte. Są to inwestycje wyszczególnione jako priorytetowe
- podkreślił wiceminister Cezary Tomczyk.
Realizacja projektu nie tylko zwiększy odporność Polski na kryzysy paliwowe, ale także umocni jej pozycję jako strategicznego partnera NATO w regionie. Inwestycja w infrastrukturę przesyłową i magazynową paliw wpisuje się w działania na rzecz zwiększenia mobilności wojsk i efektywności operacyjnej całego Sojuszu.
***
Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego to podległa Ministrowi Obrony Narodowej jednostka odpowiedzialna za przygotowanie, realizację i nadzór nad inwestycjami infrastrukturalnymi NATO w Polsce. Zajmuje się m.in. planowaniem, koordynacją oraz wdrażaniem projektów związanych z budową i modernizacją obiektów służących celom obronnym, w tym rurociągów, magazynów paliw i innych elementów infrastruktury wspierającej siły Sojuszu. PERN S.A. to państwowa spółka i lider logistyki naftowej w Polsce. Zarządza siecią ponad 2,5 tysiąca km rurociągów surowcowych i paliwowych oraz 23 bazami magazynowymi w całej Polsce. Odpowiada za transport i przechowywanie ropy naftowej oraz paliw, zapewniając bezpieczeństwo energetyczne kraju i stabilne dostawy surowców dla gospodarki.
>>> GALERIA - Podpisanie porozumienia dotyczącego rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej