W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Procedura i metodyka kontroli

Procedura kontroli

Najważniejsze etapy kontroli, wynikające z przepisów ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej:

  1. Zarządzenie kontroli planowej lub doraźnej przez kierownika jednostki kontrolującej.
  2. Przygotowanie kontroli w formie programu kontroli, złożenie przez kontrolera pisemnego oświadczenia o braku istnienia przesłanek uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli oraz wydanie kontrolerowi upoważnienia do kontroli.
  3. Przeprowadzenie czynności kontrolnych, których istotą jest dokonanie przez kontrolerów – z poszanowaniem praw i obowiązków kontrolowanego, określonych przepisami prawa oraz zgodnie z zasadami postępowania kontrolnego (prawdy obiektywnej, podmiotowości, kontradyktoryjności, pisemności) – ustaleń stanu faktycznego w badanym obszarze na podstawie dowodów kontroli, które powinny być rzetelne, stosowne i racjonalne. Kontrolerzy podlegają przepisom o ochronie informacji niejawnych, danych osobowych, bhp oraz innym, szczególnym, obowiązującym w danej jednostce.
  4. Wyniki kontroli dokumentuje się w formie projektu wystąpienia pokontrolnego, zawierającego ocenę skontrolowanej działalności ze wskazaniem ustaleń, na których została oparta. Projekt wystąpienia pokontrolnego podpisywany jest przez kontrolera i kierownika komórki do spraw kontroli.
  5. Przekazanie kierownikowi jednostki kontrolowanej projektu wystąpienia pokontrolnego
    z pouczeniem o prawie zgłoszenia, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania projektu, pisemnych zastrzeżeń. Zastrzeżenia są rozpatrywane przez kierownika komórki do spraw kontroli.
  6. Opracowanie wystąpienia pokontrolnego obejmującego treść projektu wystąpienia i wyniki analizy zastrzeżeń, a w razie potrzeby również zalecenia lub wnioski dotyczące usunięcia nieprawidłowości lub usprawnienia funkcjonowania jednostki kontrolowanej oraz ocenę wskazującą na niezasadność zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji przez osobę odpowiedzialną za stwierdzone nieprawidłowości.
  7. Wystąpienie pokontrolne kierownik jednostki kontrolującej przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej, który ma obowiązek poinformowania o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz realizacji zaleceń. Od wystąpienia pokontrolnego nie przysługują środki odwoławcze. Treść wystąpień pokontrolnych oraz odpowiedzi na nie udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej KPRM.
  8. Jednostka kontrolująca monitoruje realizację wniosków i zaleceń pokontrolnych.
  9. Kontrola może być przeprowadzana również w trybie uproszczonym, w którym sporządza się sprawozdanie z kontroli, podpisywane przez kierownika jednostki kontrolującej. Sprawozdanie zawiera opis ustalonego stanu faktycznego oraz jego ocenę, a także, w razie potrzeby, zalecenia lub wnioski dotyczące usunięcia nieprawidłowości lub usprawnienia funkcjonowania jednostki kontrolowanej. Kierownik jednostki kontrolowanej w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania sprawozdania ma prawo przedstawić do niego swoje stanowisko.
  10. W uzasadnionych przypadkach sporządza się informację o wynikach kontroli, która może zawierać wyniki więcej niż jednej kontroli. Kierownik jednostki kontrolującej przesyła informację kierownikowi jednostki nadrzędnej lub sprawującej nadzór nad jednostką kontrolowaną, ten zaś może rozesłać ją do innych organów lub jednostek, które uzna za właściwe.

Kryteria kontroli

Kontrolę przeprowadza się pod względem następujących kryteriów:

  1. legalności, która obejmuje zgodność działania z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, przepisami prawa wewnętrznego, umowami, decyzjami w sprawach indywidualnych oraz innymi rozstrzygnięciami podjętymi przez uprawnione podmioty,
  2. gospodarności, czyli zgodności działań kontrolowanej jednostki z zasadami efektywnego gospodarowania (oszczędności, tj. minimalizacji nakładów/kosztów prowadzonych działań przy zachowaniu wymaganej jakości) oraz wydajności (tj. uzyskiwania najlepszych efektów przy możliwie najmniejszych nakładach); wykorzystania możliwości zapobieżenia lub ograniczenia wysokości ewentualnych lub zaistniałych szkód,
  3. celowości, która obejmuje zgodność z celami określonymi dla kontrolowanej jednostki lub działalności, stosowanie metod i środków odpowiednich dla osiągnięcia celów oraz osiągnięcia tych celów (skuteczność), przy czym skuteczność rozumie się jako stopień zgodności pomiędzy zamierzonymi a faktycznymi skutkami działalności;
  4. rzetelności, która obejmuje wypełnianie obowiązków z należytą starannością, sumiennie i terminowo, wykonywanie zobowiązań zgodnie z ich treścią, przestrzeganie wewnętrznych reguł funkcjonowania jednostki, dokumentowanie określonych działań lub stanów faktycznych zgodnie z rzeczywistością, we właściwej formie i wymaganych terminach, bez pomijania określonych faktów i okoliczności.

Standardy kontroli

Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej w art. 8 ust. 1 pkt 3 upoważniła Prezesa Rady Ministrów do określenia standardów kontroli w administracji rządowej. W dniu 31 sierpnia 2017 r. Standardy kontroli w administracji rządowej, przygotowane przez Departament Nadzoru i Kontroli zostały podpisane przez Szefa KPRM, działającego z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów.

Materiały

Pismo przewodnie do Standardów kontroli w administracji rządowej z 2017 r. [PDF]
pss​_BIPzm​_Standardy2017​_przekazanie.pdf 0.11MB
Standardy kontroli w administracji rządowej z 2017 r. [PDF]
pss​_BIPm​_StandardyKontroli2017​_zmiany.pdf 0.62MB

Poradnik kontroli zdalnej

Dokument zawiera podstawowe wskazówki w zakresie prowadzenia kontroli w sposób ograniczający czynności w siedzibie jednostki kontrolowanej oraz minimalizujący bezpośredni kontakt z jej pracownikami.

Materiały

Poradnik kontroli zdalnych [PDF]
BIP​_PORADNIK​_EKONTROLE.pdf 0.87MB
Poradnik kontroli zdalnych [DOC]
BIP​_PORADNIK​_EKONTROLE​_podpisany.DOCX 0.25MB
Poradnik kontroli zdalnych [XADES]
BIP​_PORADNIK​_EKONTROLE​_podpis.XADES 0.01MB

Ramowy program kontroli w zakresie wykorzystywania systemów teleinformatycznych do realizacji zadań publicznych:

Materiały

Pismo przewodnie do Ramowego programu IT
Pismo​_przewodnie​_do​_Ramowego​_programu​_IT.pdf 0.40MB
Ramowy program kontroli IT
Ramowy​_program​_kontroli​_IT.docx 0.06MB
Ramowy program kontroli IT - zał.1 Metodyka kontroli
Ramowy​_program​_kontroli​_IT​_-​_zał1​_Metodyka​_kontroli.docx 0.11MB
Ramowy program kontroli IT - zał.2 Wzór oświadczenia o bezstronności
Ramowy​_program​_kontroli​_IT​_-​_zał2​_Wzór​_oświadczenia​_o​_bezstronności.doc 0.08MB
Ramowy program kontroli IT - zał.3 Wzór oświadczenia o spełnieniu wymagań
Ramowy​_program​_kontroli​_IT​_-​_zał3​_Wzór​_oświadczenia​_o​_spełnieniu​_wymagań.doc 0.09MB

Ankieta dotycząca działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych oraz Zestawienie systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych

Materiały

Ankieta dotycząca działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych
Ankieta​_dotycząca​_działania​_systemów​_teleinformatycznych​_używanych​_do​_realizacji​_zadań​_publicznych.docx 0.03MB
Zestawienie systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych
Zestawienie​_systemów​_teleinformatycznych​_używanych​_do​_realizacji​_zadań​_publicznych.docx 0.02MB

Informacja o istotnych nieprawidłowościach w obszarze wykorzystania systemów teleinformatycznych do realizacji zadań publicznych

Materiały

Informacja o istotnych nieprawidłowościach w obszarze wykorzystania systemów teleinformatycznych do realizacji zadań publicznych
Informacja​_o​_istotnych​_nieprawidłowościach​_w​_obszarze​_wykorzystania​_systemów​_teleinformatycznych​_do​_realizacji​_zadań​_publicznych.pdf 5.10MB

Rekomendacje dotyczące zawierania umów cywilnoprawnych w jednostkach administracji rządowej

Materiały

Pismo przewodnie do rekomendacji dotyczące zawierania umów cywilnoprawnych
Rekomendacje​_umowy​_cywilnoprawne​_przewodnie.pdf 0.12MB
Rekomendacje dotyczące zawierania umów cywilnoprawnych w jednostkach administracji rządowej
Rekomendacje​_umowy​_cywilnoprawne.pdf 0.10MB

Formularz oceny spełniania obowiązków wynikających z rozporządzenia ws. ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) oraz ustawy o ochronie danych osobowych (uodo)

Materiały

Pismo przewodnie do Formularza oceny RODO
Pismo​_przewodnie​_do​_Formularza​_oceny​_RODO.pdf 0.12MB
Formularz oceny RODO
Formularz​_oceny​_RODO.pdf 0.46MB
Formularz oceny RODO wersja edytowalna
Formularz​_oceny​_RODO​_wersja​_edytowalna.xlsx 0.06MB

Kwestionariusz kontroli udzielania zamówień publicznych

Materiały

Kwestionariusz kontroli udzielania zamówień publicznych [PDF]
Kwestionariusz​_kontroli​_DRUK​_zp​_.pdf 0.49MB
Kwestionariusz kontroli udzielania zamówień publicznych [DOCX]
Kwestionariusz​_kontroli​_DRUK​_zp​_.docx 0.13MB

Komitet do spraw kontroli w zamówieniach publicznych

Materiały

Uchwała KKZP nr 1 ws. rekomendacji Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej dot. polubownego rozwiązywania sporów [PDF]
20210617​_-​_Uchwała​_nr​_1​_KKZP​_rekomendacje​_PGRP.pdf 0.10MB
Uchwała KKZP nr 2 ws. uwzględnienia w Polityce zakupowej państwa działań zapewniających efektywne prowadzenie kontroli [PDF]
20211130​_-​_Uchwała​_nr​_2​_KKZP​_kontrola​_w​_polityce​_zakupowej.pdf 0.19MB
Uchwała KKZP nr 3 ws. uwzględniania wyników kontroli przeprowadzonej przez inny organ [PDF]
20221111​_-​_Uchwała​_nr​_3​_KKZP​_​_uwzględnianie​_wyników​_kontroli.pdf 0.13MB

Publikacje oraz odnośniki dotyczące kontroli instytucjonalnej oraz audytu wewnętrznego:

KRAJOWE

  1. Glosariusz terminów dotyczących kontroli i audytu w administracji publicznej
  2. Standardy kontroli Najwyższej Izby Kontroli
  3. Podstawy prawne działania kontroli w Najwyższej Izbie Kontroli
  4. Międzynarodowe standardy najwyższych organów kontroli
  5. Kryteria kontroli Najwyższej Izby Kontroli
  6. Kryteria oceny wykonania budżetu - Najwyższej Izby Kontroli
  7. Założenia metodyczne do kontroli wykonania budżetu państwa
  8. Informacje dotyczące audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz realizacji zadań Ministra Finansów w zakresie koordynacji audytu wewnętrznego
  9. Informacje dotyczące kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych oraz realizacji zadań Ministra Finansów w zakresie koordynacji kontroli zarządczej

 

MIĘDZYNARODOWE:

  1. Standardy kontroli INTOSAI dla najwyższych organów kontroli (ISSAI)
  2. Międzynarodowe standardy rewizji finansowej (IFAC)
  3. Europejski Trybunał Obrachunkowy (ECA)
  4. Metodyka kontroli Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (AWARE)
  5. Podręcznik kontroli wykonania zadań Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
  6. Służba audytu wewnętrznego Komisji Europejskiej (EC IAS)
  7. Międzynarodowa Organizacja Najwyższych Organów Kontroli (INTOSAI)
  8. Komitet Organizacji Sponsorujących Komisję Treadwaya (COSO)
  9. Cele kontroli w zakresie informacji i technologii pokrewnych (COBIT)
  10. Międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej (IFRS)

Departament Nadzoru i Kontroli w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przykłada należytą uwagę do aktualizacji ww. treści oraz odnośników do dokumentów, jednak w niektórych przypadkach nie jest ich dysponentem. Prosimy o zgłaszanie ewentualnych niedziałających odnośników lub trudności z dostępem do poszczególnych plików – dnk@kprm.gov.pl

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
06.08.2020 10:32 Agnieszka Kowalska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Departament Kontroli i Nadzoru KPRM
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Procedura i metodyka kontroli 16.0 15.05.2023 15:01 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 15.0 09.05.2023 12:31 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 14.0 23.11.2022 12:41 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 13.0 31.03.2022 15:15 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 12.0 31.03.2022 15:09 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 11.0 14.03.2022 12:28 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 10.0 10.02.2021 13:18 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 9.0 01.12.2020 13:13 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 8.0 01.12.2020 13:10 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 7.0 01.12.2020 13:08 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 6.0 27.11.2020 11:28 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 5.0 26.11.2020 13:48 Michał Golec
Procedura i metodyka kontroli 4.0 30.10.2020 16:05 Adam Nowakowski
Procedura i metodyka kontroli 3.0 30.10.2020 16:04 Adam Nowakowski
Procedura i metodyka kontroli 2.0 30.10.2020 15:37 Adam Nowakowski
Procedura i metodyka kontroli 1.0 06.08.2020 10:32 Agnieszka Kowalska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}