W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

e-Doręczenia – zbliża się koniec okresu przejściowego dla podmiotów publicznych

17.09.2025

widok kalendarza

Od 1 stycznia 2025 roku podmioty publiczne są zobowiązane, aby mieć adres do e-Doręczeń i korzystać z nich jako głównej formy doręczania pism.

Koniec okresu przejściowego

Do 31 grudnia 2025 r. obowiązuje okres przejściowy dla podmiotów publicznych. Powinny one w tym czasie wysyłać korespondencję w pierwszej kolejności na adres do e-Doręczeń, ale w ściśle określonych sytuacjach mogą doręczać ją innymi kanałami. Także w tym okresie mogą odstąpić od korzystania z e-Doręczeń, jeśli uzasadniają to przesłanki organizacyjne. Okres przejściowy to również czas na dostosowanie organizacyjne, techniczne i proceduralne, które nie zwalnia z obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń i ich wdrażania.

Od 1 stycznia 2026 roku e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji. Tym samym podmioty publiczne nie mogą od nich odstąpić na podstawie przesłanek organizacyjnych.

Jak złożyć wniosek o ADE?

Na stronie e-Doręczeń można dowiedzieć się, jak uzyskać taki adres.

Jak wyszukać adres do e-Doręczeń?

Aktywny adres do e-Doręczeń można sprawdzić w dwóch wyszukiwarkach:

  • w Bazie Adresów Elektronicznych
  • na stronie gov.pl – gdzie każdy może sprawdzić, które urzędy i inne instytucje publiczne mają aktywny adres do e-Doręczeń.

Gdzie znaleźć informacje?

Zachęcamy do korzystania z przygotowanych materiałów pomocnych przy wdrożeniu e-Doręczeń, w tym:

  • przewodnika „Jak skutecznie wdrożyć e-Doręczenia?”,
  • instrukcji dla użytkownika,
  • filmów instruktażowych.

Korzyści z e-Doręczeń

e-Doręczenia dla podmiotów publicznych to nie tylko obowiązek, ale również wiele korzyści:

  • bezpieczeństwo treści – ochrona przed zmianami w wysłanej korespondencji,
  • wiarygodność – jednoznaczna identyfikacja nadawcy i adresata korespondencji,
  • bezpieczeństwo prawne – zgodność z regulacjami europejskimi (eIDAS) i ustawą o e-Doręczeniach,
  • przejrzystość procesów – każdą czynność potwierdza kwalifikowany znacznik czasu,
  • oszczędność czasu – nie trzeba długo czekać na list ani chodzić na pocztę,
  • niższe koszty – przesyłki elektroniczne są tańsze niż tradycyjne listy polecone.
{"register":{"columns":[]}}