e-Doręczenia – zbliża się koniec okresu przejściowego dla podmiotów publicznych
17.09.2025
Od 1 stycznia 2025 roku podmioty publiczne są zobowiązane, aby mieć adres do e-Doręczeń i korzystać z nich jako głównej formy doręczania pism.
Koniec okresu przejściowego
Do 31 grudnia 2025 r. obowiązuje okres przejściowy dla podmiotów publicznych. Powinny one w tym czasie wysyłać korespondencję w pierwszej kolejności na adres do e-Doręczeń, ale w ściśle określonych sytuacjach mogą doręczać ją innymi kanałami. Także w tym okresie mogą odstąpić od korzystania z e-Doręczeń, jeśli uzasadniają to przesłanki organizacyjne. Okres przejściowy to również czas na dostosowanie organizacyjne, techniczne i proceduralne, które nie zwalnia z obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń i ich wdrażania.
Od 1 stycznia 2026 roku e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji. Tym samym podmioty publiczne nie mogą od nich odstąpić na podstawie przesłanek organizacyjnych.
Jak złożyć wniosek o ADE?
Na stronie e-Doręczeń można dowiedzieć się, jak uzyskać taki adres.
Jak wyszukać adres do e-Doręczeń?
Aktywny adres do e-Doręczeń można sprawdzić w dwóch wyszukiwarkach:
- w Bazie Adresów Elektronicznych
- w skrzynce do e-Doręczeń na edoreczenia.gov.pl – jeśli masz aktywną skrzynkę – lub
- w systemie klasy EZD (elektronicznego zarządzania dokumentami) – jeśli jest zintegrowany z e-Doręczeniami,
- na stronie gov.pl – gdzie każdy może sprawdzić, które urzędy i inne instytucje publiczne mają aktywny adres do e-Doręczeń.
Gdzie znaleźć informacje?
Zachęcamy do korzystania z przygotowanych materiałów pomocnych przy wdrożeniu e-Doręczeń, w tym:
- przewodnika „Jak skutecznie wdrożyć e-Doręczenia?”,
- instrukcji dla użytkownika,
- filmów instruktażowych.
Korzyści z e-Doręczeń
e-Doręczenia dla podmiotów publicznych to nie tylko obowiązek, ale również wiele korzyści:
- bezpieczeństwo treści – ochrona przed zmianami w wysłanej korespondencji,
- wiarygodność – jednoznaczna identyfikacja nadawcy i adresata korespondencji,
- bezpieczeństwo prawne – zgodność z regulacjami europejskimi (eIDAS) i ustawą o e-Doręczeniach,
- przejrzystość procesów – każdą czynność potwierdza kwalifikowany znacznik czasu,
- oszczędność czasu – nie trzeba długo czekać na list ani chodzić na pocztę,
- niższe koszty – przesyłki elektroniczne są tańsze niż tradycyjne listy polecone.