Zmiany w komunikacji elektronicznej od 1 stycznia 2026 roku

11.12.2025

osoba pisząca na klawiaturze laptopa

31 grudnia 2025 roku kończy się okres przejściowy i zmieniają się zasady komunikacji elektronicznej pomiędzy podmiotami publicznymi a niepublicznymi.   

Od 1 stycznia 2026 roku e-Doręczenia staną się podstawowym sposobem komunikacji między podmiotami publicznymi a niepublicznymi – o ile przepisy szczególne nie przewidują innych form doręczeń. Oznacza to, że jeżeli podmiot publiczny nie będzie miał aktywnego adresu do doręczeń elektronicznych (ADE), to osoby prywatne i firmy nie będą mogły skutecznie załatwiać spraw online z tym podmiotem – chyba że przepisy szczególne w określonym obszarze komunikacji umożliwiają również korespondencję przez ePUAP. Dodatkowo przestanie obowiązywać tzw. fikcja doręczenia korespondencji wysyłanej z ePUAP do podmiotów niepublicznych (w tym obywateli).  

Co podmiot publiczny powinien zrobić już dziś? 

Jeśli podmiot publiczny nadal nie ma adresu do doręczeń elektronicznych – powinien złożyć wniosek o taki adres i aktywować go (zobacz: jak złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń). 

Od 1 stycznia 2026 roku e-usługi udostępniane przez Ministra Cyfryzacji będą połączone z e-Doręczeniami, chyba że odrębne przepisy będą wskazywały, że wymagany lub możliwy jest ePUAP.   

Jeśli podmiot publiczny korzysta z aplikacji e-Doręczeń na stronie edoreczenia.gov.pl, może przygotować się do obsługi korespondencji związanej z realizacją usług cyfrowych:  

  • utworzyć osobne foldery odpowiadające poszczególnym e-usługom,  
  • skonfigurować reguły automatycznego kierowania korespondencji z e-usług do tych folderów, 
  • zapewnić dostęp (nadać właściwe role i uprawnienia) tym pracownikom, którzy obsługują dany zakres tematyczny – aby zachować właściwy obieg korespondencji.  

Wszystkie te czynności wykonuje administrator skrzynki. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w instrukcjach oraz w filmach instruktażowych.  

Jeśli podmiot publiczny korzysta z e-Doręczeń przez system klasy EZD – powinien zweryfikować jego konfigurację. Warto sprawdzić między innymi:   

  • pobieranie i odczytywanie załączników z wiadomości, w szczególności załączników, które są wnioskami przekazanymi z usług cyfrowych,   
  • tworzenie reguł klasyfikacji korespondencji wpływającej z e-usług.  

W przypadku usług lokalnych udostępnianych przez dany podmiot publiczny powinien on zweryfikować aktualność tych usług i stosować w nich odpowiedni sposób komunikacji –zgodny z aktualnymi przepisami.

{"register":{"columns":[]}}