W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Projekt nowelizacji ustawy opublikowany przez Rządowe Centrum Legislacji

29.08.2025

Palec wskazujący znak paragrafu

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało na swoich stronach projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają wyeliminować wątpliwości dotyczące obowiązku stosowania e-Doręczeń.

Najważniejsze założenia

Podmioty publiczne będą miały 36 miesięcy na zintegrowanie swoich systemów e-usługowych z e-Doręczeniami.

Publiczna usługa e-Doręczeń stanie się kwalifikowaną usługą doręczenia elektronicznego.

Na podstawie projektowanych przepisów ma zostać wprowadzony Katalog Podmiotów Publicznych. Będą w nim gromadzone także dane podmiotów niepublicznych, które realizują zadania publiczne. Takie podmioty także będą musiały prowadzić korespondencję z podmiotami publicznymi za pomocą e-Doręczeń.

Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i przedsiębiorcy zostaną objęci obowiązkiem doręczania pism do podmiotów publicznych za pomocą e-Doręczeń. Obecnie są oni zobowiązani, aby posiadać adres i skrzynkę do e-Doręczeń, i odbierać korespondencję.

Projekt przewiduje zmiany dotyczące tak zwanej fikcji doręczenia (czyli uznawania za doręczone tych wiadomości, które nie zostały odczytane przez 14 dni od wpłynięcia do skrzynki). Obejmie ona również korespondencję między podmiotami niepublicznymi.

Nowelizacja ustawy umożliwi udostępnianie  podmiotom niepublicznym danych osób fizycznych (za ich zgodą), które mają adres do e-Doręczeń wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych.

Według nowych przepisów samorządy będą musiały korzystać z usługi hybrydowej od 1 stycznia 2028 roku, a nie od 1 października 2029 roku.

Nowe przepisy zrównoważą skutki prawne doręczenia na adres do e-Doręczeń i na ePUAP. Zmiana ta pozwoli wnosić skargi administracyjne na adres do e-Doręczeń podmiotu publicznego i zapobiegnie odrzucaniu takich skarg przez sądy administracyjne.

Zaproponowane w ustawie zmiany dotyczą również Kodeksu postępowania administracyjnego. Obywatel w pierwszym piśmie w sprawie będzie musiał podać numer PESEL, aby urząd mógł precyzyjnie sprawdzić i wybrać adres do e-Doręczeń, na który ma wysłać odpowiedź.

Zmiany dotyczące operatora wyznaczonego

Poczta Polska ma zamieszczać fotokody w tym QR lub komunikaty na wydrukach przesyłki hybrydowej. Dzięki nim w usłudze online będzie można zweryfikować czy dana przesyłka listowa została nadana w ramach publicznej usługi hybrydowej a także również w usłudze online potwierdzić jej integralność i pochodzenie dokumentu elektronicznego.

Poczta Polska będzie miała obowiązek dołączać raport weryfikacji podpisu w takiej przesyłce i przeznaczać środki pozyskane z opłat na prace rozwojowe systemu e-Doręczeń.

Podmioty publiczne będą mogły pobrać zestawienie wszystkich przesyłek nadanych w ramach publicznej usługi elektronicznej i hybrydowej.

Dalsze prace nad projektem

Obecnie trwa etap uzgodnień, opiniowania i konsultacji.

Po konsultacjach projekt trafi min pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów, a następnie zostanie skierowany do Sejmu, Senatu i do podpisu Prezydenta RP.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia (z wyjątkami w niej określonymi).

{"register":{"columns":[]}}