Publiczna usługa hybrydowa - wymagania pliku PDF
12.06.2025
Korespondencja realizowana w ramach publicznej usługi hybrydowej (PUH) stanowi 70 procent wszystkich przesyłek od początku działania e-Doręczeń.
Czym jest publiczna usługa hybrydowa
Usługa umożliwia nadanie korespondencji w formie elektronicznej, a następnie przekształcenie jej przez operatora w tradycyjny list papierowy, który jest dostarczany do odbiorcy w określonym czasie. Stosowana jest wtedy, gdy odbiorca nie ma adresu do e-Doręczeń.
Wiadomość hybrydową może wysłać tylko podmiot publiczny. Musi ona zawierać co najmniej jeden załącznik w formacie PDF, przygotowany zgodnie z zasadami opisanymi w załączniku nr 1 do Regulaminu PURDE i PUH.
Jak przygotować pismo w formacie PDF
Należy przestrzegać kilku ważnych zasad:
Treść
- Można ją napisać w dowolnym edytorze tekstu, na przykład w Wordzie.
Format strony
- Ustaw format A4 (210 mm x 297 mm).
- Strona musi być w układzie pionowym.
Marginesy
- Górny: minimum 10 mm
- Dolny: minimum 8 mm
- Lewy i prawy: minimum 15 mm
Bez formularzy
- Plik nie może zawierać aktywnych formularzy (np. pól do wypełnienia).
Format pliku
- Pismo przygotowane na przykład w Wordzie zapisz w formacie PDF.
Nazwa pliku PDF
- Nie może zawierać znaków specjalnych: ~ „# % & *: < >? ! / \ { | } ani spacji.
- Może mieć maksymalnie 128 znaków wraz z rozszerzeniem „.pdf”.
Brak zabezpieczeń
- Plik PDF nie może być zabezpieczony hasłem.
- Nie może zawierać ograniczeń w drukowaniu, kopiowaniu ani edytowaniu.
Dwa tryby przesyłki
- Standardowy: do 1 adresata – można dodać wiele załączników.
- Masowy: do maksymalnie 1000 adresatów – można dodać tylko jeden załącznik.
Łączna wielkość plików PDF
- Nie może przekroczyć 15 MB oraz 98 kartek.
Jak złożyć reklamację w sprawie przesyłki?
- Jeśli znasz numer przesyłki, reklamację możesz złożyć na 3 sposoby:
- w skrzynce e-Doręczeń – w opcji „Usługi dodatkowe”
- na formularz online na stronie Poczty Polskiej,
- pisemnie w dowolnej placówce Poczty Polskiej.
- Jeżeli nie znasz numeru przesyłki – skontaktuj się z opiekunem klienta ze strony PPSA lub infolinią Poczty (+48) 438 420 600.
Reklamację z tytułu niewykonania publicznej usługi hybrydowej można złożyć najwcześniej po 14 dniach od jej nadania.