W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

e-Doręczenia - przypominamy o obowiązku i korzyściach

23.07.2025

Ręce na klawiaturze komputera, na pierwszym planie ikony kopert z numerami jeden

Już od ponad 6 miesięcy e-Doręczenia są obowiązkową formą korespondencji dla większości podmiotów publicznych. Wciąż jednak są takie podmioty, które nie założyły swojej skrzynki albo jej nie aktywowały. Przypominamy, jakie są korzyści tego elektronicznego odpowiednika listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.

Lipcowe statystyki przesyłek

Dzięki e-Doręczeniom można wysłać przesyłkę zarówno do odbiorcy, który ma skrzynkę w tej usłudze, jak i takiego, który jej nie ma. W pierwszej sytuacji przesyłka jest dostarczana do elektronicznej skrzynki odbiorcy przez publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego. W drugiej sytuacji – gdy odbiorca nie ma skrzynki do e-Doręczeń – podmiot publiczny korzysta z publicznej usługi hybrydowej. Dzięki niej wysłana elektronicznie przesyłka zostaje automatycznie wydrukowana przez operatora (obecnie Pocztę Polską) i dostarczona do odbiorcy w formie papierowego listu.

Od początku lipca tego roku nadano ponad 1,5 miliona przesyłek hybrydowych i prawie 900 tysięcy elektronicznych. Niemal 70% tych drugich to przesyłki pomiędzy podmiotami publicznymi. Nie czekaj i dołącz do instytucji, które korzystają z tej nowoczesnej formy komunikacji.

Dlaczego warto korzystać z e-Doręczeń?

Podmiot publiczny ma obowiązek prowadzić korespondencję przez e-Doręczenia. Jest ona równoważna prawnie z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

e-Doręczenia gwarantują:

  • bezpieczeństwo treści – korespondencja jest zabezpieczona przed zmianą treści,
  • wiarygodność korespondencji – nadawca oraz adresat są identyfikowani podczas nadania i odbioru przesyłki,
  • bezpieczeństwo prawne – e-Doręczenia są zgodne z regulacjami europejskim (eIDAS ) oraz polskimi przepisami,
  • kompleksowość działania – korespondencję można wysłać do osób fizycznych, osób prawnych i podmiotów administracji publicznej,
  • przejrzystość procesów – czas każdej czynności w procesie potwierdza kwalifikowany znacznik.

Nie czekaj –  oszczędzaj z e-Doręczeniami. Załóż dziś adres do e-Doręczeń!

Skrzynka założona? Aktywuj ją

Ważne: samo założenie skrzynki to nie wszystko – żeby korzystać z e-Doręczeń, trzeba ją aktywować. Bez tego Twoja instytucja nie spełni obowiązku wynikającego z przepisów.

Po otrzymaniu e-maila o utworzeniu adresu wskazany we wniosku administrator może aktywować skrzynkę.

Skorzystaj z instrukcji i materiałów informacyjnych

Aby ułatwić korzystanie z e-Doręczeń, udostępniliśmy przydatne materiały na stronie Gov.pl. Ta sekcja jest przez nas cały czas aktualizowana. Znajdziesz tam między innymi:

  • instrukcje,
  • filmy wideo,
  • przewodnik „Jak skutecznie wdrożyć e-Doręczenia?”.

Jeśli masz wątpliwości dotyczące działania tej usługi, zajrzyj do sekcji najczęściej zadawanych pytań. Rozbudowujemy ją systematycznie.

Bądź na bieżąco

O ważnych tematach przeczytasz też w newsletterach. Zachęcamy do lektury!

W ostatnim wydaniu pisaliśmy o:

  • najczęstszych błędach przy składaniu wniosków o adres do e-Doręczeń,
  • planowanym procesie wykreślenia adresów założonych na organy jednostek samorządu terytorialnego (np. gminę) zamiast na urząd.
{"register":{"columns":[]}}