W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zapraszamy do lektury podwójnego numeru biuletynu "Bezpieczeństwo jądrowe i ochrona radiologiczna"

28.07.2020

Pierwszy artykuł bieżącego numeru poświęcony jest przypomnieniu przyczyn i skutków katastrofy w Czarnobylu w kwietniu 1986 roku. Andrzej Strupczewski opisuje w nim cechy zainstalowanych tam reaktorów RBMK, zaprojektowanych i zbudowanych niezgodnie z zasadami bezpieczeństwa (reaktory energetyczne tego typu nigdzie na świecie, poza terenem byłego ZSRR, nie były budowane), błędy operatorów, które spowodowały katastrofę, oraz skutki radiologiczne awarii bezpośrednio po niej, a także po 34 latach, w tym rzeczywiste skutki skażeń i stan zdrowia ludności na terenach skażonych.

Ponadto w bieżącym numerze polecamy artykuły:

  • Bezpieczeństwo elektrowni jądrowych z reaktorami generacji III/III+. Część I: Podstawowe wymagania bezpieczeństwa i zasady projektowania – opisujący zasady bezpieczeństwa i wymagania, jakie powinien spełniać projekt współczesnej klasycznej elektrowni jądrowej (tj. wyposażonej w budowane obecnie i już wchodzące do eksploatacji – m.in. w Chinach, USA, Francji i Finlandii – najnowsze reaktory generacji III i III+), a więc kryteria oceny i analizy bezpieczeństwa projektu oferowanego przez dostawcę technologii;
  • Zarządzanie starzeniem się elektrowni jądrowych – omawiający metody oceny wpływu procesu starzenia się elementów konstrukcji, urządzeń i wyposażenia na bezpieczeństwo elektrowni jądrowych oraz reaktorów badawczych, eksploatowanych już od wielu lat, sposoby zarządzania starzeniem się w taki sposób, by poziom bezpieczeństwa był pomimo upływu lat co najmniej zachowany, oraz inicjatywę tzw. tematycznych przeglądów wzajemnych TPR (ang. Topical Peer Reviews) zarządzania starzeniem się, podjętą przez urzędy dozoru jądrowego państw Unii Europejskiej w następstwie przyjęcia dyrektywy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych 2014/87/Euratom;
  • Korozja pokrywy zbiornika ciśnieniowego reaktora Davis-Besse (marzec 2002) –Analiza przyczyn źródłowych – przedstawiający sposób przeprowadzenia i wyniki analizy przyczyn źródłowych poważnej korozji pokrywy zbiornika reaktora w jednej z amerykańskich elektrowni jądrowych, która tokorozja dzięki jej ujawnieniu w wyniku kontroli nie doprowadziła do awarii, ale mogła być przyczyną poważnej awariiz uszkodzeniem rdzenia reaktora;
  • Materiały TENORM w przemyśle i obowiązki podmiotów nimi operujących w kontekście nowelizacji prawa atomowego – omawiający kwestie kontroli bezpieczeństwa działalności z materiałami promieniotwórczymi normalnie występującymi w środowisku naturalnym (tzw. NORM), przetworzonymi w wyniku poddania ich procesom technologicznym w takim stopniu, że mogą stanowić zagrożenie dla ludzi i środowiska. Podmioty operujące takimi technologicznie ulepszonymi naturalnymi materiałami promieniotwórczymi (tzw. TENORM) w ramach działalności, wymienionych w ustawie Prawo atomowe po jej nowelizacji we wrześniu 2019 roku, mają obowiązek powiadomienia o ich podjęciu Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z obowiązkiem uzasadnienia, oszacowania spodziewanego narażenia pracowników i sposobów monitoringu tego narażenia;
  • Wymagania dotyczące ochrony fizycznej elektrowni jądrowej w procesie jej licencjonowania – omawiający znowelizowaną we wrześniu 2019 roku ustawę, która nałożyła także na wskazane organy państwowe obowiązek oceny potencjalnych zagrożeń aktami terroru, sabotażu czy kradzieży materiałów promieniotwórczych dla obiektów jądrowych oraz doprecyzowała m.in. wymagania dotyczące ochrony fizycznej, jakie spełnić musi inwestor lub operator obiektu jądrowego na poszczególnych etapach jego licencjonowania;
  • Sektor ściśle monitorowany. Obowiązki informacyjne we Wspólnocie Euratom – ukazujący, jak ściśle monitorowany jest w skali międzynarodowej cywilny sektor jądrowy, a w szczególności m.in. projekty nowych obiektów jądrowych, w tym elektrowni jądrowych, przez różne gremia i organizacje międzynarodowe, takie jak agendy UE czy MAEA. Autorka opisuje skalę obowiązków informacyjnych państw członkowskich tych organizacji, wymagane formy notyfikacji różnych projektów oraz obowiązki i procedury informowania o różnych aspektach działalności mogących powodować zagrożenia promieniowaniem jonizującym.

 

Materiały

Biuletyn​_Bezpieczenstwo​_Jadrowe​_i​_Ochrona​_Radiologiczna​_nr​_1​_2​_2020
Biuletyn​_Bezpieczenstwo​_Jadrowe​_i​_Ochrona​_Radiologiczna​_nr​_1​_2​_2020.pdf 10.35MB
{"register":{"columns":[]}}