AMLA
Tutaj zapoznasz się z informacjami i dokumentami dotyczącymi działalności Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (AMLA).
Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (AMLA) został utworzony z dniem 26 czerwca 2024 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX:32024R1620). Urząd powinien przejąć większość swoich zadań i uprawnień nadanych mu niniejszym rozporządzeniem przed dniem 1 lipca 2025 r., a bezpośredni nadzór nad wybranymi podmiotami zobowiązanymi powinien rozpocząć się od 2028 r.
Główne obowiązki AMLA będą obejmowały:
- Bezpośredni nadzór nad wybranymi podmiotami sektora finansowego, które prowadzą działalność transgraniczną i stwarzają wysokie ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, a także pośredni nadzór nad innymi podmiotami w sektorze finansowym i niefinansowym;
- Wspieranie i koordynowanie jednostek analityki finansowej poprzez ułatwianie wspólnych analiz spraw transgranicznych, udostępnianie usług informatycznych i usług w zakresie sztucznej inteligencji w celu zwiększenia zdolności jednostek analityki finansowej w zakresie analizy danych, jak i narzędzia bezpiecznej wymiany informacji, w tym za pośrednictwem FIU.net − specjalnego systemu informatycznego umożliwiającego jednostkom analityki finansowej współpracę i wymianę informacji;
- Uzupełnianie unijnych przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu poprzez opracowywanie regulacyjnych i wykonawczych standardów technicznych oraz wydawanie wytycznych.
Urząd reprezentuje jego przewodnicząca, Pani Bruna Szego.
W skład AMLA wchodzi również Rada Generalna, która ma dwa składy: nadzorczy i właściwy dla jednostek analityki finansowej. Więcej na temat Rady Generalnej AMLA można znaleźć na stronie internetowej: https://www.amla.europa.eu/governance/general-board_en?prefLang=pl.
AMLA składać się będzie także z Rady Wykonawczej, która będzie odpowiedzialna za planowanie i wykonywanie wszystkich zadań Urzędu, z wyjątkiem przypadków, w których konkretne decyzje wyraźnie powierzono Radzie Generalnej. W zakresie bezpośredniego nadzoru nad wybranymi podmiotami zobowiązanymi Rada Wykonawcza będzie podejmować wszelkie wiążące decyzje skierowane do tych podmiotów.
Urząd będzie mieć również dyrektora wykonawczego, który będzie urzędnikiem administracyjnym wyższego szczebla, odpowiedzialnym za bieżące zarządzanie Urzędem oraz za zarządzanie budżetem, za zamówienia publiczne, rekrutację i zatrudnianie pracowników.
AMLA jest organem UE, który nie zwraca się do obywateli ani nie prosi ich o zaangażowanie lub współpracę przy jakimkolwiek dochodzeniu, projekcie lub procesie. AMLA nigdy nie prosi o informacje związane z przetwarzaniem przelewów finansowych na rzecz obywateli ani nie interweniuje w tym zakresie. AMLA nie nakłada grzywien, opłat ani sankcji na poszczególnych obywateli. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na oficjalnej stronie Urzędu: https://www.amla.europa.eu/index_en.
- Ostatnia modyfikacja:
- 30.04.2025 16:04 Monika Mazuch
- Pierwsza publikacja:
- 30.04.2025 16:04 Monika Mazuch